2023-03-05, 16:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Prejudikatet i Nürnberg var att man inte skall förlora krig. Tyskar och Japaner dömdes för sådant som de allierade ägnade sig åt ostraffat. Tanken med ICC var att skapa ett mer opartiskt system, men i praktiken är det ju bara ledare från småländer som hamnar där. Putin lär stanna i Ryssland eller nöja sig med att besöka länder som är vänligt ställda.
Såg nu att ICC verkar på plats i Ukraina.

https://fn.se/aktuellt/varldshorisont/krigsforbrytelser-i-ukraina-omfattande-samarbete-for-att-skipa-rattvisa/
Citera
2023-03-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Faktuellt fel. Danmarks Matilde Kimer som rest runt i Donbass vittnar om att efter kriget (2014-2015) var de flesta i Donetsk city och (DPR/LPR) anti-Kiev t ex. Just i starten av kriget så är läget oklart, men redan då var det i "Ukraina-bullcase" minst jämnt, och kanske (enligt Frankfurter Zeitung) klar övervikt för autonomi. På ukraina-hållna sidan var där däremot Kiev-lojalitet.

Det är ett resultat av extremhögerns härjningar där, artilleribombningar, och rysk propaganda som accentuerade de reella händelserna. Det är exakt samma fenomen som du ser på ukrainska sidan. Om vi bortser från nuvarande gränslandet, så har 2022-invasionen politiserat extremt många ukrainier som kanske tidigare tidigare mest tänkte "whatever" om konflikten i östra Ukraina till att bli dedicerat antiryska.

Du har dessvärre återigen hittat felaktiga fakta. Här får du en länk som visar att 95 % av alla ukrainare är övertygade om att Ukraina kommer vinna kriget mot Ryssland. Hela 63 % (!) av dem tror också att Ukraina spöar ryssen redan i år. Och vem vet, så gediget efterbliven och oduglig som ryssen visat sig vara i krig så kan ukrainska folket få rätt. Hoppas! Slava Ukraini!

https://www.ukrinform.net/rubric-society/3653606-over-95-of-ukrainians-confident-ukraine-to-win-war-with-russia-poll.html
Citera
2023-03-05, 16:18
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Sättet de opponerar sig på är så klart fel ja. Det är någon slags misslyckad biblisk rättvisa, bara det att det går ut över Ukraina istället för USA.

Jag snackade med min (donetsk-)ukrainska väninna igår. Hon sa: "This is very sad. When we stood together like brothers (sic! hennes engelska är inte alltid jättebra) we could do anything. We defeated the nazis and we went to space. Now we are just fighting each other". Jag tycker det är ett kärnfullt citat. Den säger också något om att de har lite svårt att "släppa" tanken om att de inte hör ihop.

Ja, liknande har jag hört från andra Ukrainare. Att de är uppgivna när de innan varit så nära, även hört vissa som menar att de aldrig kommer gå att komma tillbaka till hur det var innan konflikten.
Citera
2023-03-05, 16:20
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
psychic plockar här in så många svepskäl till Rysslands aggression att det är svårt att veta var man skall börja:
- Att "ändra på Nato", en frivillig försvarsallians mellan självständiga stater, för att tillfredställa Kreml? Idén är befängd, i synnerhet som det är hotet från Ryssland som motiverar alliansens existens.
- "kuppen" 2014 bestod av att Ukrainas parlamnet röstade för att avsätta en president som svikit överenskommelser om avtal med EU och i stället sålt ut sitt land till Ryssland, samtidigt som han berikade sig själv. Man kan tycka vad man vil, om den politiska processen i Ukraina 2014, men faktum är att Ukrainas folk har haft flera fria val sedan dess med möjlighet att välja både det parlament och den president de önskar. Självfallet är händelserna 2014 ingen ursäkt för Putins krig.
- Till sist Ryssland-kramarnas käpphäst: Minsk. Praktiskt nog låtsas psychic m.fl. inte om att avtalet (enligt ryssarna själva) inte berör Rysslands relation gentemot Ukraina, och defintivt inte mot Nato. Avtalen syftade till att stoppa striderna i Donbas och behandlade t.ex. inte alls Krim som Ryssland olagligt annekterat. Striderna i Donbas hade 2020-2021 minskat till en nivå (~25 döda per år på båda sidor), så det är heller ingen ursäkt för Rysslands anfallskrig.

