2023-03-02, 12:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Om MH erkänner delaktighet i mord blir hon givetvis dömt för detta även om bevisen "bara" binder henne till brottsplatsen och liket. Erkänner hon inte kan det däremot uppstå rimligt tvivel och att hon bara hanterat liket vid en förflyttning.
Jag delar inte din övertygelse, men vi får väl vänta och se.
Citera
2023-03-02, 12:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag utgår från att det finns fysiska bevis för att båda varit delaktiga i överfallet. Men själva händelseförloppet är väldigt svårt fastställa utan vittnesuppgifter. J och M har ju hittills inte lämnat några trovärdiga förklaringar (som nått media) eftersom misstanken för båda kvarstår.

Skulle en av dom eller båda två redogöra för ett händelseförlopp som överensstämmer med den tekniska bevisningen så kan fysiska bevis som åklagaren tidigare ansåg pekade mot mord, helt plötsligt rubriceras som medhjälp.

Nu blir det väl inga fler förhör, så vi får vänta tills rättegången för att höra om deras tillrättalagda version.
Jo, jag menar att det även krävs någon form av teknisk bevisning, att det inte räcker med ett erkännande.
Citera
2023-03-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Om MH erkänner delaktighet i mord blir hon givetvis dömt för detta även om bevisen "bara" binder henne till brottsplatsen och liket. Erkänner hon inte kan det däremot uppstå rimligt tvivel och att hon bara hanterat liket vid en förflyttning.

Ett erkännande är inte tillräckligt för att bli dömd, det måste backas upp av bevis också.
Citera
2023-03-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Bra tänkt, men är beställningen bindande läŕ det komma en sur räkning även om man inte hämtat ut pappershögen! Passa på och JO-anmäl ofoget med att begränsa offenlighetsprincipen för de mindre kapitalstarka medborgarna.

Jag är klart med på att anmäla om de skulle tramsa så. Det är ju ett helt orimligt beteende. De har alltså handlingarna digitalt, men erbjuder bara att lämna ut dessa i pappersformat, vilket medför massor med administration av att skriva ut skiten och posta det. Om de gör så, så är det solklart att de gör det för att de inte vill befatta sig med att lämna ut dokumenten till allmänheten och har upprättat en process som är så besvärlig och dyr att ingen orkar.

Och vadå gdpr? De menar alltså att alla andra TR bryter mot lagen? Nej, sånt här måste bekämpas.
Citera
2023-03-02, 13:31
Medlem
"Obduktionsrapporten är klar - stärker misstankarna mor JJ och MH
Åklagaren om obduktionsprotokollet:
- Det slutgiltiga obduktionsprotokollet blev klart 28 februari.
- Det finns en angiven dödsorsak av rättsläkarna i obduktionsrapporten
- "Egentligen inget nytt som framkommit"
- Obduktionsrapporten ligger i linje med de teorier och misstankar man har haft"

Att den nu angivna dödsorsaken beskrivs som "inget nytt som framkommit" samt att det ligger i linje med de teorier och misstankar man har haft vittnar ju ändå om att Rullman & co redan sedan länge vetat om vad som har skett ändå. Kanske redan sedan dag 1. Det återstår ju att se.

Just uttalandet om att inget nytt framkommit vid obduktionen måste ju ändå tyda på att man antingen kunnat se på T:s kropp hur hon bragts om livet, eller att man i lägenheten kunnat se spåren efter hur det förmodade mordet/dråpet har gått till. Eller möjligen som ett tredje alternativ: att obduktionen blott bekräftade någon av MGM:s vittnesmål om någondera av dem har berättat hur det hela gick till i detalj.

Däremot är det ju fortfarande dock möjligt att man inte är 100% säkra på hur man ska åtala respektive MGM. Men sättet som T bragts om livet på låter det ju som att Rullman & co varit införstådda med redan sedan tidigare, eftersom inget nytt framkom efter obduktionen.
Senast redigerad av linakova 2023-03-02 kl. 13:43.
Citera
2023-03-02, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Han sa även EVENTUELLT åtal, så man ska nog inte hänga upp sig för mycket på vad han sa.

