2023-03-04, 09:24
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
En ryss håller en utläggning på rysk tv där han gör klart att det finns stor risk att Ryssland förlorar sitt krig. Argumenten är att Zelenskyj inte alls är en marionettdocka för väst utan är en stark ledare, samt att väst inte alls håller på att falla samman utan står enade tillsammans:

SEVÄRT:
https://twitter.com/intermarium24/status/1631612547928301571

När Ryssland börjar godkänna sådant här i sin statstelevision så känns det som att slutet är nära.
En riktig ryss som säger sanningen, hårt och konkret.
Lägg märke till att hur dom börjar vrida på sig och titta ner som att dom skäms när det kommer någon som tar ner dom på jorden.
Senast redigerad av StigEngstrom 2023-03-04 kl. 09:27.
Citera
2023-03-04, 09:24
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
Jag förstår inte varför Krim skulle bli en omöjlig flaskhals? Krim sitter ihop med resten av Ukraina, medan Ryssland måste försörja Krim via sin bro eller båtar. När Ukraina tagit tillbaka de landområden i Donbass som Ryssland stulit så kommer de kunna skjuta Himars mot Krimbron och hamnarna på Krim och den ryska landsidan. Utan försörjning så kommer det vara svårt för Ryssland att hålla Krim mot ett Ukraina med moderna vapen och underrättelser från västs satellitspaning.

Jag vet inte riktigt mer än att han ansåg att det skulle vara en "painful bottleneck". Vill helst inte sitta och gissa heller för då är jag lika värdelös som pro-ryssarna.
Citera
2023-03-04, 09:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
Jag vet inte riktigt mer än att han ansåg att det skulle vara en "painful bottleneck". Vill helst inte sitta och gissa heller för då är jag lika värdelös som pro-ryssarna.
Gissa får man gärna göra. Pro-ryssarna gissar inte utan ljuger ihop olika berättelser och förmedlar den propaganda som Kreml för tillfället vill distribuera.
Citera
2023-03-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
En riktig ryss som säger sanningen, hårt och konkret.
Lägg märke till att hur dom börjar vrida på sig och titta ner som att dom skäms när det kommer någon som tar ner dom på jorden.

Eller också känner de obehag inför att en kollega mer eller mindre begår självmord i direktsändning.
Citera
2023-03-04, 09:32
Medlem
Citat:
En ryss håller en utläggning på rysk tv där han gör klart att det finns stor risk att Ryssland förlorar sitt krig. Argumenten är att Zelenskyj inte alls är en marionettdocka för väst utan är en stark ledare, samt att väst inte alls håller på att falla samman utan står enade tillsammans:

SEVÄRT:
https://twitter.com/intermarium24/status/1631612547928301571

När Ryssland börjar godkänna sådant här i sin statstelevision så känns det som att slutet är nära.

Den där showen skulle jag använda som framing för en dokumentär om kriget och Rysslands olika narrativ. Det är verkligen som fem stadier av sorgearbete man får se. Man gick från "Vi behöver bara lyfta ett ögonbry så kommer de kapitulera" till "livet är överskattat" på kanske 7 månader (minns faktiskt inte)

Dessutom är det en intressant blandning med deras löjliga Russia Stronk-propaganda. Ryssland framställs som både den dominerande kraften som ska upprätta det multipolära imperiet, men samtidigt det stackars offret som ständigt utsätts för vad man upplever som krigsbrott.

Dock är det förvånande att sånt där som i videon tillåts. Tänker på det angående Girkin också. "Hur kan han komma undan med att säga sånt där?". Troligen har inte Putin så total kontroll över FSB som han hade önskat, om folk känner att de är trygga nog att vara lite ärliga för en stund.
Citera
2023-03-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Behövs inte mycket för att skrämma den gubben.

