2023-03-02, 14:44
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det inlägget försökte göra en poäng av att det skulle vara svenskt arbetsmarknads fel att Acme studio fungerade som de gjorde.

Mina svars inlägg påpekade att det är något som pågår inom hela mode branschen runt om i världen och tog upp artiklar från England och USA där praktikanter också utnyttjas vilket gör att man inte kan hänvisa till att det skulle vara en följd av den svenska arbetsmarknaden/modellen utan snarare ett problem som handlar om kulturen som finns inom en viss bransch.

Tack för ditt svar! Jag ska försöka hitta vad det handlade om.
Citera
2023-03-02, 19:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted
Lite tråkigt och onyanserat när du konstant kommer med endast påståenden och det uppbackat av din härskarstil. Här har du målat in dig själv i ett hörn. Intermittent anställning existerar inte överhuvudtaget i lagen.

Om jag förstår dig rätt:
Anställningsdagar för en tillsvidareanställd räknas i kalenderdagar medans anställningsdagar för en visstidsanställd räknas i faktiskt arbetade dagar. Påstår du att visstidsanställda är lika med ett gammeldags dagavlönat jobb? Är det då verkligen en anställning? Det betyder att det inte existerar någon sammanhållen anställningsperiod av arbetsdagar för den visstidsanställda. Är inte begreppet anställning en avtalad period/perioder av arbetade dagar enligt anställningskontrakt? Att vara dagavlönad är just avsaknad av anställning. Skulle det vara så som du antyder så stämmer både skrönan och sedermera AD's tolkning av 5§. Den visstidsanställda måste arbeta 720 eller 730 av enbart dagavlönade arbetsdagar under en femårsperiod för att bli tillsvidareanställd.

Det låter både ologiskt och sinnessjukt. Hur är det då med en visstidsantälld som går på ett ordinarie schema i ett halv år eller när den är på en tjänsteresa under flera veckor? Är arbetstagaren fortfarande bara dagavlönad? Om arbetstagaren är på tjänsteresa och har en klämhelg ”ledigt”. Om du då inte är anställd under helgen hur gäller försäkringar om något händer?

Jag har själv tidigare varit behovsanställd, som företaget valt att kalla det, visstidsanställd i lagen. Det behov företaget hade av arbetskraft gjorde att jag jobbade full tjänst. Deras ”behov” var 100% sysselsättning. Visstid, eller hur? Det är många arbetsgivare och dess lakejer som försöker förvränga definitionen av vad en anställning är. Arbetsgivarna försöker blanda bort korten med olika namn för visstidsanställning, såsom intermittent anställning, intermittent arbete eller behovsanställning. Det är Arbetsdomstolens uppgift att utröna dess definitioner eller utrota begreppen. Kan man säga att en dagavlönad är anställd? Vad är då en anställning?

PS. Det finns väl en anledning till varför paragraf 5 skrevs om helt och hållet. Logiken uteblev i tolkningen. Paragrafen var annars utomordentligt skriven.
Du är ta mig fan helt obildbar. Det var en intermittent anställning! Vad fan är det du inte förstår med det? Varje gång den där stackars busschauffören arbetade var en separat visstidsanställning som enbart varade då han arbetade. När han inte arbetade var han inte anställd. Då kunde han söka vilket jävla jobb som helst på hela arbetsmarknaden. Nästa gång bussbolaget ringde och ville ha körning var han fri att tacka nej.

Vid sådana anställningsförhållanden räknas ENBART arbetade dagar som anställningstid. Hur svårt ska det vara att fatta?

