2023-03-02, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Haha...

Du måste skämta

Tycker ff det stämmer rätt bra..

Du ser vi anser olika och vi får helt enkelt leva med det

Ja visst stämmer det bra med SE. Anneli K anser att det var SE (inte CP eller CA) hon såg där när hon fick se foton på honom för ett par år sedan. De såg mannen på nära avstånd, i bra belysning under minst flera sekunder både när de var inne i Grand och utanför. Klockan var ca kl 23:07 när de såg den Grandmannen stående vid fönstret- 14 minuter kvar till mordet. Om det var SE så hade han gott om tid på sig att gå tillbaka till Skandiahuset och sedan se Palme utanför Skandiahuset när dem gick förbi där.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-03-02 kl. 12:21.
Citera
2023-03-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast 3 kvarts lång blå täckjacka..stålbågade glasögon, keps .vad mer begär du..

Tillomed Konstapeln i denna tråd måste väl ändå tycka att det exemplet du visade nu var väl hyffsat bra ? Nordiskt utseende också...

Bygger inte hela Engström-narrativet på att han hade rock?
Citera
2023-03-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
https://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf
Vinternumret av Kringelfjordsnytt 2018/2019 innehåller en artikel om SE:
Samtalet gick tillbaks till SE och polisen berättar att SE var med i en skytteklubb och dessutom tävlat i pistolskytte och hade dessutom tillgång till en vapensamlande bekants vapenarsenal, en samling som bland annat innehöll vapen av den typ som Palme blev skjuten med.

Polisen berättade också att SE påstod sig lämnat Skandiahuset kl. 23.19 efter att som han sagt jobbat över. Det stämde också med den stämpelkort han stämplat ut med. 23.21 sköts Palme bara alldeles intill.

Polisen berättade om jag minns rätt att en av vakterna på Skandia sett SE lämna Skandia någon timma innan mordet och sedan kommit tillbaka utan att vare sig stämpla ut eller in
Det är skrämmande hur man låst sig i TPs mantra trots att mycket är rent önsketänkande.

- SE hade varit medlem i en skytteklubb. (För 20 år sedan.)
- SE hade tävlat i pistolskytte. (Stämmer verkligen detta?)
- SE bodde granne med en vapensamlare. (Det "aktuella" vapnet var en nolla hos NFC.)
- SE hade tillgång till grannens vapensamling. (Detta är väl endast rent önsketänkande från TPs sida?)
- SE hade stämplat ut från sin egen arbetsplats i samband med mordet. (SE hade jobbat över.)
- SE hade lämnat Skandia någon timma innan mordet (Vad stödjer sig polisen på här undrar man?)

Det låter som om polisen redan hade låst sig för att SE var skyldig 25 juni 2018!
Filter hade publicerat sin LÖSNING i maj samma år.

Mannen (stugägaren i Idre) som skriver om förhöret avfärdar SE som GM.
Jag blir utfrågad om Stigs personlighet, hur jag upplevde honom?

Jag sa som det var, jag tyckte Stig var en feminin fjant som jag upplevde som en mycket löjlig person och som jag aldrig skulle kunna umgåtts privat med. Att Stig skulle vara en mördare känns allt för långsökt för att inte säga otroligt säger jag.

Som sagt var. Utredningen saknade inte uppfinningsrikedom i sina försök att hitta minsta lilla något på Engström. Det är skjorta i fjällstuga, isvak i Dalarna, väskköp i Norrtälje och random framplockade handskrivna brev ur lådor som rimligtvis är knökfulla med liknande. Men när det kommer till att diska av Engström tog fantasin slut. Varför hördes inte alla mordplatsvittnen på nytt med fokus på just Engström? Det är inte ens en handfull som plockas in i det syftet. Petersson säger sig inte komma runt honom. Det uthämtade materialet från undersökningen tyder på att de inte i någon större utsträckning försökte.
Citera
2023-03-02, 12:31
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Läser du vittnesmål så stämmer SE ju relativt hyfsat vid mord platsen. Bättre än tex CP gör.CA ja vi vet inte riktigt hur han såg ut vid tidpunkten för mordet möjligen var han för stor om man ska tro svägerskan,men vi vet inte mycket. CAs motiv tycker jag också är rätt svagt ,men motiv är inte jätteviktigt, många mitt sker ju utan att GM har nåt riktigt vettigt motiv så kan det varit även här. CA är intressant han är tänkbar som GM dock långt efter SE men ändå

Det finns ju även vittnesmål från Grand som beskriver någon med stor likhet med SE. Det är dock svårare att få ihop SE som GM om han var vid Grand, vilket ju heller inte är nödvändigt för att han ska kunna vara GM.Ingen annan av oss känd misstänkt är ens nära att ha så mycket mot dig dom Stig, det är svårt att bortse från.

