2023-03-05, 00:05
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Denna diskussionen är troligen det märkligaste då Engström inte är en man som är 170cm och väger 63kg..

Engström är medellängd och ser lite kraftigt byggd ut..

Ändå så har vi här en dialog att Engström ska diskas för att något vittne menar att Engström såg stor ut..

Fattar ingenting...

Märkligt vet jag väl inte. Rullar det inte på som vanligt på samma nivå?
Citera
2023-03-05, 06:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag kan sträcka mig till att rent objektivt så skulle man med största sannolikhet inte klassa Stig Engström som "bredaxlad". Skulle man klä av honom vill jag påstå att han besitter en klassiskt otränad gubbkropp.
Lite små-satt, deg runt magen, smala armar etc.

Är det så verkligen. Jag postar återigen bilden från september 1986 (?) https://www.palmemordet.se/assets/images/stig-engstrom.jpg

Tycker han ser ganska smärt, tajt och vältränad ut. Ej gubbkropp, ej deg, ej "påbyggd".

Sen kanske det var så att han i högre grad än andra såg större ut i vintermundering, vad vet jag.
Citera
2023-03-05, 07:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Är det så verkligen. Jag postar återigen bilden från september 1986 (?) https://www.palmemordet.se/assets/images/stig-engstrom.jpg

Tycker han ser ganska smärt, tajt och vältränad ut. Ej gubbkropp, ej deg, ej "påbyggd".

Sen kanske det var så att han i högre grad än andra såg större ut i vintermundering, vad vet jag.
Nu vet vi ju inte hur han egentligen var klädd men min gissning är att det var något åt det här hållet
https://www.hbl.fi/artikel/8cb89912-6355-46a9-a715-4d4836b1d29a

Visst ser han större ut här, han ska tydligen själv ha sagt att det var de här kläderna han hade på sig men kanske var han klädd som på din bild?

Det finns ju tyvärr inga säkra uppgifter om SE även om PU/86 menade att "klädsel och kroppskonstitution" på den springande mannen på DB-gatan stämde in på Engström. De konstaterade (lyssna på Palmerumsbanden) också att "herr Engström" inte hade "tilltalat" eller pratat med någon på mordplatsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-05 kl. 08:06.
Citera
2023-03-05, 07:54
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nu vet ju inte hur han egentligen var klädd men min gissning är att det var något åt det här hållet
https://www.hbl.fi/artikel/8cb89912-6355-46a9-a715-4d4836b1d29a
Visst ser han större ut här, han ska tydligen själv ha sagt att det var de här kläderna han hade på sig men kanske var han klädd som på din bild?
Det finns ju tyvärr inga säkra uppgifter om SE även om PU/86 menade att "klädsel och kroppskonstitution" på den springande mannen på DB-gatan stämde in på Engström. De konstaterade (lyssna på Palmerumsbanden) också att "herr Engström" inte hade "tilltalat" eller pratat med någon på mordplatsen.

Den STORA gubbkepsen.
Varför finns det inget mordplatsvittne som ser den stora gubbkepsen?

Det STORA klotrunda huvudet.
Varför finns det inget mordplatsvittne som vittnar om ett stort runt klothuvud?
Citera
2023-03-05, 07:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Helt riktigt ser han "snärtare" ut på bilden från september än bilderna från april med vintermundering på sig! Har Stig "bantat ner sig" mellan mars och september tro?

Följande bild är från 7 april 86: https://ibb.co/M9GGtN1

Och nu ser jag att bilden jag postade tidigare igår där han ser ännu större ut troligtvis är från 89?

Jag ifrågasätter faktiskt om han verkligen väger 80 kg på bilden från September.

Jag själv är strax över 180 cm och har styrketränat regelbundet i många år.
Jag väger runt 78-80 kg men har ganska lite fett på kroppen. Ska du väga 80 kg på ca 180 cm otränad behöver du generellt bära på en del extravikt (deg). På den bilden ser man nästan inget deg.
Citera
2023-03-05, 08:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Den STORA gubbkepsen.
Varför finns det inget mordplatsvittne som ser den stora gubbkepsen?

Varför finns det inget mordplatsvittne som vittnar om ett stort runt klothuvud?
Håller med, hade han "tilltalat" någon på mordplatsen så skulle vederbörande förmodligen komma ihåg honom. Enligt Palmerummet från 8 jan finns det ingen som noterat "herr Engström" på mordplatsen efter skotten. Det har förmodligen sin enkla förklaring i att herr E sprang in i den mörka gränden omedelbart efter skotten.
Citera
2023-03-05, 08:23
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Håller med, hade han "tilltalat" någon på mordplatsen så skulle vederbörande förmodligen komma ihåg honom. Enligt Palmerummet från 8 jan finns det ingen som noterat "herr Engström" på mordplatsen efter skotten. Det har förmodligen sin enkla förklaring i att herr E sprang in i den mörka gränden omedelbart efter skotten.

Får göra om frågeställningen så även anhängare förstår,

Den STORA gubbkepsen.
Varför finns det inget mordplatsvittne som ser den stora gubbkepsen på den bortflyende gm?

