2023-03-01, 17:01
Medlem
leachs avatar
Russia loses major tank battle for Vuhledar due to ambushes – NYT

Russia has lost a large-scale tank battle for Vuhledar in Donetsk Oblast, getting ambushed by the Armed Forces of Ukraine — just as it did during the attack when using tank convoys at the beginning of the full-scale invasion.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/1/7391562/
Citera
2023-03-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är ju just att det kollektiva väst som helhet gjorde motsatsen i 2014. Euromaidan var anti-demokratiskt. Jag ser det som att vi stödjer fejk-demokrati som till stor del handlar om amerikansk dominans. Ryssland är något värre, och kanske kan Ukraina bli till något demokratiskt en dag. Men kalkylen går definitivt inte upp för mig. Det är bättre (mätt som impact) att investera i t ex:
- Demokratisering i Balkan, så de kommer med i EU som dialogiskt och juridiskt starka demokratier
- demokratisering så vi blir en rollmodell - gör EU mer demokratiskt. Många i Afrika köper inte nu att vi stödjer demokrati i Ukraina. De tror att det bara är något vi säger, och de ser inte vårt styre som så eftersträvansvärt som det var en gång. Det bör vi minimera.

I praktiken har alla miljarder som rullat in i Ukraina just nu, jämfört med en kompromissfred i April, ungefär lett till detta:
- Ryssarna utsparkade från Kherson stad (bra)
- Ryssarna utsparkade från ödebygd i Kharkov Oblast (bra)
- Ryssarna utsparkade från Lyman (bra)
- Degradering av ryska styrkor (kvittar mig)

men också förlust av Bakhmut med omnejd, högst troligt. Och (min uppskattning) 70,000 döda ukrainska soldater mer - och kanske 2000-3000 civila?

Vi har fått ett minskat ryskt energiberoende, men också försämrad konkurrenskraft. För att inte göra diskussionen rörig så kan vi anta att de tar ut varandra.

Det är en usel investering som bistånd betraktat. Ju fortare detta slutar, ju bättre. Så kan vi bygga upp västra Ukraina.

Ja, ju fortare Ryssland lämnar Ukraina så att det slutar desto bättre.
Citera
2023-03-01, 17:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Mitt problem är att det skulle vara synd om hundratusentals personer dör för det, och det sen misslyckas. Inget konstigt att tycka det. Jag är heller inte intresserad av att betala mycket pengar för det projektet. Ej heller uppmuntra till det. Men de får slåss om de vill det.

Ansvaret för alla döda ligger helt på Ryssland. På samma sätt som en våldtäktsman är 100% ansvarig för ratt han våldtar en kvinna, Ingen skuld kan falla på offret. Enkla principer att följa. Ryssland kommer att få betala dyrt för sina övergrepp och anfallskrig. Dom ska bort från ukrainskt territorium punkt. Allt ansvar ligger på Ryssland.
Det ligger hel i putins linje att vara apologetiska och hävda Ukraina har en skuld.
Citera
2023-03-01, 17:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Man ska kanske tillfoga att innan 2014 och regimskiftet då var presidentmakten mer totalitär på ryskt vis vilket var en av de saker som förändrades då en hel del makt förflyttades till parlamentet. Är inte helt insatt i ämnet så ifall någon är mer kunnig än mig om det så får personen gärna fylla i om hur maktförskjutningen gick till.

Nej, du har i stort sett rätt. Dagarna före Yanukovich blev petad gick han också med på att rulla tillbaka konstitutionen till en vanligare modell med mindre presidentmakt, så själva slutfasen av revolutionen hade inte med det att göra. Jag skulle inte säga att det är totalitärt med den modellen de hade fram tills 2014, eftersom presidenten väljs direkt av folket. Det gäller att befolkningen väljer rätt president.

Många svenskar förstår inte modellen. Presidenten är inte som vår svenske kung, som bara är en galjonsfigur och populär gestalt. Han var fram tills 2014 mer som USAs eller Frankrikes president, eller t om något mäktigare. I praktiken mycket mäktigare för att den dömande makten var så svag pga korruption. Fram tills invasionen hade Ukrainas president något mindre makt än USAs president.

En vanlig missförståelse här i tråden är att de tror (trodde) parlamentet hade mer makt än presidenten, konstitutionellt sett.
Citera
2023-03-01, 17:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Wagner-Prigozhin säger att Ukraina inte retirerar i Bakhmut och det är hårda strider där.

https://twitter.com/wartranslated/status/1630908175892316160
Citera
2023-03-01, 17:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ansvaret för alla döda ligger helt på Ryssland. På samma sätt som en våldtäktsman är 100% ansvarig för ratt han våldtar en kvinna, Ingen skuld kan falla på offret. Enkla principer att följa. Ryssland kommer att få betala dyrt för sina övergrepp och anfallskrig. Dom ska bort från ukrainskt territorium punkt. Allt ansvar ligger på Ryssland.
Det ligger hel i putins linje att vara apologetiska och hävda Ukraina har en skuld.

Ingen skuld kan falla på offret. Men om jag tar min tonårsdotter och slänger ut henne i underkläder i en förort i Indien tror jag att jag har lite skuld ändå, även om jag kanske skulle klara mig i en rättegång. Man måste vara en riktig ukrainarunkare för att inte förstå det.
Citera
2023-03-01, 17:16
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Ja, Putin har invaderat Ukraina efter åratal av provokationer från både Ukraina och Nato.
Vad är det för provokationer? Kan du ge några exempel?
Tänker du på sanktionerna som Ryssland drabbades av när de invaderade Ukraina första gången, 2014, och började mörda civila ukrainare? Tycker du att man ska få bete sig på det sättet?
Citera
2023-03-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Dina sympatier är tydliga. Du lurar ingen.

Vi ber om någon sorts förankring i ditt påstående?
Citera
2023-03-01, 17:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Wagner-Prigozhin säger att Ukraina inte retirerar i Bakhmut och det är hårda strider där.

https://twitter.com/wartranslated/status/1630908175892316160

Yes, WarMonitor bekräftar det, Ukraina förstärker med reserver där nu.

Citat:
North of Bakhmut the situation so far has not been stabilised Russian units are able to still make gradual advances supported by massive amounts of artillery fire.
Ukrainian forces bring reinforcements into the area the fight is far from over.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1630939193835651072

Börjar kännas lite som om det är en repris på slaget om Stalingrad, finns egentligen ingen taktisk vinst bara en politisk vinst för den segrande sidan att hämta.

Jag hoppas Ukrainas generalstab agerar förnuftigt och blöder ut ryssarna så mycket de kan för att sedan retirera under ordnade former, Bakhmut är inte värt en storförlust av kompetenta soldater.
Citera
2023-03-01, 17:24
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, WarMonitor bekräftar det, Ukraina förstärker med reserver där nu.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1630939193835651072

Börjar kännas lite som om det är en repris på slaget om Stalingrad, finns egentligen ingen taktisk vinst bara en politisk vinst för den segrande sidan att hämta.

Jag hoppas Ukrainas generalstab agerar förnuftigt och blöder ut ryssarna så mycket de kan för att sedan retirera under ordnade former, Bakhmut är inte värt en storförlust av kompetenta soldater.
Jag hoppas och tror på det motsatta, låt dom skicka dit allt. Zeleynskyj brukar ju tigga om f16, tanks, vapen mm. Längtar tills han börjar tigga efter soldater 😏
Citera
2023-03-01, 17:25
Medlem
Taggads avatar
Glädjande uppgifter om ryskt manfall vilket iof, vi - Ukrainas - frihetsvänner var medvetna om.
Citat:
Rapport: Ryska förluster 25 gånger värre än i Tjetjenien
Fler ryska soldater stupade troligen under det första året av invasionskriget i Ukraina än i alla ryska konflikter sammanlagt efter andra världskriget. Det skriver den USA-baserade Center for Strategic and International Studies (CSIS).

Enligt tankesmedjans uppskattningar har i genomsnitt mellan 5 000 och 5 800 soldater från den ryska sidan – både reguljära styrkor och miliser som Wagnergruppen – dött varje månad. Det är en 25 gånger så hög siffra som i Tjetjenien och 35 gånger såg hög som i Afghanistan.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://www.csis.org/analysis/ukrainian-innovation-war-attrition

Nåt att tugga i sig för trådens - allt går enligt plan - mördarkramarna.
Slava Ukraini 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-03-01 kl. 17:36.
Citera
2023-03-01, 17:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
nej, jag tycker vi ska kräva skadestånd av ryssen och behålla mycket sanktioner. Det är lite komplicerat. Det absolut bästa för oss (egoistiskt sett) vore nog att häva olje- och gassanktioner helt, men använda ryska intäkter från detta till skadeståndet.

Lite förenklat.
Så länge som Ryssland vägrar att betala skadestånd så är du för att hjälpa Ukraina att bekämpa invasionen? Fast det kostar?
Är det korrekt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in