Citat:
Stämmer bra det. Dock var man väl där som privatpersoner och inte ett organiserat KJ komp. Den som stod och domderade vid en karta med brorsan var väl hans (DA´s alltså) vän H, från K4. Så det var ju en blandad kompott folk.. Det var folk från andra delar av försvarsmakten också. Jo, dom är en spjutspets, på spaning och underrättelseinhämtning. Inte MSO. Jag vet dock inte om det kanske var så att hans arbetsplats gick in i tjänst enligt någon sorts rutin. Dock tvivlar jag på det, att man skulle göra så utan polisledning när det dessutom pågår en brottsutredning. Känns spontant som det borde vara något som sker på eget ansvar/deltagande i så fall.
Jag håller med dig i typ allt, men kanske inte den sista delen där.. Ska man gå in med ingångsvärde "avliden/självmord" så behövs det betydligt mycket mer än en magkänsla eller statistik.. Det blev ju en brottsutredning inledningsvis och även med SÄPO inkopplat så att beskylla andra för att ha tänkt fel inledningsvis tycker väl inte jag är rätt, bara för att man själv hade rätt i sina egna teorier. Det är en helt annan sak att sitta med facit nu... Det var en väldigt stor del människor som trodde att han hade råkat ut för brott eller olycka. Söket i sig gick väl inge annorlunda till än ett sök brukar gå egentligen. Ibland funkar det, ibland inte.
Jag håller med dig i typ allt, men kanske inte den sista delen där.. Ska man gå in med ingångsvärde "avliden/självmord" så behövs det betydligt mycket mer än en magkänsla eller statistik.. Det blev ju en brottsutredning inledningsvis och även med SÄPO inkopplat så att beskylla andra för att ha tänkt fel inledningsvis tycker väl inte jag är rätt, bara för att man själv hade rätt i sina egna teorier. Det är en helt annan sak att sitta med facit nu... Det var en väldigt stor del människor som trodde att han hade råkat ut för brott eller olycka. Söket i sig gick väl inge annorlunda till än ett sök brukar gå egentligen. Ibland funkar det, ibland inte.
Att sitta med facit, eller att slå sig för bröstet är givetvis inte helt rätt attityd.
Men om man ska lägga energi på ett sök så måste man väl göra en analys först.
Arbetsplatsen med den kapaciteten borde suttit på sådan info att de kunde påverkat åt rätt håll.
Om jag fattar rätt så var inte polisen alls drivande i letandet, och att SÄPO var det undrar jag. Men kan ha fel på båda punkterna.
Min bild är att KJ med stöd av ledningen deltog i ” familjens virrande” på fel plats.
Men jag kan som sagt minnas fel.
Inte heller något nytt... att en kropp hittats på en plats man redan sökt på.