2023-02-20, 18:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det rapporteras nu att både Vuhledar och Marinka är stabiliserade och ryssen kommer ingenstans. Offensiven från ryssen verkar ha kommit av sig lite tycker jag nog alltså.

https://t.me/Donbas_Operativniy/28026
Citera
2023-02-20, 18:48
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Frågan är ju om befolkningen godtar att leva i misär för att bedriva ett krig som ändå många i Ryssland förstår är onödigt? Visst många har köpt propagandan eller delar av den men stora delar av Rysslands befolkning har ändå haft tillgång till information bl.a via internet i över 20 år och många av de bör förstå att "hotet från väst" är en propaganda konstruktion.
Jag skulle tro att de flesta inte är så entusiastiska och att man därför lär få försöka hålla befolkningen i schack.
Det har ju f.ö. spekulerats i om den militära specialoperationen skulle kunna vara en flirt med vissa grupper i det ryska samhället. Frågan är om inte det syftet i så fall spelat ut sin roll om SMO får sådana konsekvenser för hela befolkningen att andra grupper vägrar ställa upp.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-02-20 kl. 18:51.
Citera
2023-02-20, 18:50
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Vitryssland har 30 000 redo som är mer utbildade och erfarna i teorin i genomsnitt än både Ukraina och Ryssland för tillfället. Över 80% av Ukrainas elitsoldater eliminerade

De kan nog användas defensivt, för att försvara ett frontavsnitt, eller för enkla artilleridueller. Det är mycket mer komplicerat att anfalla, jag tror inte de har den kapaciteten alls. Och frågan är vad de har för lojalitet egentligen? Vill de dö för russki Mir och för att (enligt dem) "förrädarna" i Kiev ska få stryk?
Citera
2023-02-20, 18:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Du kommer har mycket att lära dig och upptäcka, det hör jag.

Men den lilla kunskap du besitter, läs mer skriv mindre och framförallt var ödmjuk Kina är här för att stanna.

Ingen kritik av det jag säger alltså. Jag pratar om vad som skulle hända om väst beslutade att flytta ut sin produktion. Jag förstår att de vill ha hämnd för "den stora förödmjukelsen", och det är förstås en anledning att hålla dem kort. Tidigare sa man att Kineserna hade tålamod och kunde verka över generationer. Nu verkar de ha förlorat det, om de nu faktiskt haft det.

Risken är förstås ett nytt krig, där de själva blir förödmjukade igen. Jag skulle inte ha problem med Kina om de var en demokrati. Nu har de tagit allt utom demokratin från väst och man trodde att de lärt sig något. Problemet är förstås som under kejsardömet, att man till stor del styrs av en mans beslut. Noll-covid var ett sådant, där man höll fast vid det in absurdum. Många nya problem kan komma att uppstå.

Kineserna har förstått marknadsekonomin, men de saknar en upplyst monark och ett mer fördelat politiskt ansvar. Ett felbeslut av Xi och Kina kan åter falla tillbaka. Det som fällde Kejsardömet var att man trodde att man stod över barbarerna och inte hade något att lära sig av dem. Ditt eget svar antyder att du också har den bilden av Kina. Men kanske är de inte fullärda än.

Ett sånt felbeslut skulle kunna vara att stödja ryssarna med vapen. Vem vet, kanske västerländska krigsskepp seglar upp efter de kinesiska floderna åter igen.

Men jag spår inte i framtiden. Den som lever får se.
Citera
2023-02-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Självklart vet vi ju inte det. Vi vet heller inte alla planer Ryssland, USA eller NATO har. Vad vi kan göra är bara att spekulera på fakta vi har tillgängliga.

Här har vi bra information om den kommande ryska offensiven och även ämnet ISR för den som är intresserat och kan läsa längre texter. Spekulationer här med baserat på fakta.

The Coming Russian Offensive 2023 - Part 1
The Calm Before The Storm
https://simplicius76.substack.com/p/the-coming-russian-offensive-2023

The Coming Russian Offensive 2023 Part 2
Setting the Stage: Shaping the Battlefield
https://simplicius76.substack.com/p/the-coming-russian-offensive-part

All Seeing Eye: Can Russia Break Through The West's ISR Overmatch?
https://simplicius76.substack.com/p/all-seeing-eye-can-russia-break-through

En twittrare och bloggare som hyllar Wagner och som hävdar att AWACs och annan signalspaning i det närmaste är betydelselös ska man nog inte ta på så stort allvar.