Han för ett krig med hela västvärlden och ger blanka fan i vad London å Washington tycker å tänker.. en lättskrämd person hade aldrig satt sig i den positionen han är i idag å definitivt vikit ner sig för länge sedan med tanke på hur omvärlden reagerat, mycket kan man säga om Putin.. men att sitta dygnet runt bakom ett tangentbord å vara tuff å allvetande å konstatera att han skulle vara en lättskrämd person är löjeväckande.
Citera
2023-03-04, 09:34
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det troliga efter detta krig är ju faktiskt att Ukraina blir uppdelat på något vis. Det blir allt färre som tror på fullständig "seger" på både ryska och ukrainska sidan.
Om du menar att Ukraina delas där Ryssland stulit land så håller jag med att det är en risk. Det kan helt enkelt bli övermäktigt för Ukraina att flytta frontlinjen tillbaka till gränsen mellan Ryssland och Ukraina, och det blir då en frusen konflikt.

Ukraina kommer inte delas på något annat sätt, utan man är i rekordfart på väg in i EU. Förhoppningsvis får de med sig sina städer i öst/sydöst och på Krim, och då kan man också påbörja försoningsprocessen med Ryssland.
Citera
2023-03-04, 09:40
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Militära tidsskrifter är vetenskapligt förankrande inom militärteknologi. Varför blundar du? Varför så känslomässig? Inse att väst förlorar detta. Det finns ingen utväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det spelar väl ingen roll vad jag tror är sant eller inte? Det som står helt klart att ryssarna kommer kunna utnyttja att det är rent numerärt svaga och ofta nyrekryterade trupper som fått hundjobbet att bli nästan helt inringade i Bakhmut och sedan ta sig den långa vägen ut. Det tror jag är sant och det har även varit klokt av ukrainarna att göra så men ser man det ur mänskligt perspektiv så får man det enkelt att framstå som cyniskt. Förstår du nu mitt resonemang.

Ni som sitter bakom tangentbord och anser ukrainarna skall offra sina liv för er välfärd och "den vite mannens" överhöghet är de verkliga cynikerna.

Som det verkar så sker reträtten ännu så länge ganska välordnat tycker jag. Men hur många som kommer få löpa gatlopp är nog för tidigt att sia om. Enligt Weebunion finns det en del stridsvana förband som tagit på sig den heroiska uppgiften att täcka upp och är kvar längst inne.

Undrar faktiskt hur länge det tar tills det torkar upp nu så ryssarna kan sätta in en hård stöt vid Donbasss fronten om de nu planerat det, vilket jag personligen tror eller de kanske kommer sätta in den direkt?

För att möta en hård rysk stöt mitt på Donbassfronten måste Ukraina ha stora artilleri och pansarreserver att förstärka fronten med och jag undrar om de har detta nu längre. De lyckades ju inte täppa till norr om Bakhmut och det är ju därför stan faller nu.

Man har inte sett mycket av Kadyrov efter Mariopol och det lär man nog inte göra av Wagner efter Bakhmut.

Tror faktiskt det är enklare att flytta fokus från Bakhmut-nederlaget mot diverse jippon i västerländska medier och tangentbordsriddare än hos den ukrainska allmänheten och de ukrainska soldaterna, de vet hur mycket som offrats för att försvara staden och hur mångas ukrainska soldater som dött, i alla fall i högre grad.

Men men... det är ju minsann cirka 60 Leopard 2 har ju någon Nato-vän i tråden upplyst mig om. :-)

Du har rätt.
Inget av vad du skriver här på FB, har någon betydelse eller inverkan på verkligheten.

Pratet om att sitta bakom ett tangentbord och be andra offra livet, faller som sagt på sin orimlighet.
Inte minst då Ukraina har folkrätten på sin sida och därmed rätten att försvara sig. De gör detta, inte bara för att de måste, utan också för att de vill det. Detta är så självklart, att svagbegåvad också förstår detta.

Däremot kan vi inför varandra, här på FB, ha den moraliska inriktningen och stödja ett land under attack.
Om man har det minst lilla förnuft.
Citera
2023-03-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Såg den här transkriptionen

"Graham:
Your fight is our fight
2017 will be the year of offense
All of us will go back to Washington
and we will push the case against Russia
Enough of russian aggression
It is time for them to pay a heavier price

McCain:
I believe you will win
I´m convinced you will win
and we will do everything we can
to provide you with what you need to win"

(detta sades i ett tal till soldater, antar i Donbass)

Den visar på ett bra exempel på vad jag tycker är fel med USA. Krigshets är kanske fel ord? Vad är kärnan i felet? Övertro på våld som lösning. Vad är bra ord för det?
Stridspitt?
Krigsivrare?

Jag tror jag ska använda ordet krigsivrare framöver. Stridspitt är i och för sig också ett bra ord.

Det är klart att fredsprocesser inte fungerar när McCain står och säger sådant. Tänk er när Zelensky, nyvald, ska försöka kyla ner situationen i Donbass. Han ska diskutera med militärer som blivit lånade guld och gröna skogar. Klart de kommer göra motstånd mot sin dumme ledare.

Var Europa stridspittar/ krigshetsare när de satte sig på tvären mot Hitler? Kanske borde Europa ha gett upp samt låtit diktatorn och massmördaren Hitler vinna för att bespara världen WW2? Är det så du tänker?

Bara en dåre vill ha fred till varje pris. Särskilt om freden bara kommer vara tillfällig samt borgar för decennier av fortsatt mobbning och krig. Ukraina får inte riktig fred förrän det är säkrade mot ryssen. Ditt 68-babbel leder ingenstans och du kan inte lura in icke-rysstroll i din Sovjetvänliga dimma av nonsens.
Citera
2023-03-04, 09:41
Medlem
Taggads avatar
Badgad bob rättmätigt utskrattad när han krängde på sig den stinkande ryska offerkoftan. Ofattbart att fortsätta ljuga om sitt ondskefulla angrepp på sin granne.
Citat:
Lavrov utskrattad i Indien efter påstående om kriget
Åskådarna skrattade och himlade med ögonen när ryske utrikesministern Sergej Lavrov intervjuades på scenen under G20-mötet i Indien, rapporterar Washington Post.

Lavrov fick frågor om Ukrainakriget och utmålade då Ryssland som offer.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-march-3-2023
Citera
2023-03-04, 09:42
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Jag förstår inte varför Krim skulle bli en omöjlig flaskhals? Krim sitter ihop med resten av Ukraina, medan Ryssland måste försörja Krim via sin bro eller båtar. När Ukraina tagit tillbaka de landområden i Donbass som Ryssland stulit så kommer de kunna skjuta Himars mot Krimbron och hamnarna på Krim och den ryska landsidan. Utan försörjning så kommer det vara svårt för Ryssland att hålla Krim mot ett Ukraina med moderna vapen och underrättelser från västs satellitspaning.
Ja om Ukraina bara får ATCAMS och andra långdistansvapen och fimpar Kjertsbron, är Krim körd!

Det går inte att försörja Krim med färjor idag…
Citera
2023-03-04, 09:42
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Dock är det förvånande att sånt där som i videon tillåts. Tänker på det angående Girkin också. "Hur kan han komma undan med att säga sånt där?". Troligen har inte Putin så total kontroll över FSB som han hade önskat, om folk känner att de är trygga nog att vara lite ärliga för en stund.
Jag har läst att propaganda behöver lyfta fram olika perspektiv för att fungera. Vanliga ryssar tänker definitivt tanken att Ryssland kanske riskerar förlora, och om propagandan också luftar sådana tankar så upplever folket att alla olika åsikter får komma till tals. Då litar man i större grad på det som sägs.

Tänk dig ryska ungdomar som argumenterar mot sina föräldrar efter att ha tagit del av väst-media. När de säger till sina föräldrar: ”Ni förstår inte, väst står enade mot Ryssland och Zelenskyj är inte alls en svag marionettdocka”. Då kan föräldrarna svara: ”Vi vet att vissa påstår det och man har pratat om det i rysk tv också, men i samma program sa de också [invändning för att bemöta påståendet].
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in