2023-03-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Tack men denna Rudolf ska leva fortfarande. Rudolf är ett täcknamn bara.

Det är jag som skall tacka, jag intresserar mig för Swedenborgskyrkan och nu vet jag lite mer.
Citera
2023-03-01, 19:34
Medlem
"Under februari hölls en konferens i ämnet Palmemordet, arrangerad av Palmemordsarkivet. Podden var givetvis på plats och här får ni ett koncentrat av vad som hände under dagen, samt en längre intervju med två av föreläsarna. Vi får också ta del av lite vimmelintervjuer med en ganska väntad gäst och en kanske llite mer otippad...

Av och med Tobias Henricsson/PRS Media."

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/368-palmemordskonferensen-2023
Citera
2023-03-01, 20:30
Medlem
Citat:
I palmemordspodden delger Jonas N sina tankar om en "rudolf" och som tillhör Swedenborgsgruppen Någon som vet vem som avses?

Citat:
I palmemordspodden delger Jonas N sina tankar om en "rudolf" och som tillhör Swedenborgsgruppen Någon som vet vem som avses?
Jonas nämner absolut efternamnet i podden. I sista avsnittet om jag minns rätt. Lyssna där. mellannamnet är alltså Rudolf då och i den danska podden DHADH kallar de honom Erik vilket alltså är tilltalsnamnet.

Här ett inlägg ang. hans fritidssysselsättning:
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Jag träffade på Erik ”kustvandraren” Reutersvärd och Karl (tyvärr glömt efternamnet) i sommras, Karl gick från Happarand till Ystad och Erik anslöt i Stockholm, två härliga mäniskor som jag hade en trevlig kväll tillsammans med. Karl gick i ett par MBT skor (Masai barefoot technology). Skor helt utan dämpning och en tunn sula som mest bara skyddar mot stick och skärsår, han var hur "pigg" i fötterna som helst när vi träffades utanför Söderköping. Jag brukar själv gå i MBT skor på sommaren, riktigt skönan men tar ett tag innan man vänt sig och inte blir trött i fötterna. Dom hade inget tält utan litade på att hitta vandrahem, stugor på camping eller B&B längs vägen och det hade gått bra så långt, sen ska man inte glömma att det finns vänliga mäniskor gärna öppnar sitt hem natt. http://www.couchsurfing.org/ finns också när man söker en säng för en natt eller två.
Citera
2023-03-01, 20:37
Medlem
Matte som bearbetar LAC-ljudet, han påstår idag att det är Mårten Palme som utfört HLR på mordplatsen? Låter som smått otroliga uppgifter.
Senast redigerad av MoraStenar 2023-03-01 kl. 20:39.
Citera
2023-03-01, 20:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag skrev 20 sekunder och då antog jag att du ville föra fram någon annan bedömning med stöd av hennes förhör i tingsrätten.

Förövrigt anser jag med stöd av utredarna slutsats och när man läser det flertal vittnen som beskriver en u sväng av en vi taxi-bil på Tunnelgatan att detta måste vara fel och att HJ initialt fick för sig att allt utspelade sig på Apelbergsgatan.

Rätta mig om jag har fel.

Följande vittnen berättar om en U-sväng direkt på Tunnelgatan.

Jan N.

IM

Åke L

SG

LB

Minns jag rätt?

Inge Morelius

1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström

”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”

1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén

”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”

Anna Hage

1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson

AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
AH: ”Ja”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”

Susanne Larsson

1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén

LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”

Jan Nilsson

1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson

”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”

Helena Lähde

1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson

HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”

Göran Israelsson

1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås

Referat

”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”

Cecilia Anderstedt

1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson

Referat

”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”

Carina Pettersson

1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson

Referat

”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”
Citera
2023-03-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Inge Morelius

1986-03-14 E 107-A Fhl Borgström

”...., det var en taxi som, som jag uppfattade det, stod så att säga på min sida av Sveavägen som svängde runt.”

1986-04-08 E 107-B Fhl Hamrén

”Jag har för mig att, det stod en taxi vid rödljuset på min sida av Sveavägen. Och det stod en, om det var en taxi eller om det var en privatbil på andra sidan, det törs jag inte svara på. Det stod en bil vid rödljuset på andra sidan och som jag uppfattade det var på väg ned mot Tunnelgatan från Sveavägen sett.”

Anna Hage

1986-04-02 E-19C Fhl Jonsson

AH: ”Och så vände den på något sätt.”
LJ: ”Så den snurrade runt på Sveavägen, gör en s k taxisväng?”
LJ: ”Men den färdades Sveavägen söderut?”
AH: ”Ja men sen så svängde den till, den förstod väl också att det var någonting som hade hänt.”
LJ: ”Och ur den bilen hoppade det en man, en yngre man?”

Susanne Larsson

1986-04-08 E 107-2-A Fhl Hamrén

LH: ”Men såg du några mer personer?”
SL: ”Taxichauffören såg jag. Jag såg hans u-sväng.”

Jan Nilsson

1986-04-08 E-21A Fhl Jonsson

”...., just före jag kommer fram till ljusen på Sveavägen när jag kommer Tunnelgatan upp till Sveavägen så ser jag en taxi köra en u-sväng.”

Helena Lähde

1986-04-07 E 107-1-B Fhl Johansson

HL: ”Svårt att säga. 5-10 stycken skulle jag tro. Sedan stod då taxibilen där.”
PJ: ”Jaha en taxibil. Såg du några fler bilar?”
HL: ”Nej. inte så där man lägger märke till för trafiken fortsatte även om man saktade in.”

