Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-26, 00:28
  #14005
Avstängd
Captain.Haddocks avatar
Hur går det till när man flyttar till Filippinerna? Hur länge får man stanna som svensk?

Är 32 år gammal. Kommer eventuellt att flytta med runt 3-400.000 på fickan.

Hur länge klarar man sig på den summan? Min plan är att hitta något vanligt jobb, försörja mig själv och leva ett väldigt enkelt, men avslappnat liv.

Har lite funderingar på att ge mig in på att importera/sälja motocross-cyklar i Filippinerna. Eventuellt, skulle lika gärna arbeta som lastbilschaufför, eller engelskalärare. Är bättre än genomsnittlig svensk på engelska, i både tal och skrift.

Hur ser mina "chanser" ut? Kan man leva ett vettigt liv i Filippinerna med mina förutsättningar? Vad finns det som kan sätta stopp för att emigrera/bosätta sig där som svensk?

Kollar dom belastningsregister? Har lite där (inga allvarliga brott dock)
Citera
2023-02-26, 00:47
  #14006
Medlem
erektidiots avatar
400.000 är ungefär 2 miljoner PHP. Vad jag förstått går det leva ett helt ok bra liv på ungf 20.000 PHP/månad, vilket motsvarar ungefär 4000 SEK.

400.000/4000=100 månader=8.33 år

Längre om du snålar då.

Lycka till
Citera
2023-02-26, 05:06
  #14007
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
400.000 är ungefär 2 miljoner PHP. Vad jag förstått går det leva ett helt ok bra liv på ungf 20.000 PHP/månad, vilket motsvarar ungefär 4000 SEK.

400.000/4000=100 månader=8.33 år

Längre om du snålar då.

Lycka till

Men snälla, 4000kr per månad? Boende, mat, sjukförsäkring, transporter, internet. Ja listan kan göras lång. Bara boendekostnaden borde vara iaf 3000kr/månad om han vill ha en någorlunda standard. Då har han kvar 1000kr till mat och allt annat. Han kommer leva och bo där som en genomsnittlig Filippino med 4k/månad. Knappast det han eftersöker.

Han kan såklart få boende för 500kr/månad men då bor han i ett plåtskjul i princip med ett hål i marken på toan, jag tror inte han vill åka dit för att bo och leva som en råtta.

"Längre om du snålar då" bästa! Haha! Fy fan 4k månaden är ju snålt som fan.

Jag skulle säga minst 10-12k/månad boende, mat, transporter, sjukförsäkring, nöjen. För vad ska han göra när han tröttnat ligga på stranden, allting kostar. Eller ska han bara äta, bo och bada. Han måste ha råd att aktivera sig och allting kostar alltid också mer när man har 100% fritid när ingenting tar upp ens tid (som jobb, plugg) för då rinner pengarna iväg mycket mer än vad man tror.
__________________
Senast redigerad av Magica-Lazio 2023-02-26 kl. 05:10.
Citera
2023-02-26, 07:11
  #14008
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Men snälla, 4000kr per månad? [...]

Han frågade hur länge han kan få de pengarna att räcka, inte hur länge han kan uppfylla en högre levnadsstandard. Det är väl ganska självklart att utgå från den genomsnittlige Filippiniern och dennes medel eller? Och då är P20000 normalt satt.

Med det sagt har jag grävt lite mer och det visar sig att även om meddellönen i Filippinerna ligger på ca 2500:- i månaden, så ligger medianlönen på ca 6000:-. Det är alltså ett hyfsat lönegap mellan arbetarklass/fattiga och medelklass. Så ja, om han nu vill "leva bättre", vilket han fortfarande faktiskt inte skrev, så borde 6-8000:- räcka ganska väl.

10-12k som du skriver är tillräckligt för att leva ganska lyxigt.

Dessutom, kul att du anklagar mig för att vara dum i huvudet när du skriver att han behöver mer pengar för att han behöver aktivering, när han själv skriver att han vill hitta ett jobb. Snubben vill emigrera, inte ta en lång semester.
Citera
2023-02-26, 07:51
  #14009
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Han frågade hur länge han kan få de pengarna att räcka, inte hur länge han kan uppfylla en högre levnadsstandard. Det är väl ganska självklart att utgå från den genomsnittlige Filippiniern och dennes medel eller? Och då är P20000 normalt satt.

Med det sagt har jag grävt lite mer och det visar sig att även om meddellönen i Filippinerna ligger på ca 2500:- i månaden, så ligger medianlönen på ca 6000:-. Det är alltså ett hyfsat lönegap mellan arbetarklass/fattiga och medelklass. Så ja, om han nu vill "leva bättre", vilket han fortfarande faktiskt inte skrev, så borde 6-8000:- räcka ganska väl.

10-12k som du skriver är tillräckligt för att leva ganska lyxigt.

