Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Man skulle kunna diskutera vad i WW2 du jämför med? Vad ska de gå på offensiven mot? Menar du en 1942-McCain som står i sovjet och säger att "1943 will be the year of the offensive" så håller jag med dig. Annars förstår jag inte analogin.
Jag vill inte ha fred till varje pris. Jag har själv både varit hemvärnare och gjort lumpen. Ville göra FN-tjänst också men det var väldigt hård konkurrens om tjänsterna.
Ta ett annat krig i historien istället för att alltid komma dragande med Hitler. Nazi-tyskland är ett exempel på världens kanske sjukaste ideologi och extrem tidpunkt i historien. Du bevisar inget med ett sådant case.
Exempel du kan tänka på:
- Amerikanska inbördeskriget
- Första Världskriget
- Iran-Irakkriget
- Kubakrisen (Dvs: Borde man krigat istället?)
- Finska inbördeskriget
Det är min uppfattning, utifrån moderators instruktioner i tråden, att djupare diskussioner om gamla krig är off topic i denna tråd som ju ska fokusera på det invasionskrig Putin startade mot Ukraina förra året. Därför kommer jag inte gå in på de gamla krig du nu vill ta upp.
Vad gäller mindset hos krigsstartaren/ aggressorn är det enligt min mening (och andras) slående vilka likheter det finns mellan Putins sätt att agera och Hitlers. Det Ukraina reellt sett nu utsätts för är krig, krigsbrott och folkmord. Tillika hotar Ryssland regelbundet omvärlden med användning av kärnvapen. Rysk stats-TV tar med förtjusning, i princip dagligen, upp hur världen ska kärnvapenbombas sönder "om inte Ryssland får vinna". Denna hotsituation är extrem för världen och oöverträffad. INGET land har agerat så här tidigare. Att ge efter mot en sådan här fiende skulle givetvis ha ett mycket högt pris samt med all sannolikhet leda till åratal av fortsatta oroligheter, krig och förtryck. Därför bör striden tas nu. Sen kan världen gå vidare.
Ryssland har ju egentligen redan förlorat. Deras rykte är förstört och deras krigsförmåga försvagad. Förhoppningsvis agerar snart rätt personer i Ryssland på dessa faktum och så får vi se en upprepning av Sovjets fall 1990. Till alla er 68-vänners förfäran. Denna gång kommer inte omvärlden låta sig luras av någon uppsminkning av den ryska grisen utan ett reningsbad såsom för tyskarna efter WW2 krävs för att ryssen ska välkomnas in i världsgemenskapen igen.