2023-03-02, 11:38
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maki93
Tack för info. Vad konstigt att bara Swedbank kunder ska få kunder från försäkringskassa. Vad har beslutet med vilken bank man har.

Visade sig att mitt elbolag hade fel. Jag fick beskedet i Kivra i morse och jag är inte kund hos Swedbank.
Citera
2023-03-02, 11:42
Medlem
different_trips avatar
Någon annan som reggade konto tidigt på Swedbank man när man nu loggar in för att kontrollera så finns inte kontot man reggade där längre?

Sanslöst dåligt.
Citera
2023-03-02, 13:38
Medlem
Är det Fk som dröjer eller är det elbolaget som gör att det tar tid ?
Har fortfarande inte fått något besked, kontot registrerat sen länge hos Swedbank.
Senast redigerad av pikebike 2023-03-02 kl. 13:39. Anledning: ..
Citera
2023-03-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pikebike
Är det Fk som dröjer eller är det elbolaget som gör att det tar tid ?
Har fortfarande inte fått något besked, kontot registrerat sen länge hos Swedbank.

Pågår ju fortfarande, fick mitt brev i Kivra nu på eftermiddagen. 1222kr så samma som jag själv räknat ut. Sen ska bara pengarna komma in på kontot också.
Citera
2023-03-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Någon annan som reggade konto tidigt på Swedbank man när man nu loggar in för att kontrollera så finns inte kontot man reggade där längre?

Sanslöst dåligt.

Står det inget konto alls eller något inaktullt konto?

Jag registrerade mitt för flera år sedan (har fått andra betalningar genom kontoregistret) men kollade nu för säkerhets skull och det fanns kvar.

(Har undrat om det finns de som har gamla avslutade konton kvar i registret och vad som händer då)
Citera
2023-03-02, 19:53
Medlem
NickeNicknames avatar
Fick precis mail från FK VIA Kivra,
1177:- var nån tia sämre än förväntat, men hade gjort ett snabbt överslag, dock säger dom det kommer ta ett par dagar innan jag ser pengarna,och det ska ju gå till Swedbank först sedan ska det utbetalas till min bank så ja kanske i mitten på nästa vecka, men vem bryr sig nu har jag iallafall fått ett besked :-)
Citera
2023-03-02, 20:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Alla som har ett bundet elavtal till ett bra pris kommer få också även om dom inte behöver.

Jag har hus och bundet elavtal jag får nästan betalt för att använda strömmen med dessa elstöd som kommer.
Du har ju kanske under flera år betalt dubbelt så mycket som dom som haft rörligt avtal innan så även om du inte behöver pengarna är det väl rättvist att du får tillbaka lite av det du betalat för mycket under de åren...
Citera
2023-03-02, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du har ju kanske under flera år betalt dubbelt så mycket som dom som haft rörligt avtal innan så även om du inte behöver pengarna är det väl rättvist att du får tillbaka lite av det du betalat för mycket under de åren...
Ström har nästan alltid setts som gratis i Sverige och även om jag hade haft ett fast elavtal förr så hade det handlat om hundralappar extra vilket är en struntsumma. Nu har jag haft rörligt hela tiden fram tills alldeles nyligen när jag låste.
Så nu slipper du ligga sömnlös och fundera på det.
Citera
2023-03-02, 20:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ström har nästan alltid setts som gratis i Sverige och även om jag hade haft ett fast elavtal förr så hade det handlat om hundralappar extra vilket är en struntsumma. Nu har jag haft rörligt hela tiden fram tills alldeles nyligen när jag låste.
Så nu slipper du ligga sömnlös och fundera på det.
Ja det är ju inte strömmen som är den stora kostnaden på elfakturan för de flesta utan abonnemangsavgift, nätavgift och skatt och moms. Nu var det ju inget elstöd som betalades ut utan du fick tillbaka en del av det som du betalat in i transferavgift under året...
Citera
2023-03-02, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det är ju inte strömmen som är den stora kostnaden på elfakturan för de flesta utan abonnemangsavgift, nätavgift och skatt och moms. Nu var det ju inget elstöd som betalades ut utan du fick tillbaka en del av det som du betalat in i transferavgift under året...
Jag kan hålla med dig om att elstödet borde tas bort då
1, jag är inte i behov av det även om pengarna är goa
2, det kommer bara spä på inflationen ännu mer när staten trycker pengar
3, det ska ju betalas tillbaka på något vis

Men, oavsett....
Citera
2023-03-02, 22:39
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med dig om att elstödet borde tas bort då
1, jag är inte i behov av det även om pengarna är goa
2, det kommer bara spä på inflationen ännu mer när staten trycker pengar
3, det ska ju betalas tillbaka på något vis

Men, oavsett....

Vadå trycker pengar? Det är en återbetalning av medel som sitter på ett konto hos Svenska Kraftnät...

Det spär inte på inflationen att betala tillbaka en del av de pengar man fått in i övervinster, isåfall skulle inflationen varit mycket högre innan elpriserna sköt i höjden, då avsevärt mer pengar än vad som betalas ut i elstöd var kvar i folks plånböcker.

Skatteåterbäring varje måste ju även den vara oerhört inflationsdrivande i så fall, men det har jag aldrig hört någon påstå.
Citera
2023-03-02, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vadå trycker pengar? Det är en återbetalning av medel som sitter på ett konto hos Svenska Kraftnät...

Det spär inte på inflationen att betala tillbaka en del av de pengar man fått in i övervinster, isåfall skulle inflationen varit mycket högre innan elpriserna sköt i höjden, då avsevärt mer pengar än vad som betalas ut i elstöd var kvar i folks plånböcker.

Skatteåterbäring varje måste ju även den vara oerhört inflationsdrivande i så fall, men det har jag aldrig hört någon påstå.
Nej det är ett stödpaket från staten som i sin tur kommer elda på inflationen ännu mer.
Läs på eller var tyst din myra du suger på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in