2023-03-05, 23:50
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ava899
Det är skillnad på att skjuta mot någons dörr när de ligger och sover och på att plinga på och avrätta någon när denna öppnar dörren. Det förstår du va?
absolut, stor skillnad, var inte riktigt det de handlade om?

många inlägg är raderade som jag svarade på så du har kanske svårt att förstå det vi pratade om.

Men det är fortfarande ett aktivt val av Adem att skjuta mot någons dörr, eller hur? och iom att han gjorde det så hämnades han, vars familj bodde där.

Eller tycker du att det är helt ok att skjuta mot random dörrar så länge ingen skadas?
Citera
2023-03-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
absolut, stor skillnad, var inte riktigt det de handlade om?

många inlägg är raderade som jag svarade på så du har kanske svårt att förstå det vi pratade om.

Men det är fortfarande ett aktivt val av Adem att skjuta mot någons dörr, eller hur? och iom att han gjorde det så hämnades han, vars familj bodde där.

Eller tycker du att det är helt ok att skjuta mot random dörrar så länge ingen skadas?
Jo jag såg vad du skrev. Du skrev "ok en fråga bara.
Så det var helt ok för Adem att skjuta mot fiendens anhöriga men när de skjuter tillbaka är det aja baja?"

Du kan inte ens jämföra det där. Dådet i fullerö skedde strax innan 02 en vardag. Då brukar dem flesta sova. De sköt mot dörren och åkte iväg. De var inte ute efter att mörda. Den andra svarar då med att avrätta personens pappa.

Nej jag tycker inte att det är okej men det är inte jämförbart.
Citera
2023-03-06, 00:05
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ava899
Jo jag såg vad du skrev. Du skrev "ok en fråga bara.
Så det var helt ok för Adem att skjuta mot fiendens anhöriga men när de skjuter tillbaka är det aja baja?"

Du kan inte ens jämföra det där. Dådet i fullerö skedde strax innan 02 en vardag. Då brukar dem flesta sova. De sköt mot dörren och åkte iväg. De var inte ute efter att mörda. Den andra svarar då med att avrätta personens pappa.

Nej jag tycker inte att det är okej men det är inte jämförbart.
Alltså du fattar inte poängen.
Jag sitter knappast och jämför "vad som är värst" handlar inte riktigt om "min pappa är starkare än din"

Han var vansinnig på polis och reportrar och hade hans pappa blivit skjuten skulle han typ döda varenda snut för det var deras fel.
Det vi diskuterade var helt enkelt att det var Adem som satte sin familj i denna situation, INTE polis eller reportrar. Sen att Räven är en psykopat och går steget längre är självklart väldigt förfärligt men det är fortfarande ADEMS livsval som ledde fram till det, fattar du nu?
Citera
2023-03-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
På vilket sätt? finns 0 likheter

Vadå 0!? Ni har familje rättegångar som zigenare ni har egna lagar som zigenare, ni mördar familjemedlemmar för heder som zigenare, ni gifter bort era döttrar tidigt, ni väljer man inte hon, precis som zigenare, ni har inget land precis som zigenare, vafan tror ni att ni är jo ni var faktiskt persiska zigenare från början.... så det är mycket likheter och säg inget annat
Citera
2023-03-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Det är inte polisens eller någon annans fel att det skjuts och knivas, det är vardagsmat idag!
Häng ut alla kriminella med foto för nu räcker det!

Kanske föräldrarna både svenska och utländska börjar vakna upp och håller lite bättre koll på sina avkommor då.
I dagens läge kan man knappt gå till ICA för att man kan komma ivägen för skjutningar.
Sens när i rättshistorien står andra till svars för sina barns handlingar? Finns det i domstol att man dömmer mamma pappa och syskon om sonen begår brott? Då borde heller inte föräldrarna straffas genom döden för sonens handlingar.
Citera
2023-03-06, 11:16
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Sens när i rättshistorien står andra till svars för sina barns handlingar? Finns det i domstol att man dömmer mamma pappa och syskon om sonen begår brott? Då borde heller inte föräldrarna straffas genom döden för sonens handlingar.
Både du och Ava missar vad det är vi diskuterade, det sas inte att det är rätt åt föräldrarna! Det som diskuteras är VEMS FEL DET ÄR. Man kan inte klandra polisen för att de "hänger ut folk" så att anhöriga blir drabbade. I detta fall, hur hårt det än låter så är det sonens dåliga val som ledde till att en psykopat beordrade död åt familjen.
Polisen har "hängt ut" efterlysta personer förr, det är INTE deras fel att pappan dog. Sen i efterhand kan man självklart tycka att de kanske skulle haft span utanför anhöriga när någon efterlyst för en så pass allvarlig sak söks med bild och namn. Men Räven tog första steget nu och kallblodigt avrättade en anhörig.
Förhoppningsvis så har man mer planering inför efterlysningar, särskilt i såna här fall med personer med stort våldskapital och inget hjärta.

