Citat:
Ursprungligen postat av
quggel
Slutsatsen är väl att vi inte kan gå på vittnesmålen kring kroppsformen, eftersom vittnesmålen är så varierande. Vi kan omöjligen veta vem eller vilka som har rätt och vilka som misstar sig.
Egentligen har vi samma situation med beskrivningar av huvudbonad. Stickad upprullad mössa eller keps med eller utan öronlappar. Finns väl också någon som sagt att GM inte hade någon huvudbonad alls?
Alldeles för spridda skurar för att det ska ge någon hint i någon speciell riktning.
Nu blir det långt
Absolut.
TIttar man på vittnesuppgifterna “neutralt” och försöker vara så objektiv som möjligt landar man (enligt mig) någonstans här:
Allmänt intryck: Mörka kläder.
Huvudbonad: Ja.
Ytterplagg: Lång mörk jacka eller rock som fladdrar när man springer.
Byxor: Mörka. Varken smala eller vida.
Skor: Sannolikt låga. Möjligen vit sula.
Längd: Cirka 180 cm.
Kroppstyp: Ger ett sken av att vara något påbyggd på överkroppen.
Ålder: Agnostiskt inställd. Förutsättningarna för en åldersuppskattning av värde var för dåliga. Merparten av uppgifterna bokför jag som rena gissningar. Spannet är på 25 - 45, vilket indikerar hur svårt det var för vittnena att göra en uppskattning.
Löpstil: Snabbt, möjligen tunga steg och framåtlutad.
Övrigt: Handledsväska.
På det kan man ju sedan börjar värdera olika vittnesmål beroende på parametrar som avstånd ljusförhållanden, vinkel, längd på observation, promillehalt etc.
Vi kan ju titta på huvudbonaden som exempel?
En majoritet av vittnesmålen nämner någon form av huvudbonad.
Det är enbart fyra vittnen som säger barhuvad.
Första förhören:
Anders B: Upprullad mössa.
Anders D: Herrhatt.
Anna H: Barhuvad.
Ann Charlott H: Någonting på huvudet.
Cecilia A: Någonting platt på huvudet.
Christina V: Någonting på huvudet.
Hans J: Barhuvad.
Inge M: Upprullad mössa..
JA: Barhuvad.
Jan Åke S: Mössa.
Lars J: Keps
Leif L: Barhuvad.
Resultat:
Huvudbonad: 8
Barhuvad: 4.
Mössa: 3, Anders B + Inge M + Jan Åke S
Keps: 1, Lars J.
Odefinierad huvudbonad: 3, Ann Charlott H, Cecilia A, Christina V.
Definierad huvudbonad som inte är mössa eller keps: 1, Anders D.
Reflektioner:
Den enda säkra slutsats man kan dra är att GM med stor sannolikhet hade en huvudbonad.
Och går man bara efter “majoriteten” så blir det “delad vinst” mellan mössa och “odefinierad huvudbonad” (vilket kan betyda keps, mössa eller hybridvariant). Separerar man AD och LJs observationer så får då keps 1 poäng och herrhatt 1 poäng.
Vill man ta det längre än så här så måste man som sagt addera värderingar. Och då måste man injicera subjektivitet.
Tex, är hypotesen om att Inge Ms väntande gärningsman är Anders B korrekt tappar mössa 1 poäng. Man kan också välja att “baka ihop” Lars J och Anders Ds observation då båda är “kepsliknande”.
Då är ställningen plötsligt 2-2.
Man kan också välja att ge vittnesmål X mer trovärdighet, tex Lars J.
Han såg möjligtvis GM från mer vinklar och under längre tid än tex Anders B. Det är också rimligt att anta att LJ kanske var mer uppmärksam på sin observation då det var efter skotten. Anders B såg ju främst ett “sällskap” framför sig och hans observation blev mer intensiv precis efter skotten. Men då såg han GM bakifrån i någon sekund. Han var ju placerad ca 7 m från korsningen och såg inte GM springa inne på Tunnelgatan. Man kan då välja att ge keps 0,5 poäng. Då står det alltså 2,5 - 2 till keps.
Man kan också “smyga in” Cecilia As vittnesmål till keps om man är riktigt fräck

Mössor tenderar inte att vara platta på huvudet…..Dock är hennes förhör från 88, så där ska man nog vara lite försiktig.
OBS, ovanstående “värderingar” representerar inte hur jag anser att man ska tänka. Det är exempel.
Slutsats:
Min slutsats är att det är svårt att dra några säkra slutsatser från materialet gällande huvudbonad förutom att GM hade en huvudbonad. Han kan ha haft en upprullad mössa, något som klassificeras som “keps” eller någon typ av hybridvariant av mössa och keps. Kanske en stickad keps som följde huvudformen? Eller varför inte någon typ av mössa med öronlappar?
Jag personligen försöker iaf praktisera lite ödmjukhet och inte framstå så jäkla säker på min sak. Vi vet inte vilken typ av huvudbonad GM hade och alla som påstår att de gör det sitter antingen på material jag inte har tillgång till eller så har de tagit en del subjektiva beslut som jag inte är bekväm med.