2023-03-01, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Absolut..

Den stora frågorna är ju givetvis :

-Kan man fortsätta i samma spår ?
-Har man tålamodet för att förbereda en motoffensiv grundligt, istället för att förivra sig ?
(det är en helt annan sak när man skall rycka fram)
-Tidspunkten för denna motoffensiv..(desto senare, desto bättre enligt mig. Inte innan tidigt på sommaren, Mycket skall hinna bli samkört.)

Svåra frågor som nog inte blir besvarade förrän i efterhand. Men Ukraina har nog vuxit och lärt rejält under det gångna året. Men visst, i en pressad situation så. Men gissar att väst och då inte minst USA har gett och ger goda råd och nyttig ovärderlig information som den ukrainska militären kunnat utnyttja.
Nej förivra sig är nog att utmana logistiken. Vi såg ju hur rysk "logistik" kollapsade på motorvägen in till Kiev.
Citera
2023-03-01, 16:22
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
nej, jag tycker vi ska kräva skadestånd av ryssen och behålla mycket sanktioner. Det är lite komplicerat. Det absolut bästa för oss (egoistiskt sett) vore nog att häva olje- och gassanktioner helt, men använda ryska intäkter från detta till skadeståndet.

Lite förenklat.

Där kom ett korn av förnuft. Eller jag kanske tolkar dig fel...
Likväl. ryss-lands olja och gas.

Skadeståndet, som ska bestämmas vid senare tillfälle.
ryss-land leverera olja och gas till olika länder.
Alla länder som tar emot denna olja och gas, betalar till Ukraina.
Skulle kunna vara en framkomlig väg.

ryss-land jobbar av sin skuld!
Citera
2023-03-01, 16:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Helt korrekt .
Men det är väldigt mycket som tyder på att det just nu i skrivande stund håller på att bli omringade.
Norr ut finns det vissa vattendrag som försvårar framryckning. Sen har ryssen intaget höjderna på norra delen.

Så du tycker inte att krigets mittpunkt kvalar in i denna tråd... Då får du allt ta och tänka om.

Nej det tror jag inte , tror nästan det bara blir värre då.
De som putin har runt sig värkar nästa värre än han själv.
Vad tror du ?
Jag tycker inte att hypotetiska frågor om vad som ska hända om något annat händer, kvalar in. Dubbla hypoteser.
Din fråga vart dessutom ledande då du även ansåg att Ukrainska militärledningen skulle offra sina soldater då.

Sånt resonemang är egentligen inte en fråga, bara en massa trams där du vill framställa den Ukrainska militärledningen som att de inte bryr sig om sina soldater, utan att ha några belägg för det. Handlar helt enkelt inte att om att du ville diskuterar någonting alls egentligen.

Kanske ska vi diskutera vad som skulle hända om månen föll ned på Ryssland och hur det skulle påverka kriget.
Min fråga var inte menad att bli diskuterad, det var bara en annan totalt hypotetisk fråga som motvikt mot din idiotiska. för att visa hur dum din var.

Om Putin skulle dö, anser jag det är mer troligt att man skyller kriget på honom och avslutar det. Att syssla med maktkamp och ha en stor beväpnad armé samtidigt, är förmodligen ingen bra idé. Då tar nog armén makten.
Citera
2023-03-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Northstream menar nog de flesta är en del av Ukrainakriget. Någon har begått ett anmärkningsvärt kriminellt miljöbrott i svenskt vatten, där vi har ansvar. Därför har det med tråden att göra. Är du med nu?

Jag håller med om att själva kriget borde sluta även av miljöskäl asap. Miljörörelsen är mjäkig och populistisk som inte vågar säga det.
Finns även ämnestrådar om Northstream. Men jag förstår att du vill sabotera den här tråden.
Citera
2023-03-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Varför är du så arg ?
Mår du dåligt ?
Fattar inte vad som får dig att tro att detta är en vinnande strategi att ha denna ton!

Men tro att jag är på rysslands sida om de får dig att må bättre.
Jag vet ju ändå vad jag tycker.

Så vad skulle Ukraina vinna på att offra dessa hjältar som håller Bakmuth ?
Absolut inte någonting. De kommer komma väl till pass längre fram.

För att de slår ut ryska styrkor och materiel. Så att de ukrainska styrkorna som senare ska anfalla ska lyckas så klart.

Gör de inte detta kommer ett anfall leda till slakt. Detta sker eftersom ryssarna då får tid att sätta upp försvarslinjer längre fram. Att ”spara till senare” blir då att ”slösa senare”.
Citera
2023-03-01, 16:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
French Defense Minister: Our priority is to send missiles to Ukraine, but the talk of sending fighter jets has already begun

https://liveuamap.com/en/2023/1-march-french-defense-minister-our-priority-is-to-send-missiles

Dags för Jas, vi ligger efter nu, men skulle föredra tio Leopard till. Och förstås pansarvärnsvapen i massor.
Citera
2023-03-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu depaterar jag mot vissa i formuet i olika sakfrågor och oftast mynnar det ut i samma sak.