Dessutom, kul att du anklagar mig för att vara dum i huvudet när du skriver att han behöver mer pengar för att han behöver aktivering, när han själv skriver att han vill hitta ett jobb. Snubben vill emigrera, inte ta en lång semester.
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Han frågade hur länge han kan få de pengarna att räcka, inte hur länge han kan uppfylla en högre levnadsstandard. Det är väl ganska självklart att utgå från den genomsnittlige Filippiniern och dennes medel eller? Och då är P20000 normalt satt.

Med det sagt har jag grävt lite mer och det visar sig att även om meddellönen i Filippinerna ligger på ca 2500:- i månaden, så ligger medianlönen på ca 6000:-. Det är alltså ett hyfsat lönegap mellan arbetarklass/fattiga och medelklass. Så ja, om han nu vill "leva bättre", vilket han fortfarande faktiskt inte skrev, så borde 6-8000:- räcka ganska väl.

10-12k som du skriver är tillräckligt för att leva ganska lyxigt.

Dessutom, kul att du anklagar mig för att vara dum i huvudet när du skriver att han behöver mer pengar för att han behöver aktivering, när han själv skriver att han vill hitta ett jobb. Snubben vill emigrera, inte ta en lång semester.

Jo men du måste förstå att de som ändå tjänar medianlön 6000kr i Filippinerna bor oftast ihop med någon eller några. Ju fler desto bättre i ren livskvalité eftersom de kan dela på boendet och få bättre levnadsstandard.

Allt beror på vad man är van vid för standard och med tanke på att han är från Sverige så kommer inte några 6000kr räcka långt, inte ens 8000kr för då får han räkna varenda öre och inte kunna unna sig något.

Räkna med 25-40kr per måltid på en enkel restaurang. Lunch, frukost och middag säg 100kr minimum per dag i mat om han ska äta på de billigaste ställena. Mat uppe i 2800kr/månad. Sen boende på det, dina 6000kr är redan använda på mat + boende. Inga transporter, inga nöjen, inget internet, ingen sjukförsäkring inte träffa nån brud och bjuda henne på middag. Även 8000 är för snålt om det ska täcka allting ovan och oförutsedda saker.

6000kr kommer gå åt på bara boende och mat. Förstår du var jag vill komma?

Du kan inte jämföra medianlönen i Filippinerna med vad en svensk förväntar sig. Deras medianlön är inte som Sveriges medianlön som är en bit över 30k brutto där alla som bor i Sverige som tjänar median lever riktigt bra.

Ett bekvämt liv där borta skulle jag säga är åtminstone 15k/månad. Bra boende, äta vad man vill, ha nöjen, transporter, kunna bjuda en brud på käk, ja allting thst comes around.

Minimum är verkligen 10k/månad. Allt under det så kommer livet bli tråkigt.

Han är drömmare, jobba där då får han ha en eftertraktad utbildning och jobba genom ett svenskt företag så han får en svensk lön där borta.
Citera
2023-02-26, 07:55
  #14010
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Jo men du måste förstå...

Bra poäng faktiskt. Jag är inte säker på att kostnaden för mat är rimlig. Vem äter ute tre ggr per dag i Sverige liksom? Då handlar det ju om att gå upp i standard, inte bibehålla samma. Men i övrigt har du poäng.

Så han klarar sig 2-3 år då ungefär, är det där vi landar? Om han inte jobbar då.
Citera
2023-02-26, 09:35
  #14011
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Bra poäng faktiskt. Jag är inte säker på att kostnaden för mat är rimlig. Vem äter ute tre ggr per dag i Sverige liksom? Då handlar det ju om att gå upp i standard, inte bibehålla samma. Men i övrigt har du poäng.

Så han klarar sig 2-3 år då ungefär, är det där vi landar? Om han inte jobbar då.

Det är rätt rimligt tycker jag 100kr/dygn i mat som täcker hela dagen, ska du köpa ingredienser till 3 mål per dag hamnar du ändå på samma summa.

Nej i Sverige äter vi inte ute 3 gånger om dagen för det skulle kosta oss 500kr/dag om det inte ska bli pizza/mcdonalds varje dag.

Jag hade kontakt med en indonesisk brud som käka ute varje dag, frukost käka hon inte bara kaffe men hon åt ute varje dag lunch och middag och varje måltid kostade 20-30kr. I Sverige hade samma käk typ kinamat nivå kostat 120kr för att dra någon liknelse. Det var fisk/kyckling med ris och sambal oelek vanlig enkel mat hon käka på restaurang.

Ibland åt hon en hon en grym lunchbuffe för 50-60kr med allt man kan tänka sig för att unna sig. Vad kostar det i Sverige på hotell ca 200kr scandic.

Blir det så mycket billigare att köpa ingredienser där borta för 3 måltider per dag? Jag tror inte det.