En normalt tänkande människa som tittar på vad som händer, vad Putin skrev i juli 2021, och hur rysk stats-tv uttrycker sig ser vad kriget handlar om:
Ryssland vill återupprätta så mycket de kan av sovjetunionen, genom annektering eller skapandet av vasall-stater som Belarus. Ukrainas existens som en oberoende nation har ifrågasatts från dag ett. Inga Minsk-avtal eller krypande från Nato-länder skulle kunnat ändra på det, tvärtom.
Självklart har du helt rätt. Det är uppenbart att det handlar om en diktator som under mer än två decennier gnällt över hur tråkigt han tyckte att det var att Sovjetunionen kollapsade, och inte vill något annat än att få bli ledare över en stormakt. En av huvuddrivkrafterna hos en psykopat är just makt, och det finns inga andra rimliga förklaringar till Putins beteende än en psykopatisk makthunger.
Citera
2023-03-05, 16:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Mali, vad skulle uraltsaren göra utan denna grundpelare i Afrika.
Mali är väl inte helt värdelöst som land? De har stora mängder sand uppblandad med truppminor. Denna råvara finns inte på så många andra platser, så om man är i behov av sådant så ska man nog hålla sig vän med Malis många olika terroristgrupperingar 🙏
Citera
2023-03-05, 16:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Du har dessvärre återigen hittat felaktiga fakta. Här får du en länk som visar att 95 % av alla ukrainare är övertygade om att Ukraina kommer vinna kriget mot Ryssland. Hela 63 % (!) av dem tror också att Ukraina spöar ryssen redan i år. Och vem vet, så gediget efterbliven och oduglig som ryssen visat sig vara i krig så kan ukrainska folket få rätt. Hoppas! Slava Ukraini!

https://www.ukrinform.net/rubric-society/3653606-over-95-of-ukrainians-confident-ukraine-to-win-war-with-russia-poll.html

Den undersökningen är inte från ryskhållna delar. Jag pratade heller inte om nu, men jag är rätt övertygad om att i gamla DPR/LPR är stödet för Ryssland massivt.

Här har du undersökningen som är "seperatism-positiv": https://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/separatisten-verkuenden-grosse-mehrheit-fuer-abspaltung-von-ukraine-12934681.html

Här är de mer ukro-positiva:
"A poll released by the Kiev Institute of Sociology, with data gathered from 8–16 April, 41.1% of people in Donetsk were for decentralisation of Ukraine with powers transferred to regions, while letting it remain a unified state, 38.4% for changing Ukraine into federation, 27.5% were in favour of secession from Ukraine to join the Russian Federation, and only 10.6% supported current unitary structure without changes.[18]

Another poll, taken by the Donetsk Institute for Social Research and Political Analysis, found that 18.6% of those polled in the region opposed changes to the government structure, 47% favoured federalisation, or at least more economic independence from Kyiv, 27% wanted to join Russia in some form, and 5% wanted to become an independent state.[19]" (wikipedia, Donbass status referendum)

Notera att när det blev krig, så blev det en slags "forced choice" så de som ville ha lite autonomi från centralmakten (som de var rädda för/inte litade på) tvingades välja mellan Ukraina eller DPR/LPR så ändrade siffrorna sig. De flesta alignade med den sida som kontrollerade dem, är min teori.

Sammanfattingsvis har du helt fel med dina 95%. Eftersom du tar och visar något som vi inte pratade om och säger "Ha! 95% visar visst att Ukraina ska vinna" (runka runka).
Citera
2023-03-05, 16:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Svara istället på vad det handlade om. Stod McCain och krigsivrade när han ville gå till offensiv 2017? Eller var det hans sätt att uppmana dem att hålla Minsk-avtalet?