Men det finns vissa saker som man bör förstå: Zelenskyj är inte en diktator han är en vald President med lite större befogenheter jämfört med vår Kung.
Hans styrka är inte att fatta beslut eller driva sin egen agenda. Hans styrka är att visa beslutsamhet och framföra vad Regeringen och i grunden parlamentet beslutar.
Så hans bakgrund som skådespelare är utmärkt i det läget som är nu: Tror få statsmän hade lyckats bättre.

Det andra är att Putin fungerar som en diktator och tar viktiga beslut i många fall utan regeringens eller parlamentets godkännande.
Dessutom så att gå denna makt till mötes ger bara ytterliggare skäl till den att de gör rätt och fortsätter med sitt aggresiva handlande.

Det handlar inte om 2 diktatorer som har nån MMF figth. Det handlar om en diktatur som överfallit en demokrati som försöker försvara sig.

Det är grundfaktan vi måste förhålla oss till.

Du får visst ha din uppfattning men då stöder du till stor del Putins agenda och är troligen ganska påverkan av Kremls propaganda.
Man ska kanske tillfoga att innan 2014 och regimskiftet då var presidentmakten mer totalitär på ryskt vis vilket var en av de saker som förändrades då en hel del makt förflyttades till parlamentet. Är inte helt insatt i ämnet så ifall någon är mer kunnig än mig om det så får personen gärna fylla i om hur maktförskjutningen gick till.
Citera
2023-03-01, 16:47
Medlem
EnCartes avatar
Järnvägsstationen i Polohy ser ut att blivit träffad.

Citat:
Explosions were reported in Polohy, occupied part of Zaporizhzhia region

https://liveuamap.com/en/2023/1-march-explosions-were-reported-in-polohy-occupied-part

Känns som mer leveranser till Ukraina har börjat komma fram. Mer attacker inne i de ockuperade områdena.
Citera
2023-03-01, 16:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Svåra frågor som nog inte blir besvarade förrän i efterhand. Men Ukraina har nog vuxit och lärt rejält under det gångna året. Men visst, i en pressad situation så. Men gissar att väst och då inte minst USA har gett och ger goda råd och nyttig ovärderlig information som den ukrainska militären kunnat utnyttja.
Nej förivra sig är nog att utmana logistiken. Vi såg ju hur rysk "logistik" kollapsade på motorvägen in till Kiev.

Det är nog inte bara logistiken det hänger på, utan att ryssarna vet att Ukraina tänker "smälla tillbaka". Ukraina får ca 60 Leo2 nu i vår (+ 14 Challenger2), det räcker inte långt om man tänker göra ett bestående intryck. Då skall nog allt klaffa den första gången.

Misstänker även att det är för det, som ryssarna efterfrågar Kinesiska droner. De vet vad som kan ske.

Det hela måste planeras minutiöst. Kriget är långt ifrån färdigt.
Citera
2023-03-01, 16:49
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Ja, Putin har invaderat Ukraina efter åratal av provokationer från både Ukraina och Nato.
Och nu har vi Voldemort Zelenskys kringresande cirkus som tigger pengar och vapen och mer vapen att sätta i händerna på alla Ukrainare som skickas till fronten och mejas ner.

Jag hoppas att alla ni som vill att kriget fortsätter någon gång får stå tillsvars för varje död Ukrainsk soldat. Och om det är så viktigt att Ukraina vinner så åk dit då! Var med oss slåss, era fega jävlar.
Tvärtomspråk. Ukraina gör det varje nation med självrespekt gör, nämligen motstånd.
Bara för att du vill sära på skinkorna för Poopin betyder det inte att alla andra vill det.
Sluta låtsas bry dig om ukrainare, de slåss tappert för sitt land och vi ger dem vapen
så det kan försvara sig och straffa Ryssland för deras kriminella illdåd.
Citera
2023-03-01, 16:51
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hela artikeln på finska innehåller andra vittnesmål också, en översättning har postats i tråden. Journalisten är ju opålitlig men artikeln är mer balanserad än den förkortade versionen på svenska. Men den mystiska personen utan namn har säkert delvis rätt men han känner ju inte till allt. Han tränar trupper i Kiev, han strider inte. Men han tillhör en typ av person som beskrivs här om du orkar se en längre video (1 timme). Det finns människor i väst som lever i det gamla kalla kriget och har en Rysslandsbias från den tiden. Lite som Psychic Sailor.
https://www.youtube.com/watch?v=ziCluJ3KPNg
Tack.
artikeln har fått stort genomslag.
Kanske du borde mejla media med den info du har. Att han ANT är ryssbiased.
Citera
2023-03-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Ja, Putin har invaderat Ukraina efter åratal av provokationer från både Ukraina och Nato.
Och nu har vi Voldemort Zelenskys kringresande cirkus som tigger pengar och vapen och mer vapen att sätta i händerna på alla Ukrainare som skickas till fronten och mejas ner.

Jag hoppas att alla ni som vill att kriget fortsätter någon gång får stå tillsvars för varje död Ukrainsk soldat. Och om det är så viktigt att Ukraina vinner så åk dit då! Var med oss slåss, era fega jävlar.

Ukraina har inte provocerat Ryssland.
Ryssland provocerade Ukraina innan de invaderade.
Om NATO har provocerat Ryssland så skulle Ryssland ha anfallit NATO-länderna istället för Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in