Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-30, 13:04
  #193
Medlem
Thomas är nöjd som satan. Hans miljoner ligger i en KF på Avanza och är all in i Avanza Zero. Nu lever han gott av utdelningar, en helt passivt laglig inkomst på flera miljoner per år.
Citera
2021-06-30, 15:24
  #194
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur har dom det med pengar osv familjen Jisander.

Peter Mattssons föräldrar hade gott om penger vet dock inte vad de kommer från o vad de har gjort o gör- vad har Peter Mattsson gjort efter detta.
Peter Mattssons familj är ju eller var ägare och grundare till det kända kryddföretaget Santa Maria. Där har pengar ärvts i massor.
Citera
2021-06-30, 15:33
  #195
Medlem
Jisander även dömd för våldtäckt.

Har en skatte skuld på över 120 miljoner.

Hans son kan vara stolt över sin pappa.
Citera
2021-06-30, 15:51
  #196
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Han blev ju dömd till 5.5 år i finkan 2019. Är han redan ute på gräsmattan?

Det kan mycket väl ha varit för två år sedan han syntes till på gräsmattan. Eller, om han fått permissioner och då fått fysisk möjlighet att umgås med sin son utanför anstaltsområdet.

Som någon skrev lär han sitta i max 3.5 år. Och då lär han vara ute i det fria snart igen.
Citera
2021-06-30, 18:36
  #197
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
https://www.ratsit.se/19660809-Ulf_P...b2mWjsHoVXUKFU

Bor en man i Kullavik med samma födelsetal och samma tre förnamn som Peter Mattsson, men som istället för Peter har Magnus som förstanamn. Är det han? Tillbaks i Sverige?

Kollade upp fb-profilen för den personen, kan väl omöjligt vara Peter? Hur vet du Peters "riktiga" namn o personnummer?

https://www.facebook.com/magnus.mattson

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Peter Mattssons familj är ju eller var ägare och grundare till det kända kryddföretaget Santa Maria. Där har pengar ärvts i massor.

Säker på det? Kollade upp tidigare ägare, Lars Olov Mattsson, och Peter är iallafall inte barn till honom.
Citera
2021-06-30, 21:59
  #198
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Kollade upp fb-profilen för den personen, kan väl omöjligt vara Peter? Hur vet du Peters "riktiga" namn o personnummer?

https://www.facebook.com/magnus.mattson



Säker på det? Kollade upp tidigare ägare, Lars Olov Mattsson, och Peter är iallafall inte barn till honom.
Helt säker. Och jo. Det är hans far. Vet inte vad du använder men du kan ju alltid kolla Arkiv Digital med Sveriges Befolkning isf. Skrivna på samma adress 1975 och 1985. Men i annat fall så utgår jag från att du har läst det mesta kring detta? Då är det allmänt känt.

Peter är född 9 augusti 1966.

FB-profilen är någon annan. Det var bara spekulationer om det kunde vara han. Spontant tror jag inte han bor i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2021-06-30 kl. 22:13.
Citera
2021-06-30, 23:17
  #199
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Helt säker. Och jo. Det är hans far. Vet inte vad du använder men du kan ju alltid kolla Arkiv Digital med Sveriges Befolkning isf. Skrivna på samma adress 1975 och 1985. Men i annat fall så utgår jag från att du har läst det mesta kring detta? Då är det allmänt känt.

Peter är född 9 augusti 1966.

FB-profilen är någon annan. Det var bara spekulationer om det kunde vara han. Spontant tror jag inte han bor i Sverige.

FB-profilen är samma som ratsit, fb-profilen är gift med "Madelaine" samma i ratsit. "Magnus" pappa heter Lars Olof Mattson (ett s) har inga bolagsengagemang och är född i Annedal. Santa Maria-Lars är född i Karlstad och har två barn, ingen heter Peter.

https://www.ratsit.se/19350422-Lars_...-60WBbX1-dyycw

https://www.merinfo.se/person/Hov%C3...939/bjm1z-l58i (Santa Maria)

Jag är inte jätteinsatt, har läst boken, men minns inget om att Santa Maria/rik familj nämndes.

