2023-03-05, 21:15
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Perun har en ny video ute sedan några timmar tillbaka som handlar om Wagner, privat militär och dess historia.
https://www.youtube.com/watch?v=wXKUNc9yI2A

Framåt slutet av videon så verkar det som att varje oligark med lite självaktning och politiska ambitioner gärna bör ha sin egna privata arme. Nu vet vi alla att Ryssland är en dysfunktionell skithåla men faller det landet samman så kommer det bli ett blodbad när alla småpåvar kring Putin ska börja göra upp.

Just därför vi absolut bör stoppa Ryssland och kastrera dess militära förmåga, men samtidigt inte gå in för hårt så att " unionen " kollapsar. Ryssland bör bli kastrerat men sammansatt, ingen hade vunnit på att Ryssland kollapsar totalt
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det fetade först : Det finns ju inget alternativ. Man hamnar i buren, blir åtalad och får ett långt straff om man protesterar mot kriget. Putin har strypt åsiktsfriheten.

Sedan att du säger att : "-Framför allt tror jag stora delar av befolkningen delar hans syn på väst som fientligt".

Där är jag inte heller enig. De ryssar jag träffat har annat att tänka på, än att se "väst som ett hot".

Jag har bara träffat en ryss (som bor i Ryssland) sedan efter kriget. Ett riktigt pucko. En annan ryss jag kände via jobb som bodde i Ryssland visade sig vara ukrainier när jag frågade närmare Han reste hem för att slåss före invasionen. Han svarar inte längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, det var Kiev som skickade ner soldater och nationalistbataljoner till Donbass för att slå ner motståndet istället för att förhandla fram en fredlig lösning. Oligarkerna Taruta and Kolomoisky födde Azovbattaljonen. Man återtog bla Mariupol och dom man slogs med var ryskvänliga ukrainska separatister som hade stöd från Ryssland. Som jag skrev, samma typ av stöd som USA ger rebeller världen över. Rysslands soldater gick över gränser i februari förra år och kämpar tillsammans med Donbasmilisen.

Du vet mycket väl att den ryske ultranationalisten Igor Girkin, med trupp, invaderade Donbas och startade kriget. Ukrainska interimsregeringen valde dagen efter anfallet att starta försvaret av Donbas.
Azovbataljonen fanns inte när Girkin startade kriget mot Donbas. Azov deltog senare i befrielsen av Mariupol från angriparna och gav folket fred i nästan 8 år till dess ryssar och marionetter kom tillbaka och förstörde hela staden och dödade tusentals civila.
Det var inte heller bara ryska omärkta soldater och frivillig milis som anföll Donbas. När ukrainska armen var på väg att ge folket fred sommaren 2014 skickade Putin in armen. Även i början av 2015 skickade Putin in armen som deltog i Slaget om Debaltseve under och efter Minsk2-förhandlingar.
Citera
2023-03-05, 21:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Sedan att du säger att : "-Framför allt tror jag stora delar av befolkningen delar hans syn på väst som fientligt".

Där är jag inte heller enig. De ryssar jag träffat har annat att tänka på, än att se "väst som ett hot".
Jag tycker också att detta är tydligt när man ser intervjuer med ryssar på stan. Många vågar inte säga vad de tycker, svarar något politiskt korrekt och kilar snabbt vidare.
Men visst finns det en enorm grupp som köper den ryska propagandan och diktaturens lögner rakt av.
Citera
2023-03-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Då kanske du kan svara på en mycket enkel, personlig fråga, vilken du inte behöver tillhandahålla några källhänvisningar till: Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Kan du inte lägga ner det där babyspråket, det ser så förbannat utvecklingstört ut.

Vad jag önskar är ett slut på denna onödiga konflikt som aldrig borde ha startat mellan två slaviska länder.

Nu är det så att Kiev vill ha överhöghet vad det gäller Donbas och även Krim trots att folket där känner sig som ryssar, dessa som Kiev och råskinnen hatar och varför dom ville lämna Ukraina. Kievregimen har haft åtta år på sig att lösa konflikten i Lugansk och Doneskt och resultatet hade blivit mer autonomi för de två regionerna men dom hade stannat inom Ukrainas gränser. Ryssland väntade på en förhandlingslösning under dessa år men Minskavtalet var bara en bluff av väst som vi nu vet. Men mycket ska ha mer och Kievregimen laddade upp för ytterligare ett försök att med våld återta Donbas då det första försöket misslyckades 2014-2015. Nu förlorar dom två fler regioner till Ryssland och vill dom nu inte kapitulera snart så kan det bli fler områden om trenden håller i sig.

Ryssland ser efter sin säkerhet vad det gäller NATO precis som USA skulle göra om Kina eller Ryssland expanderar sina militärbaser till Kuba eller Mexiko. Detssutom så avslutar nu Ryssland inbördeskriget i Ukraina och försöker få ett slut på rysshatet och våldet underhållt av Kiev.

Ukraina hade alla möjligheter att utvecklas till att bli ett rikt och välmående land men råskinnen i väster valde statskupp och hat istället och lät de utsugande korrupta oligarkerna föda dom. Ett hatfullt folk fungerar inte som vi nu ser politiskt, ekonomiskt och på slagfältet, hat gör folk blinda och styrd av känslor.

