2023-03-01, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Runt 2000 skulle jag tro. Kan bli dyrt.

Här ska ju naturligtvis Offentlighetsprincipen råda, men om de försvårar för folk att få ut offentliga handlingar på detta sätt, genom att krångla, så anser iaf JAG att de bryter mot lagen.

De borde lämna ut materialet på annat sätt än på papper.

Vi får väl se hur de tänker lägga upp det.

Jag har förgäves hänvisat till Offentlighetsprincipen men enligt TR bryter de inte mot den. De har ingen skyldighet att lämna ut på annat sätt än i pappersform tydligen.
Citera
2023-03-01, 17:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Du är medveten om att inget som sägs i förhör är av vikt i rättegång, va? De kan ta tillbaka allt de sagt. Räcker inte bevisningen blir det friande dom oavsett. Och jag kommer att skratta gott om allt faller för åklagarsidan p.g.a. någon teknikalitet.

Utvidgad rättsmedicinsk obduktion. Dödsorsak fastställd.

400 vittnen hörda.

Den kriminaltekniska undersökningen, telefon/mast-tömningar, övervakningsfilmer…

De har erkännt förflyttningen av liket.

Osv… nä, Rullman sitter mycket trygg med sitt åtal.

Frikännande dom är mycket långt borta.
Senast redigerad av Alonen 2023-03-01 kl. 18:10.
Citera
2023-03-01, 17:41
Medlem
Citat:

Här ska ju naturligtvis Offentlighetsprincipen råda, men om de försvårar för folk att få ut offentliga handlingar på detta sätt, genom att krångla, så anser iaf JAG att de bryter mot lagen.

De bryter inte mot lagen genom krångla till det genom att bara tillhandahålla fup på papper, det är tillåtet. Om alla som anser att det är fel gör en anmälan till JO, så kommer problemet med trilskande domstolar ut i ljuset. Anmäl!

Minns pedofilparet som åkte dit 2019. Eksjö tingsrätt vägrade släppa fupet digitalt, vilket kanske till en del kunde ursäktas med att målsägarna var barn. Det skramlades till det fupet som hämtades av någon, skannades till en pdf (som jag sedan konverterade till en sökbar dito).
Citera
2023-03-01, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miacara
Det blir många timmars scanning.

Kanske finns det någon som tillgång till en större skanner på arbetet? Hede det på mitt förra jobb och skannade in ett par fup. Kunde lägga i upp till 200 sidor åt gången, som sedan fanns i min dator 10 minuter senare.
Citera
2023-03-01, 17:51
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:

Kan ingen prova att begära ut en fup nu, i något annat pågående åtal?

Dom kanske har ändrat policyn iom pandemin.
Citera
2023-03-01, 18:01
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Minns pedofilparet som åkte dit 2019. Eksjö tingsrätt vägrade släppa fupet digitalt, vilket kanske till en del kunde ursäktas med att målsägarna var barn. Det skramlades till det fupet som hämtades av någon, skannades till en pdf (som jag sedan konverterade till en sökbar dito).
Ja, det var ett av fallen jag har färskt i minnet.

Ett annat var våldtäkten på Brinellgymnasiet i Nässjö 2018 (FB) Elev misstänks ha våldtagit lärare på Brinellgymnasiet i Nässjö 20180914
Citera
2023-03-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
De bryter inte mot lagen genom krångla till det genom att bara tillhandahålla fup på papper, det är tillåtet. Om alla som anser att det är fel gör en anmälan till JO, så kommer problemet med trilskande domstolar ut i ljuset. Anmäl!

Hmmm, ja jag fick en bunt fup-papper av TR i ett mål i Skåne för några år sen, där 95% var övertuschat. Även där var barn inblandade. Det kostade bara några 20-lappar men var helt oläsbart...
Citera
2023-03-01, 19:02
Medlem
Citat:
Hmmm, ja jag fick en bunt fup-papper av TR i ett mål i Skåne för några år sen, där 95% var övertuschat. Även där var barn inblandade. Det kostade bara några 20-lappar men var helt oläsbart...

Här kommer inte mycket vara överstruket då det varken handlar om barn eller sexualbrott. Bilder på T kommer vara överstrukna och obduktionsrapporten om den ens är med. Annars ska allt vara offentligt och läsbart.
Citera
2023-03-01, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
SvD:
”– Det ligger naturligtvis nära till hands att båda kommer att åtalas för mord men jag har inte fattat något beslut än, säger kammaråklagare Adam Rullman.”
//

– Undersökningen är naturligtvis en viktig pusselbit. Den är inte avgörande men det är klart att den är betydelsefull.”

https://www.svd.se/a/LlkO4x/dodsorsak-klarlagd-i-vetlandamord

Rullman tycker inte att fyra månader är en anmärkningsvärt lång handläggningstid för det rättsmedicinska utlåtandet. Han menar att han har den uppfattningen att tre månader är vad det brukar ta.

Lite mindre säkert uttalande om brottsrubriceringen inför åtalet tycker jag med detta ” det ligger nära till hands” och ” jag har inte fattat något beslut än”.

Jag misstänker tyvärr att det försvårande av den rättsmedicinska undersökningen som skedde på grund av att kroppen legat ute så länge är skälet till det.

Vilka brottsrubriceringar kan det handla om?

Jag börjar tvivla nu igen …
Citera
2023-03-01, 19:25
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:

Hur går det till när man beställer en fup i pappersform? Betalar man i förskott?
Citera
2023-03-01, 19:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Du kommer väl ihåg Lena Wesström tråden där FUP var på 14000 sidor och bara lämnades ut i pappersform, Själva FUP kostade väl 7000 kr och vi alla bidrog med pengar och det gick ju bra.
Citera
2023-03-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
SvD:
”– Det ligger naturligtvis nära till hands att båda kommer att åtalas för mord men jag har inte fattat något beslut än, säger kammaråklagare Adam Rullman.”
//

– Undersökningen är naturligtvis en viktig pusselbit. Den är inte avgörande men det är klart att den är betydelsefull.”

https://www.svd.se/a/LlkO4x/dodsorsak-klarlagd-i-vetlandamord

Rullman tycker inte att fyra månader är en anmärkningsvärt lång handläggningstid för det rättsmedicinska utlåtandet. Han menar att han har den uppfattningen att tre månader är vad det brukar ta.

Lite mindre säkert uttalande om brottsrubriceringen inför åtalet tycker jag med detta ” det ligger nära till hands” och ” jag har inte fattat något beslut än”.

Jag misstänker tyvärr att det försvårande av den rättsmedicinska undersökningen som skedde på grund av att kroppen legat ute så länge är skälet till det.

Vilka brottsrubriceringar kan det handla om?

Jag börjar tvivla nu igen …

Det borde inte vara några problem med ett par veckor i skogen i oktober och november. Numera kan man lyckas fastställa dödsorsak även på kroppar som nått långt i förruttnelsestadiet. Det kan däremot vara svårt att hitta teknisk bevisning om det exempelvis regnat mycket.
Om dödsorsak inte gått att fastställa här tror jag inte det beror på kroppens skick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in