Jag använder mig av "Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990"

Ratsit/fb-profilen är den enda "Peter Mattson/Mattsson" som är skriven i Sverige 1970, 1980 och 1990 som är född det datumet.

Arkiv digital kostar pengar ser jag, men du kan ju alltid printscreena om jag uppfattat det fel.

Jag har hittat en annan "misstänkt" Peter Mattsson, född 19660630, 1980 bosatt i Hovås. Han är utvandrad sedan 2019. Han är förekommande i Lexbase

https://lexbase.se/personsok?Search%...laes+Mattsson&

Han har haft flera företagsengagemang utomlands (vilket känns som att Trustor-Peter skulle ha)

Denna Peter har en far som äger ett företag i kryddbranschen, betydligt lägre omsättning och vinst jämfört med Santa Maria, men iallafall (möjligen gick företaget bättre förr i tiden). Det kanske är så att folk helt enkelt blandat ihop familjerna, då de båda bodde i Hovås och höll på med kryddor.

https://www.ratsit.se/5563362010-And...tur_Aktiebolag

"Anders Mattsson Kryddor - mer än 40 års erfarenhet av kryddbranschen har Anders Mattsson Agentur AB sysslat med allt från management, försäljning och" (sidan går inte att läsa in)

Fadern bor i hyresrätt i Göteborg, precis som Jisanders farsa. Känns mer rimligt, två fifflare med pappor som är lite småhandlare/drömmare.

För nånstans är det ju orimligt att Peter kom från en rik familj men gav sig in i ekonomisk brottslighet. Storyn i Lindstedts bok om att Peter fick ett antal miljoner i januari varje år och att de var slut i april köper jag inte.
Citera
2021-06-30, 23:40
  #200
Medlem
Steff83s avatar
Ja. Ska försöka. Men, mannen. Född 1935 är hans pappa. Bor i Hovås nu. Bassåsvägen 30. Så mycket vet jag. Hans far(Peters farfar) grundade Santa Maria. Den andra kan du glömma. Det kanske är någon släkting som det hela lever vidare i på ett annat sätt. Likaså den andra familjen i Hovås. Företaget har ändrat namn och form genom åren så det är nog inte exakt samma idag.

Och Peter var en riktigt rikemansson. Har du missat det så får du läsa om helt enkelt Jisander var ju klasskamrat och barndoms kamrattill honom och imponerades väl av vad han fick se. Thomas pappa var ju själv en "skumraskföretagare" dessutom

Men denne "Magnus" verkar vara Peter alltså? Men den där FB-profilen.
Men i vilket fall. Dessa familjer måste vara släkt. Ska se om jag kan finna ett samband. Just det var mer än vad jag visste.
__________________
Senast redigerad av Steff83 2021-06-30 kl. 23:47.
Citera
2023-02-28, 05:07
  #201
Moderator
Parongatans avatar
Mitt ex har precis ringt och berättat senaste nytt rörande Jisander-dynastin. Hon hade massor med färskt skvaller.

Det är snart 90-årige Hans Jisander som blivit vräkt från sin lägenhet på Chalmersgatan 1.

Ryktet går att branden som uppstod i den tidigare lägenheten berodde på någon form av slarv, vilket gjorde att Hans fick byta till en annan lägenhet i samma hus. Egentligen ville värden redan då att Hans Jisander skulle flytta, och inte få bo kvar. Dock fick han bo kvar.

Men eftersom att Hans inte godtog värdens enklare handfat till ett av de båda badrummen, höll han inne med hyran (ungefär 250.000:-), samt förvägrade hantverkarna tillträde till lägenheten för att utföra de arbeten hyresvärden beslutat om.

Något som fick värden att ruttna fullständigt. Så nu har Hans Jisander flyttat ut ur fastigheten. Och tydligen har de båda sönerna agerat flyttkarlar.

Och deras talanger som flyttkarlar existerar inte. Så flera delar av det relativt nyrenoverade trapphuset är skadat. Bland annat två gamla trappräcken i trä som knäckts sönder fullständigt.