Varför finns det inget mordplatsvittne som vittnar om ett stort runt klothuvud på den bortflyende gm?
Citera
2023-03-05, 10:08
Medlem
Citat:
Får göra om frågeställningen så även anhängare förstår,

Den STORA gubbkepsen.
Varför finns det inget mordplatsvittne som ser den stora gubbkepsen på den bortflyende gm?

Varför finns det inget mordplatsvittne som vittnar om ett stort runt klothuvud på den bortflyende gm?

1. För att det inte var den kepsen han hade på sig.

2. Ljusförhållanden gör att vad personerna i bilarna säger är baserat på sekunder och siluettverkan.

3. Inget vittne har sett ansiktet eller haft en så bra vy att du kunnat ge nån speciella detaljer om huvudformen.

Du har fått svar på frågorna flera gånger.

4. Hur går det med din vetenskapliga analys av mottdplatsvittnernas observation? Har du nån länk?
Citera
2023-03-05, 10:20
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
1. För att det inte var den kepsen han hade på sig.

2. Ljusförhållanden gör att vad personerna i bilarna säger är baserat på sekunder och siluettverkan.

3. Inget vittne har sett ansiktet eller haft en så bra vy att du kunnat ge nån speciella detaljer om huvudformen.
Du har fått svar på frågorna flera gånger.
4. Hur går det med din vetenskapliga analys av mottdplatsvittnernas observation? Har du nån länk?

Det du skriver stämmer ju inte.

Ett otalt antal mordplatsvittnen vittnar om att de se sett gm, som mörkhårig och barhuvad(alt svart mössa)

Då har de förstås sett huvudet.

Så du har fel.

(tips, lyssna inte på TP/Filters hittepå)
Citera
2023-03-05, 10:36
Medlem
Citat:
Det du skriver stämmer ju inte.

Ett otalt antal mordplatsvittnen vittnar om att de se sett gm, som mörkhårig och barhuvad(alt svart mössa)

Då har de förstås sett huvudet.

Så du har fel.

(tips, lyssna inte på TP/Filters hittepå)
Jag har delat upp mitt svar i fyra punkter.

Varför svarar du inte på frågorna?
Citera
2023-03-05, 11:17
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ska vi kika på de första förhören vad vittnen säger om GMs kropp?

Anders B: Smidig, spänstig.
Anders D: Otymplig, klumpig, stel, kraftigt byggd, bred ryggtavla.
Anna H: Bredaxlad, huvudet verkar vara för litet för kroppen.
Ann-Charlott H: Mediär kroppsbyggnad.
Cecilia A: Relativt smal.
Charlotte L: Lite kraftigare.
Egon E: Klent byggd, eller ganska smärt iaf.
Jan A: Smalare än korpulent.
Jan N: Ordinär kroppsbyggnad.
Jan-Åke S: Normal kroppsbyggnad.
Lars J: Tämligen kraftig över axlar och rygg.
Leif L: Kraftig hellre än smal.
Lisbeth P: Kompakt kropp med kort hals.
Yvonne N: Inte tjock. Snarare satt och grov.

Vi har alltså 6 individer som säger smal eller normal kroppsbyggnad och 7 individer som ger ett vittnesmål som lutar åt en grövre kroppsform (bred över rygg och axlar etc).

Jag är med på noterna att det är sannolikt att GM är "påbyggd" på överkroppen med bred rygg & axlar. Och det baserar jag inte på en majoritet utan placering hos vissa vittnen. Tex LJ.
Men jag kan inte sträcka mig till vältränad eller muskulös. Det kräver en subjektiv värdering av vittnesmålen som jag inte är beredd att göra.

Slutsatsen är väl att vi inte kan gå på vittnesmålen kring kroppsformen, eftersom vittnesmålen är så varierande. Vi kan omöjligen veta vem eller vilka som har rätt och vilka som misstar sig.

Egentligen har vi samma situation med beskrivningar av huvudbonad. Stickad upprullad mössa eller keps med eller utan öronlappar. Finns väl också någon som sagt att GM inte hade någon huvudbonad alls?

Alldeles för spridda skurar för att det ska ge någon hint i någon speciell riktning.
Citera
2023-03-05, 11:45
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Slutsatsen är väl att vi inte kan gå på vittnesmålen kring kroppsformen, eftersom vittnesmålen är så varierande. Vi kan omöjligen veta vem eller vilka som har rätt och vilka som misstar sig.

Egentligen har vi samma situation med beskrivningar av huvudbonad. Stickad upprullad mössa eller keps med eller utan öronlappar. Finns väl också någon som sagt att GM inte hade någon huvudbonad alls?

Alldeles för spridda skurar för att det ska ge någon hint i någon speciell riktning.
Jag håller med om att man inte kan säga något med någon större säkerhet.
Men det ska ju också noteras att normal kroppsform sägs bland de längre bort och bredaxlad/påbyggd eller vad vi ska kalla det, sägs bland de närmsta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in