2023-03-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Vad som kan grävas fram. TP grävde i tiotals år, fick inte fram nått. PU med alla resurser
grävde djupt i tre år, fick inte fram nått. Hur ska det tolkas. Går det att gräva fram något.

Nej, oavsett vad som läggs fram kommer du att säga att ingen sett en 52-åring med jättekeps och ljusfryntligt ansikte.
Citera
2023-03-04, 14:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är enig kring att samtliga uppgifter kan rymmas under en och samma observation.

Semantiskt ryms de nog.

Citat:
Dock blir jag störd av uppgiften kring färgen.

Och jag är inte riktigt helt bekväm med att lösningen på problemet är LP

SE har ju lämnat en korrekt beskrivning av LJ och den måste förklaras på något sätt. Jag är inte säker på att den självklart lät sig göras från mordplatsen. Samma sak längs flyktvägen. Draifos-doktrinen tycker jag inte håller samman.

Därmed kan det krävas tilläggsantagande för att kunna förklara uppgiften han lämnar. Ett förslag är påverkan från LP.

Eller så var observationen inte så svår att göra då, som det framstår när man tjuvkollar lite på plats från olika håll idag.
Citera
2023-03-04, 14:32
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Nej, oavsett vad som läggs fram kommer du att säga att ingen sett en 52-åring med jättekeps och ljusfryntligt ansikte.

Ett bra inlägg.

Så är det. Lyssnar man på vittnena så hamnar man kring 38år, mörkhårig, barhuvad(svart mössa).
Citera
2023-03-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ett bra inlägg.

Så är det. Lyssnar man på vittnena så hamnar man kring 38år, mörkhårig, barhuvad(svart mössa).

Ändå vill du att det ska grävas. Känns meningsfullt.
Citera
2023-03-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Semantiskt ryms de nog.

SE har ju lämnat en korrekt beskrivning av LJ och den måste förklaras på något sätt. Jag är inte säker på att den självklart lät sig göras från mordplatsen. Samma sak längs flyktvägen. Draifos-doktrinen tycker jag inte håller samman.

Därmed kan det krävas tilläggsantagande för att kunna förklara uppgiften han lämnar. Ett förslag är påverkan från LP.

Eller så var observationen inte så svår att göra då, som det framstår när man tjuvkollar lite på plats från olika håll idag.

Det som kanske är en tillfällighet är väl då att när LJ då skulle bli synlig från brottsplatsen är i samma stund som GM tittar bakåt..

Kan det vara en ren tillfällighet ?

Det blir mer eller mindre enbart GM och Engström som troligen ser LJ...

LP är mer osäkert ...
Citera
2023-03-04, 14:52
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tittar vi på majoriten landar vi på en lång mörk rock.

Vilka är det som faktiskt säger mörkblå täckjacka?

LJ, LL och LP?

LJ.

1 mars: Mörk jackliknande plagg. Mörk dunjacka.
4 mars: Osäker. Vet inte om det var en dunjacka eller annan.
4 april: Mörkblå täckjacka.

LL.

1 mars: Rock.
27 april: Blå täckjacka.

LP.

1 mars: Mörkblå täckjacka.

Ska man hårddra det har vi egentligen bara 1 person som på mordnatten pratar om en mörkblå täckjacka och det är LP (som med stor sannolikhet kan ha blandat ihop observation med AB). Det är först 4 april LJ säger det och det är först 27 april LL gör en vändning från rock till täckjacka. En rungande majoritet hävdar fortfarande mörk fladdrande rock.

Är du inte lite oärligt i ditt tillvägagångssätt nu?
Gällande ytterplagg förlitar du dig på de närmsta vittnena, men nu förlitar du dig på de som är längre bort? Du behöver vara mer konsekvent i din metodik.

Jag kan sympatisera med "påbyggd" överkropp och ev bredaxlad. Men tränad och snygg kropp är nog fraser som bör strykas i resonemanget. AH såg GM bakifrån under en väldigt kort tid.

Japp. Men i motljus skulle även en blondin se mörkhårig ut.

Tar du 100 friska individer garanterar jag att i princip samtliga klarar den löprundan utan att sakta ner eller pausa. Adderar du adrenalin och en självbevarelsedrift klarar utan tvekan alla det.
Jag har själv sprungit rundan säkert 10 gånger och jag löper aldrig på fritiden.
Var jag tagen? Absolut! Men du har ingen insikt alls i GMs fysiska upplevelse av löprundan.
Så god kondition är ju en ren spekulation från ditt håll.

Jo, mörk täckjacka kanske vilar för mycket på LPs vittnesmål. Där har du nog rätt. Mer korrekt är nog att säga mörk jacka/rock.

Det är också möjligt att han är ljushårig, men nu säger alla som kommenterar saken mörkhårig. Därför får mörkhårig anses vara troligare.

Varför ska vi stryka det när det är återkommande observationer av flertalet vittnen?

AH:
"jag tänkte aldrig på att han var direkt lång, inte att han var kort utan ganska normal, ganska
normal kroppsbyggnad, förutom att han var bredaxlad, kraftig över axlarna, axelpartiet och direkt efteråt när polis en förhörde mig på polishuset här då tyckte jaq att han hade så litet huvud jämfört mot axlarna precis som en människa som styrketränar, men när dom kom till mig och jag fick titta på bilder och jag såg en kropp med en kapuschong så kunde jag tänka mig att det kunde varit det."

