2023-03-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ingen retirerar från Bakhmut. Den enda vägen till Bakhmut är under övervakning av ryska artillerieldledare och pv-robotgrupper. Vägen sägs vara belamrad med bil och pansarvagnsvrak och enorma mängder ukrainska kadaver. Det är cirka 12 000 ukrainare inringade i Bakhmut och de lär ge upp tämligen snart.

Lär bli ett nytt azovstal 2.0

”Sägs vara…” är det nån i ryska trollfabriken som gett dig denna info.
2023-03-04, 18:51
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är ett värde. Med Bachmut får de järnväg till fronten och till Soledar. Soledar utgör ett ställe för avlastning av ammunition dit inte HIMARS kan nå speciellt bra (saltgruvorna). Betydelsen av det blir väldigt stor, speciellt om Ukraina får HIMARS-liknande teknologier som sjuter ännu längre.

Dvs "Ukraine is winning"-narrativet håller inte. Där är ingen HIMARS-gamechanger. Det borde man informera om.

Är järnvägen intakt då?
2023-03-04, 18:52
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja så fungerar logistik. Om du inte har noder nära fronten så blir logistiken sämre.

Alternativet är att ha stora noder 120 km bakom fronten (long range missil)-räckvidd. Vilket tror du är bäst? Vi vet att ryssarna gillar sin järnväg.

Om ryssarna har helt akut ammunitionsbrist och de inte lyckas öka produktionen innan kriget tar slut så har du rätt i att det inte har så stor betydelse. Men principen är detsamma för allt annat ryssarna behöver också, mat, bränsle, osv.

Om ett par månader är fronten inte 2 dagar från Soledar. Det jag beskriver kommer vara mycket värdefullt om ryssarna kommer så långt som till Kramatorsken.

När jag tittar på kartan så går järnvägen söderut från Bachmut väldigt nära fronten, typ ett par hundra meter ifrån frontlinjen i nära 10 kilometer. Lycka till att frakta något på den järnvägen. Dessutom ser det på kartan ut som om järnvägen är uppriven vid Maiorska vid den gamla gränsen mellan Ukraina och DPR i vad som ser ut som ungefär en kilometer. Det går kanske att reparera men det lär inte bli särskilt lätt.

Om man verkligen hade velat ha en järnvägsförbindelse till Soledar, hur skumt det än kan verka, så borde man inte erövra Bachmut söder om Soledar utan Siversk norr om Soledar. Där har man en järnvägsknut med säkrare förbindelser till ryskt territorium.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Visst stämmer det som du säger. Men varenda stad som Ryssland erövrar är en stad som Ukraina kommer behöva lägga stora resurser på återerövra i ett senare skede.

Säg inte det. Det krävdes inga större resurser för att återerövra Izium, Lyman och de andra städerna i nordöst när man väl lyckats lura bort de ryska försvararna. Att tvinga fienden att offra stora resurser för att erövra rätt betydelselösa objekt medan man själva tar stora arealer utan egentlig ansträngning känns som en mycket lyckad strategi. Det är så man undrar om ukrainarna har kommit på det själva eller om de har hjälp av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av accelerate
Oavsett antalet så har Wagner mestadels förlorat kåkfarare som ställt upp frivilligt för att slippa sina fängelsestraff medan Ukraina har förlorat tvångsrekryterade som skickats till fronten för att stoppas in i köttkvarnen. Även om ryssarna skulle ha förlorat 10ggr så mycket kåkfarare som Ukraina har förlorat tvångsrekryterade civila så känns det senare mer för Ukrainas folk än det förra gör för det ryska folket.

Om de ukrainska soldaterna bara är tvångsrekryterad kanonmat så är den väl ungefär jämförbar med ryska kåkfarare. Ukrainarna är väl inte dummare än att de också kan tvångsrekrytera fångar.

