2023-03-03, 17:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Någon konstig organisation har köpt 101 pansarvagnar till Ukraina!
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1631669356638740480

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hörde nåt om att det skulle mineras inne i stan. Och att Ukraina sprängt en bro på väg in i östra delen av stan. Stan är ju inringad av vattendrag vilket komplicerat det hela hit och dit.

Öster om floden har de nog redan lämnat, jag tror de är på väg att lämna västra sidan också. Men jag har inte uppdaterat mig på Twitter!

Kanske gör de så här, de har minerat ett hus och sedan när ryssar flyttar in där så spränger de huset. men jag vet inte var just detta skedde:
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1631553280403816448
Det var nog i Avdivka.
Citera
2023-03-03, 17:23
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Wagner: ”Vi har omringat Bachmut” – påstår Ukraina skickar ”barn och äldre” till meningslös död

https://nyheter.swebbtv.se/wagner-vi-har-omringat-bachmut-pastar-ukraina-skickar-barn-och-aldre-till-meningslos-dod/
Ha ha vilken kass propaganda!

Gick du verkligen på den?

Såg gubben och grabbarna ut som ukrainska soldater?

Helvete vad lättlurad du måste vara i så fall!

Onkel Fester själv har ju påstått att de förlorar 200 man per dygn i Bakhmut och visat upp högar med 100 döda Wagnersoldater.

Att han dessutom totalt förlorat 40000 man på 7 månader i Bakhmut, vad säger du om det?
Citera
2023-03-03, 17:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
De Ukrainska kraven att som fri nation få föra sin egen utrikespolitik och ingå avtal med de länder de önskar är ett ännu rimligare krav.
Självstyre för Donbass är inget krav Ryssland har. Det normala är att en region kan få en viss autonomi eller i vissa fall bli en fristående stat.
I det här fallet är dock Rysslands absoluta krav att Donbass ska tillhöra Ryssland. Något liknande har inte skett i Europa sedan andra världskriget.

Spelar i och för sig ingen roll om det har hänt i Europa eller inte. Det har hänt på flera andra ställen sedan andra världskriget i världen (Indien, Mellanöstern, Afrika). Så "i Europa" är propagandistiskt/missvisande.

När det är sagt håller jag med dig helt. Det man skulle ha siktat på var att:
Ge östra/södra Ukraina antingen 100% autonomi (egna säkerhetsstyrkor och militär, men ingen utrikespolitik, som Bhutan) eller gör en självständig stat av det. Som naturligtvis inte får joina Ryssland, eller först får göra det om 60 år (eller Ukraina om de hellre vill det).

Men den är svår att upprätta nu. Inte för att man ska göra som Ryssland vill. Men en sådan upprättad stat är inte livskraftig. Allt är sönderbombat där. Många har flytt. Befolkningen kommer vara rädd för att "västukraina" kommer att angripa. Säkert kommer de ha svårt att handla med stora delar av världen. Och de har ett uselt track record (Ukraina 1991-2014) av att vara en egen stat. Allt detta går att lösa i princip, men det är ett risky projekt.
Citera
2023-03-03, 17:24
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ju längre striderna förs desto mer förstört blir Ukraina, socialt, ekonomiskt, ja på alla sätt och vis.

Nja. På sikt vill jag tro att detta kan leda till något positivt för Ukraina. Maken till enande händelse har vi inte sett i Europa sedan andra världskriget. Om Ukraina inte hade en tydlig identitet, klart separerad från Ryssland, innan kriget, så har de det nu. Som varumärke är landet starkare än någonsin och historiskt har det ju gått väldigt bra för öststater som rört sig västerut, beträffande idologi och relationer. Att väst kommer att hjälpa till med återuppbyggnade och tvinga Ryssland att bidra till den verkar högst troligt.

Och hur högt priset än är, socialt och ekonomiskt, så måste du väl hålla med om att det är upp till Ukrainas folk att bestämma om det ska betalas eller inte? Är det konstigt för dig att de hellre kämpar än kuvas, med det enorma stöd de har idag? Narrativet att det är väst som driver detta genom en psykotisk marionett, snarare än en ytterst populär folkrepresentant, är en flagrant och mycket ful påverkanskampanj.
Citera
2023-03-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Någon konstig organisation har köpt 101 pansarvagnar till Ukraina!
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1631669356638740480

Öster om floden har de nog redan lämnat, jag tror de är på väg att lämna västra sidan också. Men jag har inte uppdaterat mig på Twitter!