Det finns några vittnen som är besvärande för SE tex AD och förstås YN som med stor sannolikhet såg GM springa på DBG.

Alltså YN:s vittnesmål pekar bort från SE då det enda hon sett är en väska som inte stämmer på Engströms bögslunga.

Engström står i vakten när mördaren drar fram puffran.

Ett vittne säger keps.

De som har sett mördaren bäst säger barhuvad/sotarmössa.
Citera
2023-03-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vad jag menar med spöke är att ingen nämner honom vid namn eller beskriver någon som vi uppenbart kan härleda till att vara Stig.

AH säger aldrig: "Och så kom den där äldre mannen med rock och hjälpte oss att vända på OP" etc.
Ingen säger heller: "Den där äldre herren sprang sedan efter poliserna....."

Som jag har stipulerat innan. Ta vilket vilket mordplatsvittne som helst. Det finns inga tvivel på att de var där. Och ofta nämner de varandra. JÅS nämner AB. Flera nämner "taxikillen" (AD). AH nämner KJ och SG. SG nämner AH. Osv osv.

Men ingen nämner Stig. Det finns ingen äldre herre med rock, huvudbonad och liten väska som springer runt på mordplatsen. Förutom GM då

Det håller liksom inte att peka på obekräftade personer och försöka omvandla dem till Stig.
Självklart kan det vara Stig, men vi kan ju inte bekräfta det. Med övriga vittnen kan vi det.

"Osv osv"? Det är ju just de du nämner som återkommer i förhören. Personer som utmärkt sig på platsen. Går vi bara på förhör med folk vi känner till kan vi dra slutsatsen att runt 20 personer finns på platsen nån minut efter mordet. Plussa på med dem vi inte vet nåt om. Hur många av alla dessa är omnämnda av andra? Det finns till och med exempel på folk som är i sällskap men inte nämner varandra.

Förhören fokuserar inte på att kartlägga vilka som finns på platsen. Vittnena säger inte spontant något om personer som inte har betydelse för deras redogörelser i övrigt. Ändå används deras utsagor som nån sorts pusselbitar som sammanfogade ger en helhetsbild av vilka som var där. Märkligt sätt att gå tillväga.
Citera
2023-03-02, 12:35
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vart påstår du då att SE var när mordet skedde? Du måste få ihop det med hans observation av Lars J när han stod vid kulturhusets vägg. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

Sannolikt att SE som gm såg Lars från trappan två ggr. Först från första trappavsatsen när han vände sig åt höger och sedan längst upp när han tittade ner.

Nej, det är inte sannolikt.

Enligt vittnena Leif Ljungqvist och Hans Johansson är det helt fel.
– Jag tror inte att det är Stig Engström för han kom efter att mordet hade skett, säger Leif Ljungqvist.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme
Citera
2023-03-02, 12:37
Medlem
Citat:
För mig känns det som att vi har en grupp människor som bara inte kan släppa CP.
Man lägger så mycket vikt och trovärdighet vid LPs utpekande att man inte kan gå vidare.
Om CP inte var GM så måste han iaf varit där. Länge än så verkar man inte kunna sträcka sig.

CP-låsningen syns ju väldigt tydligt om man tittar andra potentiella GM också. Tex CA.
Jag menar han kallades för "dubbelgångaren" och skulle ha varit "förbluffande lik Olof Palmes baneman" (obegripligt uttryckt btw).
Det var då CP man hänvisade till.

Och jag har hört uttryck som: "Engström är ju inte alls lik Pettersson!" hur många gånger som helst.
Man hänvisar då till att eftersom LP pekade ut honom måste GM vara någon som är väldigt lik CP.

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Som HG Axberger konstaterar, att det enda med "höjd" i Palmemordet är LP:s utpekande. Det kan sen stödjas av massor med indicier som pekar åt samma håll.

I Engström spåret finns det däremot ingenting. Detta "ingenting" stöds sen krampaktigt av rena fantasier. (likt TP/FilterGöranssons luftslott)

Att man inte lättvindigt kan avfärda Christer Pettersson har så klart att göra med att Lisbeth Palme pekar ut honom. Det är det tyngsta om inte enda beviset den här utrdeningen lyckats frambringa. Vi vet alla att styrkan i den kan diskuteras. Och det är väl i sin ordning att det underkändes i Hovrätten. Men bland alla svaga indicier som hängs på olika misstänkta är det ändå Klondyke. Det är som nån sa utredningens enda riktiga genombrott.