Ja 2-3år landar det på. Längre tid än 3år så är det noll livskvalitet på den summan utan jobb.
__________________
Senast redigerad av Magica-Lazio 2023-02-26 kl. 09:38.
Citera
2023-03-01, 18:33
  #14012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Haddock
Hur går det till när man flyttar till Filippinerna? Hur länge får man stanna som svensk?

Är 32 år gammal. Kommer eventuellt att flytta med runt 3-400.000 på fickan.

Hur länge klarar man sig på den summan? Min plan är att hitta något vanligt jobb, försörja mig själv och leva ett väldigt enkelt, men avslappnat liv.

Har lite funderingar på att ge mig in på att importera/sälja motocross-cyklar i Filippinerna. Eventuellt, skulle lika gärna arbeta som lastbilschaufför, eller engelskalärare. Är bättre än genomsnittlig svensk på engelska, i både tal och skrift.

Hur ser mina "chanser" ut? Kan man leva ett vettigt liv i Filippinerna med mina förutsättningar? Vad finns det som kan sätta stopp för att emigrera/bosätta sig där som svensk?

Kollar dom belastningsregister? Har lite där (inga allvarliga brott dock)

Vad är syftet med din resa?
Citera
2023-03-01, 20:31
  #14013
Medlem
DjStefs avatar
ännu ett exempel på hur sjukt dom behandlar sina egna medborgare vid migration...

https://vt.tiktok.com/ZS89CWajM/
Citera
2023-03-02, 15:19
  #14014
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
ännu ett exempel på hur sjukt dom behandlar sina egna medborgare vid migration...

https://vt.tiktok.com/ZS89CWajM/
Citat vore att föredra.

Den unga kvinnan var på väg till Israel för att fira Julen. Hon var ute i god tid på flygplatsen på morgonen, redan när det öppnade kl 6:00 var kön lång.
Personal granskade hennes resehandlingar, blev förd till ett avskiljt rum. Där fortsatte de förhöra kvinnan. Helt irrelevant frågor ställdes till kvinnan.
-Var är din Årsbok? Var är ditt skolfoto? Vem bokade flighten? Kan du visa din bokning?
Trots att hon hade allt som behövdes, fortsatte personalen trakassera henne.

Hon påpekade att hon nu behövde gå till Gaten annars skulle hon missa flighten. Hånen fortsatte.

Hon missade flyget till Israel.
Citera
2023-03-02, 16:10
  #14015
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Citat vore att föredra.

Den unga kvinnan var på väg till Israel för att fira Julen. Hon var ute i god tid på flygplatsen på morgonen, redan när det öppnade kl 6:00 var kön lång.
Personal granskade hennes resehandlingar, blev förd till ett avskiljt rum. Där fortsatte de förhöra kvinnan. Helt irrelevant frågor ställdes till kvinnan.
-Var är din Årsbok? Var är ditt skolfoto? Vem bokade flighten? Kan du visa din bokning?
Trots att hon hade allt som behövdes, fortsatte personalen trakassera henne.

Hon påpekade att hon nu behövde gå till Gaten annars skulle hon missa flighten. Hånen fortsatte.

Hon missade flyget till Israel.
Aj, aj. Missade flyget till Israel. Vad skall vicepresidenten, utbildningsministern m.m. Inday Sara (Zimmerman) säga då. Hon och mamma Elisabeth är ju av judisk familj. Elisabeth tidigare gift med tidigare presidenten Duterte, liksom Sara (nu parhäst med president Bongbong Marcos, diktatorns son) snyggt tatuerad, det var väl bara broder Paolos (tidigare vice borgmästare i Davao) ryggtatuering som väckte frågor när en senator menade att tatueringen skulle visa att Paolo var med i kinesiska maffian, men sändningen från Kina med shabu (meth/ice) för $100 miljoner klarade han sig visst ifrån. Vem vet, shabut var kanske hemkört.) Filippinsk politik ... Jag gissar att man bara vill försöka markera distans till Israel genom händelsen på flygplatsen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-02 kl. 16:30.
Citera
2023-03-03, 10:29
  #14016
Medlem
wwrs avatar
I New Bilibid-fängelset i Manila hittar man bl.a. jacuzzi, häst, droger, vapen, strip-barer, en musikstudio och givetvis håller man manok sabong (stridstuppar).

https://www.theguardian.com/world/20...-can-be-bought

Påminner lite om det legendariska San Pedro-fängelset i La Paz, Bolivia. Wikipedia påstår att man kan även köpa droger där. Men det är fel, det har som tur är avskaffats.
Citat:
The sale of cocaine base to visiting tourists gives those inside a significant income and an unusual amount of freedom within the prison walls.
https://en.wikipedia.org/wiki/San_Pedro_prison
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-03 kl. 10:43.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback