2023-03-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här kommer inte mycket vara överstruket då det varken handlar om barn eller sexualbrott. Bilder på T kommer vara överstrukna och obduktionsrapporten om den ens är med. Annars ska allt vara offentligt och läsbart.

Hur vet du att bilder på t är överstrukna? Har sett flera bilder på mördade kroppar i andra fup, vid flertalet tillfällen
Citera
2023-03-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Hur vet du att bilder på t är överstrukna? Har sett flera bilder på mördade kroppar i andra fup, vid flertalet tillfällen

Kan inte säga till 100%. Men det var länge sedan jag sett bilder på avlidna i fup.
Citera
2023-03-01, 19:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Papperskopior.

Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Hur går det till när man beställer en fup i pappersform? Betalar man i förskott?

När jag har beställt gamla polisutredningar så har jag inte behövt att betala i förskott.

De flesta av dessa polisutredningar har jag erhållit kopior i pappersform. Vet inte hur det är med en FUP men kan tänka mig att det är på samma sätt.
Citera
2023-03-01, 20:09
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det borde inte vara några problem med ett par veckor i skogen i oktober och november. Numera kan man lyckas fastställa dödsorsak även på kroppar som nått långt i förruttnelsestadiet. Det kan däremot vara svårt att hitta teknisk bevisning om det exempelvis regnat mycket.
Om dödsorsak inte gått att fastställa här tror jag inte det beror på kroppens skick.
Kan det just bero på att det är strypning och att även Oktober-kylan hade viss verkan på kroppen som gör att det behövdes tid för att fastställa att det inte själv-kvävning. (TT var gissningsvis en livsbejakande person med intresse för läkarkonsten) medan JJ är en mentalt stark person med svag kropps-begåvning.

Pengar kunde inte gissningsvis släta över problematiken JJ åsamkat sig.
Hennes mentala begåvning hade blivit som ett Gulag-läger eller cancersvulst om du vill kalla det så.

Det fanns bara output (sanning el. död), inget input som får växa och gynna JJ och omgivningen.
Kan det varit TT's problem ?
Hon fick äta för den sanningen.
Citera
2023-03-01, 20:34
Medlem
Alonens avatar
Ja, Tove låg väl ute 16-17 dagar innan man fann henne.

Naturligtvis har kroppen blivit påverkad av insekter å andra kryp, djur, väder och vind.

Men jag tror ändå att det gick hyfsat bra att obducera.

(I andra fall har man ju tom grävt upp gravar och fastställt dödsorsaker post mortem.)

Den lilla fördröjningen tror jag huvudsakligen beror på arbetsbelastningen vid rättsmedicin och inväntandet av svar på alla prover, sammanställningen av all dokumentation etc.
Citera
2023-03-01, 20:36
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När jag har beställt gamla polisutredningar så har jag inte behövt att betala i förskott.

De flesta av dessa polisutredningar har jag erhållit kopior i pappersform. Vet inte hur det är med en FUP men ,kan tänka mig att det är på samma sätt.
Tack för svaret!
Eftersom jag känner mig lite anarkistisk och rebellisk idag har jag nästan lust att beställa fup när den blir tillgänglig eftersom just denna tingsrätt vägrar att skicka på fil, 2000 sidor ska då någon kopiera vilket skulle ta en hisklig tid i anspråk speciellt om flera gjorde det. Det skulle nog få dem att ändra sina rutiner! Detta är givetvis inget jag uppmuntrar till för det är säkert brottsligt
Citera
2023-03-01, 20:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det borde inte vara några problem med ett par veckor i skogen i oktober och november. Numera kan man lyckas fastställa dödsorsak även på kroppar som nått långt i förruttnelsestadiet. Det kan däremot vara svårt att hitta teknisk bevisning om det exempelvis regnat mycket.
Om dödsorsak inte gått att fastställa här tror jag inte det beror på kroppens skick.

Ja, så har jag också sagt. Men idag läste jag :

”Att kroppen funnits utomhus så länge kan ha försvårat obduktionen.
– Det har, såvitt jag kan bedöma, inte underlättat rättsläkarnas arbete, säger åklagaren Adam Rullman.”

https://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-vet-hur-tove-21-dog/

Rullman är alltid lika tvetydig. Klart att det inte underlättar. Vet också att han blev ”sur” på tjejerna som inte hjälpt till att hitta kroppen, så det kan ju vara ett uttryck för det; att de genom att inte hjälpa till har försvårat utredningen. Ett dåligt tecken om man är oskyldig till mord kan man väl säga.

Samtidigt blev väl det samtidigt ett mycket viktigt indicium mot tjejerna, att kroppen hittades via deras rörelsemönster under natten och därför sannolikt lett till delvisa erkännanden.
Citera
2023-03-01, 20:54
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kan inte säga till 100%. Men det var länge sedan jag sett bilder på avlidna i fup.

Det är väl för att bilderna inte ska spridas vidare, om jag inte minns fel blev det väl så efter bl.a morden på Max och Saga* där bilderna på barnen lades upp på nätet.

Med reservation över att jag kan minnas fel.
Citera
2023-03-01, 20:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Mycket möjligt att en rekonstruktion görs, ja.

Grannen verkar säker på att dunsarna kom inifrån badrummet ovanför då han kunde lokalisera ljud samt det hörn där taket skakade. Poddaren säger däremot inget om rum eller vilket hörn det rör sig om.
Även när grannen står utanför dörren så hörs ljuden komma från vänster där badrummet ligger.

Därför utgår jag från att T blev bragd om livet i just badrummet.
Vad finns i ett badrum som kan lossna, välta eller rubbas? - Toalettstol, badrumsskåp, badkar ...
Har man hela lägenheten i åtanke som möjlig brottsplats så är det förstås tänkbart med alltifrån möbler och köksmaskiner till träningsredskap och tunga prylar som faller ner från hög höjd.

Men det kan ju även vara så att T knuffas mot något hårt, slår i huvudet och faller omkull. I badrummet då, utifrån grannens vittnesmål.

J måste ha varit ursinnig för hon kunde ha besinnat sig under tiden. Innan T avlider. Om hon/de hade velat.
En grym och brutal sida hos henne tar istället över. Tar nästan för givet att M har blivit hotad till livet.

Vad beträffar de här hämndaktionerna, eller vad det nu handlar om, som J hade för sig med både exet och T - båda två ska ha varit hemma när Pyroman-J slog till och det i sig talar väl för att det var hennes avsikt att de skulle komma till skada.

Får se om man blir något klokare, på framför allt J när FUP: et är här. Om den läggs upp, annars går det väl att följa rättegången.

Ja, en rekonstruktion kan nog tillsammans med stödbevisning såsom tidpunkter visa att en lätt misshandel har det inte varit.

Minns ju i Lena tråden vilket enormt arbete som låg bakom att FUP kom till tråden.

Det var resor på 60 mil eller något, tre personer som samverkade med insamlingar och packa in i bilen. En person scannade ; automatisk matning) två hela nätter om jag minns rätt. Måste vara personer som brinner för saken.

Så vi får se om det finns några eldsjälar.
Citera
2023-03-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SvD:
”– Det ligger naturligtvis nära till hands att båda kommer att åtalas för mord men jag har inte fattat något beslut än, säger kammaråklagare Adam Rullman.”
//

– Undersökningen är naturligtvis en viktig pusselbit. Den är inte avgörande men det är klart att den är betydelsefull.”

https://www.svd.se/a/LlkO4x/dodsorsak-klarlagd-i-vetlandamord

Rullman tycker inte att fyra månader är en anmärkningsvärt lång handläggningstid för det rättsmedicinska utlåtandet. Han menar att han har den uppfattningen att tre månader är vad det brukar ta.

Lite mindre säkert uttalande om brottsrubriceringen inför åtalet tycker jag med detta ” det ligger nära till hands” och ” jag har inte fattat något beslut än”.

Jag misstänker tyvärr att det försvårande av den rättsmedicinska undersökningen som skedde på grund av att kroppen legat ute så länge är skälet till det.

Vilka brottsrubriceringar kan det handla om?

Jag börjar tvivla nu igen …

Han borde inte ha något att tvivla på. Obduktionsrapporten som nu äntligen blev klar bekräftade det som polisen misstänkt hela tiden. Att Rullman gör bedömningen att bevisläget för mord ser bra ut, även utan den borde ju t.o.m få advokaterna att darra på läppen.
Citera
2023-03-01, 21:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du kommer väl ihåg Lena Wesström tråden där FUP var på 14000 sidor och bara lämnades ut i pappersform, Själva FUP kostade väl 7000 kr och vi alla bidrog med pengar och det gick ju bra.

Priset hade varit 28000kr tror jag, men det blev rabatt.
Man kan väl ändå säga att det är miljöförstöring med så mycket papper bara för att.
Och man kan ifrågasätta om FUP är offentlig med de priserna. Inte alla anhöriga t ex som kan betala 7000 för att få läsa FUP.

Tror att det var Örebro TR som menade att man kunde läsa FUP på plats, vilket även det är ett idiotiskt förslag. Det är inte möjligt att läsa sådana mängder på TR under dagtid. Folk har ju jobb att sköta.
Citera
2023-03-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Priset hade varit 28000kr tror jag, men det blev rabatt.
Man kan väl ändå säga att det är miljöförstöring med så mycket papper bara för att.
Och man kan ifrågasätta om FUP är offentlig med de priserna. Inte alla anhöriga t ex som kan betala 7000 för att få läsa FUP.

Tror att det var Örebro TR som menade att man kunde läsa FUP på plats, vilket även det är ett idiotiskt förslag. Det är inte möjligt att läsa sådana mängder på TR under dagtid. Folk har ju jobb att sköta.

Målsägande får FUP utan kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in