2023-02-11, 10:28
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corrupted
Kan du berätta lite mer om off topic angående censuren i tråden? Du verkar insatt.
Tja, lite. Både ditt och mitt svar som du citerar, likt som detta svar är OT.
Frågor på det får tas med mod om det öht finns någon som orkar med din navelskådande feltolkning av svensk arbetsrätt och kan skilja den från en eventuell korruption och missförhållande i samhället och trams. Trams och OT ligger nog närmast för alla och envar utom du då så klart som sett ljuset i att det faktiskt är Sören Öman som ska hängas ut som din baneman och olyksaliggörare.
DU HAR FEL PRECIS HELA VÄGEN!
Citera
2023-02-13, 17:15
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-the-heck
Är det inte Arbetsdomstolen som är orsaken till all skit på arbetsmarknaden? LAS och Anställningsavtal är ju ett skämt.
Nej det är det inte. Den eventuella skit som finns på arbetsmarknaden beror på de lagar som reglerar den och AG:s respektive AT:s egna och respektive förbunds agerande runt de lagar som finns. AD är endast uttolkare av de lagar som faktiskt finns.

Citat:
PS. Det är du som påstår att det är konspirationer här i tråden.
Korruption förutsätter konspiration. Det går inte vara korrumperad i sin egna bubbla. Konspiration förutsätter däremot inte korruption. Du får ha ordning på begreppen här.

Citat:
Jag måste säga att det låter ju för bra för att vara sant. Och så var det.
I den delen har jag slutat kommentera utan håller mig nu mer till frågor som utgår från trådens rubrik, TS och det fora den är postad i. Man kan faktiskt säga att inlägget du tog citatet från är mer OT än detta inlägg, men det behövdes för att bevisa varför det just förhåller sig så att AD varken är korrupt eller konspiratoriskt, och så inte heller Sören Öman.
Citera
2023-02-17, 16:13
Medlem
What-the-hecks avatar
OnT:
Staten har tilldelat och bemyndigat fackförbunden ansvaret att genomföra tillsynen av hela arbetsmarknaden.
Fackförbundet Handels har hittat ett ”fel”, ett kollektivavtal har inte följts. Detta ”viktiga” a-mål ska nu avgöras i Arbetsdomstolen. Har facket gjort en korrekt tillsyn? Följer arbetsgivaren kollektivavtalet?

Citat:
Ikea bryter mot kollektivavtalet och ska betala skadestånd. Det anser fackförbundet Handels, som lämnat in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.
Ikea betalar inte lön efter ordning till anställda som fått mer avancerade arbetsuppgifter. Det anser fackförbundet Handels, som nu stämmer Ikea i Arbetsdomstolen.
Grunden för stämningen är att facket anser att de anställda på Ikeas planeringsstudior på åtta platser i landet fått mer kvalificerade arbetsuppgifter och utökat ansvar – men inte betalt för det.

Enligt kollektivavtalet har de anställda som fått mer kvalificerade arbetsuppgifter rätt till lönetillägg enligt facket.
Möbeljätten har alltså inte betalat ut något lönetillägg, och bryter därmed mot kollektivavtalet.
https://www.dagensps.se/foretag/facket-stammer-ikea-kraver-skadestand/

Det kan jämföras med ett annat fall där fackets tillsyn totalt har fallerat. Marcin Wilk, en visstidsanställd gästarbetare som omfattades av kollektivavtal blev grovt utnyttjad av arbetsgivaren. Både Hotell- och Restaurangfacket och Kommunal har skrivit avtal med Ölands Djurpark men ingen arbetstagare var anslutnen. Kommunals Annelie Karlsson säger att hon inte minns denna händelse. Kommunals tillsynsansvar har hon dessvärre också glömt bort.

Varför gick inte Marcin Wilk till Arbetsdomstolen? Det är ju AD som till syvende och sist skapar rättvisa på arbetsmarknaden. Var det ingen ide´ eller fick Marcin bara dålig rådgivning? Hur kan arbetsrätten vara så genomrutten? Bygger den svenska modellen på bedrägeri då Anställningsskyddslagen och anställningsavtal bara gäller för vissa?

Citat:
Gästarbetare fick ingen hjälp.
Trots att både fack och myndigheter fått signaler om att gästarbetarna på Ölands djurpark jobbade under tuffa villkor kan Smålandsnytt avslöja att ingen har agerat.
Marcin Wilk trodde att Sverige, ett land med en stark fackföreningstradition, inte skulle tolerera den typ av utnyttjande som han och de andra gästarbetarna på Ölands djurpark utsattes för.
Djurparken har kollektivavtal med både Hotell- och restaurangfacket och med Kommunal.

