Citat:
Ursprungligen postat av
Intercler
Nja, nu är det så att vår regeringen har höjt elskatten och delat ut elstöd vilket ökar inflationen. Istället för att sänka skatten och dämpa inflationen något.
Sen kan man fundera på vart pengarna ifrån elstödet går till, är det kommande elräkningar, eller kanske amorteringar. Eller bara ren konsumtion av skräp... vad tror du?
Men elstödet har ingenting alls med att elskatten ökat, det gör den på regelbunden basis oavsett allt annat.
Vad man använder elstödet till är helt orelevant. Syftet är att minska den påverkan som blir när folk får lägga allt större del av sin inkomst på elräkningar, vilket drabbar övriga delar i samhället, vilket vi ser nu med ökade konkurser för småföretag osv.
Att säga att man ska använda dem till elräkningar blir ett väldigt märkligt resonemang (förutom om man faktiskt inte kan betala sin elräkningar)
Om jag betalar elräkningen med min vanliga lön och sen tar elstödet och köper skräp, eller om jag betalar elräkningen med elstödet och sen köper skräp för min lön, vad är skillnaden? Jag har en viss summa pengar, och när elen är betald kan jag göra vad jag vill med resten, och med elstödet har jag lite mer pengar över som jag kan använda till annat.
Jag kan ju inte betala elräkningen 2 ggr, eller hur?
Anser snarare att tanken med elstödet är att lindra effekterna av de höga elpriserna så att man kan lägga pengar på annat, tex konsumtion så att de ekonomiska hjulen rullar på, eller öka amorteringen på sina lån.
Jag tänker lägga de pengarna jag får på energisparande åtgärder, elräkningarna betalas ändå på löpande räkningskontot, även om jag måste sätta undan mer pengar dit nu än tidigare.