2023-03-02, 18:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Ja! installationen lyckades och allt fungerar bra.
Har nu åter kopplat in Linux diskarna och data spar Hårddisken.
Alla personliga filer är kvar och både Ubuntu och Linux Mint startar som vanligt (efter att man valt boot disk).
Har även testat några nätspel WoWS och WoT och de fungerar precis som under Win7.
Kommer få installera drivrutiner som en galning ett tag framöver. Ta bort onödigt MS tjafs som Cortana, Edge, X-box, kartor och kontakter m.fl. Strypa vad som skickas till MS.

Glädjande.

3 program som kan göra det jobbet enkelt enligt nämnd ordning: Driver Identifier, Revo uninstaller och O&O Shut up.

Sedan är det bara att uppgradera till W11 så är du med i "nutidssmeten" .
Citera
2023-03-02, 19:52
Medlem
Citat:
OK! Har fått tummen ur och köpt en aktiveringsnyckel för Win10 Home Retail från Mjukvaruexperten... Hoppas jag inte blev lurad. Nyckeln kostade 175kr med moms.

Laddade ner ett program från MS som inte gick att starta i Win7 men däremot i Win11.
ISO avbildningsprogrammet laddade ned och skapade Win10 installationsfiler, på ett bootbar USB-minne.

För att skapa installations medium av Win10 måste man ha Win11???

Ber om ursäkt till JustZlatan för att utnyttjar hans tråd men vi har båda samma frågor.
Läser du inte din egen tråd? varför har du köpt en nyckel när du redan har en? installationsmedia gör man lika bra i win 7
Citera
2023-03-02, 19:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du lär kunna ha hur många backupper som helst på den så länge som utrymmet räcker till men den måste då ha ett filsystem som både Windows och MacOS kan hantera. Är den externa hårddisken formaterad med ett sådant system t ex ExFAT och har tillräckligt med plats så är det bara att köra på. Är det däremot filsystemet HFS+ på den så blir det jobbilgare.

Hur ser man på hårddisken om det är ExFAT eller HFS+?
Citera
2023-03-02, 20:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur ser man på hårddisken om det är ExFAT eller HFS+?

Ser du inte detta via Diskhanteringen?
Citera
2023-03-02, 21:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ser du inte detta via Diskhanteringen?

Jag har inte satt in den än i datorn. Men jag hoppas att det funkar trots att hårddisken är minst 10 år gammal.
Citera
2023-03-02, 21:37
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja! installationen lyckades och allt fungerar bra.
Har nu åter kopplat in Linux diskarna och data spar Hårddisken.
Alla personliga filer är kvar och både Ubuntu och Linux Mint startar som vanligt (efter att man valt boot disk).
Har även testat några nätspel WoWS och WoT och de fungerar precis som under Win7.
Kommer få installera drivrutiner som en galning ett tag framöver. Ta bort onödigt MS tjafs som Cortana, Edge, X-box, kartor och kontakter m.fl. Strypa vad som skickas till MS.

Hur lång tid tog installationen?
Citera
2023-03-02, 23:19
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Hur lång tid tog installationen?
Hade Win10 klart på ett par timmar, lite justeringar och nedladdning/installation av drivrutiner återstår.
Från det att installationsprogrammet startades tills det var klart... mellan 20 minuter en halvtimme
Senast redigerad av bl-gr-n 2023-03-02 kl. 23:23.
Citera
2023-03-03, 01:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har inte satt in den än i datorn. Men jag hoppas att det funkar trots att hårddisken är minst 10 år gammal.
Stoppa in disken i datorn. Om det är ett filsystem som Windows kan hantera så lär du kunna kopiera in filer på den. Är det HFS+ så lär Windows säga att disken är oformaterad.
Hur gammal disken är spelar inte så stor roll utan det är vilket filsystem den är formaterad med som avgör + att den har tillräckligt utrymme.
Citera
2023-03-03, 06:18
Bannlyst
Citat:
Jag har bestämt mig för att uppgradera min dator till Windows 10 från Windows 7 som jag använder för närvarande. Men jag blir lite orolig för att bilderna, dokumenten och filerna försvinner från datorn efter uppgraderingen och vad som händer med alla lösenord jag har i Google Chrome. Är det riskfritt att uppgradera?

Klickar du på installtionsprogrammet och låter den får göra utvärdering så skall det inte vara några problemet. Problemet kommer när installtionensprogramm inte kan upgradera din windows . Då måste upgradera rent så att säga, då måste göra backup först.
Citera
2023-03-03, 07:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Klickar du på installtionsprogrammet och låter den får göra utvärdering så skall det inte vara några problemet. Problemet kommer när installtionensprogramm inte kan upgradera din windows . Då måste upgradera rent så att säga, då måste göra backup först.

Då är det många ggr filfel, vilket hanteras enligt inlägg #19.
Citera
2023-03-03, 07:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Då är det många ggr filfel, vilket hanteras enligt inlägg #19.

Eller så är det annat skräp i maskinen. Har varit med att mjukvara ifrån HP kan iblad stöka till det, särskilt på deras finare modeller företag modeller som Probook och Elitebook, då kan de ligga en säkerhetsmjukvara där som uppträder som ett rootkit.
Citera
2023-03-05, 14:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

3: När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..
Sedan kan du mer riskfritt göra uppgraderingen!

Lycka till!

Ska jag skriva "DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth" i den svarta cmd-rutan efter C:\WIndows\system32>?

Gjorde det. Fel: 87 står det.
Senast redigerad av JustZlatan 2023-03-05 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in