Om du inte förstår vad McCain gjorde där, så är du bara en liten sorglig ukrainarunkare som sitter och drar i pitten.
Vad spelar det för roll vad senator McCain sade om hur Ukraina skulle driva ut de ryskstödda separatisterna? Ukraina var och är i sin fulla rätt att freda och kontrollera sitt territorium på alla sätt de vill, utan att fråga Putin eller dig om lov. Sätter de väljer att göra det påverkar omvärldens vilja att stödja dem, men det är deras val.

Om vi sedan skall återta kontakten med den verklighet som du tycks fjärma dig från, så skedde ju ingen offensiv 2017, inte sant? Och kriget i Donbas stod i princip still med ~25 döda per år totalt på båda sidor innan invasionen, så vad har McCains påstådda krigshets 2016 att göra med Putins anfallskrig 2022? Ledtråd: ingenting.

"Runkare"? Är det nivån du ligger på nu?
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-03-05 kl. 16:37.
Citera
2023-03-05, 16:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Israels annektering blev godkänd av USA 2020. Du kan inte inte bara göra regler efter att ett krig har startat.
Men att slänga whataboutismer i ansiktet på folk är ok?
Citera
2023-03-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej det var nog bara de 6 och sen ryssen själv då förstås.

https://twitter.com/newsman20/status/1628929334244417537

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Mali, vad skulle uraltsaren göra utan denna grundpelare i Afrika.

Wagner har väl vart med å gjort lite rensningar dör. Så stödet därifrån känns sten säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Iran avstod. Sjunde landet var lustigt nog Ryssland

Att man ska kunna rösta på sig själv tycker jag är fusk.

Att mullorna avstod var en liten knall.
Men att skicka drönare till stollen i Kreml är tydligen ok.

Är dom tjuriga för att prutte har pyntat flr fyrverkerierna.
Citera
2023-03-05, 16:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Självklart har du helt rätt. Det är uppenbart att det handlar om en diktator som under mer än två decennier gnällt över hur tråkigt han tyckte att det var att Sovjetunionen kollapsade, och inte vill något annat än att få bli ledare över en stormakt. En av huvuddrivkrafterna hos en psykopat är just makt, och det finns inga andra rimliga förklaringar till Putins beteende än en psykopatisk makthunger.
Här är intervjun med professorn i nationalekonomi och Rysslandsexperten Anders Åslund som jag refererade till:
https://kvartal.se/artiklar/vi-ska-inte-vara-radda-for-ryssland/
Han har mer erfarenhet av Sovjet och Ryssland än de flesta, och hans analys av hur Putin resonerar är tänkvärd. Enligt Åslund handlar det om girighet kombinerad med en misstro och förakt mot folkets förmåga att fatta korrekta beslut genom fria val.
Citera
2023-03-05, 16:37
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Men att slänga whataboutismer i ansiktet på folk är ok?

Det är inte en whataboutism. Jag skrev två meningar. Du missade mening nummer två. Mening nr 1 är empiriskt stöd för den.

Dvs är det en regel när det inte var en regel två år tidigare?
Citera
2023-03-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Jag förstår att du inte förmår tillhandahålla källhänvisningar vad gäller ditt svammel då verkligheten/sanningen/fakta inte är kompatibelt med din blinda tillbedja av den psykotiske dvärgen i kreml och hens anfallskrig mot ett fredligt grannland och slakt av dess befolkning.
Länkar och källor har jag redan bidragit med många, många gånger. Jag har ingen databas som du kräver och att länka varenda gång blir med tiden jobbigt och även meningslöst då sådana som du ändå inte läser. Är du intresserad sök själv eller gå igenom min posthistorik.

Visste du att dvärgen i Kiev också har problem? behöver du en länk eller klarar du av att se det i hans ansikte, snorande och mimik? Jag menar att verkligheten berättar mycket om man tar sig tid att se och höra. Propagandan du tar del av kommer inte att hjälpa dig att förstå något men jag förstår att det blir enkelt då man inte kan eller vill lära sig på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in