"Nej. Det enda jag tänkte på det var väl att han verkade ha snygg kropp om man säger så."

AD:
"kraftigt byggd, bred ryggtavla(som ej berodde på det nuvarande modet med breda, uppbyggda axlar)"

LJ:
"Det enda jag la märk-, tänkte på så här, det var att han var
kraftig va·.
Han var kraftigt byggd?
Han var kraftigt byggd eller om han var muskellös kunde jag inte
se på grund av -, men han var kraftigt byggd i alla fall."

"F. Jaha, (ohörbart) -, märkte mest utav, det var ryggtavlan och
axelpartiet som var kraftiga då va·.
J. Inte plufsig eller så utan tjock -
F. In-.
J. Inte tjock eller plufsig.
F. Inte tjock eller plufsig -
J. Nehej.-
F. utan -
J. Rätt muskulös.
F.- muskulös, väl-.
J. Välbyggd.
F. Välbyggd, jaha.

LL:
"inte som han uttrycker det pluffsigt tjock men dock kraftig hellre än smal."

Sedan tror jag att du har en övertro på folks kondition.
Här ser vi en man som är betydligt yngre och har ungefär samma vikt(kanske något smalare) som SE springa.
https://www.youtube.com/watch?v=xFqwWJN4SK0&ab_channel=Otto%27sInsight

Som du ser ger han tydliga signaler på att tröttna på slutet.

Vi kan även se vad personer som känner SE säger.
"Ulrika blev dock förvånad när hon såg hur Stig visade hur han hade sprungit. Hon hade svårt att tro att det var Stig eftersom han inte var den mest atletiske. Han var alltid något överviktig och en osportig människa."
Citera
2023-03-04, 14:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det som kanske är en tillfällighet är väl då att när LJ då skulle bli synlig från brottsplatsen är i samma stund som GM tittar bakåt..

LP är mer osäkert ...

Ja...den "detaljen" är mycket spännande!

Observation av LJ (för Vittne-SE) sker alltså samtidigt som LJ ser att GM vänder sig om uppe vid krönet.
Citera
2023-03-04, 15:00
Medlem
Stina-Linas avatar
30 sekunder. De överhoppade ögonblicken efter mordet

https://www.svtplay.se/video/ePvVbgJ/30-sekunder
Citera
2023-03-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ja...den "detaljen" är mycket spännande!

Observation av LJ (för Vittne-SE) sker alltså samtidigt som LJ ser att GM vänder sig om uppe vid krönet.

Det är faktiskt en tillfällighet som gör att det blir märkligt då man nästan uteslutande under dessa sekunder så är det GM och Engström som ser LJ..

Lägger man till bilden i aktuellt kl 04 så får ju Engström ännu klarare bild över LJ..

Det som också är märkligt det är att alla saker Engström gör under sin händelsekedja blir en gråzon utan att man riktigt kan ta på det..

Jag tror inte LP och Engström står och kollar in i gränden ca 50sek efter skotten och då samtidigt pratar om signalement...

Efter ca 50sek så har just KJ och Hage anlänt och har fullt brå med LP ..

Så isåfall har Engström själv stått och tittat in i gränden..
Citera
2023-03-04, 15:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

LP är mer osäkert ...

Nej det är inte i samma stund. Det är i ett senare skede som GM vänder sig om.

Sen är det en ganska onödig diskussion eftersom LJ sen förs ner till mordplatsen och förhörs utomhus på Sveavägen. Han är fullt synlig och förmodligen hörbar.

Det som ofta glöms bort är det faktum att SE jobbat i huset i 18 år. En som verkligen vet om man kan se person på Luntmakargatan från Sveavägen borde vara just SE.

HJ säger han ser GM ta några steg i trappan, det är 90 m bort. Är det då omöjlig se LJ 60 meter bort?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-03-04 kl. 15:39.
Citera
2023-03-04, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det är inte i samma stund. Det är i ett senare skede som GM vänder sig om.

Sen är det en ganska onödig diskussion eftersom LJ sen förs ner till mordplatsen och förhörs utomhus på Sveavägen. Han är fullt synlig och förmodligen hörbar.

Det som ofta glöms bort är det faktum att SE jobbat i huset i 18 år. En som verkligen vet om man kan se person på Luntmakargatan från Sveavägen borde vara just SE.

HJ säger han ser GM ta några steg i trappan, det är 90 m bort. Är det då omöjlig se LJ 60 meter bort?

Oavsett om det inte är exakt samma sekund så är det väl bara GM och Engström som ser LJ vid barackerna...!
Citera
2023-03-04, 15:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
30 sekunder. De överhoppade ögonblicken efter mordet

https://www.svtplay.se/video/ePvVbgJ/30-sekunder

Jäkligt bra! Rekommenderas!

Dels: den fastställer att Chrille P befann sig på platsen och hade ögonkontakt med L Palme, ger därmed en vederhäftig förklaring till hennes orubbliga utpekande. Varför kom då aldrig CP ut med denna info? Dels var det hans levebröd att i främst TV3 agera "presumtiv GM", dels hade det varit försvårande att placera sig själv på mordplatsen. Viktigast: den avfärdar helt SE som GM, bara tanken är löjeväckande, han skulle inte göra en fluga förnär. (själv som norrmännen säger overbevised om att det var Christer Andersson, men det är OT då han har en "egen" tråd.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in