edit: OCH kanske föräldrar till kriminella nu tar det på extra stort allvar och aktivt gör något för att hjäljpa sina barn, samtidigt som staten aktivt erbjuder hjälp och stöd.
Senast redigerad av Mercede 2023-03-06 kl. 11:19.
Citera
2023-03-06, 12:40
Medlem
Det var med lite obehag jag såg senaste avsnittet av efterlyst. Hasse Aro och efterlyst publicerade namn och bild på 2 pojkar som misstänkta för en skjutning mot bostad. FÖR EN SKJUTNING MOT EN BOSTAD INTE NÅGOT MORD! 3-4 timmar senare skjuts den enes far till döds. Kan man inte tänka längre än så bland efterlyst-folk?

Polisen visste redan vem och kunde bara bedriva spaning på misstänkta orter/adresser men valde att gå ut med namn/bild som resulterade i ett mord på en pappa ett par timmar senare. Det här gjorde man aldrig förut och det var en regel kändes det som. Man blurrade ansiktet osv men man hängde aldrig ut personen om man visste riskerna för hämndaktioner.

Om de här pojkarna var de skyldiga till skotten mot den här bostaden så var bildpubliceringen en gåva till de drabbade som nu fick det svart på vitt och kunde hämnas. Eller om vi nu kan spekulera fritt i en demokrati. Varför skulle det inte kunna vara någon sd anhängare tex som söker på nätet efter personen och tar sig dit och dödar hans pappa som det nu blev?

Hur som helst, efterlyst och Hasse Aro som för övrigt blivit allt vidrigare som programledare ska kanske se sig själva i spegeln för det här mordet har de på sitt samvete utan tvekan.
Citera
2023-03-06, 13:04
Medlem
Mercedes avatar
"Det misstänkta brandattentatet, som utreds som mord alternativt mordbrand, ska också ha kopplingar till mordet i Tullinge, där en pappa till en gängkriminell sköts ihjäl i vad polisen tror är en hämndaktion i konflikten mellan Rawa Majid och Greken."

"Tre anhöriga till personer med kopplingar till kriminella nätverk är döda. Samtliga tros ha attackerats för att komma åt en anhörig, en egentlig måltavla. På samma sätt har flera anhörigas bostadsadresser beskjutits under inledningen av 2023."

"Bland annat ska anhöriga till en person med en framträdande roll i ett av de större nätverken ha hört av sig och bett om att få hjälp med beskydd från polisen. Han dömdes nyligen i ett högprofilerat mål och nätverket han tillhör står på ena sidan i den större konflikten, utan att vara direkt underställt vare sig Rawa Majid eller Greken."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8JO31r/uppgifter-anhoriga-till-gangkriminella-i-skrack-efter-brandattentat
Citera
2023-03-06, 13:11
Medlem
Citat:
Alltså du fattar inte poängen.
Jag sitter knappast och jämför "vad som är värst" handlar inte riktigt om "min pappa är starkare än din"

Han var vansinnig på polis och reportrar och hade hans pappa blivit skjuten skulle han typ döda varenda snut för det var deras fel.
Det vi diskuterade var helt enkelt att det var Adem som satte sin familj i denna situation, INTE polis eller reportrar. Sen att Räven är en psykopat och går steget längre är självklart väldigt förfärligt men det är fortfarande ADEMS livsval som ledde fram till det, fattar du nu?
Det spelar ingen roll vad ni skrev om från början. Jag kommenterade ett stycke som handlar om nåt annat. Erat ursprungliga samtal hade spårat ur till en sidodiskussion.

En skjuter "mot" någons anhöriga och så "skjuter den andra tillbaka" bara och då blir det aja baja frågade du.