Finns det en låsning märks den så klart även i samband med andra personer i utredningen. Så fort Engström blev huvudfokus fick vissa för sig att han måste pusslas in i nån sorts mer eller mindre krystat scenario. Som när Borgnäs skickar in GM på Luntmakargatan och Engström upp på Brunkebergsåsen.
Citera
2023-03-02, 12:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Nej, det är inte sannolikt.

Enligt vittnena Leif Ljungqvist och Hans Johansson är det helt fel.
– Jag tror inte att det är Stig Engström för han kom efter att mordet hade skett, säger Leif Ljungqvist.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Två odugliga vittnen. Leif L ändrade sig efter flera år. Våren 1986 såg han inte SE på mordplatsen. Flera år senare hade han ev. gjort det- inte tillförlitligt.

Du svarar heller inte på frågan vart var SE när mordet skedde? Du måste få ihop det med hans observation av Lars L vid kulturhusets vägg.
Citera
2023-03-02, 12:41
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
"Osv osv"? Det är ju just de du nämner som återkommer i förhören. Personer som utmärkt sig på platsen. Går vi bara på förhör med folk vi känner till kan vi dra slutsatsen att runt 20 personer finns på platsen nån minut efter mordet. Plussa på med dem vi inte vet nåt om. Hur många av alla dessa är omnämnda av andra? Det finns till och med exempel på folk som är i sällskap men inte nämner varandra.

Förhören fokuserar inte på att kartlägga vilka som finns på platsen. Vittnena säger inte spontant något om personer som inte har betydelse för deras redogörelser i övrigt. Ändå används deras utsagor som nån sorts pusselbitar som sammanfogade ger en helhetsbild av vilka som var där. Märkligt sätt att gå tillväga.

Jag undrar om du medvetet missförstår min ståndpunkt.

Engströms egna historia borde ju göra honom till någon som har utmärkt sig.

Han är en utav de första på plats.
Han assisterar med OP.
Han pratar med LP.
Han guidar de första poliserna.
Han gör en språngmarsch.

Men ingen nämner honom på ett sätt att vi kan känna oss trygga med att det är honom de pratar om.
Men vi har personer som nämner AB, AD, AH, SG osv på ett sätt som gör att vi förstår vem/vilka de pratar om.

Slutsatsen är fortfarande inte att Engström inte var där efter skotten.
Slutsatsen är att vi med hjälp av materialet inte kan bekräfta att han var där efter skotten.
Citera
2023-03-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vart påstår du då att SE var när mordet skedde? Du måste få ihop det med hans observation av Lars J när han stod vid kulturhusets vägg. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

Sannolikt att SE som gm såg Lars från trappan två ggr. Först från första trappavsatsen när han vände sig åt höger och sedan längst upp när han tittade ner.

Hur kan det här fortfarande diskuteras? Det går att se Jeppsson från mordplatsen. Det gör ju att det är fullständigt meningslöst att hålla fram Engströms beskrivning av honom som nåt indicium.
Citera
2023-03-02, 12:47
Medlem
Citat:
Jag undrar om du medvetet missförstår min ståndpunkt.

Engströms egna historia borde ju göra honom till någon som har utmärkt sig.

Han är en utav de första på plats.
Han assisterar med OP.
Han pratar med LP.
Han guidar de första poliserna.
Han gör en språngmarsch.

Men ingen nämner honom på ett sätt att vi kan känna oss trygga med att det är honom de pratar om.
Men vi har personer som nämner AB, AD, AH, SG osv på ett sätt som gör att vi förstår vem/vilka de pratar om.

Slutsatsen är fortfarande inte att Engström inte var där efter skotten.
Slutsatsen är att vi med hjälp av materialet inte kan bekräfta att han var där efter skotten.

Men just eftersom ingen bekräftar Engströms historia är det rimligt att tro att den åtminstone i vissa delar inte stämmer. Den har inslag som stämmer väl med att han var på plats men har tydliga drag att vara uppförstorad. Det finns en fullt rimlig förklaring till varför den är det. Att Engström ljuger är inte heller ett indicium på att han sköt Palme.
Citera
2023-03-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Bygger inte hela Engström-narrativet på att han hade rock?

Nej, räcker med trekvarts lång rock/jacka..

Även i Netflix serien använde dom blå längre täckjacka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in