• 1
  • 2
2023-03-05, 10:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jaha nu är det dags att införa distrikt i alla städer enligt 15 minuters regeln.
Tanken är att all samhällsservice samt jobb mm ska kunna nås inom 15 minuter.Man har föreslagit en sådan uppdelning av stadsdelar i Paris vilket är redan klart och nu läste jag att även Göteborg och Stockholm har talat om att införa detta.

I artiklarna från bla Sweco och iqs nedan läser vi att konceptet utgår från en tanke att rädda klimatet genom att ta bort parkeringsplatser i stadsområdet och istället uppmana folket i stadsdelen att gå till affärer, arbeten osv eftersom de ska ligga 15 minuter från hemmet.
Citat:
Vad är 15-minutersstaden? I konceptet ska allt finnas 15 minuter från där du bor, till exempel köpcentret, läkaren, skolan och gymmet. Städer måste omkonfigureras och bli hyperlokala så att de kan möta invånarnas krav.
Några exempel: Paris under ledning av borgmästaren Anne Hidalgo satsar på att bli en 15-minutersstad med närhet och låg klimatpåverkan som ledord. Just nu byggs en 15 minutersstad i Kina och som ska vara motståndskraftig mot kriser, likt covid-19.

Citat:
Närastaden – Sweco och 15-minutersstaden

Vi står idag inför ett större skifte i utformningen av våra städer. Allt mer uppmärksamhet får staden där klimatomställning och digitalisering är en förutsättning och social och ekologisk hållbarhet är en självklarhet. Vi pratar om den kloka och mänskliga staden där utbildning, arbetsplatser, kultur, handel och rekreation är nåbara och synliga för invånarna. Där det finns fler alternativ till det privata bilanvändandet och byggnaderna har flera skiftande funktioner under dygnet. En idé som slagit rot är staden som uppmärksammar det lokala livets uppgång. Paris borgmästare Anne Hidalgo använder begreppet 15-minutersstaden. Vi kallar det även Närastaden.
Ulla Bergström, chef för Sweco Architects, Sverige, om vad Närastaden innebär och hur den utvecklas till att bli en klok och mänsklig stad med fokus på det lokala livets uppgång.
Vad innebär det stora skifte som staden genomgår nu?

– Vi tror på att stadens attraktionskraft består, men den har fått sig en törn av pandemin. Vi har fått ett tillfälle att tänka om och tänka nytt, och nu behöver vi dra nytta av våra innovationer och den digitala utvecklingen.
En idé som slagit rot både i Sverige och internationellt är 15-minutersstaden, ett begrepp som myntats av Paris borgmästare Anne Hidalgo. Vi känner även igen det från det svenska stadsplaneringskonceptet från 1950-talet – ABC-staden (Arbete, Bostad, Centrum). I det franska namnet ingår essensen av konceptet, nämligen den att det endast ska ta 15 minuter att med cykel ta sig från hemmet till de viktigaste platserna; jobbet, skolan, mataffären, kultur, idrott och naturen.
Vi utvecklar konceptet till ett svenskt sammanhang och kallar det Närastaden.