I N T E R M I T T E N T - A N S T Ä L L N I N G

Få in det i din otroligt tjocka skalle någon jävla gång!
Citera
2023-03-03, 12:56
Medlem
Brain Damage/Sören Ömans logik halter ordentligt angående 'två år'. De blandar uppenbarligen och medvetet ihop korten,

Enligt Brain Damage/Sören Ömans kan en visstidsanställningsperiod inte sträcka sig över ledig dag. Den med visstid är då dagavlönad enligt den logiken. För varje dag du går hem upphör anställningen. Ett exempel visar detta: Du skulle var anställd hela veckan med anställningsperiod måndag-fredag. Men på onsdag morgon blir du sjuk för en dag, du ringer och meddelar att du inte kan jobba. Då upphör anställningen plötsligt retroaktivt efter tisdagens avslut. På onsdagen är du då inte anställd men du blir återanställd på torsdag morgon. Det exemplet gör att det inte är möjligt med anställningsperioder för visstidsanställd. Du anställs på morgonen och slutar anställningen när du går hem för dagen.

Den visstidsanställda är endast anställd och avlönad för dagen, bara det att “dagavlöningarna” samlas på hög till slutet av månaden (månadslön). Var i arbetsrätten kan man läsa om dagavlönad visstidsanställning?

Jag förstår att paragraf 5 skrevs om. Med den nya lagen har denna galenskap stoppats.

Ps. Läs inlägg #21 där Tobias Baudin, tidigare Kommunals ordförande resonera om daglöneri.
Senast redigerad av fl.assback 2023-03-03 kl. 13:03.
Citera
2023-03-04, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fl.assback
Brain Damage/Sören Ömans logik halter ordentligt angående 'två år'. De blandar uppenbarligen och medvetet ihop korten,

Enligt Brain Damage/Sören Ömans kan en visstidsanställningsperiod inte sträcka sig över ledig dag. Den med visstid är då dagavlönad enligt den logiken. För varje dag du går hem upphör anställningen. Ett exempel visar detta: Du skulle var anställd hela veckan med anställningsperiod måndag-fredag. Men på onsdag morgon blir du sjuk för en dag, du ringer och meddelar att du inte kan jobba. Då upphör anställningen plötsligt retroaktivt efter tisdagens avslut. På onsdagen är du då inte anställd men du blir återanställd på torsdag morgon. Det exemplet gör att det inte är möjligt med anställningsperioder för visstidsanställd. Du anställs på morgonen och slutar anställningen när du går hem för dagen.

Den visstidsanställda är endast anställd och avlönad för dagen, bara det att “dagavlöningarna” samlas på hög till slutet av månaden (månadslön). Var i arbetsrätten kan man läsa om dagavlönad visstidsanställning?

Jag förstår att paragraf 5 skrevs om. Med den nya lagen har denna galenskap stoppats.

Ps. Läs inlägg #21 där Tobias Baudin, tidigare Kommunals ordförande resonera om daglöneri.

Sören jobbade jag hos när jag var tonåring.
Jag sommarjobbade på hans landställe och fick avtalsenlig lön.
Dessutom bjöd han mig på middag med hans familj han är väldigt charmig, skojfrisk och en trevlig sällskapsmänniska.
Jag sällskapade med hans söta dotter ett tag en sommarförälskelse.
Senast redigerad av mikael2 2023-03-04 kl. 03:57.
Citera
2023-03-04, 15:54
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du är ta mig fan helt obildbar. Det var en intermittent anställning! Vad fan är det du inte förstår med det? Varje gång den där stackars busschauffören arbetade var en separat visstidsanställning som enbart varade då han arbetade. När han inte arbetade var han inte anställd. Då kunde han söka vilket jävla jobb som helst på hela arbetsmarknaden. Nästa gång bussbolaget ringde och ville ha körning var han fri att tacka nej.

Vid sådana anställningsförhållanden räknas ENBART arbetade dagar som anställningstid. Hur svårt ska det vara att fatta?

I N T E R M I T T E N T - A N S T Ä L L N I N G

Få in det i din otroligt tjocka skalle någon jävla gång!

