2023-03-02, 00:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Har man sund inställning så VILL man ju amortera också. Vem vill sitta med miljonskulder när man är pensionär?
Som jag har förklarat många ggr ser banken till att man inte har för stora skulder.
Citera
2023-03-02, 00:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Staten ska bestämma att du ska amortera eftersom staten står som garant mot det finansiella systemet för ditt och övriga torskars lån.

Gillar du inte amortera så ta inga lån du inte kan betala.
Det är ju rent svammel.

Om banken åker på en kreditförlust är det bankens ägare och inte staten som åker på att pynta det.

Någon har lurat dig.
Citera
2023-03-02, 00:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hur är det med läsförståelsen? Skrev att läget värderades till runt 10 mille.

Sen kommer det vanliga ”känns det så i hela kroppen” och ”blir helt svarslös”. Barf är ju fan mer färgstark och intressant.
Helt rätt i att jag inte läste ordentligt. Blev nog overload med trams om det där huset.
Så min första mening kan du helt bort se ifrån.

Men du har ju inte svarat på något. Det är ju helt tomt.

Och när det är tomt är du svarslös. Du ger ju mig rätt.
Och ingen logik kan du producera. Då har jag ju rätt i att du bara lutar dig mot en känslosörja.

Du klarar inte av att andra har sina preferenser. När någon annan väljer att göra någon du inte skulle valt så gör dom fel. Det känner du i hela kroppen.
Så när något väljer att pynta mer än vad du känner att man borde pynta för huset så gör denne FEL. Det känner du i hela kroppen.
Stämmer inte det. Om inte var är logiken.
Citera
2023-03-02, 00:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Domedagen har varit runt hörnet sen 2010 så det säger ju en del.
Undras om inte bankerna trots allt är bättre på att göra prognoser.
Citera
2023-03-02, 00:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Amorteringskraven tillkom ju eftersom FI ansåg att bankerna var för frikostiga med utlåning och för slappa i amorteringskulturen. Hade bankerna skött det från början, hade inte den 'kollektiva bestraffning' som FI såg sig nödgad till behövt hända.

FI har ansvar för den finansiella stabiliteten. Och där dom ser risker, behöver dom agera. Men folk här tycks tro att FI leker Stalin på pin kiv.
Nej det stämmer inte.

Notera:
* det var statens bank SBAB som har varit ledande i amorteringsfrihet. Det är STATEN som har slappat till det med amorteringskulturen.
* Amorterings kravet har inget med någon frikostighet i utlåning. Om du vill framhärda får du hala fram någon fakta.
* Prof Lars EO Svensson har visat att FI's retorik och amorteringskravets utformning inte matchar.
FI har alltså hittat på ett amorteringskrav, men inte kunnat rationalisera det.
Det visar att det inte funnits något rationellt bakom. Utan mest troligt är det pöbeln som lipat så mycket och då snappar politiker upp det och agerar. Precis som Hitler snappade upp antipatin för bankirer och gjorde politik av det. Samma mekanismer i farten.
Citera
2023-03-02, 01:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du är så fast i din provinsiella föreställningsvärld där det är hårt att bli tvingad att amortera. Det är därför jag tar upp Singapore som exempel. Försök fatta någon gång att det är Sverige som är unika.
Och då tänker du på att staten här lägger sig i amorteringen?

Citat:
Säg mig, hur har du tänkt att du ska garantera att du betalar tillbaka lånet utan tvång? Exakt.
Det finns redan mekanismer med pant. Det verkar fungera utmärkt.
Eller vilka kreditförluster på bostäder menar du att bankerna haft?

Om kreditförlusterna är approximativt 0 så återbetalas uppenbarligen lånen. Eller hur?

Citat:
Ännu tydligare. Du har X antal år till pension. Hur garanterar du att hela ditt bostadslån är återbetalt inom <X år?
Varför i all världen skulle folk vara skuldfria när dom går i pension???

Citat:
Dina infantila argument mot att betala tillbaka ditt lån får dig att framstå som en tonåring.
Var säger någon att lån inte skulle lösas??
Och hur i all världen skulle man kunna undvika att lånen löses???
Hur skulle det gå till?

Citat:
Är det orättvist att du måste betala skatt också?
Orättvist är kanske inte rätta ordet. Men staten är ju ett kriminellt gäng som rånar en.

Citat:
Inte får köra rattfull?
Det är ju en ren avtalsfråga med den som äger vägen.
Det lär ju gå att hyra någon bana någonstans och få köra rattfull.
Är nog bara en prisfråga.

Citat:
Det visar bara att det är något specifikt med återbetalning av lån som du har problem med.
Det är väl snarare så att du har fantiserat ihop det.
Länka nu var Barf eller någon annan säger att bankernas ägare skall åka på att betala dennes skulder.
Det kommer du ju inte klara av.

Citat:
Thedéen har sagt att det inte är några större problem med bostadsmarknaden. Då blir frågan varför han inte angriper inflationen? Det är hans primära uppdrag.
Var ser du att han inte gör det?
Citera
2023-03-02, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Staten ska bestämma att du ska amortera eftersom staten står som garant mot det finansiella systemet för ditt och övriga torskars lån.

Gillar du inte amortera så ta inga lån du inte kan betala.

