2023-03-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att SE använder dörren för att mörda OP är 99% säkert enligt dig. Detta höjer också sannolikheten att SE är GM med exakt 80%, även detta enligt dig.

Det finns inget alls i materialet som på något vis antyder att så är fallet. Jag själv föreslog två alternativa teorier som är oändligt mycket mer trovärdigt än det du har hittat på:
Att dörren ställdes upp av butikspersonalen som skyltade om i skyltfönstret eller att en väktare använt dörren för att gå ut och röka.

Vem hittar på mest av dig eller mig? Frågan var hur du räknar ut dina påstådda 80%? Är det till 99% säkert att dörren ställdes upp av SE och hur kommer du ens fram till detta?

Bygger inte hela teorin SE som GM enbart på påhittade "sannolikheter"? I detta fall tydligen 99% och 80%?

Du läser fel också..

Jag skrev att om dörren användes av någon inifrån Skandia så är det Engström eftersom någon skrev att han var ensam kvar...

Då skrev du att väktarna skulle ta och röka och kanske använde dörren till det..
Citera
2023-03-01, 22:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du läser fel också..

Jag skrev att om dörren användes av någon inifrån Skandia så är det Engström eftersom någon skrev att han var ensam kvar...

Då skrev du att väktarna skulle ta och röka och kanske använde dörren till det..

Det var för att öppna dina ögon och påpeka att det var sakligt fel att SE var ensam inne i Skandiahuset eftersom väktarna också bevisligen var där. Det finns det tjänstgöringslistor, larmloggar och inbördes vittnesmål mellan väktarna som styrker. Även SE berättar att han träffat väktare inne i själva huset i sina förhör.

Att påstå att SE var ensam kvar är därför objektivt fel. Därför kan du skrota dina 99% eller bara medge att du hittade på siffrorna helt själv.
Citera
2023-03-01, 22:38
Medlem
Citat:
Just när det gäller "vid 21-tiden" så gäller det att bortse från vad väktaren säger i förhöret. Här gäller det att blint tro på andrahandsuppgifter från supersnuten PH på Skandia.

Eftersom den ingår i den teori som TP har kopierat från LLs bok, kan uppgiften naturligtvis inte ifrågasättas.
Hon har glömt bort när hon började jobba, vilket stödjer hennes självbild att hon blandar ihop dagar och tider.

Hon kan blandat ihop vilken tid och vilken dag han drack middag.

Är hon ute på rond 21:03, då får hypotesen en törn.

En törn i en klass för sig, jämfört med töntiga härskartekniker i form av personangrepp på TP, KP eller mot folk som testar hypoteser som inte är sin egen.
Citera
2023-03-01, 22:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Öh, jag svarade på frågan. Vad menade du att jag skulle svara på?

Edit: aha, jag läste fel. Om SE är GM så kom han tillbaka dit för att han fick för sig han inte kunde ta sig hem utan att bli stoppad. Dvs att han också skulle kunnat gå in bakvägen.

SE kom väl tillbaka som GM för att gömma det obefintliga, högst anekdotiska mordvapnet på det obevakade arbetsrummet? Rummet han hade för avsikt att lämna utan tillsyn till på måndag då han både befann sig i Idre samtidigt som han dumpade själva mordvapnet på isen på Långtjärnen och var dessutom samtidigt närvarande på Skandia för att hämta samma fiktiva mordvapen han precis dumpade i Hedemora enligt TPs teori?

Det är ganska magstarkt att SE befann sig på 3 ställen samtidigt på måndagen, men i Cluedolandet är det helt naturligt enligt TP.
Citera
2023-03-01, 22:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hon har glömt bort när hon började jobba, vilket stödjer hennes självbild att hon blandar ihop dagar och tider.

Hon kan blandat ihop vilken tid och vilken dag han drack middag.

Är hon ute på rond 21:03, då får hypotesen en törn.

En törn i en klass för sig, jämfört med töntiga härskartekniker i form av personangrepp på TP, KP eller mot folk som testar hypoteser som inte är sin egen.

"Vid 21-tiden" kommer från PHs PM. Väktaren själv är inte lika säker i sitt förhör. Ska man bedöma trovärdighet så är hennes förhör dessutom ett av de svagare då hon har svårt att komma ihåg väldigt mycket. Att TP hänger upp sin teori SE som Grandman på detta förhör talar nog starkt emot giltigheten i tesen.