Nåväl detta har förstås inte undkommit kritik och nu i veckan har folk protesterat mot dessa förslag, bla i Oxford där man med nedstängningen av staden under pandemin i minne anser att deras liv begränsas till att enbart röra sig i sitt distrikt/zon eftersom trafiken begränsas till utanför zonerna och parkeringsplatser tas bort.
Detta leder i praktiken till att om man bor i en sådan zon är man förbjuden att äga bil eftersom man inte får köra inom zonen eller ens har rätt till en parkeringsplats inom zonen.
Tanken är att man ska ta bussen som passerar zonen om man vill åka till en annan zon som också har bilförbud, vilket har fått folket i bla Oxford att reagera.
På klimatupplysningen skriver man:
Citat:
Allt fler börjar nu titta på om man kan implementera 15-minutersstaden. Idén innebär att du skall kunna nå allt du behöver på en 15 minuters promenad eller en kort cykeltur. Paris har, enligt Svd tagit täten i omställningen till en mer hållbart liv i staden. Pandemins konsekvenser är digitaliseringen och detta är något som man vill tillvarata. Det innebär att människor kommer att jobba mer hemifrån istället för att åka långt och sitta i bilköer till ett kontor.
Det är ju inget fel på själva tanken och så har jag det. Här finns restauranger, affärer, bibliotek, badhus, bio etc inom gott och väl 15 minuters gångväg. Problemet är om de börjar dela in städerna i olik distrikt/zoner och sedan mer eller mindre förbjuda människor att lämna sitt eget område. Skälen som skulle kunna anföras kan vara en ny pandemi eller helt enkelt klimatet.
I Oxford Mail läser vi om protesten och man berättar bla om protesten just mot att det ska bli bilfria zoner så att man inte har frihet att röra sig som man vill inom och utom staden.
Citat:
Speaking to the Oxford Mail, one of those behind anti-traffic filter pressure group Reconnecting Oxford said he had seen a lot of ‘familiar faces’ in the main protest. “It’s heartening to see so many people come from all over the country and speak to them. They’re just opposed to these undemocratic road closures.”
Joining the march down the High Street, Jamila Azad said: “I’ve lived in East Oxford for 55 years and I’ve never seen the community so divided [as] by this. Neighbours don’t talk to each other because they are all divided by these LTNs.”
She was walking with friend Jenny Wells, who runs a mobile hairdresser business with the majority of her customers in East Oxford. “It takes me longer to get to my customers, I have to use more petrol and take massive detours. I hear stories all day long from people who are adversely affected by it.”
The LTNs ‘do not work’, she added. “The traffic is just pushed onto the other roads. When they bring in the bus gates and the traffic filters, you won’t be able to get from one area to another area. You’ll have to go all around the ring road.”
Holding a yellow sign saying ‘ZONING DESTROYS BUSINESSES’, Geoffrey Schofield, 69, said he had travelled up from Bristol, where there are plans for similar traffic reduction measures. Of his concerns, he said: “Whatever happens here is going to come to Bristol unless we can slow it down and get more of a public debate.”

Vad tycker kring det hela? Själv blir jag rädd kring detta förmynderi i klimatets namn eftersom det leder till ett totalitärt samhälle under en amerikansk världspresident. The "unipolar world" som de kallade det på G20 mötet. Alla är lika förtryckta i det samhället om man inte tillhör eliten.
Visst, jag har tur och bor i ett område där jag har runt 15 minuter att ta mig till jobbet och affären MEN jag vill ju själv bestämma om jag vill gå, cykla eller åka bil till jobbet och affären. Det ska inte klimathysteriska människor göra och de ska inte tvinga folk att sälja sina bilar för att kunna bo i en sådan där 15 minuters zon!!!

Några länkar som jag har använt:
https://www.svd.se/a/XqXPOE/paris-bl...minutersstaden
https://www.iqs.se/om-oss/aktuellt/n...inutersstaden/

https://www.sweco.se/15-minutersstaden/
https://www.mp.se/goteborg/just-nu/i...ll-fran-paris/
https://socialdemokraternaistockholm...tersstaden.pdf
https://klimatupplysningen.se/15-minutersstaden/
https://www.oxfordmail.co.uk/news/23...usands-oxford/
Senast redigerad av Gabriel Knight 2023-03-05 kl. 10:12.
Citera
2023-03-05, 10:13
Medlem
AndersPersson99s avatar
Är det inte redan så om man bor i en stad? Vilka är nackdelarna av att se till att folk har nära apotek och läkare?

På landet kommer de inte lyckas dock.
Citera
2023-03-05, 10:13
Medlem
fittslems avatar
Citat:
– Vi tror på att stadens attraktionskraft består, men den har fått sig en törn av pandemin. Vi har fått ett tillfälle att tänka om och tänka nytt, och nu behöver vi dra nytta av våra innovationer och den digitala utvecklingen.

