Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag är okunnig om och ointresserad av signalementsdetaljer och har inga övertygelser. Jag litar till sammanvägningar, dvs att någon annan gör jobbet.
Om man nu kommer fram till att GM med säkerhet bar något på huvudet, så äger väl din slutledning sin giltighet.
Om man ska vara lite försiktigare bör man kanske formulera det som mörkt hår och/eller något mörkt på huvudet.
Gällande hår finns flera samstämmiga uppgifter om mörkt. Gällande typ av huvudbonad spretar det (dock mörk).
Hoppas någon mer insatt kommenterar saken.
Du får självklart själv avgöra hur pass ointressant detta är 🙂
Man kan absolut agera med “försiktighet” och bokföra huvudbonad eller mörkt hår.
Jag är öppen för att min subjektivitet (dock inte gällande påtänkt GM) tar över när jag hävdar att det är svårt landa i något annat än att GM faktiskt hade en huvudbonad.
Av de 12 st som gör uttalanden om den är det 7 st (+ 1 som är osäker) som hävdar att GM hade huvudbonad. Adderar man värdering gällande avstånd säger de 3 som befann sig absolut närmast också samma sak (AB, AD och LJ). Slutsatsen är att det är svårt för mig att argumentera för något annat än att GM faktiskt hade huvudbonad.
Som addering i resonemanget har vi ju fortfarande faktumet att de som säger mörkt hår samtidigt hävdar att GM inte hade någon huvudbonad.
Det skapar en osäkerhet som enligt mig är så pass stor att jag inte känner mig bekväm med att bokföra det som något man kan känna sig trygg med.
Dock säger det inget alls om GMs eventuella hårfärg.