Men jag tror inte att Ukraina tvångsrekryterar särskilt många soldater, Det är inte den bild man får via media. Och jag tror inte att Wagner enbart består av före detta straffångar. Följer man deras Telegram-kanaler, vilket jag gör, så är det ganska mycket värvningspropaganda, särskilt sådan riktad till ryska före detta soldater, så de har åtminstone en tydlig ambition att ha andra soldater en straffångar.
2023-03-04, 18:52
Medlem
Cameltotems avatar
Ukraina gör offensiven så fort vädret är bättre och Ryssland kommer tryckas tillbaka som en liten mus i ett hörn. Try harder ryss troll
2023-03-04, 18:53
Medlem
I denna artikel från idag i den respekterade publikationen Asian Times skriver Stephen Bryen (Center for Security Policy and the Yorktown Institute) om Bakhmuts centrala betydelse för konflikten och möjliga händelseutvecklingar framöver: https://asiatimes.com/2023/03/a-coming-wider-war-with-crimea-in-us-sights/

Bland annat skriver han att kvar i Bakhmut är främst mindre erfarna ukrainska styrkor (so-called Green Armband troops, främst bestående av unga och gamla soldater) medan i flankerna finns mer professionella enheter (Yellow Armband) vilka haft som uppgift att förhindra en fullständig omslutning av de ryska styrkorna samt bistå den reträtt som pågått senaste månaden. Bedömningen är att slaget avgörs inom ett par dagar.

Efter detta menar Bryen att en ukrainskt offensiv inkluderande Krim är trolig. Risken är då att Ryssland i sin tur angriper försörjningsleder i Polen och Rumänien och konflikten utvidgas ytterligare. I USA tycks vissa vara av åsikt att Krim bör bli åtminstone demilitariserat. Ammunitionsbristen på båda sidor kan vara en hämmande faktor, många NATO-länder har enligt Bryen minskat sina förråd så mycket att det tar flera år att återställa, medan Ryssland nu tvingats sätta igång sina fabriker dygnet runt för att kunna fortsätta sin krigsinsats.
Senast redigerad av polox 2023-03-04 kl. 18:59.
2023-03-04, 18:58
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är järnvägen intakt då?

Där var ett par andra inlägg som diskuterade det. Summering diskussionen: Själva spåren går snabbt att lägga. Men kanske broar har sprängts, eller ukrainierna har bulldozat bort stora mängder järnväg för några månader sedan innan ryssarna kom nära. Det kan vi inte utesluta. Jag försökte googla vilka byar som har järnväg nära fronten för att se vad praxis är (Lyman t ex) men kunde inte hitta något konkret.
2023-03-04, 18:58
Medlem
Pungpuckels avatar
Vad vill du att vi ska säga lille vän?

Heja ryssarna? Okej, heja heja heja heja Ryssland, blev du lite gladare nu?
Jag ska ut på stan ikväll och spika upp Putin affischer, och säga heja Putin till jag möter, tack vare dig och din otroligt ögonöppnande tråd.
2023-03-04, 19:04
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ukraina gör offensiven så fort vädret är bättre och Ryssland kommer tryckas tillbaka som en liten mus i ett hörn. Try harder ryss troll

Hahaha…”den stora ukrainska motoffensiven kommer snart”…”Putin har cancer”…”Putin är på väg att kuppas bort”…”Ryssland går mot kollaps”…bla…bla. Slava Jewkraine. Jag tror jag ska starta en tråd om allt bisarrt önsketänkande ni hysteriska rysshatare ägnat er åt.
2023-03-04, 19:11
Medlem
immenhusens avatar
Kollaps och kollaps. Har läst om det de senaste dagarna i svensk press. Vad läser du för tidningar? Svensk DAM?

/AI
2023-03-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vad tror du blir bättre om ryssen vinner?

Ve sade nåt omsatt det skulle bli bättre. Men ger man upp kommer ju många liv att räddas, tror jag.
2023-03-04, 19:50
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ve sade nåt omsatt det skulle bli bättre. Men ger man upp kommer ju många liv att räddas, tror jag.
Varför stöttar du ryssen då?
Ukraina väljer gladeligen att dö för att inte kuvas under terrorist-staten Ryssland. Det kallas ryggrad. Skaffa en.
2023-03-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det sa jag inte heller. Men du hävdade att det hör till det normala. Det gör det ej. Det är bara ryssarna som matar en köttkvarn på detta sätt.
Besinningslöst mördande av sina egna medborgare och av västvärldens civila. Hur kan du stå upp för det?

Jo det sade du att det var ett i land.

Är ryssarna missnöjda får dom väl protestera då skjuta befälen och starta en utbrytar område i västra Ryssland.

Det är inte väst som bidrar med gubbar i kriget.

Och nej jag står inte upp för det. Jag har inte bett dom kriga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in