2023-03-03, 18:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Jasså

Varför hävdar du då nu att det räcker med självstyre?

Vet du inte vad du själv skriver?

Du borde kanske kolla vad du själv skriver?

Du har uppenbarligen svåra problem med att tolka text. Jag skrev så här:

"De ryska kraven var ju väldigt rimliga. Självstyre för Donbass och neutral status för Ukraina."

"var" är alltså imperfektformen av att vara.

Hade jag menat att det idag räcker med självstyre hade jag använt presensformen, d.vs. "är".

Ju längre konflikten pågår, desto sämre förhandlingsvillkor kommer Ukraina att få.
Citera
2023-03-03, 18:41
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Jag tror du är lite optimistisk när det gäller nykterheten hos de ryska soldaterna, personligen tror jag inte att det finns en enda som inte försöker supa skallen av sig i den stressade situationen de befinner sig i.
Ja med tanke på de klipp som hela tiden dyker upp är jag nog med dig i den tanken.

Samtidigt kan jag förstå dessa killar. En helt hopplös situation där man bara inväntar döden.

Kanske man själv skulle supa/droga ner sig i det läget om det fanns grejer...
Citera
2023-03-03, 18:41
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Ukraina ganska fort kommer att gå om länder som Bulgarien och Rumänien ekonomiskt. De har en ganska högteknologisk industri. De är mer som Tjecker, slovaker och polacker än som Balkanländer.
Väl talat. 👍
Ukraina kommer uppleva en ekonomisk boost av historiska mått vid uppbyggnaden bara dom blir av med parasiten Ryssland.
Konsekvensen blir att det destruktiva Ryssland åter fylls av avund vilket från början var det verkliga motivet till det vettlösa angreppet på sin granne. Ukrainas demokratisering och med det det hotfullt medföljande välstånd var det som fick proppen att gå i Vladimir Putins proppskåp alltmedan just det var hans misslyckade med det arma och vanvårdade Ryssland. Putin gjorde ett försök under sin första presidentperiod men efteratt myglat till sig en andra presidentperiod (och började drömma om Sovjetunionen 2.0) så barkade det åt h-e för moder Ryssland.
Citera
2023-03-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ett mindre dåligt alternativ än att ryssarna annekterar. Naturligtvis är folkomröstningar, om de skulle gå att genomföra, ett ännu bättre alternativ.
Och de 50% som inte vill ska etniskt rensas eller fördrivas för att skydda etniska ryssar från ett folkmord som inte skett och framtida hypotetiska etniska rensningar som du inte har belägg för. Det är det mest humanistiska enligt dig. Etnisk rensning av ukrainare. För det är mer humanistiskt än etnisk rensning av ryssar som bara existerar i din och Putins fantasi.
Senast redigerad av F.Underwood 2023-03-03 kl. 18:46.
Citera
2023-03-03, 18:43
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Med ditt resonemang bör då hela Ukraina gå upp i Ryssland. Ryssarna slutar inte vid Donbas.

Vad jag tror om ryssarna? Ryssarna slutar om de lyckas ta hela Donbass, och går i försvar (möjligen aktivt försvar). Varför tror jag det? Jag tror inte de har kapacitet att ta mer och hålla det.

Vad jag hoppas: Fredsförhandlingar efter Bakhmut+någon form av offensiv från Ukraina och att ryssarna inte tar Sloviansk/Kramatorsk.

Hur jag tror det slutar: Ingen aning. Det beror delvis på hur mycket vapen Väst häller in. Och den politiska processen runt det är svår att förutsäga. Men jag är ganska säker (80-90%) på att någon del av 2013 års gräns aldrig återtas av Ukraina.
Citera
2023-03-03, 18:44
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De ryska kraven var ju väldigt rimliga. Självstyre för Donbass och neutral status för Ukraina.

Detta hade gynnat hela världen förutom ett antal särintressen.

Men psykopater som Zelenskyj och de mörka krafter som står bakom honom har en helt annan agenda.

De ser hellre till att Ukraina läggs i ruiner för att försvaga Ryssland.

De Ukrainska kraven är mer rimliga.
ryss-land:
lämnar Ukraina
Betalar skadestånd
Inför rätt i Haag

Allt enligt folkrätten och omröstning i FN.
Senast redigerad av attog 2023-03-03 kl. 18:46.
Citera
2023-03-03, 18:45
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Du har uppenbarligen svåra problem med att tolka text. Jag skrev så här:

"De ryska kraven var ju väldigt rimliga. Självstyre för Donbass och neutral status för Ukraina."

"var" är alltså imperfektformen av att vara.

Hade jag menat att det idag räcker med självstyre hade jag använt presensformen, d.vs. "är".