Eftersom vi inte har en fri marknad till att börja med utan en politiskt styrd riksbank blir detta lite fel sagt men jag tycker man ska få göra vad man själv vill med sina pengar.

Amortera vad du vill men låna inte pengar till 0% ränta från Riksbanken med ränteavdrag och annat påhitt.

Införandet av kravet på amortering var en nödbroms och utan det kunde situationen gjort att vi haft ännu högre priser på bostäder och ännu större problem än de enorma problem vi redan har idag med inflation.
Citera
2023-03-02, 02:54
Medlem
Priserna på bostäder steg för att vi hade amorteringsfritt och knappt någon ränta i många år, generösa lån fick vi också med 85 procent av lägenheten belånad.

Nu har vi amorteringskrav och räntorna höjs vi är i början av en flerårig räntehöjning.

Samtidigt som alla andra priser höjts kraftigt, märkligt att bostadsmarknaden inte tvärnitat, det köps och säljs fortfarande.

Vi har dessutom nu 2000 nybyggen i innerstan vilket vi inte hade bara nåt år sen.

Är folk verkligen i så stort desperat behov av boende att dom går in nu och köper?
Citera
2023-03-02, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Priserna på bostäder steg för att vi hade amorteringsfritt och knappt någon ränta i många år, generösa lån fick vi också med 85 procent av lägenheten belånad.

Nu har vi amorteringskrav och räntorna höjs vi är i början av en flerårig räntehöjning.

Samtidigt som alla andra priser höjts kraftigt, märkligt att bostadsmarknaden inte tvärnitat, det köps och säljs fortfarande.

Vi har dessutom nu 2000 nybyggen i innerstan vilket vi inte hade bara nåt år sen.

Är folk verkligen i så stort desperat behov av boende att dom går in nu och köper?
Det kom mer än 100 000 ytterligare invandrare förra året. Och åtminstone i Göteborg får vissa av dem förstahandskontrakt. Och de får gräddfilsförstahandskontrakt av den specifika andledningen att de inte hittar någon bostad, samtidigt som det finns gott om hemlösa svenskar.

https://www.friatider.se/klart-invandrare-far-forstahandskontrakt-i-goteborg

Höjd ränta och amorteringskran uppväger uppenbarligen inte det problemet.

Även med 10% ränta kan det vara fortsatt bostadsbrist, om tillräckligt många invandrare släpps in i landet, och detta kombineras med diverse ekonomiska "stödpaket" (sedelpressande).

Kanske är det tidö-partierna som medvetet vill undvika en alltför stor bostadskrasch genom att fortsätta släppa in lika många invandrare som förut?

Med exempelvis 500 000 ytterligare invandrare (med inflationsjusterade bostadsbidrag) kommer folk att bli ännu mer desperata att köpa boende, även om räntan ökar.
Citera
2023-03-02, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Helt rätt i att jag inte läste ordentligt. Blev nog overload med trams om det där huset.
Så min första mening kan du helt bort se ifrån.

Men du har ju inte svarat på något. Det är ju helt tomt.

Och när det är tomt är du svarslös. Du ger ju mig rätt.
Och ingen logik kan du producera. Då har jag ju rätt i att du bara lutar dig mot en känslosörja.

Du klarar inte av att andra har sina preferenser. När någon annan väljer att göra någon du inte skulle valt så gör dom fel. Det känner du i hela kroppen.
Så när något väljer att pynta mer än vad du känner att man borde pynta för huset så gör denne FEL. Det känner du i hela kroppen.
Stämmer inte det. Om inte var är logiken.

Du känner förmodligen saker i hela kroppen eftersom denna tråd är ditt liv.

Det är rätt svårt att hänvisa till forskning (allt annat är väl "känslosörja" enligt dig) att bostäders läge är övervärderat i Stockholm. Det är bara sunt bonnförnuft att det är helt orimligt att t.ex. den tomten (exklusive huset) vi pratat om är värd över 10 mille. Det betyder inte att jag inte tycker det är rimligt att folk betalar 2-3ggr taxeringsvärdet på huset för hela tomten. Folk kommer inte ha råd att betala x5 för ett sånt läge i framtiden om man tvingas betala ränta på runt 5%.

Jag svarade på ditt kläd-trams. Svaret är inte tomt bara för att det känns så i hela kroppen.
Senast redigerad av Djimmie 2023-03-02 kl. 03:45.
Citera
2023-03-02, 06:24
Medlem
Jaecps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mja för all del men det är snikvarianter och alla som bor där hade flyttat över Drottningholmsvägen direkt om ekonomin tillät.

Stämmer definitivt inte gällande Södra Ängby. 2020 hade de högre genomsnittlig disponibel inkomst än de flesta områdena på andra sidan Drottningholmsvägen.

KÄLLA
Citera
2023-03-02, 06:33
Avslutad
Nu börjar det bli intressant. SBAB har ju rätt fasta boräntor för de flesta på nätet. De höjer den från i dag ser jag på hemsidan. Den 3 månaders de flesta får nu, rakt av inga ytterligare rabatter, är nu 3.77%. Kanske intressantare ändå är att 1 år och 2 år nu blir 4.50%.

Verkar väl rimligt att konsumtionen nu stryps så pass att arbetslösheten eskalerar? Fastighetsbolagen lär väl få det ännu tuffare med sin finansiering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in