Har sagt det förr och säger det igen: Tycker att han borde lägga in en alternativ brottsrubricering, t.ex grovt vållande. Vore för jävligt om dessa tjejer gick fria p.g.a någon liten teknikalitet.
Senast redigerad av zilvereko 2023-03-02 kl. 13:56.
Citera
2023-03-02, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag menar att det även krävs någon form av teknisk bevisning, att det inte räcker med ett erkännande.

Så är det. Fast nu är vi i andra änden där det inte finns något erkännande, men en massa bevisning som talar för. Det jag försöker få sagt är att tjejernas förklaringar till bevisningen spelar roll. Kan dom lämna en rimlig förklaring till den tekniska bevisning som finns, blir själva vittnesmålet avgörande.

Eftersom åklagaren inte varit jättepigg på att förhöra dom, samt att J s halvdana erkännande kom sent och M s fortsatt nekande tror jag att det kommer fram helt nya uppgifter i tingsrätten. Jag hoppas och tror att dom kör med öppna dörrar, och då ska jag försöka vara där några dagar.
Citera
2023-03-02, 13:55
Medlem
Det är frustrerande att inte veta ett skvatt om vad för spår teknikerna har hittat i JJs lägenhet. Behöver inte vara blod, det kan iofs vara annat. Eftersom inga rop, enbart dunsar hördes från lägenheten så sällar jag mig till skaran som tror att TT har blivit strypt eller kvävd.

Men eftersom man såg så tidigt hur man trodde att TT hade dött, så kan hon ha fått halsen avskuren... :-(
Citera
2023-03-02, 13:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har sagt det förr och säger det igen: Tycker att han borde lägga in en alternativ brottsrubricering, t.ex grovt vållande. Vore för jävligt om dessa tjejer gick fria p.g.a någon liten teknikalitet.
Jo, skulle det kunna gå att luska fram minsta tvivel, vore det klokast.
Citera
2023-03-02, 14:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Så är det. Fast nu är vi i andra änden där det inte finns något erkännande, men en massa bevisning som talar för. Det jag försöker få sagt är att tjejernas förklaringar till bevisningen spelar roll. Kan dom lämna en rimlig förklaring till den tekniska bevisning som finns, blir själva vittnesmålet avgörande.

Eftersom åklagaren inte varit jättepigg på att förhöra dom, samt att J s halvdana erkännande kom sent och M s fortsatt nekande tror jag att det kommer fram helt nya uppgifter i tingsrätten. Jag hoppas och tror att dom kör med öppna dörrar, och då ska jag försöka vara där några dagar.
Jo, vi får verkligen hoppas på öppna dörrar.
Citera
2023-03-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har sagt det förr och säger det igen: Tycker att han borde lägga in en alternativ brottsrubricering, t.ex grovt vållande. Vore för jävligt om dessa tjejer gick fria p.g.a någon liten formalitet.

Han har varit konsekvent att det handlar om mord vilket är en väsentlig skillnad i jämförelse med t.ex vållande där det saknas uppsåt. Han verkar alltså säker på att uppsåt fanns, och då kan jag tänka mig att han som alternativ lägger till medhjälp till mord för M.

Om tingsrätten gör en helt annan bedömning av bevisen och friar dom för mord, kan han lägga till alternativa brottsrubriceringar inför hovrätten.
Citera
2023-03-02, 14:42
Medlem
Citat:
Han har varit konsekvent att det handlar om mord vilket är en väsentlig skillnad i jämförelse med t.ex vållande där det saknas uppsåt. Han verkar alltså säker på att uppsåt fanns, och då kan jag tänka mig att han som alternativ lägger till medhjälp till mord för M.

Om tingsrätten gör en helt annan bedömning av bevisen och friar dom för mord, kan han lägga till alternativa brottsrubriceringar inför hovrätten.

Ja, Rullman verkade ju tvärsäker på att det handlade om mord redan från start. Det lär innebära att detta märktes ganska omgående på TTs kropp när hon hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in