2022-01-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Touis thai hörnet aschebergsgatan föreningsgatan, i skrivande nu, lika utsökt khao pad khai som förut. Härlig friskhet, vitpeppardoften ovanpå, lagom styrka, limeklyfta, lagom lök och morot, perfekt tillagad, kort sagt en munhåleupplevelse. Och trevlig personal!

Beställde där idag och det blev nummer 17 och 19....
Man får dock beställa att man vill ha det starkt även om det står 3 i styrka på rätterna.
Dock frågar de om man vill ha det starkt vid beställning, så det är ju ett plus till
Kan dock inte hitta Khao Pad Khai i deras meny som du tipsade om.
Men trevlig personal och god mat.
Citera
2022-01-13, 10:03
Medlem
Citat:
Verkligen intressant. Du är uppenbart sakkunnig.
Gai Ian, eller kailan är Salladskål, även känt som kinakål/kinesisk kål. Pak Choy är ett bra märke sägs det, men man kan använda finstrimlad vitkål istället.
Varför inte ok sprida ovanpå?
Är verkligen tomat ok? Det är en sydamerikansk frukt? Hör den verkligen hemma i öst?
Varför ingen ingefära?

Tomat används mycket i Thailand. Den är väl som i Sverige importerad från Sydamerika och blivit populär.
Verkar inte riktigt vara Salladskål och verkar kallas kinesisk broccoli.
https://www.sarabackmo.se/odla-kailaan-kinesisk-broccoli/

Angående koriander så är det enbart för att jag personligen inte tycker om koriander. Annars läggs lite hackad koriander ovanpå mycket mat.

Används faktiskt ganska lite ingefära i Thaimat (Khao phat king (ris stekt ingefära) är väl en rätt som jag direkt kommer på med ingefära. Mer vanligt med Galangal (. Att ingefära används i Sverige har nog med att göra att det är billigare än Galangal. Annars tror jag ingefära är nått som många i väst tycker är väldigt asiatiskt så restauranger har i det därför.

Sen får du sluta kalla det khao pad kai. Även om restauranger skriver så. Kai är ägg. Kyckling heter Gai.
Citera
2022-02-07, 13:26
Medlem
urverksapelsins avatar
Khao phat Gai (fick jag det rätt?) från Kroa Thai Restaurang, Rollsbovägen, Kungälv.
Ok, men inte märkvärdig. Trevlig personal!
Innehåller enligt lista (tänkte jag skall ta med det i fortsättningen)
ägg, broccoli, vitkål, morot, lök, tomat, citron
Senast redigerad av urverksapelsin 2022-02-07 kl. 13:41.
Citera
2022-02-07, 13:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Testade Kusin Thai igen, Kungsladugårdsgatan.
Helt ok, men inte samma remarkabla upplevelse som i somras.
Dess innehåll: ägg, lök, morot, broccoli.
Citera
2022-03-24, 18:10
Medlem
urverksapelsins avatar
Ute i Sisjön igen, Pad Thai. Massor med jobbare på bänkarna, lunchtid. Lika gött bemötande innanför dörren som vanligt. Den utsökta buffén hade smak som i Thailand.
Vad nu, undrar ni? Äter inte apelsinen enbart Khao phat Gai. Så sant. Men under fastan, askonsdag till påsk, råder detta år för mig kycklingförbud, varför jag måste äta annat. Och inte blev jag besviken, det stekta riset bredvid vårrullarna var det godaste i hela buffén.
Citera
2022-03-31, 21:50
Medlem
urverksapelsins avatar
Som alla vet har man sex tillfällen att bryta mot fastan under perioden; då jag hade skäl att fira idag tog jag en stekt ris med kyckling. Malai take away, 95 kr, Ekedalsgatan och betyget är nej.
Visst den innehåller massor med kyckling, den är 775 g stor, men den smakar faktiskt inget vidare. Inte illa egentligen, men inte god. Kanske kryddningen som är ... för lite antar jag, kanske råvarorna, undrar om inte nån kycklingbit var för olagad. Men mitt gamla minne av stället står sig.
Citera
2022-08-04, 22:32
Medlem
urverksapelsins avatar
Igen testade jag Toui's thai Föreningsgatan igen. Och oj vad jag inte blev besviken! Tror det är tredje gången jag tar Stekt ris med kyckling och den var lika utsökt som vanligt. Perfekt balans. Stor portion (glömde väga). Kan vara bästa i staden.
Citera
2022-08-05, 01:24
Medlem
Citat:
Som alla vet har man sex tillfällen att bryta mot fastan under perioden; då jag hade skäl att fira idag tog jag en stekt ris med kyckling. Malai take away, 95 kr, Ekedalsgatan och betyget är nej.
Visst den innehåller massor med kyckling, den är 775 g stor, men den smakar faktiskt inget vidare. Inte illa egentligen, men inte god. Kanske kryddningen som är ... för lite antar jag, kanske råvarorna, undrar om inte nån kycklingbit var för olagad. Men mitt gamla minne av stället står sig.
hur vet du hur många gram stor den var? vägde du när du kom hem eller? nyfiken!
Citera
2022-08-05, 13:24
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackRaise
hur vet du hur många gram stor den var? vägde du när du kom hem eller? nyfiken!
Visst! Först väga; sedan hälla upp på tallrik, sedan väga kartong. Siffra ett minus siffra kartong= vikt på mat!
Citera
2023-01-21, 21:06
Medlem
urverksapelsins avatar
Vietnam-haket Saluhallen, Linné. Nästan thai. Men ok, ganska god, men vietnamesisk smakar .... för lite. God, men thai alltid bättre. Sen gillar jag inte riktigt det här med majs och ärtor i asiatisk mat. Skall ju smaka orient av det hela, inte mellanamerika. 140 kr. Lite dyrt, men allt har ju stigit.

ps
kommer ni ihåg Lorrysketchen där de klär ut sig till kvinnor och säger kvinnosaker som "va dyrt allting har blivit" etc.
Idag sitter man i manlighetens högborg, herrbastun, och vad snackas om bland männen? "va dyrt allting har blivit"
En sorlig värld sannerligen.
Citera
2023-03-03, 14:44
Medlem
urverksapelsins avatar
Ra... nånting, hörnet Allmväg/såggat.
Atmosfär är go service bra, Mat: nja för lite smak , kryddfattig- Ananas. Tomat Utöver morot lök broccoli
Fräsch gurka bredvid . Ganska liten portion.
Trots utsmyckning i lokalen är det ganska liten känsla. Musiken är Nån pop rockdisco på lågt, för personal, inte gästerna. Stället känns mer som ett café än thai mat restaurang,
Citera
2023-03-04, 17:09
Medlem
urverksapelsins avatar
Axel thai; Axel Dahlströms torg. Faktiskt helt ok! Blev rekommenderad av kollega som bor i närheten. Och visst, doft utsökt, smak likaså. En härlig citronskiva och allt som skall vara med, morot, lök. Och avsaknad av det som inte skall vara med, tomat ananas etc.
Måste nog återkomma för att kolla att det inte var lyckokast, men än så länge säger jag, vill du ha en utsökt stekt ris med kyckling så åk gärna till Axel Dahlströms torg.

Att personalen är så där härligt positiva och välkomnande spelar kanske också in!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in