2023-03-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Ja det fallet du tänker på är verkligen katastrof och visar på hur viktigt det är att ha med alternativa yrkanden.
Som du förstår, så delar jag naturligtvis helt din uppfattning.

OffT: Det välkända Lindome-fallet visade på en allvarlig lucka i den juridiska hanteringen där två gärningsmän skyllde på varandra för att med en stekpanna slagit ihjäl en stackars äldre man de ämnade råna. De båda psykopaterna gick fria och såvitt jag uppfattat saken rätt, de också ersattes för att ha suttit häktade.
Citera
2023-03-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Som du förstår, så delar jag naturligtvis helt din uppfattning.

OffT: Det välkända Lindome-fallet visade på en allvarlig lucka i den juridiska hanteringen där två gärningsmän skyllde på varandra för att med en stekpanna slagit ihjäl en stackars äldre man de ämnade råna. De båda psykopaterna gick fria och såvitt jag uppfattat saken rätt, de också ersattes för att ha suttit häktade.

Ja man önskar att HD hade prövat sådana fall. Jag var lite överraskad över att MH och JJ inte försökte köra den taktiken här.
Citera
2023-03-02, 11:23
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
-Nä, de kanske inte kommer undan en fängelsepåföljd men om de, genom sina lögner, lyckas förvandla ett 'överlagt mord' till att bli ett lite mer stillsamt 'vållande till annans död', så tycker åtminstone jag att de kommit undan.
..för var väl ett par ynka år på slottet Hinseberg jämfört med att få livstids fängelse..?
Sexualdriften hos män tryter aldrig.
Så att de t.om köper sex.
Då vet de var landet ligger och är på väg.
Citat:
O.P: Man bör kalla saker och ting vid deras rätta namn«. Meningen rymmer så mycket dramatik.
Citera
2023-03-02, 11:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Menar du det?
Skall vi alltså inte längre kunna lita på att en kvinna alltid talar sanning?
Vart är Sverige på väg?
Jag kommenterade ditt inlägg:

-Nä, de kanske inte kommer undan en fängelsepåföljd men om de, genom sina lögner, lyckas förvandla ett 'överlagt mord' till att bli ett lite mer stillsamt 'vållande till annans död', så tycker åtminstone jag att de kommit undan.

I skenet av det, syns ditt svar något märkligt.
Citera
2023-03-02, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Dom verkar otroligt omedvetna om vilka spår de lämnar därför har den här utredningen gått så fort.
I podden berskriver advokat Johan Eriksson (dessutom en intressant intervju med honom som helhet) att han tror att utredningen ska ta många fler månader än den nu har gjort.

Min teori är att MH har haft mobilen i sin ficka när hon rört sig i lgh, därav finns tydliga spår av aktivitet i hennes hälsoapp. Tack och lov har grannen varit på tårna och varit väldigt observant och förhoppningsvis hade även han sin mobil med sig upp när han ringde på dörren. Kanske tänkte han att han måste ha den med för att ringa 112 om det var något.

Sedan har säkert MH och JJ meddelat varandra saker när JJ var på Donken, kanske har de raderat meddelanden. Förgäves.

Det tror jag med. Sund tanke angående mobilen. Jag har inte tänkt på det.

Men tror att det kan stämma, man brukar kunna få ut rätt mycket info från telefonen.

Men jag är väldigt frågande till Rullmans självsäkra besked om "samförstånd".
Hur kan man påvisa att det verkligen var MH som hade telefonen?
Citera
2023-03-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad de säger är eg. skit samma. Det är bevisningen som är avgörande.

I detta fall är jag 100% säker på att åklagaren har bevis för att båda var delaktiga i överfallet. Det finns inget dom två har sagt i förhör som varit avgörande för den misstanken.

Vi vet att M hela tiden placerat sig helt utanför misshandeln, medans J erkänt just den delen. Vad hon har sagt om M s delaktighet får vi snart reda på. Men hittills är det enbart den tekniska bevisningen som åklagaren byggt sina misstankar på, vilket då är mord.