Göran Israelsson

1988-02-03 E 9979-7-A Fhl Kjellvås

Referat

”Efter cirka 15 sekunder blev det grönt och taxibilen gjorde en u sväng och parkerade invid trottoaren vid mordplatsen. Ingen annan bil fanns då i närheten som han lade märke till. Som han uppfattade det kom de fram som förstebil.”

Cecilia Anderstedt

1988-06-27 E 20-3 Fhl Uvemo/Gustafsson

Referat

”Om Cecilia och sällskapet fortfarande stod för rött ljus har hon ingen aning om, men hon säger att hon reagerade för att en taxi körde mot rött ljus.”

Carina Pettersson

1986-03-15 E 1146-2-A Fhl Ericson

Referat

”När en vit taxi körde upp till paret hade mannen fallit omkull.”
Tusen tack för det arbetet
Citera
2023-03-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag förlöjligar dig inte men om du motsäger vittnesmål under ed utan motsvarande grund, dvs edsvuren så är det opinionsbildning. Så det är upp till dig att bevisa det du påstår.

Ett sakligt svar är att det inte var Hans Johanssons taxi eftersom han vände sin bil längre söderut.

Om du vill att jag skall överväga andra alternativ får du vara saklig och länka till ett vittnesförhör under ed för att nå upp till samma bevisvärde.

Edit: Det händer att jag själv delar min uppfattning om något här på FB, dvs min opinion. Ibland kan jag prestera bevis ibland vill jag inte ange min källa och förväntar jag mig inte heller att det jag då skriver skall tas okritiskt.

Tror du läst Axberger för bokstavligt.

En allmän åsikt bland intresserade som baseras på minnesforskning säger att ju närmare händelsen desto tyngre väger vittnesmålet.

Så att kalla det för opinionsbildning är trams.

Någon här ovan har tydligt länkat alla förhören som tar upp en vit taxi som gör en u-sväng på Tunnelgatan.

Så jag frågar dig igen.

Vilken vit taxi är det som gör en u-sväng på Tunnelgatan?

Har du inte utrett detta?
Citera
2023-03-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Nja, jag värderar Anna Hages och Hans Johanssons samstämmiga vittnesmål under ed och straffansvar högre än beskrivande sammanfattningar av förhör. Om du minns rätt eller inte är ganska irrelevant. Sen får du gärna för min del bedrivs opinionsbildning här, det är inget problem för mig.

Det är oproblematiskt att Hans Johansson vänder bilen längre söderut, han vet att han talar under ed och kan bli straffad för mened om han ljuger så han talar naturligtvis sanning om det.

Det är värre med sammanfattande polismän som ställs till ansvar för missledande förhörssammanfattningar när de avslöjas genom att åklagaren högläser och blir rättat av Anna Hage. Det är en skandal och inte rättssäkert att Anna Hage vittnar under straffansvar och fifflande poliser inte hörs under ed.

Finns beskrivet någonstans vad som är fel i PU gällande Hages vittnesmål?
Citera
2023-03-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Men det verkar ju inte gälla bland "anhängare"/TP/Filter..., när man tar bort det överlägset närmaste vittnet, LP.
Nu klumpar du ihop folk precis som rasist gör.

Samma gäller LP vittnesmål. Hennes första förhör väger tyngre än det som sker flera år efter händelsen.

Nu är hennes vittnesmål så knepigt eftersom Inget är bandat.

En väldigt bred uppfattning är att hon blandar minnesbilden av AB med GM. Men det är du med på?
Citera
2023-03-02, 07:57
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nu klumpar du ihop folk precis som rasist gör.

Samma gäller LP vittnesmål. Hennes första förhör väger tyngre än det som sker flera år efter händelsen.

Nu är hennes vittnesmål så knepigt eftersom Inget är bandat.

En väldigt bred uppfattning är att hon blandar minnesbilden av AB med GM. Men det är du med på?

"Men det verkar ju inte gälla bland "anhängare"/TP/Filter..., när man tar bort det överlägset närmaste vittnet, LP", skrev jag.

Hur kopplar du det till rasism?

Skygglappar, cherry picking och tunnelseende präglar din syn på Palmemordet.
Citera
2023-03-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, inte vad jag vet. Det är ju Dahlsten som i den nya filmen kopplar CP till kroater? Jag tolkar filmen som ett försök att "få ihop" historien om LP och CP.

"Hon såg rätt men han var oskyldig". Enligt filmen var inte heller SE skyldig så även den teorin verkar vara fimpad.

Vi får väl se vad de vill lära oss härnäst. Spännande.

PS. Om nu CP såg mordet och flydde som en avlöning förstår jag inte varför han "flydde " fram till LP och vidare in på Tunnelgatan. CP var ingen idiot. Han flydde väl i så fall norrut, bort från mpl? DS

Men Svartenbrandt liknade bla en kroat. O jag har tänkt på hur CP dog. Stod det i tidningar att han skulle berätta hur mordet gått till?
Citera
2023-03-02, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
"Men det verkar ju inte gälla bland "anhängare"/TP/Filter..., när man tar bort det överlägset närmaste vittnet, LP", skrev jag.

Hur kopplar du det till rasism?

Skygglappar, cherry picking och tunnelseende präglar din syn på Palmemordet.

Rasister klumpar ihop en grupp människor och ger alla individer samma egenskaper,åsikter, nivå av religiositet.

På exakt samma sätt argumenterar och klumpar du ihop alla individer som har SE som misstänkt.

Liknelsen går att utveckla vidare, men nu blir of topic.

Jag förespråkar att varje individ försöker att inte polarisera diskussionen.

Avstår från raljanta, nedsättande kommentarer.

Sådant solkar ner diskussionen och minskar sannolikheten att mer klarhet uppnås i fallet med MOP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in