Citat:
Kina kommer i år 2023 att ta ner hela världens ekonomi. Detta kommer att påverka IT-företag i Sverige och jag kan spekulera i att det bara blir svårare att hitta IT-jobb de kommande 1-3 åren. På lång sikt är däremot IT rätt, jag har sporrat mina barn att läsa till civilingenjörer eftersom allt är IT i framtiden.
Må så vara men jag skulle aldrig råda mina barn till en karriär inom IT idag och jag har jobbat mer än 15 år i denna skitbransch på många företag, man behandlar inte personal bra idag och det beror på enormt höga leveranskrav vilket gör stor omsättning på mellanchefer som inte pallar trycket och ett jävla kostnadstryck hela tiden, folk orkar inte helt enkelt med detta i längden och ständiga omorganisationer, se H&M tex...
Sen springer Indierna hästlängder före svenskar inom IT för de orkar jobba på under helt annat tryck och kommer från andra förhållanden.
För dig kanske en lön på 65k/mån efter 10 år är en bra lön men jag skulle inte säga det då det kräver enorm uppoffring idag och jag vet många som blivit utbrända, jag har själv varit i vändor men klarat mig än så länge.
Hade jag varit 20 år idag hade jag valt finans utan tvekan om du har rätt personlighet för det är vad som gäller där om du ska lyckas, inte sitta på nåt bankkontor med bokföring utan jobba med att köpa och bygga företag, men dom flest anställda är medelmåttor idag, anledningen till varför dom är anställda.
Vill du verkligen dina barn ska sitta och knacka tangentbord hela dagarna ända tills de är gamla på nåt IT-bolag?