Citat:
Ursprungligen postat av
Djimmie
Du känner förmodligen saker i hela kroppen eftersom denna tråd är ditt liv.
Det är rätt svårt att hänvisa till forskning (allt annat är väl "känslosörja" enligt dig) att bostäders läge är övervärderat i Stockholm. Det är bara sunt bonnförnuft att det är helt orimligt att t.ex. den tomten (exklusive huset) vi pratat om är värd över 10 mille. Det betyder inte att jag inte tycker det är rimligt att folk betalar 2-3ggr taxeringsvärdet på huset för hela tomten. Folk kommer inte ha råd att betala x5 för ett sånt läge i framtiden om man tvingas betala ränta på runt 5%.
Jag svarade på ditt kläd-trams. Svaret är inte tomt bara för att det känns så i hela kroppen.
Tomten du refererar till är sannolikt landets absolut mest attraktiva tomtmark. Villorna i Bromma nära Alvik har haft högst pris per kvm i landet i flera år.
Om du tittar vad tex Köpenhamns absolut dyraste villatomt värderas till kan jag lova dig att det är någon liknande siffra. Eller för all del Hamnurg eller någon annan jämförbar stad.
DU TYCKER inte den är värd så mycket med ditt ”sunda bonnförnuft” sannolikt tycker du inte heller en öl är värd 250 spänn som man får betala i vissa delar av Oslo.
Vad DU tycker betyder dock ingenting i det här fallet