2023-03-05, 21:16
Medlem
526s avatar
"Morgonstund har guld i mun"

Det är sant. Men det viktiga är inte att gå upp 05. Det är mer för de som börjar jobba 09 och vill kunna hinna med att träna och jobba med sitt eget företag innan de kliver in på kontoret. Och väl på kontoret är mer pigga än de slöa fettsona som dräller in bakis 9.30 med en kaffe i handen.

Det viktiga är att komma upp tidigt och fokusera direkt på det svåra. Då är man klarast i huvudet och har mest energi. Sen träna en vända. Vid lunch ska man i princip vara klar med det viktigaste och ägna sig åt möten, svara på mail, och sånt som är utvecklande. Sen hem tidigt på eftermiddagen och ha ett annat liv innan man lägger sig tidigt.
Eller om man är i en viktig sprint så kan man jobba sent , hem och sova, börja om.
Det funkar bra i någon månad, sen behöver man semester.
Senast redigerad av 526 2023-03-05 kl. 21:19.
Citera
2023-03-05, 21:26
Moderator
Neksnors avatar
Det är ju bara en vanesak att gå upp en viss tid. En fördel med det kan vara att man, beroende på jobb, kan få jobba ostört någon timme på förmiddagen. En annan är att man missar rusningstrafiken.
Militärens knep för att snabbt somna är, som jag minns det, att se till att enskild soldat är trött.
Citera
2023-03-05, 22:37
Medlem
Jag gillade rubriken och gillade även ditt startinlägg. Har själv sett en hel del föreläsare/inspiratörer/whatever prata om liknande där optimal mental och fysisk hälsa ska uppnås samt motivation och mål.

MEN.. som en föregående skrivit.
Satsa på att äta sunt, gå inte och lägg dig för sent.
Kanske börja läsa lite, motionera lite mer och håll dig till bra val.

Det finns en stor risk att målen blir för nitiska och allt blir snömos och att du ger upp.
Ett litet steg var dag.
Citera
2023-03-05, 22:48
Medlem
zombie-nations avatar
Framgångsrecept är löjliga. Man blir inte framgångsrik av att gå upp tidigt, meditera, träna, äta stenålder.

Man blir framgångsrik genom att ha en grund att stå på och ha en passion.

Däremot kan man hitta något nytt hos sig själv genom att ändra en vana. Vanorna stoppar vårt kreativa tänkande. Samtidigt när vi har det kreativa igång, får rutinerna oss att inte slösa energi på att tänka ut saker.

Gå upp klockan fem är inte så svårt, gör det till kl 4 så är det görbart för mig. Mycket enklare att somna 20 och vakna 4 än att somna 23 och vakna 7 vilket är omöjligt för mig.
Citera
2023-03-05, 22:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Kliva upp 5 varje morgon - hälsa - mentala biten, själen, struktur/fokus.

Läst att framgångsrika män/kvinnor gör/gjort detta.
Det nämns 20/20/20 min metoden.
Träning/dopamin - reflektera/dagbok/meditera - lägga upp dagens trading

Vidare, bra morgon rutin klar och en bra kvällsrutin för att få bra/optimerad sömn.
Läst att militären har någon form av sätt att somna in och sova på ett effektivt sätt.
Tips på det.

Vad vill jag uppnå

Mer fokus och bli hälsosammare, samt att ha framgångsrik trading som deltid/halvtids syssla.
Äter sunt men inte motion, tänker Online med Chromcast framför TV, styrka, jympa.

Det finns en bok skriven om detta, vilken jag tänker köpa.
Samt vore roligt om någon här redan gör detta och höra lite tips.

MVH
Vad är det för konstigt med att stiga upp kl. 5? Det måste vara minst en miljon svenskar som stiger upp kl 5 eller ännu tidigare.

Hantverk och industri börjar ofta kl. 7. Jobbar man skift kan det vara mycket tidigare. Många affärer öppnar också runt 7. Då måste folk vara på plats redan runt 6 för att allt ska vara klart. Transporter, kommunikationer, allt är igång långt tidigare. Förskolor och fritids öppnar tidigt. Vården går dygnet runt. Bagerier, brödet ska vara klart och transporterat till butikerna när de öppnar.