För en gång skull är det bra att riktiga tramsinlägg får ligga kvar i tråden, sådana som Brain Damages inlägg. Hans senaste visar bara på vilken intellektuell skärpa han besitter. Kan du komma med något annat än bara påståenden? Jag tycker mig känna mer och mer desperation. Är det tungt att försvara korrumption? Personligen hade det ätit upp mig inifrån, men jag är o andra sidan inte nacissist. Jag försvarar inte heller nepotism. Men kämpa på du. Jag efterfrågar fortfarande argument och belägg från dig. Dina påståenden har jag hört till leda.

Begreppet intermittent anställing existerar inte i lag eller i arbetsrätt. Men du hänvisar förstås till den korrupta himself. Förklara, vad har Sören Öman fått det ifrån? Vem myntade det? Förklara kopplingen till visstidsanställning. Du bör göra någon analys.

Mycket bra exempel av fl.ashback. Det visar med största tydlighet att tolkningen av den gamla paragraf 5 var helt galet och rättsvidrigt. Under Covids härjningar hur många borde då ha varit tillsvidareanställda? Hur många arbetstagare har blivit blåsta på sin anställning mellan 2007 och 2022? Detta rättshaveri borde generera det största upproret i modern tid. Var är ni som blivit utnyttjade och kastatade under bussen?
Senast redigerad av corrupted 2023-03-04 kl. 15:58.
Citera
2023-03-05, 16:20
Medlem
Citat:
Idiot! Det behövs ingen särskild benämning i arbetslagstiftningen eftersom tillfällig anställning är fullt ut kompatibelt med intermittent anställning. Detta känns på riktigt som potträning med en 1-åring. Börja att föröka förstå verbala uttryck.

Varför existerar det då, när det redan finns ett namn i lagtext? Jag förstår begreppet intermittent arbete, arbetskraft arbetsgivaren behöver temporärt. Men det har inget med anställning att göra.
Citera
2023-03-05, 16:44
Medlem
Jag har hittat en gammal text från 90-talet angående visstidsanställning och säsongsanställning som var aktuell före LAS reformen 2007. Det är intressant och läsvärt:

Citat:
Det är tillfälliga anställningar som motiveras av ”arbetets särskilda beskaffenhet”. Tanken är att en arbetsgivare skall kunna anställa arbetstagare för arbetsuppgifter som skiljer sig från dem som dagligen utförs i verksamheten.

Vid visstidsanställning och objektsanställning gäller det att tolka lagens uttryck ”arbetets särskilda beskaffenhet”. Enligt Arbetsdomstolen är det framför allt följande omständigheter som är viktiga:
• De arbetsuppgifter som arbetstagaren skall utföra måste till sin natur vara på något sätt tidsbegränsade. Man skall på förhand kunna ha en uppfattning om hur lång tid arbetsuppgifterna skall behöva ta.
• Arbetsuppgifterna skall klart skilja sig från dem som utförs av den ordinarie personalen hos arbetsgivaren.
• Arbetsuppgifterna förutsätts ofta kräva speciella yrkeskvalifikationer som den ordinarie personalen inte har.
• Det har viss betydelse om arbetsgivarens verksamhet har en speciell karaktär.

Avtal för viss tid om det föranleds av tillfällig arbetsanhopning. Vid arbetstoppar får arbetsgivaren anställa extrapersonal, som under julhandeln eller när ett företag fått en enstaka, större och viktig order.

Arbetstopparna får dock inte vara hur många som helst hos en och samma arbetsgivare. I så fall får arbetsgivaren lösa sina personalproblem med fler tillsvidareanställda. En och samma person får i samband med arbetstoppar vara anställd högst sex månader under en tvåårsperiod hos samme arbetsgivare.

Arbetsgivaren och arbetstagaren bör tänka på vilken anställningsform de avtalar om. Detta måste alltså stå klart från början. Arbetsgivaren har bevisbördan, dvs måste bevisa att en begränsad anställningsform har avtalats. Han bör därför i sitt eget intresse se till att anställningsavtalet blir skriftligt. Detta är särskilt viktigt om det är frågan om provanställning.

Tillsvidareanställningar, dvs fasta anställningar, är huvudregeln. En visstidsanställning, dvs anställning för en i förväg begränsad tidsperiod, upphör automatiskt när den tiden går ut.

