2023-03-01, 17:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Russia loses major tank battle for Vuhledar due to ambushes – NYT

Russia has lost a large-scale tank battle for Vuhledar in Donetsk Oblast, getting ambushed by the Armed Forces of Ukraine — just as it did during the attack when using tank convoys at the beginning of the full-scale invasion.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/1/7391562/

Intressant, var det ett riktigt pansarslag som utkämpades? 130 stridsvagnar och pansarvagnar är väldigt mycket, det är 13 kompanier tror jag.

Detta måste ju räknas som att den mystiska ryska offensiven redan påbörjades för ett bra tag sen och fortsätter? Eller har den inte börjat?
Citera
2023-03-01, 17:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tack. artikeln har fått stort genomslag.
Kanske du borde mejla media med den info du har. Att han ANT är ryssbiased.

I Finland är det känt att den journalisten bor i St. Petersburg med sin ryska familj.
Citera
2023-03-01, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag hoppas och tror på det motsatta, låt dom skicka dit allt. Zeleynskyj brukar ju tigga om f16, tanks, vapen mm. Längtar tills han börjar tigga efter soldater 😏

Ja inga vapen ska sparas i denna kamp.
Citera
2023-03-01, 17:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, WarMonitor bekräftar det, Ukraina förstärker med reserver där nu.
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1630939193835651072
Börjar kännas lite som om det är en repris på slaget om Stalingrad, finns egentligen ingen taktisk vinst bara en politisk vinst för den segrande sidan att hämta.
Jag hoppas Ukrainas generalstab agerar förnuftigt och blöder ut ryssarna så mycket de kan för att sedan retirera under ordnade former, Bakhmut är inte värt en storförlust av kompetenta soldater.

Ja de skall bara strida så länge ryssarna förlorar mycket mer trupper än de själva. I Sieverodonetsk som var en liknande situation stannade nog Ukraina kvar lite för länge så att de mot slutet fick stora förluster också. Hoppas de har lärt sig.
Citera
2023-03-01, 17:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ingen skuld kan falla på offret. Men om jag tar min tonårsdotter och slänger ut henne i underkläder i en förort i Indien tror jag att jag har lite skuld ändå, även om jag kanske skulle klara mig i en rättegång. Man måste vara en riktig ukrainarunkare för att inte förstå det.
Jag måste säga att det här är en ganska obegriplig analogi. Du insinuerar att vanliga Indier i deras förorter skulle bete sig illa mot en kvinna i underkläder som dumpas där. Vanliga indier är väl som vanliga svenskar, eller har du en bild av att vanliga indier skulle vara någon sorts rovdjur?

Sen är det oklart vem du menar har dumpat Ukraina utan kläder nånstans? Ukraina har hela tiden befunnit sig där de är och har inte gjort något särskilt under de senaste åren, förutom att vilja öka sitt välstånd genom ökad handel med bla. Europa. De som förändrat sig är deras fruktansvärda granne i öst, som invaderat i stort sett alla sina grannländer, bortsett från Natoanslutna länder.

Slutligen: Din analogi borde alltså vara att det är som att dumpa en vild empatilös, ljugande och arg Tyrannosaurus Rex bredvid en bosättning med fredliga människor.
Citera
2023-03-01, 17:34
Medlem
Reimers avatar
En ny uppdatering från Kiyanyn, Bakhmut hålls av Ukraina.

Citat:
Update from Bakhmut, 1 March - Kyianyn.

https://twitter.com/wartranslated/status/1630958489815187456
Citera
2023-03-01, 17:36
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ingen skuld kan falla på offret. Men om jag tar min tonårsdotter och slänger ut henne i underkläder i en förort i Indien tror jag att jag har lite skuld ändå, även om jag kanske skulle klara mig i en rättegång. Man måste vara en riktig ukrainarunkare för att inte förstå det.
En väldigt osmaklig liknelse.
Ukraina ville inte bli våldtagen av Ryssland, utan tvärtom bryta sig loss från kladdmonstret för att få vara ifred och välja sitt eget umgänge. Det gillades inte av Putin som inte kunde ta ett nej och eskalerade det hela till en fullbordad våldtäkt.

Nej, man behöver verkligen inte vara en "ukrainarunkare" för att lägga skulden på våldtäktsoffret eller för att hitta sådana förklaringar som att någon slängt ut "henne", d v s provocerat fram våldet.
Låg nivå på dig nu.
Citera
2023-03-01, 17:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Glädjande uppgifter om ryskt manfall vilket iof, vi - Ukrainas - frihetsvänner var medvetna om.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.csis.org/analysis/ukrainian-innovation-war-attrition
Nåt att tugga i sig för trådens ondskefulla mördarkramare.,
Slava Ukraini 🇺🇦

Ja och jag tror det är en extrem underdrift. Med tanke på att deras trupper tar slut trots ständiga mobiliseringar så tror jag mer på Ukrainas 150 000 döda. Kanske är de siffrorna lite överdrivna och det "bara" är 120 000 döda. Men sedan kanske 250 000 till allvarligt skadade krigsinvalider. Detta krig kommer prägla Ryssland i en generation framåt. Lite som USA präglades av Vietnamkriget.
Citera
2023-03-01, 17:42
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Russia loses major tank battle for Vuhledar due to ambushes – NYT

Russia has lost a large-scale tank battle for Vuhledar in Donetsk Oblast, getting ambushed by the Armed Forces of Ukraine — just as it did during the attack when using tank convoys at the beginning of the full-scale invasion.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/1/7391562/
Kan det verkligen stämma att ryssen förlorade 130 tanks vid Vuhledar?
Citera
2023-03-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Vi ber om någon sorts förankring i ditt påstående?
Vi? Har du storhetsvansinne?
Du är tydligt partisk för NATO, eller menar du att jag helt missuppfattat den biten?
Citera
2023-03-01, 17:46
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant, var det ett riktigt pansarslag som utkämpades? 130 stridsvagnar och pansarvagnar är väldigt mycket, det är 13 kompanier tror jag.

Detta måste ju räknas som att den mystiska ryska offensiven redan påbörjades för ett bra tag sen och fortsätter? Eller har den inte börjat?

Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kan det verkligen stämma att ryssen förlorade 130 tanks vid Vuhledar?

Jag har svårt att tro på denna uppgiften om 130 tanks.
Citera
2023-03-01, 17:49
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

För att de slår ut ryska styrkor och materiel. Så att de ukrainska styrkorna som senare ska anfalla ska lyckas så klart.

Gör de inte detta kommer ett anfall leda till slakt. Detta sker eftersom ryssarna då får tid att sätta upp försvarslinjer längre fram. Att ”spara till senare” blir då att ”slösa senare”.

Tack för ditt svar.
Så kan man givetvis tro.
Men rent militär strategiskt har det inte med verkligheten att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in