2023-03-05, 15:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Lindsey Graham och John McCain, talar 2016 till den ukrainska sidan om support.
Vi minns alla diskussionerna om Javelins. Obama och Biden,som inte försåg Ukraina med tillräckligt med vapen, för att försvara sig mot de separatisterna, som hade stöd av ryss-land. ryss-land som stödde separatisterna med tanks.
Mot detta fick pro-Ukraina sidan, antitank vapen. Hur offensiva är antitank vapen
Man bör fundera på hur man förser ena sidan med offensiva vapen. Den andra med anti-tank vapen.
Sedan minns vi hur Trump utpressar Zelensky att gräva skit om Biden. Hur Trump anklagar Obama och Biden för att inte, förse Ukraina med vapen som de borde ha gjort och som Trump sedan gjorde.

McCain och Graham talar till trupperna 2016, för att stödja den materiellt underlägsna Ukrainska sidan.
Man måste här fråga sig, hur fan är det möjligt, att på Ukrainas mark, ska behöva stå och stötta ukrainare, mot separatister stödda med tunga vapen???
Den försvarande sidan,igen, utmålas som banditer och support till dessa försvare, är….hör och häpna…krigsivrare??!! Va i h-e tänker du med?

Du får tänka på att där samtidigt körde en fredsprocess. Man försökte få seperatister och centralmakt att komma till någon form av gemensamt acceptans om framtiden.

Tror du det gynnas av att McCain står och ivrar för en offensiv? Bör man bete sig så om man är en fredsivrare?

McCain är inte den försvarande sidan. Han är inte ukrainier. Det är heller inte så enkelt att de i DPR/LPR var anfallarna.
Citera
2023-03-05, 15:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Lindsey Graham och John McCain, talar 2016 till den ukrainska sidan om support.
Vi minns alla diskussionerna om Javelins. Obama och Biden,som inte försåg Ukraina med tillräckligt med vapen, för att försvara sig mot de separatisterna, som hade stöd av ryss-land. ryss-land som stödde separatisterna med tanks.
Mot detta fick pro-Ukraina sidan, antitank vapen. Hur offensiva är antitank vapen
Man bör fundera på hur man förser ena sidan med offensiva vapen. Den andra med anti-tank vapen.
Sedan minns vi hur Trump utpressar Zelensky att gräva skit om Biden. Hur Trump anklagar Obama och Biden för att inte, förse Ukraina med vapen som de borde ha gjort och som Trump sedan gjorde.

McCain och Graham talar till trupperna 2016, för att stödja den materiellt underlägsna Ukrainska sidan.
Man måste här fråga sig, hur fan är det möjligt, att på Ukrainas mark, ska behöva stå och stötta ukrainare, mot separatister stödda med tunga vapen???
Den försvarande sidan,igen, utmålas som banditer och support till dessa försvare, är….hör och häpna…krigsivrare??!! Va i h-e tänker du med?
Kommentar:
Endast Kreml-trogna och nyttiga idioter anser att det var fel att stödja Ukraina militärt efter Rysslands aggression och annektering av ukrainska territorium 2014. Felet var att Ukraina fick för lite vapen och stöd, inte för mycket.

Om de fått den materiel väst skickar nu redan 2016 så hade Ryssland förmodligen aldrig genomfört sin invasion, och vi hade alla sluppit kriget. Om man vill undvika krig så är svaghet inte en lösning.
Citera
2023-03-05, 15:44
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du menar att detta ligger i ena vågskålen och det du skrivit nedan ligger i den andra vågskålen? Vi har alltså dessa två alternativ att ta ställning till? Du har hittat på båda men framställer det ena i sämre dager så att man ska vara böjd att tro att ditt andra påhittade argument är det korrekta. Har du skrivit ett enda inlägg i den här tråden utan att använda dig av falsk argumentationsteknik?

För alla andra som läser i den här tråden kan detta vara ett fint varnande exempel på hur personer med rysk agenda driver påverkanskampanjer. SVT har sammanställt en lista på falsk argumentationsteknik som man bör vara observant på: https://www.svt.se/kultur/medier/trollsnack

Eller så bemöter du sakfrågan istället för att diskutera mig. Skriv om det exemplet så du gillar det. Du får gärna bre på om hur orimlig Biden var.
Citera
2023-03-05, 15:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är bara sex länder på listan. Iran du glömde?
Nej det var nog bara de 6 och sen ryssen själv då förstås.

https://twitter.com/newsman20/status/1628929334244417537
Citera
2023-03-05, 15:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"största ansvaret" tycker jag är ett domstolsaktigt sätt att resonera. Jag förkastar tankemodellen att vi (som svenska medborgare och deltagare i politik*) måste bestämma vem som har mest rätt, och hålla med den.