Ju längre konflikten pågår, desto sämre förhandlingsvillkor kommer Ukraina att få.
Du verkar leva kvar i villfarelsen att ryssen har något att säga till om gällande Ukraina, idiot...
Citera
2023-03-03, 18:47
Medlem
Starbacks avatar
Av nyfikenhet slog jag upp Ukraina för att kolla hur många Ryssar där fanns. Siffrorna var rätt gamla men 1990 fanns 11,3 miljoner ryssar i Ukraina bland en totalbefolkning på 41,5 miljoner. Kom sem och säg att Ukraina är en västlig intressesfär

Jämför med Estland som härbergerar 92000 ryssar. Apropå ryskan i Ukraina säger Wikipedia: "Ukrainas grundlag garanterar rätten att använda och utveckla kultur på ryska såsom på alla andra minoritetsspråk".

Enligt folkräkningen år 2001 var ryska modersmål för 29,59 procent av befolkningen.[3]

Bara för balansens skull
Citera
2023-03-03, 18:48
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Vad jag tror om ryssarna? Ryssarna slutar om de lyckas ta hela Donbass, och går i försvar (möjligen aktivt försvar). Varför tror jag det? Jag tror inte de har kapacitet att ta mer och hålla det.

Vad jag hoppas: Fredsförhandlingar efter Bakhmut+någon form av offensiv från Ukraina och att ryssarna inte tar Sloviansk/Kramatorsk.

Hur jag tror det slutar: Ingen aning. Det beror delvis på hur mycket vapen Väst häller in. Och den politiska processen runt det är svår att förutsäga. Men jag är ganska säker (80-90%) på att någon del av 2013 års gräns aldrig återtas av Ukraina.
Bättre Du utgår ifrån att Ukrainas erkända gränser gäller! Det hade varit normalt...
Citera
2023-03-03, 18:48
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"Nästan ännu bättre försvarslinjer"? Varför tror du de dröjt så länge med att utrymma stade? Mitt svar är att för att hinna bygga nya.

Ukrainska armen har haft många att frontavsniitten som frontlinje sedan 2014 och det har ju varit där Ukrainarna haft enklast att försvara sig.

Det går nog ganska snabbt att förskansa sig inne i städer men utanför kräver det nog mycket mer arbete och tänkande.

Tycker den här pinfärska viden gav bra överblick över hur slaget om Bakhmut utvecklats och nu är över. Han går också igenom varför det gått som det gjort och ser striden ur militär synpunkt och hänfaller sig inte över moraliserande i och med att Ukraina handlat klokt och satt in nymobiliserade vilket ju å andra sidan är skamligt ur mänsklig synvinkel.

https://www.youtube.com/watch?v=vyna1aoWOyY

Har ni sett Wagner-filmen där två snorvalpar och en gammal gubbe visas upp. Det är inte ukrainska armen som skall skämmas utan ni krigshetsare i väst!
Ha ha menar du att du gått på den videon?

Helvete vad lättlurad du måste vara i så fall?

Vad säger du då om Onkel Festers påstående om att att de förlorar 200 man per dygn vi Bakhmut?

Och det faktum att att han lyckats med kontraktet att avliva 40000 kriminella fångar vid Bakhmut sen i augusti?
Citera
2023-03-03, 18:49
Medlem
Citat:
Du verkar vara trög.

Det ursprungliga kravet var självstyre för Donbass.

Eftersom Ukraina vägrade blev Ryssland tvunget att inleda en kostsam militär specialoperation.

Efter det är det klart att insatserna höjs och att kraven förändras.
Nog har den blivit kostsam, det kommer att ta några generationer innan Ryssland kommer att bli accepterade av den övriga världen.
Ingenjörsmässigt så är det kört för Ryssland så tekniskt kommer de att få uppleva en väldigt lång istid.

Brain Drain de Lux kommer att innebära en teknisk kollaps av landet.
Oxe och plog är vad de har att förvänta sig då import framöver inte är möjlig.
Att kineser kommer att rädda dem? Dream on borskunken
Citera
2023-03-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Slakten på ryssar fortsätter i oförminskad takt i Ukraina. Dåligt förberedda mobiks från Irkutsk har skickats in i hårda strider och mejats ner i drivor. Efter mars 1 är de nästan helt utplånade.

https://www.themoscowtimes.com/2023/03/03/conscripts-who-complained-to-putin-wiped-out-in-battle-a80391
Redan i höstas skickade mobiks från Irkutsk en video till Putin. De är redan utplånade och man har fyllt på 6 gånger innan de skickade in denna video till Putin igen.
Stackars människor de där från Irkutsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in