Anmälde till flera myndigheter.
I stället skickade Marcin en redogörelse för det som han hade utsatts för till Diskrimineringsombudsmannen, polisen och Arbetsmiljöverket.
Den polisanmälan som Marcin gjorde hände det absolut ingenting med. Åklagaren som tog beslutet att lägga ner förundersökningen kan i dag inte förklara varför.
Vi gör ingenting eftersom det fanns ett kollektivavtal, säger Arne Ågren, jurist på Arbetsmiljöverket i Växjö.
Den svenska modellen bygger på starka fackförbund som håller koll på att deras arbetsgivare följer kollektivavtalen. Och det ska de göra oavsett om de har medlemmar på parken eller inte. Därför går Marcin tillbaka till facket och vänder sig nu till Kommunal. Glenn Holmberg är ombudsman för Kommunal i Kalmar län.
– Vi kan inte göra nånting för honom eftersom han inte längre är anställd eller är medlem hos oss. Däremot så väcker det ju tankar om hur det går till på parken.
På så sätt kommer Ölands djurpark undan granskning från både fack och myndigheter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/gastarbetare-fick-ingen-hjalp

Sverige är fantastiskt.
Citera
2023-02-17, 16:26
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nej det är det inte. Den eventuella skit som finns på arbetsmarknaden beror på de lagar som reglerar den och AG:s respektive AT:s egna och respektive förbunds agerande runt de lagar som finns. AD är endast uttolkare av de lagar som faktiskt finns.

Ja visst, Arbetsdomstolen gör ju ett jättebra jobb. Det tog dem 12 år innan de gjorde en prövning av paragraf 5 i Anställningsskyddslagen. Mellan 2007 och 2019 rullade de tummarna.

Men till slut dög ett a-mål. Bättre än inget.

PS. Tala om för mig vad en intresseorganisation har med lagar och avtal att göra om jag inte önskar deras "hjälp"?
Senast redigerad av What-the-heck 2023-02-17 kl. 16:41.
Citera
2023-02-23, 15:25
Medlem
What-the-hecks avatar
Ölands Djurpark visar tydligt att den svenska modellen inte alls fungarer. De svenska fackliga intresseorganisationerna vill inte ha EU's minimilöner för att det vill de själva sköta om. De vill på så sätt tvinga arbetstagarna att ansluta sig till något fack. Men här har Ölands Djurpark kollektivavtal som anställningavtal.

”Det är svårt att agera på uppgifter om löner under kollektivavtal på Ölands djurpark”, enligt Kommunal. ”Våra resurser går först och främst till våra medlemmar”, säger Annelie Karlsson, som är ombudsman på Kommunal Sydost. Men vad hade facket för intresse av att det ska finnas kollektivavtal? Ingen arbetstagare i på djurparken var med i facket. Om då facket ändå skapar ett avtal med arbetsgivaren, så måste facket se till att det efterlevs. Vad är annars poängen?

Det är precis detta som Arbetsdomstolen ska styra upp. Anställningsavtal och arbetsrättsliga lagar ska gälla på arbetsmarknaden. Man kan då undra; varför gick inte Fanica och de fyra andra rumänska gästarbetare till domstol? Fallet skulle ha förts vidare till Arbetsdomstolen.

Erik Sinander på Stockholms Universitet verkar förstå hur korrupt våra domstolar arbetar. Annelie Karlsson på Kommunals förstår att den svenska arbetsmarknaden är bedrövlig.

Citat:
Mellan sex och sju tusen kronor i månaden efter skatt, så mycket säger sig de rumänska gästarbetarna få ut per månad på Ölands djurpark.

De flesta SVT pratar med trivdes med arbetet trots att de jobbade uppemot elva timmar om dygnet, sex eller sju dagar i veckan. Men det stora problemet var att lönen som de fick ut inte var vad de förväntade sig.

Ölands djurpark har ett kollektivavtal med Kommunal, som säger att lägsta lönen 2022 ska vara 20 783 kronor i månaden innan skatt. Dessutom ska anställda få övertidstillägg och lönetillägg för arbete på kvällar och helger.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/arbetaren-vi-ar-fattiga-och-nojer-oss-med-lite

Citat:
I Sverige finns ingen lagstadgad minimilön, utan den svenska modellen går ut på att arbetsgivare och fackförbund sluter kollektivavtal. Och facket har en viktig roll i att motverka låga löner, säger forskaren Erik Sinander vid Stockholms universitet. Det är bara facket som kan agera.” Han menar att facket är de enda som kan agera – och att de har ”starka vapen” att göra det med.

Erik Sinander är juris doktor i internationell privaträtt som är kopplat till arbetsrätt på Stockholms Universitet. 'Den internationella privaträtten är frågor om när ett lands domstolar är behöriga och vilket lands lag som ska tillämpas'. Erik, jag undrar, är det inte ytterst domstolsväsendet som ska se till att avtal och lagar hålls?

”Det är bedrövligt”, säger Annelie Karlsson, på Kommunal.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kommunal-svarar-om-gastarbetarnas-loner
Senast redigerad av What-the-heck 2023-02-23 kl. 15:37.
Citera
2023-02-24, 11:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det är precis detta som Arbetsdomstolen ska styra upp. Anställningsavtal och arbetsrättsliga lagar ska gälla på arbetsmarknaden.
Hur många domstolar känner du till som på eget bevåg "styr upp" felaktigheter? AD agerar precis som alla andra domstolar på inkomna ärenden. Det ev. korrupta är alltså återigen inte AD.

Det finns kurser i att hantera personer som dig, inbjudan till denna kurs kom i min mail i tisdags.
Citat:
Det finns en grupp människor som är svåra att gå till mötes och att uppnå ett fungerande samarbete med. I vardagligt tal kallar vi det för ”rättshaverism”. Ett rättshaveristiskt beteende kan yttra sig som återkommande anklagelser, stark misstänksamhet, hot och trakasserier som riktar sig mot personal, ständiga brev och telefonsamtal, inspelade samtal, många överklaganden, handlingar som begärs ut eller lämnas in, krav som ligger bortom all rimlighet och som inte är förenliga med regler, vetenskap och beprövad erfarenhet. Det handlar om människor som inte kan lösa uppkomna situationer med mentala och reflekterande processer, som istället söker lösa dem med juridiska processer och krav på rättvisa. Ofta kan attityden hos dessa människor vara såväl hotfull som nedsättande och starkt kritisk.
https://ifju.se/course/hantera-rattshaveristiskt-beteende/
Citera
2023-02-27, 16:24
Medlem
What-the-hecks avatar
Citat:
Hur många domstolar känner du till som på eget bevåg "styr upp" felaktigheter? AD agerar precis som alla andra domstolar på inkomna ärenden. Det ev. korrupta är alltså återigen inte AD.

Det finns kurser i att hantera personer som dig, inbjudan till denna kurs kom i min mail i tisdags.

https://ifju.se/course/hantera-rattshaveristiskt-beteende/

En naiv person kan vid första och enda tanken tro så. Men AD gör inte bara prövningar av enskilda fall eller skapar generella prejudikat. De har många fler vapen än så. Ett av de vassaste vapen är prövningstillstådet. Det kan låta märkligt, men det domstolen låter vara oprövat möjliggör misstolkningar och rena skrönor. När dessa florerar och blir allmänt rotade blir stora delar av arbetsmarknaden korrumperat. Genom passivitet styr AD arbetsmarknaden. Signalerna till arbetstagarna blir tydliga. Gör er inget besvär, speciellt ni som inte är med i facket.

Nu tror jag inte att du är naiv. Jag tror att bara att du försöker berätta narrativet som passar dem som vill bevara korrumptionen i domstolsväsendet, och syvende och sist på arbetsmarknaden. Jag gissar att du sitter med fingrarna i honungsburken och lever gott på det.
Citera
2023-02-27, 16:42
Medlem
What-the-hecks avatar
Jag undrar varför gästarbetaren Marcin Wilk gick till Arbetsmiljöverket? Han blev uttnyttjad på många sätt, men arbetsmiljöfrågor var inte det stora problemet. Hans viktigaste ärende handlade om att Ölands Djurpark inte betalade skälig lön enligt hans anställningsavtal.

Vem lurade i honom att Arbetsmiljöverket var rätt instans?
Citera
2023-02-28, 08:01
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
En naiv person kan vid första och enda tanken tro så. Men AD gör inte bara prövningar av enskilda fall eller skapar generella prejudikat. De har många fler vapen än så. Ett av de vassaste vapen är prövningstillstådet. Det kan låta märkligt, men det domstolen låter vara oprövat möjliggör misstolkningar och rena skrönor. När dessa florerar och blir allmänt rotade blir stora delar av arbetsmarknaden korrumperat. Genom passivitet styr AD arbetsmarknaden. Signalerna till arbetstagarna blir tydliga. Gör er inget besvär, speciellt ni som inte är med i facket.