Men visst kan deras utsagor ha betydelse. Jag kan ändå se en öppning för M, om hennes nya version ligger i linje med det J säger, så kan deras berättelser förklara M s spår på ett sådant sätt att alternativa brottsrubriceringar blir aktuella. Och vise versa.
Citera
2023-03-02, 11:47
Medlem
Citat:
Jag kommenterade ditt inlägg:

I skenet av det, syns ditt svar något märkligt.
Ok, jag kanske skulle uppträtt mer ödmjukt och tacksamt för att du upplyste mig om att det är bevisen som avgör utgången av brottmålen och inte vad de tilltalade hävdar.
Fast rena självklarheter som att det är bevisen som ligger till grund för domslut kanske inte behöver torgföras i tråden, eller vad tycker du?
Citera
2023-03-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice.Hackerz
Det tror jag med. Sund tanke angående mobilen. Jag har inte tänkt på det.

Men tror att det kan stämma, man brukar kunna få ut rätt mycket info från telefonen.

Men jag är väldigt frågande till Rullmans självsäkra besked om "samförstånd".
Hur kan man påvisa att det verkligen var MH som hade telefonen?

Utredare och åklagare försöker alltid ske sken av att de vet mer än vad de gör för att få misstänkta att försäga sig/erkänna i förhör. Det finns massvis med forskning att ta del av kring det här psykologiska spelet mellan rättsväsende och misstänkta gärningsmän. Det skulle bli katastrof om åklagare och utredare visade inför misstänkta och allmänheten att de är osäkra och inte har tillräckligt med bevis.
Citera
2023-03-02, 12:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
I detta fall är jag 100% säker på att åklagaren har bevis för att båda var delaktiga i överfallet. Det finns inget dom två har sagt i förhör som varit avgörande för den misstanken.

Vi vet att M hela tiden placerat sig helt utanför misshandeln, medans J erkänt just den delen. Vad hon har sagt om M s delaktighet får vi snart reda på. Men hittills är det enbart den tekniska bevisningen som åklagaren byggt sina misstankar på, vilket då är mord.

Men visst kan deras utsagor ha betydelse. Jag kan ändå se en öppning för M, om hennes nya version ligger i linje med det J säger, så kan deras berättelser förklara M s spår på ett sådant sätt att alternativa brottsrubriceringar blir aktuella. Och vise versa.
Det förutsätter ändå att det är i samklang ned bevisningen.
Citera
2023-03-02, 12:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ok, jag kanske skulle uppträtt mer ödmjukt och tacksamt för att du upplyste mig om att det är bevisen som avgör utgången av brottmålen och inte vad de tilltalade hävdar.
Fast rena självklarheter som att det är bevisen som ligger till grund för domslut kanske inte behöver torgföras i tråden, eller vad tycker du?
Det föreföll inte självklart då du skrev att de genom lögner skulle kunna påverka brottsrubricering och påföljd.
Citera
2023-03-02, 12:15
Medlem
Citat:

Jag utgår från att det finns fysiska bevis för att båda varit delaktiga i överfallet. Men själva händelseförloppet är väldigt svårt fastställa utan vittnesuppgifter. J och M har ju hittills inte lämnat några trovärdiga förklaringar (som nått media) eftersom misstanken för båda kvarstår.

Skulle en av dom eller båda två redogöra för ett händelseförlopp som överensstämmer med den tekniska bevisningen så kan fysiska bevis som åklagaren tidigare ansåg pekade mot mord, helt plötsligt rubriceras som medhjälp.

Nu blir det väl inga fler förhör, så vi får vänta tills rättegången för att höra om deras tillrättalagda version.
Citera
2023-03-02, 12:17
Medlem
Citat:

Om MH erkänner delaktighet i mord blir hon givetvis dömt för detta även om bevisen "bara" binder henne till brottsplatsen och liket. Erkänner hon inte kan det däremot uppstå rimligt tvivel och att hon bara hanterat liket vid en förflyttning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in