2023-02-20, 18:22
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houseelfdobby
Aha tack för svar funkar plåstret vid en avtändning när man kliver av opium?

Tänkte om jag skulle spara plåstret o ha till nästa gång jag kliver av.

Ja det fungerar iaf bättre än att gå cold turkey i och med att Buprenorfin dels är an partiell agonist och dels har en väldigt lång halveringstid
Citera
2023-02-21, 11:57
Medlem
den.dryges avatar
Går det att röka buprenorfin på folie?
Vi hade en dissektion polaren och jag , om det går. Han menar att det inte går.
jag menar att det går. han har nämligen 4 st som ser ut som stora plåster, samma konsistens och färg. Dom heter buprenorfin Sandoz och buprenorfin teva
både är 10mg

Heilt Hitler och skit på er
Citera
2023-02-21, 13:18
Medlem
Lätt AT efter en sub 8a utspritt på 4a dagar, möjligt? Varit utan nu i två dagar, har frossa och illamående men det psykiska måendet är okej.

Eller har jag helt enkelt bara fått magkatarr eller liknande?
Citera
2023-02-23, 09:22
Medlem
KringExs avatar
Jag och en vän har upptäckt att det är problematiskt att snorta Buprenorfintabletter, speciellt dom med orange färg. Det känns som att det åker rakt ner i lungorna.
Jag har inte haft möjlighet att jämföra med en fransk B8 dock.
Är det någon som känner igen sig?
Jag blev nästan orolig att jag har frätt sönder mina näsväggar men det funkar utmärkt att snorta t ex Ritalin eller Amfetamin.
Citera
2023-02-26, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag och en vän har upptäckt att det är problematiskt att snorta Buprenorfintabletter, speciellt dom med orange färg. Det känns som att det åker rakt ner i lungorna.
Jag blev nästan orolig att jag har frätt sönder mina näsväggar men det funkar utmärkt att snorta t ex Ritalin eller Amfetamin.
Instämmer. Dem oranga är dåliga att snorta. Antingen nyser man eller så tas skiten inte upp. Man går bara runt med rött snor. Har haft svenska vita jämfört med och röda är kassa.

Dem röda är Actavis om jag inte minns fel.. är som du säger det flyger ner i andningsorganen
Senast redigerad av Skidluvan 2023-02-26 kl. 21:20.
Citera
2023-03-01, 07:16
Medlem
Hej, vi alla vet nog att lyrica fungerar perfekt att ta när man kliver av opiater/opioider.

Men om man bara har gabapetin, hur ska man tänka då? Jag försöker hjälpa en bekant, hon har gått på 4mg sub i ca 2 år eller något. Tror ni hon kan ta 600mg gabapentin, alltså motsvarande ca 200mg lyrica, och slippa at?
Citera
2023-03-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag håller med ang de orangea, de är bäst att lägga under tungan eller rektalt.

Att snorta sub ger bara marginelt bättre effekt än att lägga under tungan. Rektalt är det bästa, om man inte vill skjuta.
Citera
2023-03-01, 09:28
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Jag håller med ang de orangea, de är bäst att lägga under tungan eller rektalt.

Att snorta sub ger bara marginelt bättre effekt än att lägga under tungan. Rektalt är det bästa, om man inte vill skjuta.

Jag skulle verkligen vilja veta vad Buprenorfin har för biotillgänglighet rektalt! Jag hittar ingen vettig fakta någonstans.
Dock håller jag verkligen inte med om att snorta sub bara ger marginellt bättre effekt. Det har betydligt bättre biotillgänglighet och ger snabbare effekt. Den enda fördelen med sublingal (under tungan) användning är att effekten varar betydligt längre.
Biotillgänglighet vid sublingalt intag är 30% och vid nasalt intag ca 50%
Citera
2023-03-01, 09:32
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAROmofo
Hej, vi alla vet nog att lyrica fungerar perfekt att ta när man kliver av opiater/opioider.