Jag konstaterar att USAs agerande är en orsak till kriget.
Rysslands agerande är också en orsak till kriget.

Om vi egentligen bryr oss om folk som dör, så måste vi ta till oss det. Och därefter agera för att minimera det i framtiden, så gott det går.

Vad kan Ryssland lära?
Hur kan vi påverka Ryssland?
Vad kan USA lära?
Hur kan vi påverka USA?

I detta krig, och i framtida.

Detta är väldigt lätt att förstå. Varför finns det folk som inte kan förstå det efter 1000 inlägg? De har spenderat hundratals timmar på konflikten. Hur kan det komma sig? Hur ska det jag skrev ovan formuleras bättre?

* Situationen är en annan om där en dag skall diskuteras skadestånd, eller eventuellt i någon krigsrättegång.

Vad sitter vi alla då och pratar om, om du tycker att det inte kan vara domstolsmässiga?
Då kan vi börja haspla ur oss vad som helst.
Brukar pratas om länk till fakta och bevis. Eh, varför ska vi hålla oss till någon form av fakta?
Ska vi börja snurra runt i olika, egna,teorier. Var ska vi då börja?Vad är då relevant för tråden?
Vilka hittepå lägen ska vi dra till med?
Vad ska vi relativisera?
Citera
2023-03-05, 15:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Sättet de opponerar sig på är så klart fel ja. Det är någon slags misslyckad biblisk rättvisa, bara det att det går ut över Ukraina istället för USA.

Jag snackade med min (donetsk-)ukrainska väninna igår. Hon sa: "This is very sad. When we stood together like brothers (sic! hennes engelska är inte alltid jättebra) we could do anything. We defeated the nazis and we went to space. Now we are just fighting each other". Jag tycker det är ett kärnfullt citat. Den säger också något om att de har lite svårt att "släppa" tanken om att de inte hör ihop.

Fetat: Men den tanken är nog död nu på båda sidor.
Citera
2023-03-05, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så är det. Man skapade ett sorts prejudikat i Nürnberg, kan man säga.
Prejudikatet i Nürnberg var att man inte skall förlora krig. Tyskar och Japaner dömdes för sådant som de allierade ägnade sig åt ostraffat. Tanken med ICC var att skapa ett mer opartiskt system, men i praktiken är det ju bara ledare från småländer som hamnar där. Putin lär stanna i Ryssland eller nöja sig med att besöka länder som är vänligt ställda.
Citera
2023-03-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Inga ukrainska nationalistbataljoner har någonsin startat inbördeskrig.
Kriget i Donbas startades av invaderande ryssar. Bland dem nazister.
Ryska nazister och ultras var viktigare för att dra igång kriget i Donbas än några ukrainska dito.
Alla områden i Ukraina röstade för att tillhöra Ukraina. De har också, med undantag av Krim, etnisk ukrainsk majoritet.
Nej, det var Kiev som skickade ner soldater och nationalistbataljoner till Donbass för att slå ner motståndet istället för att förhandla fram en fredlig lösning. Oligarkerna Taruta and Kolomoisky födde Azovbattaljonen. Man återtog bla Mariupol och dom man slogs med var ryskvänliga ukrainska separatister som hade stöd från Ryssland. Som jag skrev, samma typ av stöd som USA ger rebeller världen över. Rysslands soldater gick över gränser i februari förra år och kämpar tillsammans med Donbasmilisen.

Vad har det med saken att göra att de flesta i sovjetrepubliken Ukraina röstade för att bli självständig en gång i tiden då vänskapliga förhållande med Ryssland senare förstördes och råskinn i västra Ukraina fick makt 2014. Det var ju ingen som kunde förutspå det men man trodde väl kanske att sovjet krossat dessa rysshatande nazister och banderasdårar på 50-talet. Precis som Michail Gorbatjov vad dum nog att ta ledare i väst på orden att NATO inte skulle flyttas fram och senare provocera fram en konflikt mellan väst och Ryssland och förstöra alla förbindelser med Ukraina. Hade Ryssland och folken i Ukraina veta allt detta i förväg så hade kartan sett helt annorlunda ut redan på 90-talet.

Du kan gärna förklara "etnisk ukrainsk majoritet" då etniska ukrainska och ryska par gifte sig och skaffade familjer under tiden det var vänskapliga förbindelser. Det är många, många familjer som blivit splittrade nu då man har släkt på båda sidor.