Hade varit mycket enklare om man började uppmuntra remote-jobbande istället för dom som kan.

Då slipper kontorsarbetera lämna hemnet och där med minska trycket på infrastruktur och klimatpåverkan.

Efter Corona har vi lärt oss att det funkar riktigt bra. Varför hålla på och komplicera saker?
Citera
2023-03-05, 10:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Om jag har längre än 15 minuter skall jag då tvingas flytta närmare min arbetsplats eller skall dom omlokalisera närmare mig?
Citera
2023-03-05, 10:25
Medlem
SexgalenZombies avatar
Frihet, så som vi känner den, kommer försvinna i framtiden tror jag, för för stor individuell frihet skadar miljö och klimat. Varför? Jo pga de allra flesta inte kan ANSVARSFULLT använda friheten. De flesta vill missbruka den, och "göra allt" vilket förstås förbrukar maximalt med resurser och energi. Bra för ekonomin och ger mycket skatteintäkter, men dåligt för miljö och klimat och definitivt inte hållbart.

Så ska mänskligheten överleva sin egen destruktivitet måste vi begränsa oss. 15 minuters samhället kan vara ett steg på vägen. Även att begränsa nöjes resande till Thailand osv.
Citera
2023-03-05, 10:34
Medlem
PuchMexicos avatar
Spännande tanke detta med 15 minuters städer.

Man föds lever och dör på en liten inhägnad yta, noga övervakad med gps så man inte rör sig utanför sitt område.

Boskap i bur, jippie.

Gäller nog bara den vita Svenska låglandsboskapen.

Invandringen och flykten från MENA och Afrika bara måste få fortsätta och accelerera.

Och det mest naturliga och första en flykting gör som flytt hit för sitt liv, är helt naturligt att åka tillbaka till landet den flydde från i stora skaror.

Så nu kommer den noga uppdelade segregerade verkligheten att infinna sig, vit arbetsboskap i 15 minuter hägn.

Politiker med sysslolös röstboskap vandrande fritt i väntan på nästa fria val och flygande fram och åter till MENA och Afrika.
Citera
2023-03-05, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Är det inte redan så om man bor i en stad? Vilka är nackdelarna av att se till att folk har nära apotek och läkare?

På landet kommer de inte lyckas dock.

Precis, i städer och förorter lever många så redan idag. Måndag till fredag håller jag mig i stort sett inom området där jag bor och jobbar. Det tar mig inte mer än 20 min mellan jobb och hem, allt annat jag behöver ligger inom detta område. Hade längre pendling förr och det var verkligen ett lyft att sluta pendla långt!
Detta förutsätter såklart att man har ett jobb inom ett område där man också har råd att bo, det fungerar nog inte så bra för alla som jobbar i Stockholms innerstad, men i utkanterna är det ganska rimligt.
Senast redigerad av justina 2023-03-05 kl. 10:38.
Citera
2023-03-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jaha nu är det dags att införa distrikt i alla städer enligt 15 minuters regeln.
Tanken är att all samhällsservice samt jobb mm ska kunna nås inom 15 minuter.Man har föreslagit en sådan uppdelning av stadsdelar i Paris vilket är redan klart och nu läste jag att även Göteborg och Stockholm har talat om att införa detta.

I artiklarna från bla Sweco och iqs nedan läser vi att konceptet utgår från en tanke att rädda klimatet genom att ta bort parkeringsplatser i stadsområdet och istället uppmana folket i stadsdelen att gå till affärer, arbeten osv eftersom de ska ligga 15 minuter från hemmet.

