2023-03-03, 20:10
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En viss poäng har du, men jag skulle inte säga att fallen är jämförbara.

Har du något sådant fall där en balkongflicka vittnat? För annars är det jävligt svårt att dra en jämförelse.

Extra bonus om du hittar ett fall där domstolen anser det klarlagt att A.A har lyft upp målsägande, svingat henne över balkongen och hållit henne där mot hennes vilja, men de anser att det inte är fullt bevisat om det var A.A eller målsägande som släppte taget.
Sådana fall finns inte, eftersom inga vittnen finns och ingen teknisk bevisning. Det går inte att ställa "utom allt rimligt tvivel" att kvinnan hoppat själv, eftersom kvinna är död - och då går mannen fri.
På en Googling kan du hitta tiotals eller hundratals fall på " Kvinna föll från balkong", men ingen fällande dom. Detsamma gäller "oskuldskontroll", "tvångsäktenskap" och andra olagligheter. Läkare som gör oskuldskontroller och penetrerar flickornas underliv klarar sig utan straff, de blir inte ens av med läkarlegitimationen. Omskärelse likaså, att kapa bort flickors könsdelar - inga problem.
Här står lagen utan kontroll, men gäller det en svensk snuskgubbe som petat på en flicka - då slår lagen till med full kraft. Det är skillnad på folk och folk...
Citera
2023-03-03, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Sådana fall finns inte, eftersom inga vittnen finns och ingen teknisk bevisning. Det går inte att ställa "utom allt rimligt tvivel" att kvinnan hoppat själv, eftersom kvinna är död - och då går mannen fri.
På en Googling kan du hitta tiotals eller hundratals fall på " Kvinna föll från balkong", men ingen fällande dom. Detsamma gäller "oskuldskontroll", "tvångsäktenskap" och andra olagligheter. Läkare som gör oskuldskontroller och penetrerar flickornas underliv klarar sig utan straff, de blir inte ens av med läkarlegitimationen. Omskärelse likaså, att kapa bort flickors könsdelar - inga problem.
Här står lagen utan kontroll, men gäller det en svensk snuskgubbe som petat på en flicka - då slår lagen till med full kraft. Det är skillnad på folk och folk...
Jag är rätt säker på att det hade blivit ramaskri även om gärningsmannen hette Achmed i det här fallet.
Citera
2023-03-03, 20:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror att de allra flesta reagerar i kubik just för att det är ett barn som är BO.
Sedan tänds alla stubiner då det är ett sexualbrott, en "äckelgubbe" som varit i farten. Få är väl de som har något positivt att säga om pedofiler och vad jag förstått har de lägsta rang i våra fängelser.
Det är lite farligt om beviskraven sänks bara för att de åtalade tillhör en grupp som hatas av vissa, speciellt av kvinnor. Börjar likna lynchmobbar i gamla vilda västern - häng dem först och fråga sedan. Om någon anklagas för pedofili, incest, att ha tafsat eller sagt snuskiga kommentarer eller något annat som just kvinnor hatar - då krävs ingen rättegång. Inga bevis, vittnesmål eller teknisk bevisning, bara misstanken räcker för att hänga dem
Citera
2023-03-03, 20:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är lite farligt om beviskraven sänks bara för att de åtalade tillhör en grupp som hatas av vissa, speciellt av kvinnor. Börjar likna lynchmobbar i gamla vilda västern - häng dem först och fråga sedan. Om någon anklagas för pedofili, incest, att ha tafsat eller sagt snuskiga kommentarer eller något annat som just kvinnor hatar - då krävs ingen rättegång. Inga bevis, vittnesmål eller teknisk bevisning, bara misstanken räcker för att hänga dem
Tolkade du mitt svar som att jag förespråkar det du beskriver?
Citera
2023-03-03, 20:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag är rätt säker på att det hade blivit ramaskri även om gärningsmannen hette Achmed i det här fallet.
Troligen inte. Det kommer inte till allmänhetens kännedom:

"....det finns läkare i Sverige som också upprätthåller myten och både backar upp och utför oskuldskontroller och ”oskuldsoperationer”, samt förser familjen med oskuldsintyg"

https://www.gp.se/debatt/g%C3%B6r-oskuldskontroller-till-sexualbrott-s%C3%A5-att-l%C3%A4karna-kan-straffas-1.40928498
Citera
2023-03-03, 20:27
Medlem
sybels avatar
Citat:

"....det finns läkare i Sverige som också upprätthåller myten och både backar upp och utför oskuldskontroller och ”oskuldsoperationer”, samt förser familjen med oskuldsintyg"

https://www.gp.se/debatt/g%C3%B6r-oskuldskontroller-till-sexualbrott-s%C3%A5-att-l%C3%A4karna-kan-straffas-1.40928498
Om än så viktigt, så behöver det tas i en annan tråd.
Citera
2023-03-03, 20:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Tolkade du mitt svar som att jag förespråkar det du beskriver?
Jag vet inte riktigt vad du menar. De är fler i tråden som tydligen feltolkat vad du skrivit. Vi börjar om från börja igen, det är många inblandade och det blir lätt att man svara på fel fråga...

För min del håller jag helt med om vad du sagt tidigare.

"
Citat:
Jag tror att de allra flesta reagerar i kubik just för att det är ett barn som är BO.
Sedan tänds alla stubiner då det är ett sexualbrott, en "äckelgubbe" som varit i farten. Få är väl de som har något positivt att säga om pedofiler och vad jag förstått har de lägsta rang i våra fängelser.
Citera
2023-03-03, 20:33
Avslutad
Citat:

Du vet att alla domar är offentliga va? Det går inte direkt att mörka en dom.
Citera
2023-03-03, 20:37
Medlem
Order snippa har till viss del vuxit fram i folkmun som en benämning på vagina... men går det att bevisa att det tveklöst betyder just vagina ??
Svaret är nej..
Det går inte att döma någon för ett brott om ordet som används i sammanhanget utom rimlig tvivel ej beskriver vad som menas..
Kan man bli dömd för misshandel för att ha dojat någon i bajlådan..??
Kan man bli dömd för stöld för att ha tjålat någons kvarting..??
Kan man bli dömd för misshandel för att ha slagit någon i fejan..??
Kan man bli dömd för våldtäkt för att man pippat någon mot dennes vilja..??
Kan man bli dömd för brott för att ha tagit någon på snippan..??
Svaret på samtliga är NEJ.. ordvalen håller inte.
Betydelsen av orden går inte att med säkerheten bestämma.
Alltså är domens utslag i nämda fall med flickan helt rätt...
Citera
2023-03-03, 20:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Du vet att alla domar är offentliga va? Det går inte direkt att mörka en dom.
Det visste jag inte. Men offentligt blir det inte förrän Aftonbladet eller SVT Rapport tar upp ämnet. Och friande domar av de som mördar balkongflickor eller utför oskuldskontroller står inte högst på agendan, om man säger.
Citera
2023-03-03, 20:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det visste jag inte. Men offentligt blir det inte förrän Aftonbladet eller SVT Rapport tar upp ämnet. Och friande domar av de som mördar balkongflickor eller utför oskuldskontroller står inte högst på agendan, om man säger.
Samtliga domar går att begära ut från berörd rätt.
Citera
2023-03-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Order snippa har till viss del vuxit fram i folkmun som en benämning på vagina... men går det att bevisa att det tveklöst betyder just vagina ??
Svaret är nej..
Det går inte att döma någon för ett brott om ordet som används i sammanhanget utom rimlig tvivel ej beskriver vad som menas..
Kan man bli dömd för misshandel för att ha dojat någon i bajlådan..??
Kan man bli dömd för stöld för att ha tjålat någons kvarting..??
Kan man bli dömd för misshandel för att ha slagit någon i fejan..??
Kan man bli dömd för våldtäkt för att man pippat någon mot dennes vilja..??
Kan man bli dömd för brott för att ha tagit någon på snippan..??
Svaret på samtliga är NEJ.. ordvalen håller inte.
Betydelsen av orden går inte att med säkerheten bestämma.
Alltså är domens utslag i nämda fall med flickan helt rätt...

Jo, det kan man visst din tomte. Rätten ska, om de inte begriper vad som sägs, se till att klargöra det. Så att de vet. Nu sprang de ut och tittade i en ordbok (inte SAOL förstås, eftersom den hade varit korrekt) och kommit fram till att de inte visste vad snippa betyder. Det är rätten som begått fel. Det har ju framgått rätt tydligt och därför kommer HD ta upp detta fall (kanske mest troligt att det tillbakavisas till HR, gör om gör rätt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in