Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag känner ju mig knappast avklädd av ditt svar här.

Du känns mest som ett misslyckande för den svenska psykvården. Jag tror inte ens att du är någon slags betald ryss, utan bara lider av någon slags autism som får dig att helt sakna självdistans.
Men, bara för att illustrera skillnaden mellan verklig kunskap och meningslöst googlande, så kan jag också berätta hur det gick till när Yanukovych "valde Ryssland".
En av mina bättre vänner (vi delade till och med ett penthouse uppe på Sofiivska, precis vid backen upp mot torget, uppgång genom en innergård, en sexshop och en liten minimarket som grannar på gatan, hade utsikt från balkongen ner mot Maidan, små detaljer som man måste ha upplevt för att veta) jobbade för MFA som närmste kvinna till dåvarande utrikesministern. Hon blev - bara som kuriosa - senare förmodligen den yngsta ministern i Ukrainas historia då hon blev vice inrikesminister för Poroshenko (och bl.a. hjärnan bakom polisreformen).
Så jag törs säga att jag har väldigt bra insikt i vad som skedde intern i Yanukovych-regeringen. Internt fram till allra sista stunden - när avtalet med EU skulle tecknas - så sa Yanukovych inte bara publikt, utan även internt till regeringen, att Ukraina skulle köra på associationsavtalet med EU. Speciella pennor med någon slags tryck var producerade (en av dom använde för övrigt Poroshenko när han senare signade avtalet), pressreleaser och statements var förberedda. Nästan ingen i regeringen visste att Yanukovych skulle böja sig för de hot/mutor han fick av Putin.
Inte bara folket blev lurade, utan även ledande ministrar i hans egen regering. Han valde sig själv och "familjen" över sitt eget land. Det är viktigt att förstå den biten om man ska förstå bakomliggande faktorer till Yanukovych agerande under revolutionen och hans flykt till Ryssland.
Ser du nu skillnaden mellan en skitdokumentär av Oliver Stone (som vet noll om Ukraina) och någon som bodde, levde och jobbade där?