Den visstidsanställde har dessutom möjlighet att begära att anställningen övergår i en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren inte går med på detta kan arbetstagern vända sig till domstol. Domstolen skall då förklara att anställningen övergår i en tillsvidareanställning om tidsbegränsningen var felaktig.

Det är helt annan tolkning från dagens. Hur kan numera en arbetstopp vara i två år? Två år med 730 dagars dagavlöneri. Dessutom med samma arbetsuppgifter och tjänst som tillsvidareanställda utför. Det utan en avtalad anställningsperiod. En arbetad dag är ingen period.

Hur kunde visstidsbegreppet i reform 2007:391 förvrängas så dramatiskt från det som gällde tidigare?
Citera
2023-03-06, 13:59
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:

Intressant att du nämner chaufförer. Chaufförer i yrkestrafik omfattas av kör- och vilotidsregeln. Bryter du mot den kan det personligen stå dig mycket dyrt, speciellt ute i Europa. Den regeln säger i normalfall att du efter 6 arbetspass måste ha en veckovila på 48 timmar. Kör chauffören långresor finns det undantag. Då kan chauffören korta ner veckovilan till 24 tim. Detta undantag gäller bara efter en veckovila sedan måste förlorad vila hämtas in. För att ge några exempel; kör chauffören en 7 dagarsresa måste den ha minst 24 tim vila. Det gäller upp till 13 dagarsresor (6 arbetspass + en förkortad veckovila + 6 arbetspass). Kör chauffören 14 dagar eller fler måste den ha 3 dagars veckovila inbakad.

Den intelligenta förstår vad kör- och vilotidsregeln ovan innebär för visstidsanställd. En chaufför tvingas ha veckovila i utlandet. I utlandet vilar chauffören (på hotell eller i fordon) samtidigt som denne har ansvaret för fordonet. Enligt Sören Ömans och Arbetsdomstolens tolkning är chauffören på sin vilodag inte ens anställd på företaget. Det är inte ens lagligt i andra länder, chauffören måste för polis uppvisa att denne är anställd och ansvarig för fordonet. Anställningen slutar dessutom varje dag när arbetet slutförts enligt AD. Hur kan chauffören vara ansvarig utan att ens vara anställd?

Som chaufför tvingas du av kör- och vilotidsregeln att ta veckovila. I normalfallet arbetas 6 dagar följt av 2 dygnsvilor. Arbetar chauffören kördagarna hemmavid får denne inte utföra något annat jobb dessa 2 vilodagar överhuvudtaget. Inte ens att sälja glass på en badstrand. Så en chaufför blir på så sätt blokerad/ockuperad av företaget under sina vilodagar, även då denne för tillfället inte är anställd. Verkar det logiskt?

Enbart dessa enkla exempel slår hål på dagavlöneriets vansinne. ”730 dagars”-prejudikatet är en omöjlighet. Sanslöst dåligt.
Senast redigerad av What-the-heck 2023-03-06 kl. 14:20.
Citera
2023-03-06, 14:59
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Intressant att du nämner chaufförer. Chaufförer i yrkestrafik omfattas av kör- och vilotidsregeln. Bryter du mot den kan det personligen stå dig mycket dyrt, speciellt ute i Europa. Den regeln säger i normalfall att du efter 6 arbetspass måste ha en veckovila på 48 timmar. Kör chauffören långresor finns det undantag. Då kan chauffören korta ner veckovilan till 24 tim. Detta undantag gäller bara efter en veckovila sedan måste förlorad vila hämtas in. För att ge några exempel; kör chauffören en 7 dagarsresa måste den ha minst 24 tim vila. Det gäller upp till 13 dagarsresor (6 arbetspass + en förkortad veckovila + 6 arbetspass). Kör chauffören 14 dagar eller fler måste den ha 3 dagars veckovila inbakad.

