2023-03-05, 21:42
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Måste man replikera på allt? Gör du det själv? Jag hade inget intressant att säga. Mer än, "ja, han har skärpt konsekvenserna". Jag tror inte det är en kokande gryta där Putin lyckats trycka ner locket med säkerhetspolisen. Visst är det repressivt.

Men då får du ett problem, detta är dina egna ord :

Man ser inte stora demonstrationer, social oro eller så omfattande sabotage att det hotar Putin. Givetvis finns det en fraktion som inte gillar honom i befolkningen. Hur stor den är vågar jag inte gissa. Men den verkar svag. Framför allt tror jag stora delar av befolkningen delar hans syn på väst som fientligt

Putin "slår ner" på befolkningen med lagstiftning, med drakoniska straff. Hur kan du då säga att befolkningen står bakom honom ?
Citera
2023-03-05, 21:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Haha, ännu en soldat från Wagner som ser ut att vara tagen rakt ur filmen Universal Soldier!!

https://t.me/ChatDonbass24/240590/240590

När man ser sånt här så blir man ju fan tveksam om Wagner lyckas att inta Bakhmut alltså. Otroligt att de lyckades inta Soledar bara.
Citera
2023-03-05, 21:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Och inget kan du om Ryssland heller. Under 2011-2013 var det stora demonstrationer mot Putin och hans valfusk. Nästan på revolutionsnivå med ibland upp emot 50 000 deltagare. När Ryssland anföll Ukraina 2014 var det också mycket stora demonstrationer i Moskva och St. Petersburg.

Putins skräck är en revolution. Det är därför det är så jävla viktigt för honom att inte låta Ukraina bli fritt, demokratiskt och välmående i sin integration med EU/Väst.

Edit: Mindes fel, det var betydligt fler deltagare än så, ofta en bra bit över 100 000 pers.

Jag vet inte så mycket om rysk revolutionspotential. Problemet att läsa in sig är att allt är så politiserat. Hoppas de får spaden under honom. Om någon har bra lästips (ryssland-ukrainakrigsrelaterat om rysk opposition, dvs deras fredsrörelse eller proväströrelse) så säg till. Det ska vara något som man inte tror är USA-sponsrat i det fallet.
Citera
2023-03-05, 21:50
Medlem
Citat:
Svara istället på vad det handlade om. Stod McCain och krigsivrade när han ville gå till offensiv 2017? Eller var det hans sätt att uppmana dem att hålla Minsk-avtalet?

Om du inte förstår vad McCain gjorde där, så är du bara en liten sorglig ukrainarunkare som sitter och drar i pitten.

Du tycker alltså att det att "krigsivra" attt uttala stöd till ett land när det vill ha tillbaka de delar av sitt land som styrs av annat land? Då antar jag att du också menar att den svenska regeringen "krigsivrade" när de pratade om "Finlands sak är vår" när Finland låg i krig med Sovjet?
Citera
2023-03-05, 21:50
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men då får du ett problem, detta är dina egna ord :

Man ser inte stora demonstrationer, social oro eller så omfattande sabotage att det hotar Putin. Givetvis finns det en fraktion som inte gillar honom i befolkningen. Hur stor den är vågar jag inte gissa. Men den verkar svag. Framför allt tror jag stora delar av befolkningen delar hans syn på väst som fientligt

Putin "slår ner" på befolkningen med lagstiftning, med drakoniska straff. Hur kan du då säga att befolkningen står bakom honom ?

I detta fall är jag inte så säker. Jag gissar, som du.
Citera
2023-03-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Du vet mycket väl att den ryske ultranationalisten Igor Girkin, med trupp, invaderade Donbas och startade kriget. Ukrainska interimsregeringen valde dagen efter anfallet att starta försvaret av Donbas.
Azovbataljonen fanns inte när Girkin startade kriget mot Donbas. Azov deltog senare i befrielsen av Mariupol från angriparna och gav folket fred i nästan 8 år till dess ryssar och marionetter kom tillbaka och förstörde hela staden och dödade tusentals civila.
Det var inte heller bara ryska omärkta soldater och frivillig milis som anföll Donbas. När ukrainska armen var på väg att ge folket fred sommaren 2014 skickade Putin in armen. Även i början av 2015 skickade Putin in armen som deltog i Slaget om Debaltseve under och efter Minsk2-förhandlingar.
Som jag skrev, de ukrainska separatisterna fick stöd av Ryssland. Om du har svårt att förstå så se bara på stödet Ukraina får nu av USA och EU. Allt man behöver men inga NATO-soldater på marken utan "frivilliga". Girkin ledde grupper av separatister. Sen var dom ju redan självutnämda republiker så dom kunde be vem som helst om hjälp om dom så tyckte. Trist för Kiev och råskinnen men så går det då man hatar, allt går inte enligt plan.

Innan invasionen förra året bad också ledarna för dom två självutnämda republikerna om hjälp eftersom man fått nog av Kievs granatbeskjutning mot städerna och Kiev hade samlat 140 000 soldater runt dom.

Du har svalt för mycket propaganda och med åren ska du se att Putin i texten själv kom ridande in i Donbas på en svart häst och hjälpte separatisterna fast guds änglar i form av Azovbattaljonen räddade världen.

