Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Tittar vi på majoriten landar vi på en lång mörk rock.
Vilka är det som faktiskt säger mörkblå täckjacka?
LJ, LL och LP?
LJ.
1 mars: Mörk jackliknande plagg. Mörk dunjacka.
4 mars: Osäker. Vet inte om det var en dunjacka eller annan.
4 april: Mörkblå täckjacka.
LL.
1 mars: Rock.
27 april: Blå täckjacka.
LP.
1 mars: Mörkblå täckjacka.
Ska man hårddra det har vi egentligen bara 1 person som på mordnatten pratar om en mörkblå täckjacka och det är LP (som med stor sannolikhet kan ha blandat ihop observation med AB). Det är först 4 april LJ säger det och det är först 27 april LL gör en vändning från rock till täckjacka. En rungande majoritet hävdar fortfarande mörk fladdrande rock.
Är du inte lite oärligt i ditt tillvägagångssätt nu?
Gällande ytterplagg förlitar du dig på de närmsta vittnena, men nu förlitar du dig på de som är längre bort? Du behöver vara mer konsekvent i din metodik.
Jag kan sympatisera med "påbyggd" överkropp och ev bredaxlad. Men tränad och snygg kropp är nog fraser som bör strykas i resonemanget. AH såg GM bakifrån under en väldigt kort tid.
Japp. Men i motljus skulle även en blondin se mörkhårig ut.
Tar du 100 friska individer garanterar jag att i princip samtliga klarar den löprundan utan att sakta ner eller pausa. Adderar du adrenalin och en självbevarelsedrift klarar utan tvekan alla det.
Jag har själv sprungit rundan säkert 10 gånger och jag löper aldrig på fritiden.
Var jag tagen? Absolut! Men du har ingen insikt alls i GMs fysiska upplevelse av löprundan.
Så god kondition är ju en ren spekulation från ditt håll.
Jo, mörk täckjacka kanske vilar för mycket på LPs vittnesmål. Där har du nog rätt. Mer korrekt är nog att säga mörk jacka/rock.
Det är också möjligt att han är ljushårig, men nu säger alla som kommenterar saken mörkhårig. Därför får mörkhårig anses vara troligare.
Varför ska vi stryka det när det är återkommande observationer av flertalet vittnen?
AH:
"jag tänkte aldrig på att han var direkt lång, inte att han var kort utan ganska normal, ganska
normal kroppsbyggnad, förutom att han var bredaxlad, kraftig över axlarna, axelpartiet och direkt efteråt när polis en förhörde mig på polishuset här då tyckte jaq att han hade så litet huvud jämfört mot axlarna precis som en människa som styrketränar, men när dom kom till mig och jag fick titta på bilder och jag såg en kropp med en kapuschong så kunde jag tänka mig att det kunde varit det."
"Nej. Det enda jag tänkte på det var väl att han verkade ha snygg kropp om man säger så."
AD:
"kraftigt byggd, bred ryggtavla(som ej berodde på det nuvarande modet med breda, uppbyggda axlar)"
LJ:
"Det enda jag la märk-, tänkte på så här, det var att han var
kraftig va·.
Han var kraftigt byggd?
Han var kraftigt byggd eller om han var muskellös kunde jag inte
se på grund av -, men han var kraftigt byggd i alla fall."
"F. Jaha, (ohörbart) -, märkte mest utav, det var ryggtavlan och
axelpartiet som var kraftiga då va·.
J. Inte plufsig eller så utan tjock -
F. In-.
J. Inte tjock eller plufsig.
F. Inte tjock eller plufsig -
J. Nehej.-
F. utan -
J. Rätt muskulös.
F.- muskulös, väl-.
J. Välbyggd.
F. Välbyggd, jaha.
LL:
"inte som han uttrycker det pluffsigt tjock men dock kraftig hellre än smal."
Sedan tror jag att du har en övertro på folks kondition.
Här ser vi en man som är betydligt yngre och har ungefär samma vikt(kanske något smalare) som SE springa.
https://www.youtube.com/watch?v=xFqwWJN4SK0&ab_channel=Otto%27sInsight
Som du ser ger han tydliga signaler på att tröttna på slutet.
Vi kan även se vad personer som känner SE säger.
"Ulrika blev dock förvånad när hon såg hur Stig visade hur han hade sprungit. Hon hade svårt att tro att det var Stig eftersom han inte var den mest atletiske. Han var alltid något överviktig och en osportig människa."