2023-03-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skulle påstå att Mårtens och dessa två kvinnor med en mkt exakt beskrivning pekar mot Engström...Alltså mkt mer än GM signalementen..

Jag skulle tycka det är otroligt märkligt om Engström är GM men inte Grandmannen och dessa individer liknar varann så mkt...

Tänk dig Grandmannen med blå längre täckjacka, gubbakeps, stålbågade glasögon , nordiskt utseende..

Ser du inte Engström i det ?

Ja det har jag inte problem med.

Kanske var hans bror?

Jag är kritiskt om han hinner för att stämpla ut 23:19:00-23:19:59.

Ligger i pipen att animera.

Jag är nyfiken om han hinner se LOP innan bion. Han ska ev vara tillbaka på Skandia innan 21:02.

Kanske hamnar man i en mindre konspiration alt medhjälpare, tipsare för att få hypotesen att funka.

Vi får se
Citera
2023-03-02, 13:32
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Och jag har aldrig påstått det.
Jag har enbart påstått att med hjälp av materialet kan vi inte styrka hans närvaro efter skotten. Det i sig kan självklart inte användas som evidens för att han har skjutit Palme.

Det stämmer ju inte.

Med hjälp av materialet kan vi styrka hans närvaro.
Citera
2023-03-02, 13:33
Medlem
Citat:
Nämner inte flera vittnen stålbågade glasögon??

Utanför Grand t ex..

Även Engström själv hör ju ett vittne på brottsplatsen att stålbågade glasögon och handledsväska nämns...

Finns i förhör..

Engström själv tyckte signalementen stämde så pass bra att han ringer dagen efter för att berätta att det kan ha skett en förväxling!!

Var det någon annan person i Sverige som gjorde det ?

Det här är fantastiskt. Engström stämmer in på GM för att han hade stålbågade glasögon och handledsväska. Den uppgiften kommer från... Stig Engström.
Citera
2023-03-02, 13:35
Medlem
Citat:
Jag menade att han ljuger om hela sin berättelse vad han gjorde...Inte överdrev i någon händelse...

Åh, fan. Det är väl fullt naturligt eftersom du tror att han sköt Palme. Det är ju lite svårt att se hur delar av den skulle stämma då?
Citera
2023-03-02, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vänta nu. De tyckte Engström var konstig? No shit. Och snillet Holmér tänkte att om det var Engström som kutade ned för David Bagares samtidigt som han tryckte ned nåt i sin väska så var han GM. Hör och häpna. Jag tänker likadant.

Sa de nåt om det osannolika i att han skulle kunna ha sett Jeppsson från mordplatsen? Om den uppgiften nu är så far out på skalan borde väl nån i rummet reagerat? Eller nån som tagit del av uppgiften under årtiondena som följde. Krävdes det alltså privatspanare nästan 30 år senare för att inse att han bara kan ha sett Jeppsson när han sprang förbi honom som GM?

Frågan är varför de inte förhörde SE som misstänkt då?
Citera
2023-03-02, 13:37
Medlem
Citat:
Jag har enbart påstått att med hjälp av materialet kan vi inte styrka hans närvaro efter skotten. Det i sig kan självklart inte användas som evidens för att han har skjutit Palme.

Då är vi överens. Grejen är att det knappast kan hållas fram som ett indicium ens. Vilket hela tiden sker.
Citera
2023-03-02, 13:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det skrev jag ju...

Ljuger ett vittne så ska vittnet misstänkas !

Palmegruppen redan 1986 misstänkte att Engström ljög om sin berättelse

VG ljög om vad han gjort på mordnatten enligt HH --> Misstänkt, häktad, friad
CP ljög om sitt Alibi --> Misstänkt, häktad, åtalad, friad
SE påstås ljuga --> Misstänkt

Det verkar som om PU förläst sig på deckargåtorna i Musse Piggtidningen när de var små. Där var den som ljög alltid skyldig till brottet. I verkligheten fungerar det inte så kategoriskt.

Att SE har blandat ihop 2 närliggande minuter i sin utstämplingstid, med hjälp av fröken ur, är väl teorin om SE som GMs mest handfasta "bevis". Resten är ju bara önsketänkande och svammel.
Citera
2023-03-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja det har jag inte problem med.

Kanske var hans bror?

Jag är kritiskt om han hinner för att stämpla ut 23:19:00-23:19:59.

Ligger i pipen att animera.

Jag är nyfiken om han hinner se LOP innan bion. Han ska ev vara tillbaka på Skandia innan 21:02.

Kanske hamnar man i en mindre konspiration alt medhjälpare, tipsare för att få hypotesen att funka.

Vi får se

Jag ska ta ett bra exempel på hur man alltid hinner med som GM..

Häng med

Vi säger att jag lämnar lägenheten kl 14:00 och ska handla lite på Ica och sen gå på gymmet...

Kl 14;06 ser en granne mig på Ica ...

På gymmet kl 14:18 träffar jag en kompis..

Kl 15:22 ser en granne mig komma hem...

Det blir också tajt eller hur ...

Men hur ska det inte bli tajt ?? Eftersom det blir en händelsekedja så måste den bli lite tajt eller hur ?

Alltså det är just att den är tajt som gör att den passar bra också om du fattar vad jag menar...
Citera
2023-03-02, 13:41
Medlem
Citat:
Det här är fantastiskt. Engström stämmer in på GM för att han hade stålbågade glasögon och handledsväska. Den uppgiften kommer från... Stig Engström.

Nej signalementen kommer från Media ( Mårten och YN)

Engström hittar på ett supervittne för att ringa dagen efter och känna sig förväxlad som GM..

Varför gör han det ?

Liknar GM så mkt Engström?

Hmm
Citera
2023-03-02, 13:43
Avslutad
Citat:

Det stämmer- vi kan inte styrka att SE var på mordplatsen efter mordet och många minuter framåt.
Citera
2023-03-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
VG ljög om vad han gjort på mordnatten enligt HH --> Misstänkt, häktad, friad
CP ljög om sitt Alibi --> Misstänkt, häktad, åtalad, friad
SE påstås ljuga --> Misstänkt

Det verkar som om PU förläst sig på deckargåtorna i Musse Piggtidningen när de var små. Där var den som ljög alltid skyldig till brottet. I verkligheten fungerar det inte så kategoriskt.

Att SE har blandat ihop 2 närliggande minuter i sin utstämplingstid, med hjälp av fröken ur, är väl teorin om SE som GMs mest handfasta "bevis". Resten är ju bara önsketänkande och svammel.

Bra ...

Då ska dom också misstänkas...

Men vänta nu...

Det blev dom med...
Citera
2023-03-02, 13:44
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Då är vi överens. Grejen är att det knappast kan hållas fram som ett indicium ens. Vilket hela tiden sker.

Vi är nog inte helt överens

Jag anser att hans "frånvaro" tillsammans med vissa detaljer i signalementet från vissa vittnen är tillräckligt för att hålla honom som misstänkt.

Dock har jag aldrig på något sätt uttryckt att jag har någon som helst övertygelse om att han ska vara GM. Jag anser bara att man borde vallat honom 86 på plats. Och om han då inte kunde förklara sig på ett trovärdigt sätt borde man satt in ytterligare utredningsinsatser.
Senast redigerad av Rust-Lee 2023-03-02 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in