2023-01-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Stämmer bra det. Dock var man väl där som privatpersoner och inte ett organiserat KJ komp. Den som stod och domderade vid en karta med brorsan var väl hans (DA´s alltså) vän H, från K4. Så det var ju en blandad kompott folk.. Det var folk från andra delar av försvarsmakten också. Jo, dom är en spjutspets, på spaning och underrättelseinhämtning. Inte MSO. Jag vet dock inte om det kanske var så att hans arbetsplats gick in i tjänst enligt någon sorts rutin. Dock tvivlar jag på det, att man skulle göra så utan polisledning när det dessutom pågår en brottsutredning. Känns spontant som det borde vara något som sker på eget ansvar/deltagande i så fall.

Jag håller med dig i typ allt, men kanske inte den sista delen där.. Ska man gå in med ingångsvärde "avliden/självmord" så behövs det betydligt mycket mer än en magkänsla eller statistik.. Det blev ju en brottsutredning inledningsvis och även med SÄPO inkopplat så att beskylla andra för att ha tänkt fel inledningsvis tycker väl inte jag är rätt, bara för att man själv hade rätt i sina egna teorier. Det är en helt annan sak att sitta med facit nu... Det var en väldigt stor del människor som trodde att han hade råkat ut för brott eller olycka. Söket i sig gick väl inge annorlunda till än ett sök brukar gå egentligen. Ibland funkar det, ibland inte.

Att sitta med facit, eller att slå sig för bröstet är givetvis inte helt rätt attityd.
Men om man ska lägga energi på ett sök så måste man väl göra en analys först.
Arbetsplatsen med den kapaciteten borde suttit på sådan info att de kunde påverkat åt rätt håll.

Om jag fattar rätt så var inte polisen alls drivande i letandet, och att SÄPO var det undrar jag. Men kan ha fel på båda punkterna.
Min bild är att KJ med stöd av ledningen deltog i ” familjens virrande” på fel plats.

Men jag kan som sagt minnas fel.
Citera
2023-02-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Att sitta med facit, eller att slå sig för bröstet är givetvis inte helt rätt attityd.
Men om man ska lägga energi på ett sök så måste man väl göra en analys först.
Arbetsplatsen med den kapaciteten borde suttit på sådan info att de kunde påverkat åt rätt håll.

Om jag fattar rätt så var inte polisen alls drivande i letandet, och att SÄPO var det undrar jag. Men kan ha fel på båda punkterna.
Min bild är att KJ med stöd av ledningen deltog i ” familjens virrande” på fel plats.

Men jag kan som sagt minnas fel.
Nej... Säpo har inte letat. Jag menade att det pågick en utredning på deras bord. Inte ett sök... Det betyder förstås ingenting. Rutiner pga säkerhetsklassen... Menar bara att om det hade varit solklart självmord från alla håll bortsett från familjen, så hade man inte startat en utredning om människorov från polisens sida efter nästan två veckor. Inte heller ovanligt eller anmärkningsvärt... Också en rutingrej för att ha mer verktyg i sökandet. Men man tog ju in nytt blod i utredningen som tittade igenom allt igen och beslutade då att inleda en förundersökning om människorov. Det hade man ju inte gjort om allt annat var uteslutet. Därför tycker inte jag alls det är fel/konstigt i det läget om söken riktades fel. Jag uppfattade aldrig att KJ hade någon ledande roll i söken alls. Enda jag mins om den biten var att vännen Henrik och brodern hade någon slags "ledningscentral" i Imrens vardagsrum eller något sådant. Så ja, det har du väl kanske rätt då. Dock sökte man ju faktiskt på rätt plats Inte heller något nytt... att en kropp hittats på en plats man redan sökt på.