Plus en massa förstörda väggar och dörrar, då sönerna inte brydde sig om fastigheten i någon form.

Mitt ex sade att de var riktigt bittra och hetlevrade under flytten.

Den andre brodern (Peter?) verkade gå på amfetamin och ska ha betett sig riktigt underligt enligt några anställda på ett företag som håller till i huset.

Flera av de anställda ställde sig frågan om hans ens skulle köra den vita flyttbilen, så speedad var han tydligen.

Artikel i Hem & hyra.

Artikel i Expressen.
Citera
2023-02-28, 11:16
  #202
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Thomas är nöjd som satan. Hans miljoner ligger i en KF på Avanza och är all in i Avanza Zero. Nu lever han gott av utdelningar, en helt passivt laglig inkomst på flera miljoner per år.

Fast nu ger ju inte Avanza Zero någon utdelning om han nu är all in där.
Citera
2023-03-01, 00:34
  #203
Moderator
Parongatans avatar
Nu även en artikel i GP.

Citat:
Hovrätten har beslutat att en hyresgäst i 90-årsåldern i centrala Göteborg inte får bo kvar i sin sjurummare. Orsaken bakom beslutet är att mannen har låtit bli att betala 250 000 kronor i hyra – efter ett bråk om en badrumsrenovering.

Citat:
I maj 2020 skadades flera badrum i en brand i ett lägenhetshus ett stenkast från Avenyn. Hyresvärden meddelade att badrummen skulle renoveras utan kostnad – men ett äldre par gick inte med på det. De krävde istället att få sitt badrum återställt till den standard det var i innan branden, vilket bland annat skulle innebära blåvitt kakel och ett egeninstallerat marmorhandfat.

Citat:
Efter det har turerna varit många. I ett mejl till de hantverkare som skulle renovera badrummen skrev hyresgästen att de ”vägrar tillträde till lägenheten”, rapporterar Hem och Hyra.

”Det finns ingen överenskommelse som ger dem rätt att komma in. Tvärtom vägrar man att tala om hur renoveringen skall gå till eller hur det kommer att se ut. Detta är naturligtvis fullständigt idiotiskt”, skrev både mannen och kvinnan i brevet enligt tidningen.
Citera
2023-03-01, 17:34
  #204
Medlem
Blackra1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Mitt ex har precis ringt och berättat senaste nytt rörande Jisander-dynastin. Hon hade massor med färskt skvaller.

Det är snart 90-årige Hans Jisander som blivit vräkt från sin lägenhet på Chalmersgatan 1.

Ryktet går att branden som uppstod i den tidigare lägenheten berodde på någon form av slarv, vilket gjorde att Hans fick byta till en annan lägenhet i samma hus. Egentligen ville värden redan då att Hans Jisander skulle flytta, och inte få bo kvar. Dock fick han bo kvar.

Men eftersom att Hans inte godtog värdens enklare handfat till ett av de båda badrummen, höll han inne med hyran (ungefär 250.000:-), samt förvägrade hantverkarna tillträde till lägenheten för att utföra de arbeten hyresvärden beslutat om.

Något som fick värden att ruttna fullständigt. Så nu har Hans Jisander flyttat ut ur fastigheten. Och tydligen har de båda sönerna agerat flyttkarlar.

Och deras talanger som flyttkarlar existerar inte. Så flera delar av det relativt nyrenoverade trapphuset är skadat. Bland annat två gamla trappräcken i trä som knäckts sönder fullständigt.

Plus en massa förstörda väggar och dörrar, då sönerna inte brydde sig om fastigheten i någon form.

Mitt ex sade att de var riktigt bittra och hetlevrade under flytten.

Den andre brodern (Peter?) verkade gå på amfetamin och ska ha betett sig riktigt underligt enligt några anställda på ett företag som håller till i huset.

Flera av de anställda ställde sig frågan om hans ens skulle köra den vita flyttbilen, så speedad var han tydligen.

Artikel i Hem & hyra.

Artikel i Expressen.

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback