Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-04, 19:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är styrt när den tränas och när den använder det den har lärt sig.
Fast någon här menade att den inte lär sig, och jag undrar hur den vet vad som är korrekt som den matas med, om den lär sig.
Citera
2023-03-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Fast någon här menade att den inte lär sig, och jag undrar hur den vet vad som är korrekt som den matas med, om den lär sig.

Jo den lär sig men hur och när styrs som sagt. Anledning till det är främst att de vill styra vad den lär sig så att den inte lär sig något som inte är pk.
Citera
2023-03-04, 20:20
Medlem
Citat:
Jo den lär sig men hur och när styrs som sagt. Anledning till det är främst att de vill styra vad den lär sig så att den inte lär sig något som inte är pk.

Den lär sig inte. Databasen blir utökad.

Den vet hur ett bord ser ut, hur det tillverkas, vad det är gjort av för material, vem som suttit vid bord och ätit kända måltider, men skulle den placeras i ett rum med ett bord och stolar skulle den inte kunna räkna ut att man kan sitta där och äta om ingen har gett den den informationen. Därav inte en AI. Bara en databas.
Citera
2023-03-04, 20:23
Medlem
Censurerad, vinklad, skit är det vad det är.
Citera
2023-03-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nej är det korta svaret. Du kan dock lära den i din session, men direkt när du eller någon annan startar om så blir den "ressetad". Detta är förstås en säkerhetsåtgärd för att förhindrande spammande av felaktigt information, vilket självklart skulle ske ifall användare gavs fria tyglar att "mata" den med information. All data den har är till och med dec 2019 , vilket är varför frågor på aktuella saker blir fel. Hur ska tex boten värdera information från två olika användare som är motstridiga? Den har ju inga verktyg som kan säga , det X säger är korrekt.

Nja.
Man kan be den verifiera sina svar och om den korrigerar sig själv så "lär" den sig.

Men det stämmer att man nog inte kan introducera ny kunskap.

Jag har frågat den om att göra listor på saker och den listade en massa felaktigjeter. Efter att jag bett den verifiera så listar den inte de sakerna längre.

För övrigt kan jag inte sluta roas över alla kändisar den tror är homo:

Nämn 20 svenska kändisar som kommit ut som homosexuella

Citat:
Alexander Bard
Anton Hysén
Björn Kjellman
Charlotte Perrelli
Fredrik Eklund
Fredrik Federley
Helena Bergström
Jonas Gardell
Kim Cesarion
Kristian Luuk
Linda Lindorff
Magnus Carlsson
Magnus Hedman
Markus Krunegård
Martin Timell
Petter
Robert Wells
Robin Paulsson
Tilde Fröling
Ulrika Bergman

Citera
2023-03-04, 23:26
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Nja.
Man kan be den verifiera sina svar och om den korrigerar sig själv så "lär" den sig.

Men det stämmer att man nog inte kan introducera ny kunskap.

Jag har frågat den om att göra listor på saker och den listade en massa felaktigjeter. Efter att jag bett den verifiera så listar den inte de sakerna längre.

För övrigt kan jag inte sluta roas över alla kändisar den tror är homo:

Nämn 20 svenska kändisar som kommit ut som homosexuella

Ja, men säg tex att du frågar vem som är Sveriges statsminister då kommer du få svaret Stefan löven för att databasen är från den tiden. Du kan då säga att det inte stämmer utan nu är det Ulf. Fortsätter eran diskussion sedan (i samma session) och du senare återkommer till denna fråga så ska den komma ihåg korrekt (har dock sett det fela lite grann och vissa gånger har det krävt fler påpekande om fel innan det kunnat bli korrekt).

Det skulle dock vara intressant att se den helt fri och låta sig ta information från alla källor. Säg då tex att man frågar var ligger big ben. Det har då skett påverkan från x antal användare (en rätt stor del andel), så AI'n kan inte säkert säga London utan måste göra ett tillägg om att det även finns info om att den är i peking.
Citera
2023-03-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ja, men säg tex att du frågar vem som är Sveriges statsminister då kommer du få svaret Stefan löven för att databasen är från den tiden. Du kan då säga att det inte stämmer utan nu är det Ulf. Fortsätter eran diskussion sedan (i samma session) och du senare återkommer till denna fråga så ska den komma ihåg korrekt (har dock sett det fela lite grann och vissa gånger har det krävt fler påpekande om fel innan det kunnat bli korrekt).

Det skulle dock vara intressant att se den helt fri och låta sig ta information från alla källor. Säg då tex att man frågar var ligger big ben. Det har då skett påverkan från x antal användare (en rätt stor del andel), så AI'n kan inte säkert säga London utan måste göra ett tillägg om att det även finns info om att den är i peking.

Den kommer svara Maggsn eftersom den är inte med information fram till 2021.
Citera
2023-03-05, 03:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Varför skulle den inte ha information fram till 2021? Menar du att den inte har en aning om vem som fick Nobelpriset i kemi 2020? Låter jättekonstigt.
Citera
2023-03-05, 03:27
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Varför skulle den inte ha information fram till 2021? Menar du att den inte har en aning om vem som fick Nobelpriset i kemi 2020? Låter jättekonstigt.

Tvärtom. Den är tränad FRAM TILL 2021. Sedan har folk kommit med feedback så den vet t ex att Joe Biden är president i USA.

Citat:
Jag har ingen information om vem som är Sveriges statsminister i mars 2023 eftersom min kunskap upphör vid september 2021, men om det inte har skett någon politisk förändring sedan dess, är statsministern fortfarande Magdalena Andersson.
Citera
2023-03-05, 03:29
Medlem
Citat:

Mobilen "rättade" texten. Jag menade att den är tränad med information till 2021 och inte till 2019 som en del har påstått ovan.
Citera
2023-03-05, 03:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Tvärtom. Den är tränad FRAM TILL 2021.
Förstog det, men det var inte vad signatur m.g.t.o.w skrev.
Citat:
Mobilen "rättade" texten. Jag menade att den är tränad med information till 2021 och inte till 2019 som en del har påstått ovan.
Du får nog nyktra till.
Citat:
Antar att du menar att den inte har information EFTER ett visst datum.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-05 kl. 03:34.
Citera
2023-03-05, 03:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Förstog det, men det var inte vad signatur m.g.t.o.w skrev.
Du får nog nyktra till. Antar att du menar att den inte har information EFTER ett visst datum.

Sluta lek besserwisser. Du kan inte ens stava till "förstod"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in