Man måste iaf haft någon tanke om att man inte kan utesluta brott. Det finns sök där man inte startat brottsutredning också. Sk solklara fall, uppenbarligen var inte DA´s fall det från början. Därför har man inte inledningsvis sökt efter en kropp där någon frivilligt försvunnit och tagit sitt liv. Utan man har kort och gott sökt efter DA i okänt skick, frivilligt eller ofrivilligt försvunnen, levande eller död. I det läget går man till viss del efter statistik, i dom organisationer som sökte fanns det högst sannolikt MSO utbildad personal. Hoppas jag.. men polisen ledde väl inte söken förens det blev en brottsutredning. Om jag inte mins fel? Fast nog skickade man upp en helikopter har jag för mig. Men är ganska säker på att polisen sa att dom hade en dialog och kommunicerade med sökgrupperna, men ledde inte insatsen, inledningsvis. Hur man gjorde efter det blev människorov mins jag inte alls... Men jag antar att det inte fanns så mycket att göra då heller.. Mer än att man fick tillgång till lite mer tvångsåtgärder. Som så klart inte ledde någonstans eftersom han hade gått ut i skogen och tagit sig själv av daga...
Citera
2023-03-05, 16:07
Medlem
Med all respekt till deniz fina familj.men så här jick det nog till.han satte sprängämnen i munnen .huvudet flög iväg..något djur fick tag i det...det var november mörkt kallt..vilka ev mördare skulle släpa honom enda dit .
Citera
2023-03-05, 16:13
Medlem
Mercedes avatar
idag skriver yuksel Arda på minnessidan på facebook:
Citera
2023-03-05, 16:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Med all respekt till deniz fina familj.men så här jick det nog till.han satte sprängämnen i munnen .huvudet flög iväg..något djur fick tag i det...det var november mörkt kallt..vilka ev mördare skulle släpa honom enda dit .

Fast varför skulle någon begå självmord på ett så konstigt sätt? Varför vill man inte att ens närstående ska ha en hel kropp att begrava? Varför vill man att det ska bli en lång tid av osäkerhet kring vad som har hänt en för ens anhöriga och vänner, och även att sökandet ska ta upp en massa människors tid, ta upp resurser för polis och militär o.s.v.? Och att de anhöriga kanske aldrig ska kommer att bli riktigt säkra på vad som hänt? It doesn't make any sense. Han kunde ju bara ha skjutit sig på sin arbetsplats, han hade ju vapen där.

Och varför överhuvudtaget? En frisk, stark, snygg ung man, som lyckats med mer än de flesta unga män klarar av? Varför var han inte nöjd? Precis nu slog mig en tanke: kan det ha funnits något i hans kropp som han inte ville att någon skulle få redan på? Någon sjukdom, som skulle ha gjort honom svag och - i hans egna ögon - föraktlig? MS? ALS? Eller AIDS? Eftersom det var så viktigt att spränga kroppen i bitar, så att det inte skulle gå att obducera och ta prover.
Senast redigerad av Merwinna 2023-03-05 kl. 17:00.
Citera
2023-03-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
idag skriver yuksel Arda på minnessidan på facebook:
Ursäkta mig, men vafan.. Han vilseleder ju sin skara följare när han håller på sådär. Det var ju hans egna fru som började gapa om "sprängd kropp". Att kroppsdelar då eventuellt kan försvinna är ju knappast konstigt. Dessutom har han fel att DA är den enda som skulle förlorat huvudet vid självmord. Att det inte hittas är ju inte speciellt anmärkningsvärt heller. Då kroppen legat ute i naturen så länge.

Vittnen har sett honom där ute själv. Det saknas motiv och det finns ingen hotbild. Och tillvägagångssättet för ett mord är ju högst tvivelaktigt... Någon borde verkligen prata med föräldrarna. Sjukt hemskt att se hur folk i gruppen späder på allt ännu mer. Verkar inte förstå hur illa man gör familjen genom att låta dom hålla på så här. Det är gamla människor... Dom kommer dö med tron att deras son blivit mördad. När det i själva verket var hans egna val.
Citera
2023-03-05, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast varför skulle någon begå självmord på ett så konstigt sätt? Varför vill man inte att ens närstående ska ha en hel kropp att begrava? Varför vill man att det ska bli en lång tid av osäkerhet kring vad som har hänt en för ens anhöriga och vänner, och även att sökandet ska ta upp en massa människors tid, ta upp resurser för polis och militär o.s.v.? Och att de anhöriga kanske aldrig ska kommer att bli riktigt säkra på vad som hänt? It doesn't make any sense. Han kunde ju bara ha skjutit sig på sin arbetsplats, han de ju vapen där.

Och varför överhuvudtaget? En frisk, stark, snygg ung man, som lyckats med mer än de flesta unga män klarar av? Varför var han inte nöjd? Precis nu slog mig en tanke: kan det ha funnits något i hans kropp som han inte ville att någon skulle få redan på? Någon sjukdom, som skulle ha gjort honom svag och - i hans egna ögon - föraktlig? MS? ALS? Eller AIDS? Eftersom det var så viktigt att spränga kroppen i bitar, så att det inte skulle gå att obducera och ta prover.
Alla dina frågor går ju att vända mot mordteorier också. Varför si och varför så. Varför skulle någon lura ut honom dit? Och hur har han hittat dem utan telefon. Och varför skulle han ens åka dit, utan telefon. Och varför tar dom med sig huvudet efter dom sprängt av det?