Vi får se vad som blir kvar av Ukraina, det är helt upp till EU, NATO och US. Folket i Ukraina har tyvärr inget att säga till om utan allt landet kan göra nu är att tigga. Skulle man mot alla odds vinna så står man i skuld till väst i generationer framåt, ett väst som kommer att köpa upp allt av värde billigt. Ockuperar Ryssland vad som blir kvar blir förutsättningarna betydligt gynsammare om folket nu vill det (låt oss säga i 20 år som USA i Irak och Afganistan), en hel värld som snabbt nu växer ekonomiskt utanför väst, ett väst som druknar i sin skit släppta av korrupta politiker.

Svårare än så var det inte lillen.
Citera
2023-03-05, 21:22
Medlem
Sgt.Blands avatar
En ordentlig brasa i en industri vid Moskva just nu.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1632476111878737921
Citera
2023-03-05, 21:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag har bara träffat en ryss (som bor i Ryssland) sedan efter kriget. Ett riktigt pucko. En annan ryss jag kände via jobb som bodde i Ryssland visade sig vara ukrainier när jag frågade närmare Han reste hem för att slåss före invasionen. Han svarar inte längre.

..och där gled du undan..

För du påpekade ju att man inte ser demonstrationer eller social oro.., men ingen replik ifrån dig angående att Putin har skärpt lagstiftningen, och konsekvenserna..

Du borde skämmas.."Rysslands vän" (men du är ju Putins vän i sak )
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-05 kl. 21:24.
Citera
2023-03-05, 21:25
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Och hur vet vi att det du nu vidareför inte är en påverkansoperation?

"Det är jättelätt. Vi ska stödja Ukraina, för ryssarna är onda." Kan du se vem som vill att vi ska tro det och inte tänka mer?

Eller som det också brukar spridas.
Ge upp land för att minska dödandet.
Eller
Förse inte Ukraina med vapen, det förlänger bara kriget och dödandet.
Citera
2023-03-05, 21:26
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Detta infantila påstående återkommer gång på gång från er ryssvänner.
Kina har alla möjligheter att undvika att bli indraget i ett krig med Taiwan och konflikt med väst. Det är bara att låta bli att attackera Taiwan. Precis som att Ryssland hade kunnat fortsätta ha hyfsat normala handelsförbindelser med väst genom att inte attackera Ukraina. Kina och Ryssland har naturligtvis aldrig tvingats av USA att angripa sina grannar.

(Jag klistrar in vad du svarade på:
Jag har aldrig påstått att Ryssland agerar nobelt. Det här handlar om stormakter och deras geopolitiska intressen. USA "hjälper" inte Ukraina, de utnyttjar Ukraina som nyttig idiot i ett proxykrig för att skada konkurrenten Ryssland. Och Ryssland försvarar sina egna geopolitiska intressen. Ren realpolitik, allt annat är skitsnack. Washington har samma grej på G mot Kina, denna gång med Taiwan som proxy och bondeoffer )

Falsk dikotomi - bara för att man är emot Washingtonhökarnas vansinniga proxykrig i Ukraina är man inte automatiskt för Kreml och Putin.

Har du missat att USA, EU och hela FN erkänner Taiwan som en del av Kina (One China policy)? Tydligen har du som många andra gått på Washingtons propaganda. Jag är inte något Beijingtroll, jag konstaterar bara faktum.

Washington beväpnar nu Taiwan och stöder separatistpartiet DPP med pengar inför ett proxykrig mot Kina. USA har också stött terroristerför att sabotera Nya Sidenvägen-projektet. Bl.a. i Pakistan och på Salomonöarna har USA-stödda grupper mördat kinesiska ingenjörer och saboterat byggprojekt. Söndra och härska, precis som i Ukraina.

Tänk bara tanken att Kina stött separatistpartier på Hawaii och gött dem med kinesiska vapen inför ett krig mot USA. Tror du att Washington hade suttit stillatigande och sett på då?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Våren har kommit till Ukraina så då plockar man fram grejer så att man kan passera vattendrag. Här använder UAF något fordon som ser ut som ett hemmabygge på ett chassi från T64.
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1632367671969710081
Hmm, nej detta är ju ingen T64 så det är kanske ett rikitgt fordon UAF fått från de allierade?!? Med tanke på hur bra den funkar gissar jag på att det är tyskt fabrikat haha.

Jag tycker den ser läskig ut. Ser riskabelt ut.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
..och där gled du undan..

För du påpekade ju att man inte ser demonstrationer eller social oro.., men ingen replik ifrån dig angående att Putin har skärpt lagstiftningen, och konsekvenserna..

Du borde skämmas.."Rysslands vän" (men du är ju Putins vän i sak )

Måste man replikera på allt? Gör du det själv? Jag hade inget intressant att säga. Mer än, "ja, han har skärpt konsekvenserna". Jag tror inte det är en kokande gryta där Putin lyckats trycka ner locket med säkerhetspolisen. Visst är det repressivt.
Citera
2023-03-05, 21:29
Medlem
mr.Floppys avatar
Jisses! Försöker hänga med här, men ser bara en evighetsdiskussion med en rysk bot, det är ju exakt det som ryssarna vill, dränka allt i oväsentligheter!

Kan inte bara alla skita i ryssjävelbotar och diskutera kriget istället?

Visst ser det ut som att Bakhmut håller än iallafall?

Vilken dag tror ni vi får se Leoparder och Abrams jaga ryssar?

Kommer rentav CV90 jaga ryssar före Leopard 2?

Hur snabbt kan en rysk inkräktare springa med en CV90 i hasorna?

Så många frågor,så lite svar, för alla har visst fallit för Kremls strategi och diskuterar historia och filosofi med en rysk bot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in