Nåväl detta har förstås inte undkommit kritik och nu i veckan har folk protesterat mot dessa förslag, bla i Oxford där man med nedstängningen av staden under pandemin i minne anser att deras liv begränsas till att enbart röra sig i sitt distrikt/zon eftersom trafiken begränsas till utanför zonerna och parkeringsplatser tas bort.
Detta leder i praktiken till att om man bor i en sådan zon är man förbjuden att äga bil eftersom man inte får köra inom zonen eller ens har rätt till en parkeringsplats inom zonen.
Tanken är att man ska ta bussen som passerar zonen om man vill åka till en annan zon som också har bilförbud, vilket har fått folket i bla Oxford att reagera.
På klimatupplysningen skriver man: I Oxford Mail läser vi om protesten och man berättar bla om protesten just mot att det ska bli bilfria zoner så att man inte har frihet att röra sig som man vill inom och utom staden.

Vad tycker kring det hela? Själv blir jag rädd kring detta förmynderi i klimatets namn eftersom det leder till ett totalitärt samhälle under en amerikansk världspresident. The "unipolar world" som de kallade det på G20 mötet. Alla är lika förtryckta i det samhället om man inte tillhör eliten.
Visst, jag har tur och bor i ett område där jag har runt 15 minuter att ta mig till jobbet och affären MEN jag vill ju själv bestämma om jag vill gå, cykla eller åka bil till jobbet och affären. Det ska inte klimathysteriska människor göra och de ska inte tvinga folk att sälja sina bilar för att kunna bo i en sådan där 15 minuters zon!!!

Några länkar som jag har använt:
https://www.svd.se/a/XqXPOE/paris-bl...minutersstaden
https://www.iqs.se/om-oss/aktuellt/n...inutersstaden/

https://www.sweco.se/15-minutersstaden/
https://www.mp.se/goteborg/just-nu/i...ll-fran-paris/
https://socialdemokraternaistockholm...tersstaden.pdf
https://klimatupplysningen.se/15-minutersstaden/
https://www.oxfordmail.co.uk/news/23...usands-oxford/
Det är ju det som diktaturwef vill.

Om folk inte stoppar eliten så kommer framtiden att bli som george orwells 1984 eller ännu värre.

Tyvärr kommer de att lyckas eftersom majoriteten av jordens befolkning är blåpillrade, hjärntvättade lallande idioter som tycker det är viktigare att kolla på melodifestivalen än att bry sig om sin framtid. De avfärdar dessutom allting som ens påminner om ditt fetstilta.
Citera
2023-03-05, 11:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Detta går nog bara att genomföra om man bygger helt nya städer med bottenlös plånbok. Bara att säga ordet simhall får hela iden att falla.
Citera
2023-03-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Om jag har längre än 15 minuter skall jag då tvingas flytta närmare min arbetsplats eller skall dom omlokalisera närmare mig?

Du ska flytta. Social ingenjörskonst vet du. Behöver du lämna fru och barn finns det säkert någon annan som har gjort detsamma dit du flyttar alla är utbytbara klossar i framtidens prodktionsapparat. Tänkandet sköter ChattGTP...
Citera
2023-03-05, 11:18
Medlem
Detta får inte accepteras.

Det man gör i praktiken är att begränsa mänskligheten in the name of climate.

Det faktum att vi kommer behöva blippa ut oss ur sin stadsdel är helt befängt. Tänk om morsan håller på o dö andra sidan staden, men du har redan släppt ut för mycket koldioxid denna veckan så det är bara att sitta kvar i din stadsdel och vänta.

Hälsa på familj i en annan stadsdel? Glöm det.

Köra bil till en annan stad? Glöm det.

Spontana utflykter? Glöm det.

Detta är mot alla typer av mänsklig frihet. Accepteras detta så har vi gett upp den gnutta frihet vi haft.
Citera
2023-03-05, 11:26
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Folk kommer fortfarande ta bilen till större butiker med bättre priser i städernas utkanter. Att handla på den lilla lokala butiken blir snabbt flera tusen kronor dyrare varje månad. Och att åka kollektivt för att storhandla till en hel familj för en vecka blir ett JÄVLA släpande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in