Vad gäller självmord så är det väldigt lite vi vet om vad som exakt händer. Då självmord högst sällan blir så här offentliga. Att det blivit så nu är väl för att det inte blivit accepterat av föräldrarna. Folk har sprängt sig själva till döds förut. Det är inget nytt. Det är heller inget nytt att folk försvinner och gör det. Det finns fall där man gjort brev och hela faderuttan men efter flera år fortfarande inte hittas. Att män (i synnerhet) tar livet av sig, eller bara "försvinner" är ju knappast en nyhet. Det finns ingen mall för vad som anses normalt och inte. Det finns ju allt från dom som försvinner så att dom inte skall hittas och gör det. Och andra som gör det på livesändningar. Någon spränger sig, en annan skjuter sig. Misstänker att du är kvinna? Kanske därför du inte förstår... Men vi tänker inte lika. Man brukar säga "women commit suicide, men kill them self". Därför lyckas män i högre omfattning än kvinnor. Pga mängden våld vi använder. Vi skjuter, spränger, hänger, hoppar framför tåg eller byggnader.

Hans yttre har förstås ingenting med saken att göra. Bara för att man är snygg och klarar fysiska prövningar blir man inte immun mot psykisk ohälsa. Fruktansvärt fåniga argument..
Citera
2023-03-05, 17:09
Medlem
Citat:
Fast varför skulle någon begå självmord på ett så konstigt sätt? Varför vill man inte att ens närstående ska ha en hel kropp att begrava? Varför vill man att det ska bli en lång tid av osäkerhet kring vad som har hänt en för ens anhöriga och vänner, och även att sökandet ska ta upp en massa människors tid, ta upp resurser för polis och militär o.s.v.? Och att de anhöriga kanske aldrig ska kommer att bli riktigt säkra på vad som hänt? It doesn't make any sense. Han kunde ju bara ha skjutit sig på sin arbetsplats, han hade ju vapen där.

Utåt sett levde han ett perfekt liv .snygg stilig..men inom sig ville han nog leva ett annat liv...ville inte längre åka upp till kalla skogarna...och springa omkring...bodde i en liten 1a. Många som tar självmord gör det på konstiga sätt...han hade tillgång till sprängämnen..
Citera
2023-03-05, 17:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Utåt sett levde han ett perfekt liv .snygg stilig..men inom sig ville han nog leva ett annat liv...ville inte längre åka upp till kalla skogarna...och springa omkring...bodde i en liten 1a. Många som tar självmord gör det på konstiga sätt...han hade tillgång till sprängämnen..

Jamen käre värld! Han var fortfarande ung. Och inga studiemedelsterminer avverkade så vitt jag vet, den militära utbildningen är ju betald. Han kunde fortfarande ha pluggat till vad som helst! Träffat en både snygg och rar tjej och bildat familj! Och berättat för alla resten av livet om sina mandomsprov han klarat av! Nej, det är något som inte stämmer här...
Senast redigerad av Merwinna 2023-03-05 kl. 17:44.
Citera
2023-03-05, 17:20
Medlem
Det finns inget facit. Alla har bara antaganden, vad spelar det för roll om den berusade araben kanhända numera nyktrat till och blivit nykter asiat. Åsikterna är ju ändå helt värdelösa!
Det finns inget facit!
Citera
2023-03-05, 17:39
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Jamen käre värld! Han var fortfarande ung. Och inga studimedelsterminer avverkade så vitt jag vet, den militära utbildningen är ju betald. Han kunde fortfarande ha pluggat till vad som helst! Träffat en både snygg och rar tjej och bildat familj! Och berättat för alla resten av livet om sina mandomsprov han klarat av! Nej, det är något som inte stämmer här...

Den vanligaste orsaken för unga män som dör är just självmord.

Att någon är "framgångsrik" hjälper föga mot psykisk ohälsa. Nu var väl DA en hyfsat vanlig man, snarare än framgångsrisk men ändå. Avicii är ett extrem exempel på ung och framgångsrik som tar sitt liv.

Givetvis har DA valt att spränga sig själv. Precis som polisen sagt sedan i princip dag 1.
Citera
2023-03-05, 18:10
Medlem
Men åter.det var mörkt kallt ...skulle någon verkligen lura ut denna stor vuxna kille ut i mörkret i Tyresta skogen för att hugga av han huvudet .hör ni själva hur dumt det låter. Han valde detta helt själv..trots sin karriär och sitt stiliga yttre .dessutom har folk sett honom ensam gå omkring där och varför skulle någon ev velat ta livet av honom
Senast redigerad av Elins92 2023-03-05 kl. 18:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in