Men om man bara har gabapetin, hur ska man tänka då? Jag försöker hjälpa en bekant, hon har gått på 4mg sub i ca 2 år eller något. Tror ni hon kan ta 600mg gabapentin, alltså motsvarande ca 200mg lyrica, och slippa at?

Det enklaste är väl helt enkelt att testa sig fram? Oavsett dos så tror jag att man ska ta det 3 gånger per dag; på morgonen, lunch och på kvällen.
Citera
2023-03-02, 22:23
Medlem
Lalloronas avatar
Har skummat tråden men inte hittat någon info om Nospan plåster och samtidigt intag av alkohol, har någon koll på det?

Jag har 20 microgram per timme på mina plåster. Mot kronisk smärta av flera slag.

Jag tar ibland ett glas vin och det verkar ju lugnt men jag undrar om det skulle vara farligt att dricka några drinkar eller starköl med plåstret på?
Citera
2023-03-03, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallorona
Har skummat tråden men inte hittat någon info om Nospan plåster och samtidigt intag av alkohol, har någon koll på det?

Jag har 20 microgram per timme på mina plåster. Mot kronisk smärta av flera slag.

Jag tar ibland ett glas vin och det verkar ju lugnt men jag undrar om det skulle vara farligt att dricka några drinkar eller starköl med plåstret på?

Kul att du nämner norspanplåster.

Jag testade dricka en gång på dem och kände inte av någon skillnad, varken när jag drack eller dagen efter. Tror det är lugnt.

Jag avfärdade förresten det där jävla plåstret igår, slet bara av mig skiten. Hjälpte inte alls mot min kroniska smärta i nacke/skalle. Hade också 20mg och tror jag körde lite över 4 veckor (då tycker man jag borde ha fått ut full effekt).

Tram känns ju roulette och oberäkenlig, lyrica rena rama häxbrygden, kodein är väl inget att hurra för då det sitter i så kort, och nu fungerade inte heller det här satans plåstrtet. Fy fan att det inte finns någon medicin som fungerar klockrent för oss med kronisk smärta som läkarna vågar skriva ut... Är så jävla trött på detta.

Någon med ide på något man kan fråga om jag nu ligger på "nivån" att läkaren skriver ut 20mg norspanplåster till mig?
Citera
2023-03-03, 08:01
Medlem
Lalloronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Kul att du nämner norspanplåster.

Jag testade dricka en gång på dem och kände inte av någon skillnad, varken när jag drack eller dagen efter. Tror det är lugnt.

Jag avfärdade förresten det där jävla plåstret igår, slet bara av mig skiten. Hjälpte inte alls mot min kroniska smärta i nacke/skalle. Hade också 20mg och tror jag körde lite över 4 veckor (då tycker man jag borde ha fått ut full effekt).

Tram känns ju roulette och oberäkenlig, lyrica rena rama häxbrygden, kodein är väl inget att hurra för då det sitter i så kort, och nu fungerade inte heller det här satans plåstrtet. Fy fan att det inte finns någon medicin som fungerar klockrent för oss med kronisk smärta som läkarna vågar skriva ut... Är så jävla trött på detta.

Någon med ide på något man kan fråga om jag nu ligger på "nivån" att läkaren skriver ut 20mg norspanplåster till mig?

Men nej vad trist att du inte blev hjälpt av plåstren, det är ju smidigare och bättre för magen än att ta massa tabletter.

Tack för input, då skall jag dricka ett par wirre ikväll, gött!

Det är skumt med plåstren, för mig hjälper de bra mot reumatisk värk och Neuropatisk smärta men det hjälper inte mot nacken (där jag har spinal stenos) och inte heller mot ryggen (Bechterews och diskbråck).

Hade ju varit toppen om det hjälpte mot allt!
Jag får kombinera utifrån dagsform med kodein, Alvedon forte och diclofenac.
Pregabalin tar jag varje dag också, den hjälper ganska bra. Kodeinet går ju som du säger ur kroppen fort tyvärr.

Innan jag fick plåstren hade jag oxynorm som funkade jättebra men läkaren ville att jag skulle byta till plåster.

Hoppas du hittar något annat som hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in