Vad det gäller Mariupol så sköt båda parter granater och Azov gömde sig bland civila och utnyttjade dom som sköldar. När det blev hett om öronen för dina hjältar så gömde dom sig i Azovstal där dom senare gav upp. Hjältar för dig men absolut inte för mig, dom är enbart fega nazistsvin. Du måste förstå att det är krig och då blir både människor och städer förstörda, det är därför vi ska sträva efter att inte skapa krig utan lösa konflikter fredligt. Det går inte för USA och NATO måste dräpa motståndet (som är BRICS och SCO), Ryssland nu via Ukraina, Kina sedan via Taiwan och man hoppas att man kan behålla makten i världen i hundra år till.

Putin verkar ha skicka in armen många gånger enligt dig. Vilken tur att Merkel räddade de omringade ukrainska soldaterna den gången. Du försöker ta bort betydelsen Donbasmilisen hade och fortfarande har. Att Ukraina och väst skriver om historien spelar numera ingen större roll, folket i Donbas får tillbaka sitt historiska land och dom har kämpat hårt för det.
Citera
2023-03-05, 21:54
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Jisses! Försöker hänga med här, men ser bara en evighetsdiskussion med en rysk bot, det är ju exakt det som ryssarna vill, dränka allt i oväsentligheter!

Kan inte bara alla skita i ryssjävelbotar och diskutera kriget istället?

Visst ser det ut som att Bakhmut håller än iallafall?

Vilken dag tror ni vi får se Leoparder och Abrams jaga ryssar?

Kommer rentav CV90 jaga ryssar före Leopard 2?

Hur snabbt kan en rysk inkräktare springa med en CV90 i hasorna?

Så många frågor,så lite svar, för alla har visst fallit för Kremls strategi och diskuterar historia och filosofi med en rysk bot

1) Bakhmut ser ut att falla, förhoppningsvis är detta slutet på en effektiv Ukrainsk operation

2) April? Senast maj, storoffensiv

3) Tror de kommer att agera samtidigt

4) Beror på om inkräktaren får en 30mm granat i benet
Citera
2023-03-05, 21:56
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Jag vet inte så mycket om rysk revolutionspotential. Problemet att läsa in sig är att allt är så politiserat. Hoppas de får spaden under honom. Om någon har bra lästips (ryssland-ukrainakrigsrelaterat om rysk opposition, dvs deras fredsrörelse eller proväströrelse) så säg till. Det ska vara något som man inte tror är USA-sponsrat i det fallet.

Kortfattat: Putin kommer sannolikt att falla inom max ett par år. Det vi kallar "Ryssland" kommer också att falla isär på max ett par år. Förmodligen snabbare.
Citera
2023-03-05, 21:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
I detta fall är jag inte så säker. Jag gissar, som du.

Då skulle det vara gott, för Ryssland..att befolkningen kunde ge uttryck för vad de känner för detta krig ?

Utan att riskerar flera år i ett fängelse.
Citera
2023-03-05, 21:59
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Jisses! Försöker hänga med här, men ser bara en evighetsdiskussion med en rysk bot, det är ju exakt det som ryssarna vill, dränka allt i oväsentligheter!

Kan inte bara alla skita i ryssjävelbotar och diskutera kriget istället?

Visst ser det ut som att Bakhmut håller än iallafall?

Vilken dag tror ni vi får se Leoparder och Abrams jaga ryssar?

Kommer rentav CV90 jaga ryssar före Leopard 2?

Hur snabbt kan en rysk inkräktare springa med en CV90 i hasorna?

Så många frågor,så lite svar, för alla har visst fallit för Kremls strategi och diskuterar historia och filosofi med en rysk bot

Bakhmut håller kanske, men troligast inte. Allt tyder på en reträtt av Ukraina. De kommer dock inte bli instängda. En reträtt är täckt av förband som åkt dit och stärkt upp för att en kontrollerad reträtt ska kunna ske.

Om Bakhmut faller så kommer alla Putinrunkare att fira det som den största segern någonsin och att vägen till inte bara Kiev, men även Polen och Tyskland nu är fri, men om det även resulterat i att Ryssland nått nära sin kulmineringspunkt pga resurserna det tagit under 7 månader så är det nog inte så mycket att fira.

Leoparder: 3-6 veckor i litet sammanhang (typ för att testa på lågintensiv konfliktyta)
2-3 månader i större offensiva sammanhang.

Abrams: Eventuellt inte alls. Detta är inget stöd som är planerat för just nu. Dessa ska tillverkas och kommer till Ukraina 2024, så det är mer ett långsiktigt stöd. Dess nytta kommer kanske vara i uppbyggnaden av en stark avskräckande försvarsmakt i Ukraina efter kriget gått in i ett stillestånd.

CV90 kommer antagligen att jaga Ryssar efter Leopard. Gissar de ska förbandssättas med ny Brigad som ska tränas upp och utrustas. Komplementet till Leo kommer i närtid vara Bradleys.

Då det kommer till löphastighet: inte tillräckligt snabbt.
Citera
2023-03-05, 22:01
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Då skulle det vara gott, för Ryssland..att befolkningen kunde ge uttryck för vad de känner för detta krig ?

Utan att riskerar flera år i ett fängelse.

Givetvis. Fredsrörelsen har också min fulla sympati. De som saboterade järnvägsräls i vitryssland i starten av kriget var hjältar. Jag har varit skeptisk till fredsrörelser som slår sönder vapen förr, men kanske kommer det en tid även i väst där det blir det moraliskt riktiga.
Citera
2023-03-05, 22:03
Medlem
leckerleles avatar
Tycker UAF ska släppa lite på Bachmut, känns om att dom lägger för mycket resurser på en såpass liten stad för o vara Ukraina. Låt Wagner ta den, o sen planera ett jävla hallå på staden när dom inte är beredda. Typ HIMARS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in