Var du får din information ifrån vet jag inte men brunt och illaluktande verkar det vara.

Jag hjälper dig med lite snabba sökningar vad det gäller inbördeskriget i Ukraina ...

Heroes of Mariupol or Neo-Nazi Menace?
https://www.thebulwark.com/heroes-of-mariupol-or-neo-nazi-menace/

Azov fighters are Ukraine's greatest weapon and may be its greatest threat
https://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/azov-far-right-fighters-ukraine-neo-nazis

Profile: Who are Ukraine’s far-right Azov regiment?
https://www.aljazeera.com/news/2022/3/1/who-are-the-azov-regiment

We just got a glimpse of how oligarch-funded militias could bring chaos to Ukraine
https://www.vox.com/2015/3/23/8279397/kolomoisky-oligarch-ukraine-militia

Meet the private army controlled by sacked Ukrainian billionaire Igor Kolomoisky
https://www.businessinsider.com/the-pocket-army-controlled-by-sacked-ukrainian-billionaire-igor-kolomoisky-2015-3?r=US&IR=T

The Far Right in Ukraine During the “Euromaidan” and the War in Donbas
https://www.researchgate.net/publication/306548367_The_Far_Right_in_Ukraine_During_the_Euro maidan_and_the_War_in_Donbas

War crimes of the armed forces and security forces of Ukraine: torture and inhumane treatment
https://www.osce.org/files/f/documents/e/7/233896.pdf

Orkade du läsa något? det var en blandat kompott så kanske det kom med lite västpropagand med som du med glädje kan kan svälja.
Citera
2023-03-05, 15:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fetat: Men den tanken är nog död nu på båda sidor.

Om man hör på min väninna, så verkar det som hon (halvt omedvetet) tänker att "en dag blir det fred igen". Lite som öst och västtyskland. Men hon är bara en nobody och ingen aning om hur representativ hon är så klart.
Citera
2023-03-05, 15:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Nej. Klart som korvspad USA är "skyldiga" i detta krig. Var det oklart?

En av deras främsta statsvetare har t om publicerat om det. https://www.mearsheimer.com/wp-content/uploads/2019/06/Why-the-Ukraine-Crisis-Is.pdf

Men jisses människa.
Mearsheimer vad ska han bidra med? Finns mycket kritik kring honom.

Ska jag dra fram en annan statsvetare och neutralisera det argumentet?
Citera
2023-03-05, 15:57
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vad menar du med "måste"?
Måste som i "vi spränger jorden om vi inte får som vi vill"?
Måste som i "Vi säljer allt vi har på kroppen, offrar allt vi har"?
Måste som generellt att vi är tvungna? Vad tvingar oss i så fall? Varför är vi tvungna men Kina är inte tvungna? Ungern måste heller inte stoppa Putin.

Nej, vi måste inte stoppa Putin. Vi får göra en konsekvensanalys.

Tankevurpa, snällt sagt.
Vi, har absolut inga kunskaper eller verktyg för det. Vi = vi här på FB.
För det andra,finns ingen som vet vad som är end line för;
1. Putin
2 ryss-land
3. Ukraina

Så jag ber dig vänligen sluta med dessa försök till teoretiserande av verkligheten.
Citera
2023-03-05, 15:58
Medlem
Citat:
Sättet de opponerar sig på är så klart fel ja. Det är någon slags misslyckad biblisk rättvisa, bara det att det går ut över Ukraina istället för USA.

Jag snackade med min (donetsk-)ukrainska väninna igår. Hon sa: "This is very sad. When we stood together like brothers (sic! hennes engelska är inte alltid jättebra) we could do anything. We defeated the nazis and we went to space. Now we are just fighting each other". Jag tycker det är ett kärnfullt citat. Den säger också något om att de har lite svårt att "släppa" tanken om att de inte hör ihop.

Såväl bibeln som rättvisa har mycket lite att göra med vad Ryssland nu utsätter Ukraina för. Det Ryssland gör är olagligt och ett brott mot folkrätten.

Vad gäller din ukrainska Mållgan-väninna måste du betänka att hon (om hon funnits) bara är en enskild person och på intet sätt är representativ för övriga ukrainare. 95 % ca av folket där vill att Ukraina kämpar tills siste ryssorchen är utdriven från HELA Ukraina inkl Krym. Ett mycket sunt sätt att tänka på enligt min mening. Degenererade ryssar ska givetvis hålla sig inom internationellt erkända ryska gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in