2023-03-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Det är svårt för tillfället. På mitt företag tar vi inte in några nya alls efter flera år av expansion.
Citera
2023-03-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashdod
Det är svårt för tillfället. På mitt företag tar vi inte in några nya alls efter flera år av expansion.
Hoppas detta "tillfället" går över väldigt snart.
Citera
2023-03-02, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Hoppas detta "tillfället" går över väldigt snart.

Säg det, väntar mig mig varsel snart som det ser ut nu....
Citera
2023-03-02, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ashdod
Säg det, väntar mig mig varsel snart som det ser ut nu....

Låter illa.
Citera
2023-03-02, 18:29
Avslutad
IT är så extremt brett, inte som att det är en sak. Har du rätt kompetens inom "IT" är det väldigt enkelt att få jobb.

Jag pluggade nätverksteknik och alla på hela programmet fick jobb direkt efter eller innan examen arbetsgivare mer eller mindre jagade oss, för nätverk är svårt och en kompetens inte många besitter men som väldigt många behöver, DÄRFÖR får alla jobb. Finns massor med IT jobb som inte kräver någon direkt kompetens utöver grundläggande datorkunskaper.

Basic IT grejer kan alla göra därför jobben är svårare att få. Bli duktig i något som är svårt så sticker du ut direkt. Supply and demand.

Mitt tips till dig är. Börja på högskola/utbilda dig till något.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-03-02 kl. 18:55.
Citera
2023-03-02, 19:12
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
IT är så extremt brett, inte som att det är en sak. Har du rätt kompetens inom "IT" är det väldigt enkelt att få jobb.

Jag pluggade nätverksteknik och alla på hela programmet fick jobb direkt efter eller innan examen arbetsgivare mer eller mindre jagade oss, för nätverk är svårt och en kompetens inte många besitter men som väldigt många behöver, DÄRFÖR får alla jobb. Finns massor med IT jobb som inte kräver någon direkt kompetens utöver grundläggande datorkunskaper.

Basic IT grejer kan alla göra därför jobben är svårare att få. Bli duktig i något som är svårt så sticker du ut direkt. Supply and demand.

Mitt tips till dig är. Börja på högskola/utbilda dig till något.

Är inte nätverkstekniker en ganska kort utbildning? Mycket av jobbet är ganska "praktiskt" fysiskt dragande av kablar till switchar och bygga upp system för detta. Om jag spekulerar så verkar nätverksteknikern ha mycket gemensamt med elektrikerna. Säger inte på något sätt att det är enkelt och behover för båda kategorier är enormt.

Reagerade mest på detta med "rätt" kompetens inom IT, då tänker jag i första hand på de med en akademisk utbildning och som arbetar mer som konsulter, projektledare, chefer etc.
Citera
2023-03-02, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Är inte nätverkstekniker en ganska kort utbildning? Mycket av jobbet är ganska "praktiskt" fysiskt dragande av kablar till switchar och bygga upp system för detta. Om jag spekulerar så verkar nätverksteknikern ha mycket gemensamt med elektrikerna. Säger inte på något sätt att det är enkelt och behover för båda kategorier är enormt.

Reagerade mest på detta med "rätt" kompetens inom IT, då tänker jag i första hand på de med en akademisk utbildning och som arbetar mer som konsulter, projektledare, chefer etc.

Njaa det är en missuppfattning, du tänker på Onsite Tekniker. Jag snackar om att man är konsult givetvis.
Senast redigerad av RyudoMelfice 2023-03-02 kl. 19:44.
Citera
2023-03-02, 19:42
Medlem
omxss avatar
Jobbat som rekryterande chef till IT-tekniker allt från 1st- till 3rdline, onsite och konsulter i många, många år.

Vi fullkomligt skriker efter socialt intelligenta personer. Tyvärr är de inte så många där ute, i alla fal lbland dem som söker jobben. Dessa människor har redan ett befintligt jobb som vi behöver locka till oss med lön och förmåner.

Jag har börjat ta med mig kollegor på intervjuer för att de ska förstå hur mycket idioter som söker jobb. Det skulle krävas så lite av många kandidater för att de skulle kunna framstå (fejka) som om de vore reko. Ha på sig hela och rena kläder, kunna prata och vara socialt intelligent, förstå simpla grejer inom IT. Grejar du de stegen så lär du dig resten på jobbet.
Citera
2023-03-03, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax

2-3år på högskola brukar det vara för nätverkstekniker.

Nej oftast har du en elektriker eller någon utbildning för att dra kablarna. Nätverksteknikern kan vara personen som gjort ritning på hur kablarna ska dras.

Oftast jobbar man helt i mjukvara, kanske flytta någon kabel i ett serverskåp.
Citera
2023-03-03, 00:52
Medlem
Utan en ordentlig utbildning blir det svårt att hitta IT-jobb. Där är nyckeln.
Att inte kunna svara på enkla frågor, eller dyka upp med skitiga kläder, verkar inte seriöst.
Som arbetsgivare skulle jag uppleva att de är dittvingade och ointresserade.

Däremot är väl de flesta IT- tekniker lite introverta och stillsamma.
Annars hade de inte valt det yrke de gjort.
Så den biten får man nog delvis acceptera som arbetsgivare.
Citera
2023-03-03, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tvärtom, med mer AI så behövs fler som jobbar med IT. Men färre läkare och advokater.

All min kunskap om Kina kommer via flera youtube-kanaler så det är inte säkert jag har rätt. Men Kinas ekonomi antyds sjunka som en sten från november och framåt, man kan se det på att import och export till nära länder som Japan och Sydkorea rasat och t.ex har Sydkorea fått sitt största bytesbalansunderskoot någonsin. År 2023 kommer masken att falla i Kina.
(FB) Sydkoreas ekonomi går rakt ner i botten, rekordunderskott 120 miljarder kr januari

Nu har jag kollat dina videos men de pratar ju mest om 2021-2022 i Kina och Covid, allt sånt är ju borta nu.

Kolla det här, lite mer optimistiskt, svensk youtuber dessutom:

https://youtu.be/RUB0huqxFcs
Citera
2023-03-03, 09:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Nu har jag kollat dina videos men de pratar ju mest om 2021-2022 i Kina och Covid, allt sånt är ju borta nu.

Kolla det här, lite mer optimistiskt, svensk youtuber dessutom:

https://youtu.be/RUB0huqxFcs
Då har du inte tittat på dem. De är ju helt aktuella med februaris siffror, utom stoic som gör en sammanfattning av 2022.

Din video är tyvärr en pladdervideo med tredjehandskällor, jag är ledsen. Jag tittar inte på någon som har youtube som källa, jag ser originalet istället. Det gör inte att den säkert har fel, men jag tittar hellre på ekonomer som gör en film varje dag om enbart Kina, och sitter i Kina och kan kinesiska, än en youtuber som kunde gått i min sons gymnasieklass.

Helt ofattbart att du tittar på honom faktiskt. Kommentarerna säger allt om hans finniga publik. Men du kanske inte hållit på så länge, och saknar kapital.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-03 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in