1. De första sköt inte mot några utan mot en dörr.
2. Du kallar det "skjuter tillbaka" att avrätta någon. En mer lämplig jämförelse hade varit om han svarade genom att också skjuta mot en dörr när folk sover.
3. Anledningen till att det blir "aja baja" för att han "sköt tillbaka" är ju för att han gjorde något mycket mer extremt. Är det konstigt enligt dig att folk reagerar starkare på det han gjorde?

Han gjorde ju bara tillbaka när folk gjorde mot honom? Eller? Det var förövrigt han själv som började med skjutningar mot folks lägenheter. Två gånger innan andra sidan svarade.

Jag håller med om att det inte är poliens fel, så du behöver inte ta upp det med mig.
Senast redigerad av Ava899 2023-03-06 kl. 13:24.
Citera
2023-03-06, 13:35
Medlem
Citat:
i hear you och absolut, var inte riktigt det jag menade med frågan till honom, men han spyr ut sig hat och att att han skulle skjuta fan o hans moster om det hade varit hans pappa, men även om polisen inte gått ut med bild så hade det nog bara varit en tidsfråga, man kan inte lägga all skuld på polisen för hade Adem inte skjutit mot Rävens familj hade han inte skjutit tillbaka.

Så i helheten vill jag nog påstå att jag tycker Adem har störst skuld i detta.
Han sköt mot familj först, borde förstått att om ma öppnar den dörren går det inte att stänga igen.
Citera
2023-03-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Det var med lite obehag jag såg senaste avsnittet av efterlyst. Hasse Aro och efterlyst publicerade namn och bild på 2 pojkar som misstänkta för en skjutning mot bostad. FÖR EN SKJUTNING MOT EN BOSTAD INTE NÅGOT MORD! 3-4 timmar senare skjuts den enes far till döds. Kan man inte tänka längre än så bland efterlyst-folk?

Polisen visste redan vem och kunde bara bedriva spaning på misstänkta orter/adresser men valde att gå ut med namn/bild som resulterade i ett mord på en pappa ett par timmar senare. Det här gjorde man aldrig förut och det var en regel kändes det som. Man blurrade ansiktet osv men man hängde aldrig ut personen om man visste riskerna för hämndaktioner.

Om de här pojkarna var de skyldiga till skotten mot den här bostaden så var bildpubliceringen en gåva till de drabbade som nu fick det svart på vitt och kunde hämnas. Eller om vi nu kan spekulera fritt i en demokrati. Varför skulle det inte kunna vara någon sd anhängare tex som söker på nätet efter personen och tar sig dit och dödar hans pappa som det nu blev?

Hur som helst, efterlyst och Hasse Aro som för övrigt blivit allt vidrigare som programledare ska kanske se sig själva i spegeln för det här mordet har de på sitt samvete utan tvekan.

Ren tur att ingen skadades, ska man vänta tills dom lyckas ha ihjäl någon innan man försöker allt för att gripa den skyldiga menar du ?
Endast vänsterblivna som tycker dessa folk ska härja fritt.
Citera
2023-03-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Hannah, Barjosef, Yacoub, Massi etc. är väl inte turkiska efternamn? Fast släkterna kommer från Turkiet? Mardin har jag ofta hört t.ex.
Att man väljer kristna namn är väl för att man är just kristen, inte för att smälta in?

Massi-släkten är ursprungligen från Tur Abdin-området, ja. När de invandrade till Sverige runt 1970 hade de dock bott i Libanon sen cirka 1915. De har alltså inte bott i Turkiet den period som de lagar gällande tvång på turkiska efternamn kom till. Många Syrianer från turkiet har bytt tillbaks till, eller skapat nya, syrianska namn. En del har även skapat svenskklingande -sson namn utifrån någon farfar eller liknande. Dock finns det många som aldrig gjort det och därmed har du Syrianer som heter saker som Kaya, Demir, Öz, Bakircioglu, Boyacioglu etc i efternamn.

Massi brukar oftast skrivas Masih och betyder Messias, alltså Jesus. "Bar" är syrianska och betyder ungefär son av, så Barjosef = Josefsson. Hanna och Yacoub är jag osäker på om det är arabiska eller syrianska, men ofta är namn och dylikt väldigt lika på de 2 språken.
Senast redigerad av InternExil 2023-03-06 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in