Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
Det är en uppgift som GM eller någon vid brottsplatsen längs den gula linjen måste befinna sig ca 30 sec efter dådet.
Kan man inte bekräfta SE på brottsplatsen, ja då återstår det att han är GM.
Så har jag tolkat hypotesen.
Om den skiljer sig mellan LL, TP och KP (och den gula linjen) må vara hänt.
Oavsett så resonerar jag som ovan oavsett källa.
Hur kan SE vara GM utan att vara på själva brottsplatsen? Om SE var på mordplatsen som GM borde väl något vittne sett honom och bekräftat honom på mordplatsen vid själva mordtidpunkten?
Är tesen att SE är GM eftersom ingen pekar ut SE som bekräftad på brottsplatsen vid skotten? SE kan därför inte vara på brottsplatsen, men är GM ändå på något next level cluedosätt? Jag får inte ihop den osannolika och häpnadsväckande logiken bakom detta bakvända resonerande.
Kan det vara så enkelt att SE bara är GM om man själv vill tro på det tillräckligt mycket? För mig lägger fakta och logik krokben för en sådan blind och ologisk tro dessvärre.
Edit:
Logikexperiment:
A är mordplatsen under själva mordet när OP blir skjuten.
B är mordplatsen i tid efter själva mordet efter att GM har lämnat platsen.
Cluedologik:
1. Ingen har sett SE på A.
2. Ingen har sett SE på B.
3. Eftersom ingen sett SE på B så måste SE varit på A.
4. Eftersom ingen sett SE på A så måste det vara SE i alla fall på A, se punkt 3, men ingen såg honom just där och då vilket bevisar att SE var på A ändå.
Verklig logik:
1. Ingen har sett SE på A.
2. Ingen har sett SE på B.
3. Eftersom ingen sett SE varken på A eller B går det inte att dra några säkra slutsatser om han varit på varken A eller B.
Slutsats:
Ditt uttalande: "
Kan man inte bekräfta SE på brottsplatsen, ja då återstår det att han är GM." är kvalificerad cluedologik och inte en giltig slutledning i verkligheten.
Spontant kan SE helt ljugit om sin närvaro på mordplatsen och gått norrut på Sveavägen. SE är bra på att gissa enligt vissa självutnämnda snillen här i tråden nämligen! SE kan också vara vittne men inte blivit noterad av andra vittnen på platsen. Logiken att SE är GM på dessa grunder du anför är därför ohållbar.