Kenneth Greggs uppdatering angående läget vid fronterna, han tror att Bakhmut kommer att bli ett nytt Marinka, dvs. ingen kommer att kunna kontrollera staden fullt ut.
Lite ny information om Vuhledar kom med också.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Lite ny information om Vuhledar kom med också.
Citat:
04.03.2023 uppdateringen. Det florerar en massa rykten om situationen kring Bakhmut så jag kommer att försöka ge all den information som är möjlig att ge med beaktande av vissa sekretessbelagda infon. Men vi börjar i Vuhledar där Taras från Bengt och Emils reportage "Soldaten som fått nog". Taras är pionjär och sergant för en mineringspluton, den mest erfarna. När vi besökte Vuhledar senaste sommar med Bengt, Emil och Victor Sema berättade Taras att de hade endast en pansarvagn och några lätta granatkastare till förfogande. Taras berättade också att de visste var turisterna höll till men kunde inte göra någonting pga vapenbrist. Nu är situationen en annan, där har vi förstärkt med pansar, artilleri och dronövervakning. Taras har även fått till förfogande minor som kan skjutas ut med artilleri, och resultatet syns i statistiken. Följande materielförluster för turisterna har blivit bekräftad med dronövervakning och foton i Vuhledar:
-Tanks 19 förstörda, 33 skadade vagnar, 4 övergivna och 1 errövrad
-IFVs 31, förstörda, 28 skadade, 9 övergivna och 1 errövrad
-Special fordon 6 förstörda och 1 skadad
-Lastbilar 3 förstörda och 1 skadad
Totalt 137 pansarfordon försatta ur spel på detta lilla område.
Så till Bakhmut och vi börjar med Wagner chefens videoframträdande. I sin video säger han att han står 1,5 km från Bakhmuts centrum, i verkligheten är videon filmad i Paraskoviivka.
Turisterna tryckte på söderut från Dubove--Vasylivka men är nu under vår eld nära Khromove. Våra fallskärmsjägare håller turisterna ännu borta från våra underhållsvägar. De har dock lite framgång i söder vid dammen. De försökte sig också på en attack vid Ivanivske och Stupochki utan framgång.
Vi har dragit oss tillbaka från den östra sidan av kanalen förutom några plutoner stormplutoner och snipers. Vi har även dragit tillbaka största delen av våra dron enheter, vilket är naturligt när vi förbereder oss på urban närstrid. Ännu ser vi inga tecken på att dra oss ur staden, så min uppenbara gissning är att vi får ett nytt Marinka.
Eftersom vädret har slagit om är Bakhmut det enda ställe turisterna har en chans att erövra på hela frontlinjen. Vi väntar fortfarande på en större missilattack på Kyiv, snart har det redan gått 1 månad utan någon egentlig attack. Jag förutspådde att det skulle ta 1,5 månader innan en sådan kommer. Återstår alltså ännu två veckor av min angivna tidsperspektiv. Däremot har vi under tiden förstärkt vårt luftförsvar ännu mer, vilket borde göra Kyiv till Europas bäst skyddade stad angående luftvärnet.
-Tanks 19 förstörda, 33 skadade vagnar, 4 övergivna och 1 errövrad
-IFVs 31, förstörda, 28 skadade, 9 övergivna och 1 errövrad
-Special fordon 6 förstörda och 1 skadad
-Lastbilar 3 förstörda och 1 skadad
Totalt 137 pansarfordon försatta ur spel på detta lilla område.
Så till Bakhmut och vi börjar med Wagner chefens videoframträdande. I sin video säger han att han står 1,5 km från Bakhmuts centrum, i verkligheten är videon filmad i Paraskoviivka.
Turisterna tryckte på söderut från Dubove--Vasylivka men är nu under vår eld nära Khromove. Våra fallskärmsjägare håller turisterna ännu borta från våra underhållsvägar. De har dock lite framgång i söder vid dammen. De försökte sig också på en attack vid Ivanivske och Stupochki utan framgång.
Vi har dragit oss tillbaka från den östra sidan av kanalen förutom några plutoner stormplutoner och snipers. Vi har även dragit tillbaka största delen av våra dron enheter, vilket är naturligt när vi förbereder oss på urban närstrid. Ännu ser vi inga tecken på att dra oss ur staden, så min uppenbara gissning är att vi får ett nytt Marinka.
Eftersom vädret har slagit om är Bakhmut det enda ställe turisterna har en chans att erövra på hela frontlinjen. Vi väntar fortfarande på en större missilattack på Kyiv, snart har det redan gått 1 månad utan någon egentlig attack. Jag förutspådde att det skulle ta 1,5 månader innan en sådan kommer. Återstår alltså ännu två veckor av min angivna tidsperspektiv. Däremot har vi under tiden förstärkt vårt luftförsvar ännu mer, vilket borde göra Kyiv till Europas bäst skyddade stad angående luftvärnet.
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440