Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Ja så fungerar logistik. Om du inte har noder nära fronten så blir logistiken sämre.
Alternativet är att ha stora noder 120 km bakom fronten (long range missil)-räckvidd. Vilket tror du är bäst? Vi vet att ryssarna gillar sin järnväg.
Om ryssarna har helt akut ammunitionsbrist och de inte lyckas öka produktionen innan kriget tar slut så har du rätt i att det inte har så stor betydelse. Men principen är detsamma för allt annat ryssarna behöver också, mat, bränsle, osv.
Om ett par månader är fronten inte 2 dagar från Soledar. Det jag beskriver kommer vara mycket värdefullt om ryssarna kommer så långt som till Kramatorsken.
När jag tittar på kartan så går järnvägen söderut från Bachmut väldigt nära fronten, typ ett par hundra meter ifrån frontlinjen i nära 10 kilometer. Lycka till att frakta något på den järnvägen. Dessutom ser det på kartan ut som om järnvägen är uppriven vid Maiorska vid den gamla gränsen mellan Ukraina och DPR i vad som ser ut som ungefär en kilometer. Det går kanske att reparera men det lär inte bli särskilt lätt.
Om man verkligen hade velat ha en järnvägsförbindelse till Soledar, hur skumt det än kan verka, så borde man inte erövra Bachmut söder om Soledar utan Siversk norr om Soledar. Där har man en järnvägsknut med säkrare förbindelser till ryskt territorium.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Visst stämmer det som du säger. Men varenda stad som Ryssland erövrar är en stad som Ukraina kommer behöva lägga stora resurser på återerövra i ett senare skede.
Säg inte det. Det krävdes inga större resurser för att återerövra Izium, Lyman och de andra städerna i nordöst när man väl lyckats lura bort de ryska försvararna. Att tvinga fienden att offra stora resurser för att erövra rätt betydelselösa objekt medan man själva tar stora arealer utan egentlig ansträngning känns som en mycket lyckad strategi. Det är så man undrar om ukrainarna har kommit på det själva eller om de har hjälp av någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
accelerate
Oavsett antalet så har Wagner mestadels förlorat kåkfarare som ställt upp frivilligt för att slippa sina fängelsestraff medan Ukraina har förlorat tvångsrekryterade som skickats till fronten för att stoppas in i köttkvarnen. Även om ryssarna skulle ha förlorat 10ggr så mycket kåkfarare som Ukraina har förlorat tvångsrekryterade civila så känns det senare mer för Ukrainas folk än det förra gör för det ryska folket.
Om de ukrainska soldaterna bara är tvångsrekryterad kanonmat så är den väl ungefär jämförbar med ryska kåkfarare. Ukrainarna är väl inte dummare än att de också kan tvångsrekrytera fångar.
Men jag tror inte att Ukraina tvångsrekryterar särskilt många soldater, Det är inte den bild man får via media. Och jag tror inte att Wagner enbart består av före detta straffångar. Följer man deras Telegram-kanaler, vilket jag gör, så är det ganska mycket värvningspropaganda, särskilt sådan riktad till ryska före detta soldater, så de har åtminstone en tydlig ambition att ha andra soldater en straffångar.