Den intelligenta förstår vad kör- och vilotidsregeln ovan innebär för visstidsanställd. En chaufför tvingas ha veckovila i utlandet. I utlandet vilar chauffören (på hotell eller i fordon) samtidigt som denne har ansvaret för fordonet. Enligt Sören Ömans och Arbetsdomstolens tolkning är chauffören på sin vilodag inte ens anställd på företaget. Det är inte ens lagligt i andra länder, chauffören måste för polis uppvisa att denne är anställd och ansvarig för fordonet. Anställningen slutar dessutom varje dag när arbetet slutförts enligt AD. Hur kan chauffören vara ansvarig utan att ens vara anställd?

Som chaufför tvingas du av kör- och vilotidsregeln att ta veckovila. I normalfallet arbetas 6 dagar följt av 2 dygnsvilor. Arbetar chauffören kördagarna hemmavid får denne inte utföra något annat jobb dessa 2 vilodagar överhuvudtaget. Inte ens att sälja glass på en badstrand. Så en chaufför blir på så sätt blokerad/ockuperad av företaget under sina vilodagar, även då denne för tillfället inte är anställd. Verkar det logiskt?

Enbart dessa enkla exempel slår hål på dagavlöneriets vansinne. ”730 dagars”-prejudikatet är en omöjlighet. Sanslöst dåligt.
Du fick ju traktamente för vilodagen, dvs det var en anställningsdag inom den tidsbegränsade perioden utlandskörningen varade. Ta med domen till en riktig arbetsrättsjurist som får förklara den för dig. Du hade fel men måste ju någon gång gå vidare i livet.
Citera
2023-03-07, 12:21
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Sören jobbade jag hos när jag var tonåring.
Jag sommarjobbade på hans landställe och fick avtalsenlig lön.
Dessutom bjöd han mig på middag med hans familj han är väldigt charmig, skojfrisk och en trevlig sällskapsmänniska.
Jag sällskapade med hans söta dotter ett tag en sommarförälskelse.

Det finns en skvallertråd om Sören Öman. Länk. Skulle var kul att höra mer.
Citera
2023-03-07, 12:30
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Du är ta mig fan helt obildbar...

Nu tror jag inte Brain Damage är rätt man att ”bilda” någon. Du har en totalt avsaknad av analysförmåga och att kunna förklara enkla kopplingar och begrepp.

fl.ashback visade tidigare i inlägg #111 att visstidsanställning inte betyder ”anställning över period”, såsom det gjorde i LAS innan 2007. Mycket tydligt exempel! Det bevisar att Arbetsdomstolen endast vill att det handlar om en dagavlöning, ”anställd” för dagen. AD har med sitt prejudikat bekräftat det. Kravet för att få en riktig anställning var 730 stycken dagavlöningar. Nu gäller annat sedan 9 juni 2022 då LAS tvingats att göras om.

Ett annat bra exempel är What-the-heck #118 om yrkestrafikregler. Speciellt det tredje stycket som är generellt för alla yrkeschaufförer. Det motbevisar att visstidsanställda bara är dagavlönade, då det för vissa grupper påverkar efterföljande arbetsdagar. Specifika tjänster hos företag blockerar möjlighet för arbete utanför bolaget. En visstidsanställning måste vara en ”anställning över period” inklusive lediga dagar. På samma sätt som LAS var innan 2007. Det betyder att 730 dagar är något helt annat än vad AD gör gällande.

Det finns åtskilliga exempel på att AD's prejudikat var helt ologisk. Det har politiker, fackförbund och AD förstått, därför blev tolkningen av LAS 2007:391 mycket kortlivad.
Citera
2023-03-07, 12:36
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
5§:
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning.
Lag 2007:391

Sören Öman och hans domstol har tolkat paragraf 5 ungefär så här:

Citat:
Om en arbetstagare under en femårsperiod dagavlönats 730 ggr kan denne böna och be om att få en riktig anställning såsom tillsvidareanställning.
Senast redigerad av corrupted 2023-03-07 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in