Kanske gör de så här, de har minerat ett hus och sedan när ryssar flyttar in där så spränger de huset. men jag vet inte var just detta skedde:
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1631553280403816448
Det var nog i Avdivka.

Är det Nato månne?

Ja för minera hela stan känns ju farligt för de civila som är kvar och den dagen då Ukraina återerövrar staden.

Bachmut är tyvärr förkylt för Ukraina denna gången.
Citera
2023-03-03, 17:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Onkel Fester själv har ju påstått att de förlorar 200 man per dygn i Bakhmut och visat upp högar med 100 döda Wagnersoldater.

Blanda inte in Onkel Fester i det där, han har iaf bidragit världen med massa LSD.
Citera
2023-03-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ha ha vilken kass propaganda!

Gick du verkligen på den?

Såg gubben och grabbarna ut som ukrainska soldater?

Helvete vad lättlurad du måste vara i så fall!

Att han dessutom totalt förlorat 40000 man på 7 månader i Bakhmut, vad säger du om det?

Dessvärre loosar ju Ukraina gubbar också liksomZ
Citera
2023-03-03, 17:29
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag bedömer de flesta i den här tråden som offer för önsketänkande, varför "många i den här tråden", knappast är så mycket att ta hänsyn till.
Ja då det gäller Pro-ryssar håller jag med!

Det finns inget idag som tyder på att ryssen kommer att vinna!

Inte ens rysk statstelevision verkar tro på det längre...

Men du verkar i alla fall inte gett upp hoppet.

Kan du peka på något som tyder på att ryssen kommer att fixa detta?

Tror du på de 3000 T-90 och 500000 man som står startklara, enligt en Pro-ryss i tråden redan på plats i saltgruvorna i Soledar? Enligt andra har de varit på väg från förråd i Uralbergen sen i juli.
Citera
2023-03-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ryssland är det land i världen med mest naturtillgångar.

Trots detta ligger man på nedre halvan när man tittar på BNP. Starkt jobbat Putin att lyckas hålla kvar landet på nästan U-landsnivå.
Citera
2023-03-03, 17:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Nja. På sikt vill jag tro att detta kan leda till något positivt för Ukraina. Maken till enande händelse har vi inte sett i Europa sedan andra världskriget. Om Ukraina inte hade en tydlig identitet, klart separerad från Ryssland, innan kriget, så har de det nu. Som varumärke är landet starkare än någonsin och historiskt har det ju gått väldigt bra för öststater som rört sig västerut, beträffande idologi och relationer. Att väst kommer att hjälpa till med återuppbyggnade och tvinga Ryssland att bidra till den verkar högst troligt.

Och hur högt priset än är, socialt och ekonomiskt, så måste du väl hålla med om att det är upp till Ukrainas folk att bestämma om det ska betalas eller inte? Är det konstigt för dig att de hellre kämpar än kuvas, med det enorma stöd de har idag? Narrativet att det är väst som driver detta genom en psykotisk marionett, snarare än en ytterst populär folkrepresentant, är en flagrant och mycket ful påverkanskampanj.

Jag tror Ukraina ganska fort kommer att gå om länder som Bulgarien och Rumänien ekonomiskt. De har en ganska högteknologisk industri. De är mer som Tjecker, slovaker och polacker än som Balkanländer.
Citera
2023-03-03, 17:34
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Precis som sin föregångare så förbereder sig nu Nazi-Ryssland på en ny "Operation Overlord" från de allierade styrkorna haha. Krym ska försvaras till siste ryssen tydligen.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1631682091149844480
Så jävla typiskt ryskt!

De verkar fortfarande tro på WW1 taktik?

Det tyder ju på att de nu är helt slut på moderna precisionsvapen.

Deras skyttegravar kommer ju att få möta modernt artilleri med precisionsgranater och HIMARS med luftbriserande antipersonella raketer.

Det kommer att bli ren slakt av de ryssar som kommer att våga stanna kvar på Krim..
Citera
2023-03-03, 17:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Trots detta ligger man på nedre halvan när man tittar på BNP. Starkt jobbat Putin att lyckas hålla kvar landet på nästan U-landsnivå.
Antar att du inte kollat Sovjetunionens kornbod Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in