Citat:
Ursprungligen postat av
bset
Du kommer har mycket att lära dig och upptäcka, det hör jag.
Men den lilla kunskap du besitter, läs mer skriv mindre och framförallt var ödmjuk Kina är här för att stanna.
Ingen kritik av det jag säger alltså. Jag pratar om vad som skulle hända om väst beslutade att flytta ut sin produktion. Jag förstår att de vill ha hämnd för "den stora förödmjukelsen", och det är förstås en anledning att hålla dem kort. Tidigare sa man att Kineserna hade tålamod och kunde verka över generationer. Nu verkar de ha förlorat det, om de nu faktiskt haft det.
Risken är förstås ett nytt krig, där de själva blir förödmjukade igen. Jag skulle inte ha problem med Kina om de var en demokrati. Nu har de tagit allt utom demokratin från väst och man trodde att de lärt sig något. Problemet är förstås som under kejsardömet, att man till stor del styrs av en mans beslut. Noll-covid var ett sådant, där man höll fast vid det in absurdum. Många nya problem kan komma att uppstå.
Kineserna har förstått marknadsekonomin, men de saknar en upplyst monark och ett mer fördelat politiskt ansvar. Ett felbeslut av Xi och Kina kan åter falla tillbaka. Det som fällde Kejsardömet var att man trodde att man stod över barbarerna och inte hade något att lära sig av dem. Ditt eget svar antyder att du också har den bilden av Kina. Men kanske är de inte fullärda än.
Ett sånt felbeslut skulle kunna vara att stödja ryssarna med vapen. Vem vet, kanske västerländska krigsskepp seglar upp efter de kinesiska floderna åter igen.
Men jag spår inte i framtiden. Den som lever får se.