…Western/NATO/U.S. recon, Sigint and ISR capabilities, which up to now have been limited or nullified entirely (with the exception of satellite surveillance).

Nu vet vi i alla fall var du får allt ditt snömos ifrån.
Citera
2023-02-20, 18:56
Medlem
StigEngstroms avatar
Biden i Kiev och tuffryzzarna med ständigt skrik att dom är i krig mot hela Nato står såklart och vågar inte göra ett piss åt ärkefiendes besök.
Citera
2023-02-20, 18:59
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Stor del av Rysslands taktik sista månaderna har handlat om binda Ukrianas trupper till vissa platser. De lärde sig från tabben om offensiv i söder som blev norr. Samtidigt har de över halv miljon soldater runt Ukraina som inte satts i strid.
Ukraina har bundit upp och slösat enorma resurser i Donbass. Ryssland också men med personal de enkelt kan ersätta med till och med bättre. Ukraina har inte samma i bakre leden. Resurser ryssland slösat är deras egna och inte bästa grejer. De har fortfarande flera ess i bakfickan.

Imorgon ska Putina ha presskonferens

Denna vecka åker Putina till
Mest sanslöst önsketänkande, dessutom +500' soldater på G men Du får stort + för din fantasiförmåga.

Gulligt att Du lägger till ett a i slutet, önskar Du att han var din kvinna?
Citera
2023-02-20, 19:00
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Vitryssland har 30 000 redo som är mer utbildade och erfarna i teorin i genomsnitt än både Ukraina och Ryssland för tillfället. Över 80% av Ukrainas elitsoldater eliminerade
Nej du ljuger som vanligt!
Citera
2023-02-20, 19:01
Avstängd
Citat:
Bullshit man måste inte bry sig om alla krigs vinnare. Kritik mot en sida innebär inte att man stöttar andra sidan.

Men ukrainarunkare här är obegåvade, dåligt pålästa och känslostyrda. Som kvinnor i allmänhet
Jag har länge misstänkt att det verkar finnas många här som bygger upp sin världsbild på Bamse, Pippi Långstrump och Allers. Men å andra sidan är dessa bara förebilder till SVT, Aftonbladet och DN numera.
Nutida män ska tänka som fruntimmer i en syjunta.
Det är därför gangsterrappare från orten ses som exotiska kulturella inslag och man tror att amerikansk militär är Stålmannen.
Putin är självfallet en inkarnation av hin håle.
Förutsatt att inte Trump blir president - då blir han värst igen.
I en svartvit värld befolkad av troende finns det inga nyanser. Antingen är du med oss eller emot oss.
Citera
2023-02-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Borde dom inte först försöka ta sig till Lyman, Izium och Kherson?😂😂😂

De har bundit upp mycket personal, utrustning och utmattning hos Ukraina i Kharkiv och Donbass.
Som Ukraina främst kan ersätta genom nya miljardbidrag från oss och sämre personal.

Kanske hela Donbass först. Sen Zaporizjzja och Kherson. Dessa 4 oblast ingår i federationen enligt deras sätt att se på detta så rimligt att dessa 4 är målet nu. Det är att försvara sina gränser enligt dem. Jag skulle även tänka mig att ta sig över floden är en nivå högre så det är inte prio nu.

Det du får komma ihåg med Moldavien är att Ryssland redan indirekt styr Transinistrien och att parti nummer 2 och 3 i själva Moldavien är proryska. De har över 10k soldater i Transinistrien och kan ja smygit in fler. Befolkningen i Moldavien är mer proryska än Ukraina. Transinistrien helt proryskt. Folk drömmer om Sovjet där.

https://m.youtube.com/watch?v=5kVnrqBb6y4
Citera
2023-02-20, 19:04
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Tsaristslogan från 1800-talet: Ryssland ska hela tiden bli större genom erövringar. Det finns ingen bortre gräns.

Låter ambitiöst.
Citera
2023-02-20, 19:05
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Vad fan svamlar du om? Finns det någon militärmakt på jorden som i dag är mer erfaren än ukrainska? Knappast.
Var har dom fått sin erfarenhet ifrån mennar du? Skjutit mot fåglar i dom belarussiska skogarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in