2021-08-23, 12:10
Medlem
urverksapelsins avatar
Saltholmens thai. Nja. Portion bra storlek, rätt doft. Men min stekt ris var för söt. Vet ej vad de gjort/lagat men det fanns en sötma i smaken som gjorde att den inte blev riktigt bra.
Citera
2021-10-07, 17:03
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
I vilken lokal har denna öppnat?.. hörnet Kommendörsgatan.
Lagom inbjudande lokal.
Jodå! Trevlig lokal, bra service. Härligt att ha en sån liten kvarterare mitt i Majorna. Men deras stekt ris med kyckling nej. Den funkar bara inte. Däremot! Vill man ha annat så kan det mycket väl vara rätt ställe. Exv min kollega tog Kambenen- stor portion, massor med kamben härligt stekta/grillade i drypande gosig sås. Kommer garanterat gå dit igen för att testa denna rätt. Finns säkert mer på menyn som är toppen.
Citera
2021-10-07, 17:11
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senkon
Finns det nån buffe nära torpavallen? Gärna en som den på frölunda torg, chili & wok.
Nä, men en thai. https://torpabodens-thai.com/
Får återkomma med en recension.
Citera
2021-10-07, 17:19
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Saltholmens thai. Nja. Portion bra storlek, rätt doft. Men min stekt ris var för söt. Vet ej vad de gjort/lagat men det fanns en sötma i smaken som gjorde att den inte blev riktigt bra.

Inte för att jag doktorerat i raslära, men dagens "Thailändare" ser väldigt turkiska/arabiska ut. Så fort pengar kommer in i maten, så är dom där och tar över.
Citera
2021-10-20, 16:11
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaHannen
Inte för att jag doktorerat i raslära, men dagens "Thailändare" ser väldigt turkiska/arabiska ut. Så fort pengar kommer in i maten, så är dom där och tar över.
Då behöver du inte oroa dig för Torpavallens Thai; det var ren thairas. Tyvärr ingen serviceanda, leende, och placerade min Kao Phad kai en meter i från mig, var tydligen för svårt att gå runt bordet.
Smaken? Tja, ok plus men för salt. Annars allt med, citron bredvid, broccoli, ägg lökbitar.
Tyvärr är stället urfult och tråkigt. Under ombyggnad förvisso men ändå helt utan charm och smak, liksom flicka som serverade. Ligger vid änden på en återvändsväg. Inte värt ett andra besök.
Citera
2021-11-02, 21:12
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Tawan Thai Kitchen är ett ställe i gamla delen av Kville jag varmt kan rekommendera, lätt min favorit åtminstone på Hisingen. Maten känns mer genuin och fräsch än vanligtvis och priset är helt ok. Stora portioner och grönsakerna verkar färska på ett sätt de inte alltid verkar. De har även en specialmeny med mer genuina rätter som kattfisk och lite allt möjligt om man vill testa rätter utanför vad thaihak brukar servera.
Citera
2022-01-04, 23:45
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf.McQuade
Tawan Thai Kitchen är ett ställe i gamla delen av Kville jag varmt kan rekommendera, lätt min favorit åtminstone på Hisingen.
Håller inte med. Var där med min ömma moder för några år sedan. Fick inget speciellt intryck.
Kommer inom närmaste framtid testa Torslandas två utsagor:
https://torslandathaikok.se/
https://mrthaifood.com/
Någon som har omdöme om dessa är välkomna att skriva!

Blir lite reserverad av att Mr Thaifood är en kedja och Lindholmen har jag negativa minnen av.
Citera
2022-01-07, 12:32
Medlem
urverksapelsins avatar
PUST!

Nu har jag ägnat trettondagshelgen till att lägga in alla foton med namn på de thairestauranger jag testat på en sida. Håll till godo!
http://www.matemator.se/kontakt/ovrigt/
Citera
2022-01-11, 17:30
Medlem
urverksapelsins avatar
Touis thai hörnet aschebergsgatan föreningsgatan, i skrivande nu, lika utsökt khao pad khai som förut. Härlig friskhet, vitpeppardoften ovanpå, lagom styrka, limeklyfta, lagom lök och morot, perfekt tillagad, kort sagt en munhåleupplevelse. Och trevlig personal!
Citera
2022-01-12, 20:11
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Har följt dina recensioner ett tag nu. Väldigt trevliga. Tycker du skulle ta en bild på maten oxå
Fixat! Lite "klagomål".
Saker som inte har i en Khao Phat att göra är ananas, ärtor och ingefära.
Grönsaker som ska/kan finnas i en Khao Phat är Gai lan (osäker på svenskt namn), lök, tomat och kanske morot.[/quote]Intressant. De versioner jag hittat på nätet varierar; här är en lista över de ingredienser som återfinnes:

basilika
böngrodd
Chili
citrongräs
fisksås
Kyckling
limesaft
lök
morot
Ostronsås
Paprika
persilja
Purjolök
Ris
salladslök
sesamolja
Socker
sockerärtor
Soja
Vitlök
Ägg
Ärtor
Citera
2022-01-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Intressant. De versioner jag hittat på nätet varierar; här är en lista över de ingredienser som återfinnes:

basilika
böngrodd
Chili
citrongräs
fisksås
Kyckling
limesaft
lök
morot
Ostronsås
Paprika
persilja
Purjolök
Ris
salladslök
sesamolja
Socker
sockerärtor
Soja
Vitlök
Ägg
Ärtor

Nu var det bara grönsakerna jag menade. Men av din lista är det dessa som används i Thailand. Detta hävdar jag efter att ätit Khao Phat nån gång i veckan i 12 år i Thailand.

fisksås
protein (kyckling, gris, biff, räkor, etc)
lök
Gai lan (vet inte vad det heter på svenska)
morot (väldigt sällan)
Ostronsås
Ris (helst inte nykokt)
Socker
Ägg
Vitlök
Soya (golden mountain Seasoning sauce lr liknande)
Sri racha sås (används i rätten men även ibland som tillbehör.

Sen får du för det mesta dessa saker till
Lime klyfta
Hel salladslök
Skivad gurka
Koriander (brukas tyvärr strös ovanpå ibland)
Nam prik (fisksås med skivad chilli)

Resten av listan är saker som jag aldrig sett i en vanlig khao phat. Paprika dyrt, persilja finns knappt i Thai, ärtor finns i american fried rice då mest på turist ställen, Purjolök är ovanligt överlag i thai, böngroddar, basilika och citrongräs är i andra rätt. Hittar du dom sakerna på en restaurang så är det nästan säkert svenskifierad version av Khao Phat.
Citera
2022-01-12, 22:01
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
Gai lan (vet inte vad det heter på svenska.... Koriander (brukas tyvärr strös ovanpå ibland)
.
Verkligen intressant. Du är uppenbart sakkunnig.
Gai Ian, eller kailan är Salladskål, även känt som kinakål/kinesisk kål. Pak Choy är ett bra märke sägs det, men man kan använda finstrimlad vitkål istället.
Varför inte ok sprida ovanpå?
Är verkligen tomat ok? Det är en sydamerikansk frukt? Hör den verkligen hemma i öst?
Varför ingen ingefära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in