Nu tror jag inte att du är naiv. Jag tror att bara att du försöker berätta narrativet som passar dem som vill bevara korrumptionen i domstolsväsendet, och syvende och sist på arbetsmarknaden. Jag gissar att du sitter med fingrarna i honungsburken och lever gott på det.
Om vi tänker på det ärende som inledningsvis avhandlades så hade det öht inget i AD att göra, tingsrättsdomen var helt igenom korrekt.
Citat:
Jag undrar varför gästarbetaren Marcin Wilk gick till Arbetsmiljöverket? Han blev uttnyttjad på många sätt, men arbetsmiljöfrågor var inte det stora problemet. Hans viktigaste ärende handlade om att Ölands Djurpark inte betalade skälig lön enligt hans anställningsavtal.

Vem lurade i honom att Arbetsmiljöverket var rätt instans?
Hur ska vi kunna veta det? Menar du att Sörens konspiratoriska tentakler når hela vägen till Ölands djurpark?
Citera
2023-03-02, 14:26
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Jag svarade på de inläggen (mitt svar togs bort). Det han pratade om är situationen runt Acme, det är dock irrelevant eftersom det egentligen är en fråga om en internationell kultur inom en viss industri och inte egentligen handlar om något som ad gör eller om unika fall inom svensk arbetsmarknad.

Där ser man. Intressant. Det har jag helt missat. Vad handlade inläggen om och av vilken orsak togs de bort?

Jag tycker inte om du är rätt man att diktera vad tråden ska handla om. Trådens syfte är att diskutera korrumptionen inom Arbetsdomstolen och hur det direkt påverka arbetsmarknaden. Att arbetsmarknaden inte fungerar som den ska kan väl alla skriva under på. Den intelligenta kan dessutom lätt förstå kopplingarna till det ruttna rättsväsendet. Varför söker en arbetagare inte rättshjälp mha rättsväsendet? Svaret är enkelt. Strukturen på rättsväsendet för att nå rätt instans inom arbetsrätt är nästintill oöverstigliga att nå. Murarna är höga och många. Allt dirigerat och styrt av en politiserad Arbetsdomstolen direkt eller indirekt. De flesta arbetstagare vet om att det inte är någon ide att få sina rättigheter bedömda av rättsväsendet. Det gör i sin tur att korrupta företag kan fortsätta ostört med exploatering av sina arbetstagare. Arbetsdomstolens beslut, eller kanske ännu mer avsaknad av beslut, påverkar hela arbetsmarknaden inom arbetsrätt. Det kan handla om anställningar eller avtal mellan parterna.

Hade inläggen någon koppling till ovan nämnda?

PS. Varför togs detta inlägg bort? Det som du svarade på.
Citera
2023-03-02, 14:33
Medlem
corrupteds avatar
Citat:
Då tar vi detta för sista gången. 720 dagar avsåg alltså anställningsdagar, inte arbetsdagar. Det innebar en rabatt på 10 dagar men detta är alltså vår rättshaverist oerhört missnöjd med. På grund av att han inte förstår innebörden av det.

Visstidsanställningar gäller bara under den tid man är anställd. Är man bara anställd när man arbetar så räknas inte tiden mellan anställningarna som anställningstid. Tämligen uppenbart för de flesta.

Intermittent anställning har aldrig avsett vara en egen anställningsform utan helt enkelt ett begrepp som beskriver flera på varandra följande visstidsanställningar. En språklig förenkling, ungefär som att säga Donken isf McDonald's. Det var just därför Öman skrev s.k intermittenta anställningar. S.K betyder nämligen så kallade. Alltså, ett begrepp för flera efter varandra återkommande visstidsanställningar. Varken mer eller mindre. De finns fortfarande och kallas fortfarande intermittenta anställningar.

Allt ovan var praxis när ärendet utspelade sig. Busschauffören var anställd när han körde buss. Däremellan var han inte anställd. Hans sammanlagda anställningstid var mindre än både 720 och, hör och häpna, 730 dagar under en femårsperiod.