Det låter på dig som att det är nåt jädra underverk och en nästan övermänsklig prestation, det som är fullständig vardag för större delen av den arbetande befolkningen.
Citera
2023-03-05, 22:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

Läst att militären har någon form av sätt att somna in och sova på ett effektivt sätt.
Tips på det.
Det lärde jag mig under värnplikten. Fast jag vet inte om jag får avslöja det, det kanske är en försvarshemlighet.
Citera
2023-03-05, 23:05
Medlem
En av de viktigaste komponenterna till "framgång" är rutin.

Givetvis är det ju inte så att man blir per automatik framgångsrik bara för att man vaknar tidigt varje dag... Det är även bli bla blo....och då är det fördelaktigt att må bra fysiskt och psykiskt därav bli bla blo...

Ganska hjärndöd tankeverksamhet, men kul att influensers, youtubare och podcastare tror att de har hittat svaret på en 1000 årig fråga och känner sig smarta.
Citera
2023-03-05, 23:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
En av de viktigaste komponenterna till "framgång" är rutin.

Givetvis är det ju inte så att man blir per automatik framgångsrik bara för att man vaknar tidigt varje dag... Det är även bli bla blo....och då är det fördelaktigt att må bra fysiskt och psykiskt därav bli bla blo...

Ganska hjärndöd tankeverksamhet, men kul att influensers, youtubare och podcastare tror att de har hittat svaret på en 1000 årig fråga och känner sig smarta.

De flesta fattiga som inte kom någonvart hade också rutin.
Citera
2023-03-05, 23:22
Medlem
eleven7s avatar
Brukar gå upp runt 09.00 varje morgon för då är det ljust och jag slipper vakna upp till det eländiga mörkret. Vid 12.00 har jag varit vaken i 3 timmar medan mina 05.00 konkurrenter har varit det i 7 timmar och pimplar kaffe för att de börjar bli trötta. När mina 05.00 konkurrenter sover djupt analyserar jag vad de gjort under dagen för att kunna konkurrera ut dem nästa dag. Lägger mej runt 01.00.
Citera
2023-03-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De flesta fattiga som inte kom någonvart hade också rutin.

Som sagt, en komponent av X antal som varit självklara sedan första gången jag satt och fundera kring detta på tidigt 2000-tal. Finns massor av saker man kan göra för att öka chansen till framgång.
Citera
2023-03-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Jag förstår inte hur det skulle hjälpa att gå upp tidigare.
Det betyder ju bara att du går och lägger dig tidigare.

Du får ju exakt samma antal timmar att vara produktiv oavsett

Måste ju va fan så mycket mer nice att gå kl 0845
Solen är uppe och folk har vaknat och det sker saker.

Ex 1
Vakna 0500 allt är bara skit. Butiken är stängd. Folk sover. det är mörkt det är kallt.
Man går och lägger sig kl 2100 för att man ska få sina 8h sömn. kl 2100!!

Ex 2
vakna 0845: Alla butiker har öppet, Folk jobbar, det är ljust, alla är positiva, Man kan ringa Dell och fråga om den nya musen har kommit.
Man går och lägger sig klockan 00:15

Det måste ju vara bättre med ex2

Är du helt säker på det? Det verkar vedertaget sedan länge att gå upp tidigt är ett framgångsrecept.

Bibeln Ordspråksboken 6:9-11 Äversättning: Svenska FolkBibeln 1998
9 Hur länge skall du ligga, du late? När skall du stiga upp från din sömn? 10Sov ännu något, slumra lite till, lägg ännu en stund armarna i kors för att vila, 11så skall fattigdomen komma över dig som en rövare och armodet som en väpnad man.
Citera
2023-03-06, 00:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Läst att framgångsrika män/kvinnor gör/gjort detta.
Det nämns 20/20/20 min metoden.
Träning/dopamin - reflektera/dagbok/meditera - lägga upp dagens trading

Vidare, bra morgon rutin klar och en bra kvällsrutin för att få bra/optimerad sömn.
Tips på det.

Vad vill jag uppnå

Mer fokus och bli hälsosammare, samt att ha framgångsrik trading som deltid/halvtids syssla.
Äter sunt men inte motion, tänker Online med Chromcast framför TV, styrka, jympa.

Det finns en bok skriven om detta, vilken jag tänker köpa.
Samt vore roligt om någon här redan gör detta och höra lite tips.

MVH
Ett tips är att gå en kurs i svenska när du ändå verkar motiverad. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in