Inte ens KP som verkar köpt de flesta påhitt som TP kopierat köper teorin SE som Grandman. Det om något tyder på att den är mycket dåligt underbyggd.
Citera
2023-03-01, 22:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Stanna upp och tänk efter lite nu, så inser du nog att varken Lars Borgnäs eller SVT:s teori riktigt går ihop.

Jag håller med. Dokumentären kändes konstruerad och LB har ju drivit tesen att det sprang två personer i gränden en längre tid. LB presenterar detta redan i sin bok "OPs sista steg i sällskap med en mördare".

LB har nog gått vilse lite här, men tydligen ska CP nu också få vara med och springa i gränden enligt SVT. Jag har inte hittat något stöd i materialet för att två personer springer i gränden samtidigt.

Hypotesen att SE kom ut på Sveavägen för sent och bara var ett vittne har dock ingen kunnat motbevisa. SE och GM springer inte i gränden samtidigt. GM springer för att fly och SE springer senare och hamnar inne på Bohemia.
Citera
2023-03-01, 23:01
Medlem
Citat:
Det var för att öppna dina ögon och påpeka att det var sakligt fel att SE var ensam inne i Skandiahuset eftersom väktarna också bevisligen var där. Det finns det tjänstgöringslistor, larmloggar och inbördes vittnesmål mellan väktarna som styrker. Även SE berättar att han träffat väktare inne i själva huset i sina förhör.

Att påstå att SE var ensam kvar är därför objektivt fel. Därför kan du skrota dina 99% eller bara medge att du hittade på siffrorna helt själv.

Jag menade väktarna och Engström som var kvar..

Jag lämnade 1% till väktarna för jag tycker det är ologiskt att dom som sen måste gå och stänga den även lämnar den öppen..

Du måste hitta en annan tråd om mordet snart..
Citera
2023-03-01, 23:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det finns fler teorier. Men det där har inget med mitt inlägg att göra så det får du diskutera med någon annan.
Stanna upp och tänk efter lite nu, så inser du nog att det inte finns fler teorier än så. Och att varken Borgnäs eller SVT:s teori riktigt går ihop.
Senast redigerad av Draifos 2023-03-01 kl. 23:22.
Citera
2023-03-01, 23:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag menade väktarna och Engström som var kvar..

Jag lämnade 1% till väktarna för jag tycker det är ologiskt att dom som sen måste gå och stänga den även lämnar den öppen..

Du måste hitta en annan tråd om mordet snart..

Du glömmer att någon utifrån kan ha lämnat dörren öppen. Någon som hade nyckel och smet in utifrån på Skandia och ställde upp dörren, men som inte stannade i huset efteråt utan direkt lämnade byggnaden. SE var inte den enda som cyklade till Skandiahuset på sommaren.

Hur många % blir det då?
Citera
2023-03-01, 23:14
Medlem
Citat:
Du glömmer att någon utifrån kan ha lämnat dörren öppen. Någon som hade nyckel och smet in utifrån på Skandia och ställde upp dörren, men som inte stannade i huset efteråt utan direkt lämnade byggnaden. SE var inte den enda som cyklade till Skandiahuset på sommaren.

Hur många % blir det då?

Fast då är det inte någon inifrån Skandia..

Jag skrev ju det..

Polisen har väl isåfall granskat vem det är ? Eller?
Citera
2023-03-01, 23:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast då är det inte någon inifrån Skandia..

Jag skrev ju det..

Polisen har väl isåfall granskat vem det är ? Eller?

Så dina procent baserar sig på att dörren bara kan öppnas av någon inifrån huset och inte utifrån?
Är det samma typ av resonemang att OP bara kan ha skjutits av någon som frivilligt har lämnat sina kontaktuppgifter till polisen och ingen annan?

I verkligheten så kan dörrar ofta öppnas från två håll. Om man faktorerar in det i din procentberäkning, vad landar vi på?
Citera
2023-03-01, 23:42
Medlem
Citat:
Så dina procent baserar sig på att dörren bara kan öppnas av någon inifrån huset och inte utifrån?
Är det samma typ av resonemang att OP bara kan ha skjutits av någon som frivilligt har lämnat sina kontaktuppgifter till polisen och ingen annan?

I verkligheten så kan dörrar ofta öppnas från två håll. Om man faktorerar in det i din procentberäkning, vad landar vi på?

Det var bara baserat på om det var någon inifrån Skandia som öppnat ja..

Det var det jag också skrev..

Du får isåfall läsa bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in