Numer är både LAS och praxis i dessa ärenden ändrade. Men det nådens år då denna historia tog sin början och avgjordes i domstol var det en helt igenom korrekt, och välskriven, dom.

Lite tråkigt och onyanserat när du konstant kommer med endast påståenden och det uppbackat av din härskarstil. Här har du målat in dig själv i ett hörn. Intermittent anställning existerar inte överhuvudtaget i lagen.

Om jag förstår dig rätt:
Anställningsdagar för en tillsvidareanställd räknas i kalenderdagar medans anställningsdagar för en visstidsanställd räknas i faktiskt arbetade dagar. Påstår du att visstidsanställda är lika med ett gammeldags dagavlönat jobb? Är det då verkligen en anställning? Det betyder att det inte existerar någon sammanhållen anställningsperiod av arbetsdagar för den visstidsanställda. Är inte begreppet anställning en avtalad period/perioder av arbetade dagar enligt anställningskontrakt? Att vara dagavlönad är just avsaknad av anställning. Skulle det vara så som du antyder så stämmer både skrönan och sedermera AD's tolkning av 5§. Den visstidsanställda måste arbeta 720 eller 730 av enbart dagavlönade arbetsdagar under en femårsperiod för att bli tillsvidareanställd.

Det låter både ologiskt och sinnessjukt. Hur är det då med en visstidsantälld som går på ett ordinarie schema i ett halv år eller när den är på en tjänsteresa under flera veckor? Är arbetstagaren fortfarande bara dagavlönad? Om arbetstagaren är på tjänsteresa och har en klämhelg ”ledigt”. Om du då inte är anställd under helgen hur gäller försäkringar om något händer?

Jag har själv tidigare varit behovsanställd, som företaget valt att kalla det, visstidsanställd i lagen. Det behov företaget hade av arbetskraft gjorde att jag jobbade full tjänst. Deras ”behov” var 100% sysselsättning. Visstid, eller hur? Det är många arbetsgivare och dess lakejer som försöker förvränga definitionen av vad en anställning är. Arbetsgivarna försöker blanda bort korten med olika namn för visstidsanställning, såsom intermittent anställning, intermittent arbete eller behovsanställning. Det är Arbetsdomstolens uppgift att utröna dess definitioner eller utrota begreppen. Kan man säga att en dagavlönad är anställd? Vad är då en anställning?

PS. Det finns väl en anledning till varför paragraf 5 skrevs om helt och hållet. Logiken uteblev i tolkningen. Paragrafen var annars utomordentligt skriven.
Senast redigerad av corrupted 2023-03-02 kl. 15:00.
Citera
2023-03-02, 14:39
Medlem
Citat:
Där ser man. Intressant. Det har jag helt missat. Vad handlade inläggen om och av vilken orsak togs de bort?

Jag tycker inte om du är rätt man att diktera vad tråden ska handla om. Trådens syfte är att diskutera korrumptionen inom Arbetsdomstolen och hur det direkt påverka arbetsmarknaden. Att arbetsmarknaden inte fungerar som den ska kan väl alla skriva under på. Den intelligenta kan dessutom lätt förstå kopplingarna till det ruttna rättsväsendet. Varför söker en arbetagare inte rättshjälp mha rättsväsendet? Svaret är enkelt. Strukturen på rättsväsendet för att nå rätt instans inom arbetsrätt är nästintill oöverstigliga att nå. Murarna är höga och många. Allt dirigerat och styrt av en politiserad Arbetsdomstolen direkt eller indirekt. De flesta arbetstagare vet om att det inte är någon ide att få sina rättigheter bedömda av rättsväsendet. Det gör i sin tur att korrupta företag kan fortsätta ostört med exploatering av sina arbetstagare. Arbetsdomstolens beslut, eller kanske ännu mer avsaknad av beslut, påverkar hela arbetsmarknaden inom arbetsrätt. Det kan handla om anställningar eller avtal mellan parterna.

Hade inläggen någon koppling till ovan nämnda?

PS. Varför togs detta inlägg bort? Det som du svarade på.

Det inlägget försökte göra en poäng av att det skulle vara svenskt arbetsmarknads fel att Acme studio fungerade som de gjorde.

Mina svars inlägg påpekade att det är något som pågår inom hela mode branschen runt om i världen och tog upp artiklar från England och USA där praktikanter också utnyttjas vilket gör att man inte kan hänvisa till att det skulle vara en följd av den svenska arbetsmarknaden/modellen utan snarare ett problem som handlar om kulturen som finns inom en viss bransch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in