2023-03-02, 13:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det stämmer- vi kan inte styrka att SE var på mordplatsen efter mordet och många minuter framåt.

Helt enig.

Och det är inte ett kontroversiellt påstående.

Han är ett spöke i materialet.
Citera
2023-03-02, 13:47
Medlem
Citat:
Frågan är varför de inte förhörde SE som misstänkt då?

Jag tycker nog inte frågan så mycket är varför de inte förhörde honom som misstänkt. Det beklagliga ligger väl i att de inte förhörde honom för att få rätsida på de saker han säger. Jag tror att Engström hade låtit annorlunda om han blivit direkt ifrågasatt. Min uppfattning är att han skarvar friskt för att han inte anser det ha någon större betydelse. Här hade någon kunnat inskärpa allvaret i honom när det kommer till detaljerna. Bäst hade så klart varit om de kallat honom till rekonstruktionen.
Citera
2023-03-02, 13:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vi är nog inte helt överens

Jag anser att hans "frånvaro" tillsammans med vissa detaljer i signalementet från vissa vittnen är tillräckligt för att hålla som misstänkt.

Dock har jag aldrig på något sätt uttryckt att jag har någon som helst övertygelse om att han ska vara GM. Jag anser bara att man borde vallat honom 86 på plats. Och om han då inte kunde förklara sig på ett trovärdigt sätt borde man satt in ytterligare utredningsinsatser.

Ja och jag anser att det fanns en viss motivbild också. SE var moderat och på 1980-talet var moderaterna rätt hätska och hatiska mot Palme. SE umgicks med militärer och "finare" folk där knappt någon lär ha varit socialdemokrat. SE hade varit med i skjuttävlingar tidigare och gjorde lumpen som sergeant dvs befäl m.m.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-03-02 kl. 13:50.
Citera
2023-03-02, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag tycker nog inte frågan så mycket är varför de inte förhörde honom som misstänkt. Det beklagliga ligger väl i att de inte förhörde honom för att få rätsida på de saker han säger. Jag tror att Engström hade låtit annorlunda om han blivit direkt ifrågasatt. Min uppfattning är att han skarvar friskt för att han inte anser det ha någon större betydelse. Här hade någon kunnat inskärpa allvaret i honom när det kommer till detaljerna. Bäst hade så klart varit om de kallat honom till rekonstruktionen.

SE kanske delvis ljög för att han var gm- vi lär aldrig få veta tyvärr.
Citera
2023-03-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej signalementen kommer från Media ( Mårten och YN)

Engström hittar på ett supervittne för att ringa dagen efter och känna sig förväxlad som GM..

Varför gör han det ?

Liknar GM så mkt Engström?

Hmm

Du säger ju själv att Engström hittar på det här vittnet. Men detta icke-existerande vittnes uppgifter om hur GM såg ut kan läggas till signalementet? Det är så dumt att alla stämpelklockor och armbandsur med svart tavlor stannar. Du behöver nog ta en välbehövlig paus från tråden.
Citera
2023-03-02, 13:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja och jag anser att det fanns en viss motivbild också. SE var moderat och på 1980-talet var moderaterna rätt hätska och hatiska mot Palme. SE umgicks med militärer och "finare" folk där knappt någon lär ha varit socialdemokrat. SE hade varit med i skjuttävlingar tidigare och gjorde lumpen som sergeant dvs befäl m.m.

Jag kanske kan sträcka mig till “möjlig motivbild”.

Helt riktigt befann han sig i ett sammanhang där det florerade vad vi idag skulle kalla ett extremt Palmehat. Kunde moderaterna offentligt kasta runt en Palmedocka kan man bara fantisera om hur snacket gick bakom stängda dörrar.

Dock var ju inte Engström ensam med att befinna sig i det sammanhanget.
Att inte gilla eller starkt ogilla Palme var ju något som var väldigt utbrett då.

Om Engström är GM lutar jag mer emot ett personligt motiv.
Urkass självkänsla, en känsla av långvarigt misslyckande samt alkohol.
Jag tänker mer en “perfect storm situation" där allt skedde väldigt snabbt och oplanerat.
Citera
2023-03-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt enig.

Och det är inte ett kontroversiellt påstående.

Han är ett spöke i materialet.

Och det eventuellt spöklika i det beror helt på vilken betydelse man ger honom. Är Engström viktig förväntar man sig hans närvaro. Men det är bara Engström själv som säger sig vara det.

Det gäller knappast bara det som händer och inte händer mordnatten. Hela hans uppenbarelse andas en person som anser sig viktig. Det som är lite trist är att han uppenbarligen sällan var det. Vilket ger ytterligare fond till varför han ansåg sig vara det här.
Citera
2023-03-02, 13:58
Medlem
Citat:
Du säger ju själv att Engström hittar på det här vittnet. Men detta icke-existerande vittnes uppgifter om hur GM såg ut kan läggas till signalementet? Det är så dumt att alla stämpelklockor och armbandsur med svart tavlor stannar. Du behöver nog ta en välbehövlig paus från tråden.

Du får nog läsa det jag skrev noga..

Han lägger inte till signalement alls..

Han bekräftar dom och ringer för att han känner sig förväxlad , men han hittar alltså på supervittnet..

Eller menar du att supervittnet finns på riktigt och pekar ut Engström i detalj ?
Citera
2023-03-02, 14:00
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Två odugliga vittnen. Leif L ändrade sig efter flera år. Våren 1986 såg han inte SE på mordplatsen. Flera år senare hade han ev. gjort det- inte tillförlitligt.

Du svarar heller inte på frågan vart var SE när mordet skedde? Du måste få ihop det med hans observation av Lars L vid kulturhusets vägg.

Jag tror att Engström ljuger som en häst travar och överdriver som en knivförsäljare, men att han hörde andra skottet som en avgassmäll när han kollade klockan bär sannolikhetens prägel.

Det stämmer in tidsmässigt med utstämpling och samtal med HO efteråt.

Engström måste vara extremt snabbfotad om han hinner ut för att lokalisera paret Palme, trolla fram en revolver och skjuta på dem båda utan att nån ser något annat än kepsen (1 person) och sedan jogga runt i en kvart för att återvända och låtsas vara vittne utan att han direkt blir utpekad som mördare.

Det scenariot är motsatsen till sannolikt.

LP trodde mördaren var kroat, då såg han väl ut som en kurd eller mörk, vit sydafrikan kanske?

Engström som ut som en överårig Kalles Kaviar-kille.

Att Krister Petersson stängde utredningen med hänvisning till honom är den största svenska rättsskandalen i historien.
Citera
2023-03-02, 14:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hur kan det här fortfarande diskuteras? Det går att se Jeppsson från mordplatsen. Det gör ju att det är fullständigt meningslöst att hålla fram Engströms beskrivning av honom som nåt indicium.

Det är något nästan bibliskt i hur SE-ivrarna blundar för just detta faktum. En slags bergfast övertygelse, religiös eller sektlik, att det inte gick att se vad SVTs kamera filmade på mordnatten från mordplatsen.

Att "den gula linjen" går rakt igen den punkt vid mordplatsen där SE säger sig ha stått och som får stöd av flera iakttagelser som han gör från just denna position viftas styvnackat bort av SE-vurmarna.

Det hela är precis som du skriver fullständigt obegripligt, då det bevisligen går att se LJ från mordplatsen och LJ själv vittnar om att han stått på just denna plats.

Jag undrar vad som händer när en Bokstavstroende TP-anhängare inser att det går utmärkt att titta österut längs den gula linjen från mordplatsen också för att se LJ och inte bara bakåt, med ögonen i nacken, i trapp och på trappkrön längs den verklige GMs flyktväg.

GM är då inte SE, eller "Två-olika-personer-teorin" där GM är en person och SE är en helt annan person, där båda visserligen råkar ha mörka vinterkläder och gå på trottoaren på Sveavägen men helt oberoende av varandra.
Citera
2023-03-02, 14:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Och det eventuellt spöklika i det beror helt på vilken betydelse man ger honom. Är Engström viktig förväntar man sig hans närvaro. Men det är bara Engström själv som säger sig vara det.

Det gäller knappast bara det som händer och inte händer mordnatten. Hela hans uppenbarelse andas en person som anser sig viktig. Det som är lite trist är att han uppenbarligen sällan var det. Vilket ger ytterligare fond till varför han ansåg sig vara det här.

Jag utgår enbart från Engström egna utsaga kontra materialet.
Jag ger inte honom mer eller mindre betydelse.
Jag lägger alltså ingen värdering i det.

Det han påstår finns inte i materialet.
Och med risk för att upprepa mig: Det betyder inte att han inte var där efter skotten.
Det betyder enbart att med hjälp av materialet kan vi inte styrka hans närvaro efter skotten.
Citera
2023-03-02, 14:07
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

jaja han gjorde lumpen 30år tidigare och vad med på några gevärstävlingar. Då så.

Då spelar det ingen roll att mordplatsvittnena ser en 38åring gm (medel) som är mörkhårig.

Det var ingen som såg ett ljust stort klothuvud på gm, men vad gör det. Har man gift sig med
TP sagan så har man. Oj sergeant, då är det klaaart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in